![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Kan ikke ha noe med hormoner jeg, så det er kobber. :ja:
|
Sitat:
Husk truseinnlegg/bind for det blør litt med det samme! |
Hos meg var den bare litt vond akkurat under innsettingen. Etterpå veeldig problemfri, og blødningene er mindre, blør bare noen få dager. Deilig!
|
Hvor mange timer sover dere om natten? Sover du nok, er du uthvilt- eller går kroppen med for lite søvn?
Jeg kan legge meg og sove 10 - 11 timer. Noen ganger 12 timer. Dette er jo veldig mye. Får jeg bare kanskje 8 timer, så går jeg og gjesper og gjesper, og kjenner meg helt utafor. Føles som om jeg går i halvsvime noen ganger. Må legge til at jeg tar medisiner, som gjør at jeg blir trøtt .... Men de fleste reagerer på hvor mye jeg sover. Og det er vanskelig når man er sammen med andre, å få aksept for stort søvnbehov . jeg kan gå en tid med 9- 10 timer søvn - men så kjenner jeg at det går på helsa løs - blir irritert - gretten, søvning og irritabel ... Da MÅ jeg liksom få sove i fred uten å bli vekket eller ha klokken på . Flere som meg :confused: |
Det med søvn er forskjellig, men legger meg rundt 11-12 tia, og står opp 7-halv 8 tia. Da er jeg utvilt :)
|
går i perioder for min del, veldig lysbetinget, sover lite om sommer'n eller når det er lyst, men blir et sovemonster når det er mørkt lenge :/
|
Søvn avler søvn så ved å sove mye lærer du kroppen å trenge mye søvn. Selv klarer jeg meg fint med 5-6 timer. Men jeg klarer meg med tre også. Om jeg sover mer enn 7-8 timer blir jeg sløv og trøtt.
|
jeg våkner stort sett runt 9 i helgene, legger meg stort sett i 1 tiden da på kvelden/natta. Er ikke så glad i å være lenge opp når jeg ikke må :p
|
Rar jeg .. Kan legge meg i 23 tiden, og sove til 10 - 11 på formiddagen. Jeg fungerer ofte best på kvelden. Kan gjerne sitte oppe til 02 og holde på med forskjellig, og sove til 12 ... men døgnet blir jo veldig rart da.
|
Å sette inn spiral (kobber for min del også) var ganske vondt, men det gikk fort! Etterpå hadde jeg noe som virket som veldig konsentrerte menssmerter som varte i et par tre uker, blødde litt hele tiden, men nå kjenner jeg ingenting! Mensen er helt som normalt etterpå. Jeg har jo til og med eggløsninger! :eek: Og de kjenner jeg.
|
Jeg hadde hormonspiral før, da det var det beste alternative for meg da. JEg kunne ikke ta p.piller, eller andre hormonpreparater, og ikke kobber spiral, pga stor infeksjonsfare. Nå har staten betalt sterilisering så fornøyd med det ,siden jeg likevell ikke kan gå gravid flere ganger.
|
Sitat:
Søvneksperten han var hos i Bergen sa at noen mennesker blir halvannen meter høye mens andre blir to meter. Noen trenger fem seks timer søvn, mens andre trenger 12-13 timer. Ingenting er unormalt, det bare viser variasjonen i oss mennesker. For guttungens vedkommende viser målinger av hjernen at hans fysiske behov er 12-13 timer pr døgn, hvilket selvsagt kompliserer hverdagen når man i tillegg skal bruke åtte timer på jobb. Er liksom ikke mye tid igjen da. Med å jobbe målbevisst og også bruke koffeinprodukter håper man å klare tvinge søvnbehovet ned i 10-11 timer. Lenger ned er det lite trolig han noensinne vil komme. Og for oss friske går det selvsagt an å tøye grenser litt, f.eks. i forbindelse med travle tider og rolige helger, men det er absolutt ikke sunt å presse for langt ned. Akkurat som med en gummistrikk kan vi strekke til et visst punkt, men så smeller det. |
Men hva gjør man hvis man f.eks får barn om man har behov for 10t søvn??
|
Man sover når barnet sover og bytter på hvem som tar nattestellet......
I småbarnsperiodene ble jeg en ekspert til å ta meg en time på øret når jeg fikk sjansen:D Men siden vi hadde en kolikkbaby som skrek nonstop fra 23.00 til 08.00 prøvde vi å sove på skift. Jeg gikk likevel fra 73 kilo til 39 kilo de seks første ukene han levde, nettopp fordi jeg sov altfor lite........ I 1983 var kiropraktor noe fremmedartet og man ble omtrent sett på som en barnemishandler om man gikk dit med en baby. Heldigvis har verden gått fremover. |
Sitat:
Selv får jeg som regel ikke sove mer enn 4-5 timer i døgnet, og trenger hjelp til innsovning (melatonin-tabletter) - men disse hjelper ikke for søvnkvalitet. Henger nok sammen med ME-diagnosen min. Sover veldig lett, våkner ofte, har mye stressende drømmer. Om vinteren er det litt lettere å klare å sovne igjen når jeg først har våknet, så da hender det jeg klarer å karre til meg 8 timer, samlet sett. :cool: |
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres. Jeg husker nesten aldri noe av drømmene mine. Kanskje en av 20 ganger. Og når jeg drømmer, så drømmer jeg alltid om ca det samme. Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner. Alle andre snakker om absurde drømmer som at bussjåføren gikk på date med mora deres og så ga han henne plastikkblomster og ei ku. Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?
|
HUsker ofte mine drømmer. eller brøkdeler Og i natt drømte jeg om at huset var totalt kaos med rot overalt :lol: Men jeg husker ikke mere, og i hvilken forbindelse.
|
Ofte husker jeg ikke noe av det jeg drømmer. Av og til drømmer jeg så levende at jeg kan slite litt med å fortelle meg selv at det kun var en drøm.
Har savnet en venninne som har bodd langt borte. Hun la inn masse bilder på FB her om dagen. Natten etter drømte jeg så mye om henne at jeg faktisk måttte ta meg sammen for å huske at jeg ikke hadde spist lunsj sammen med henne dagen før, annet enn i en drøm!:p |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg var drømmeløs i årevis uten å tenke noe over det (drømte "alltid" da jeg var barn/ungdom, men engang etter at jeg "ble voksen" forsvant de uten at jeg la merke til det). Så fikk jeg diagnosen stoffskiftesyk og medisin - og nå drømmer jeg "som bare det" igjen. Mine er ikke "helabsurde". De fleste kan spores tilbake til ting vi har snakket om, jeg har tenkt på - og så utbroderer hjernen temaet "i sterke farger". ;) Så for min del kan det virke som at "overskudd" var vesentlig for drømmesøvnen. |
Sitat:
Lille Gubben skravler masse i søvne og jeg lo så jeg grein ei natt da han plutselig utbrøt, høyt og tydelig og temmelig amper:"Og det sier du bare for at...! Det blir ikke aktuelt!" :lol: |
Jeg pleide sove 10-12 timer. Men etter at jeg fikk pustemaska mi sover jeg nå ca 7 timer. Jeg har søvnapne, men det visste jeg ikke før jeg fikk det påvist ved oksygenmåling om natta. Jeg tok tidligere magnesium om kvelden for å bli nok trøtt og slapp slik at jeg skulle sove tungt, men ikke så lenge. Problemet mitt ble bare værre. Lungelegen fortalte meg at magnesium virker såpass avslappende på muskulaturen at respirasjonssystemet ble FOR avslappet og at jeg derfor fikk pustestans som igjen forårsaket at jeg ikke ble uthvilt uansett hvor mange timer jeg fikk på puta. Men nå går det bedre! :heia: Og magnesiumen MÅ jeg ha, så den tar jeg midt på dagen.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har ikke greie på sopp... Men her om dagen fant jeg en hel haug end sopp som ser helt ut som kantareller, men som har pigger istedet for striper under (var det forståelig?). Noen som vet hva det er, og er de spiselige?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46. |