![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Har strikket pannebånd! Et kuuult, tosidig ett. Og så lærte jeg masse strikketing underveis. http://smgj.wordpress.com/2012/01/26...og-selbudeath/
http://smgj.files.wordpress.com/2012...pg?w=242&h=182 Lue neste - etter dette mønstret: http://www.ravelry.com/patterns/libr...r-his-pleasure |
Sitat:
Strikkefasthet oppgis alltid som antall masker på 10 cm. Sandnes Fritidsgarn f.eks har strikkefasthet 15 masker på 10 cm. Sjekk oppskriften du har tenkt å bruke og se om samme strikkefasthet er oppgitt der. Det er også oppgitt antall meter garn på nøstene, f.eks 75 meter pr 50 gram, men det er ikke alltid man får samme strikkefasthet selv om to garn har samme løpemeter pr 50 gram. Før man er kjent med sin egen strikkefasthet bør man strikke en prøvelapp - hvis strikkefastheten skal være 15 masker på 10 cm legger man opp mer enn 15 masker, f.eks 25 og strikker de to første og siste maskene i rille (rettstrikk) hele tiden. Det er også lurt å strikke de første 4 omgangene i rille og de siste 4, da slipper du at lappen krøller seg. Merk av før og etter 15 masker og mål imellom. Får du ikke 10 cm så må du bytte til en annen pinnestørrelse. Hvis du måler MER en 10 cm så strikker du løst og må gå NED i pinnestørrelse, får du MINDRE enn 10 cm så strikker du for stramt og må gå OPP i pinnestørrelse. Dermed kan du godt bruke Trysilgarn i stedet for Sandnes Fritidsgarn siden de er ganske like i løpemeter hvis du sørger for å finne riktige pinner, men selv om størrelsen på plagget blir riktig så kan utseendet bli veldig ulikt med ulike garn. Det morsomme er at strikkefastheten kan variere, spesielt hvis man legger fra seg et stort prosjekt en stund og tar det opp igjen... Lykke til! |
Jeg er nesten kjedelig standard. Strikker alltid med samme fasthet, og ligger alltid på oppgitt strikkefasthet ...! Veldig praktisk, i grunn.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Gleder meg til bilder!! |
Nå er begge babyteppene helt ferdig, 15 oppvaskkluter har sett dagens lys, og et skjerf har også kommet i ferdig haugen.
I dag har jeg kjøpt garn og begynt på disse. Skal ha konfirmasjon til våren, og tenkte at det var litt moro med hjemmeheklede serviettringer og bordkort. Siden det er en gutt, ble fargene lys lilla, mørk lilla og en ekstra runde rundt med limegrønt. Bruker Cotton Viscose, så de blir litt blanke og fine. Har heklet den første i kveld, og synes det ser lovende ut :D (Selvskryt er sikkert et dårlig tegn på et eller annet, men hva ander jeg ikke ;)) |
Jeg fikk omsider begynt på genseren min og oppdaget at ermene skal strikkes frem og tilbake og syes sammen etterpå - utrolig tungvint! Har det noe å gjøre med at det er raglanfelling? Eller kan jeg bare strikke dem rundt og evt. strikke de siste cm frem og tilbake?
De skal også strikkes på lange pinner, noe jeg synes er pyton, det er vel ingenting i veien for å bruke rundpinne?! |
Når jeg har strikket raglan, har jeg bestandig strikket armene rundt på rundpinne. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle kunne det :)
Eneste genseren jeg har vært borti som måtte strikkes på lange pinner var i et slags lissegarn og med masse hull og kast. Der kunne jeg ikke bruke rundpinner rett og slett fordi garnet og mønsteret gjorde at maskene ikke lot seg "overføre" fra den tynne delen av rundpinnene og over på pinnedelen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
1 Vedlegg
Sitat:
Jeg nærmer meg slutten på Kællingesjalet, skal "bare" strikke den øverste borden. Tror neste prosjekt blir å strikke noe som ligner denne genseren jeg fant på ravelry. Ser ikke ut som om mønsteret er å få tak i, men noen har lagt ut bilder av den øverste blondekanten. Så optimist som jeg er, tror jeg at jeg skal klare å få til noe lignende. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ser at flere har laget båthalsen litt lenger oppe, og er ikke helt sikker på hva jeg skal prøve. Men får først prøve om jeg klarer å kopiere blonden, eventuelt finner oppskrift på en annen som passer :ja: |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01. |