Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Sugarpill 25-09-12 15:07

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva koster en pakke rulletobakk nå for tiden?

Gerd 25-09-12 15:18

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1386440)
Hva koster en pakke rulletobakk nå for tiden?

ca 200....

vaskeklut 25-09-12 16:09

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1386430)
Hvor mye te skal man bruke når man ikke bruker tepose, men i en sånn rund holder?

teklype/egg? jeg bruker å fylle halvparten :)

BenteR 25-09-12 20:26

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg fyller også den ene halvdelen i te-klypa. Hender jeg tar en halv kopp til etterpå med samme klypa.

Kanskje 25-09-12 20:33

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ok takk :-) Var usikker på om jeg skulle fylle opp hele. Men nå ble det passe :-)

Ziltoidia 26-09-12 14:30

Her kommer et spørsmål om kalorier! Dette er kanskje ikke det rette stedet å spørre om denslags... men kanskje er det også nettopp derfor jeg spør her. :D

Jeg har, som mange andre her, gått ned mye på lavkarbo... men har i det siste stagnert. (Og med "i det siste", snakker vi måneder) I tillegg til å kutte ut meieriprodukter, har jeg som mange konkludert med at det også er lurt å se på kalorinivået for å gå ned ytterligere 5-6 kilo (ca). Spørsmålet er da hva som er det optimale kaloriinntaket for ei på 22 år og 168 cm i høyde. Gå ut i fra at jeg ikke mosjonerer noe særlig (nøyaktig hvorfor trenger vi ikke å ta for oss nå). Jeg vet det finnes en del kalorikalulatorer der ute, og dere må for all del linke til de også... men jeg vil først og fremst vite hva dere tenker.

Egentlig så har jeg ikke noe hastverk, men her sitter jeg altså og strikker en kjole som står i fare for å bli for trang ;)

langaard 26-09-12 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1386770)
Her kommer et spørsmål om kalorier! Dette er kanskje ikke det rette stedet å spørre om denslags... men kanskje er det også nettopp derfor jeg spør her. :D

Jeg har, som mange andre her, gått ned mye på lavkarbo... men har i det siste stagnert. (Og med "i det siste", snakker vi måneder) I tillegg til å kutte ut meieriprodukter, har jeg som mange konkludert med at det også er lurt å se på kalorinivået for å gå ned ytterligere 5-6 kilo (ca). Spørsmålet er da hva som er det optimale kaloriinntaket for ei på 22 år og 168 cm i høyde. Gå ut i fra at jeg ikke mosjonerer noe særlig (nøyaktig hvorfor trenger vi ikke å ta for oss nå). Jeg vet det finnes en del kalorikalulatorer der ute, og dere må for all del linke til de også... men jeg vil først og fremst vite hva dere tenker.

Egentlig så har jeg ikke noe hastverk, men her sitter jeg altså og strikker en kjole som står i fare for å bli for trang ;)

Du må nesten fortelle oss hva du veier også;)

Ziltoidia 26-09-12 16:02

Det laveste jeg har veid i det siste er 70,4... men har ikke fått veid meg på 1.5 uker ettersom jeg har vært på flyttefot. Har spist vanvittig mye nøtter i denne travle perioden, så vi kan sikkert runde opp til 71. :p

Bønna200 26-09-12 19:26

Hvorfor i all verden har jeg så forferdelig leamus? Det er spesielt øynene, nesa og kinnet. Hopper fra den ene siden til den andre. :eek:
Har hatt det en stund, men det blir liksom verre og verre...

vaskeklut 26-09-12 19:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1386871)
Hvorfor i all verden har jeg så forferdelig leamus? Det er spesielt øynene, nesa og kinnet. Hopper fra den ene siden til den andre. :eek:

magnesiummangel?

Dietta 26-09-12 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1386872)
magnesiummangel?

Mangel på musefeller ????? :p

Bønna200 26-09-12 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1386872)
magnesiummangel?

Jeg tar magnesium hver kveld, så tror ikke det. :confused:

Og du da, Dietta. Moroklumpen! Her er det IKKE mangel på musefeller! ;) :p

smgj 26-09-12 19:47

Sitat:

Vanligvis magnesiummangel for meg... skjer etter at jeg har vært på ferie og drukket mer enn vanlig denne gangen. Ellers typisk i perioder med stress eller dårlig søvn..

Bønna200 26-09-12 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1386881)
Vanligvis magnesiummangel for meg... skjer etter at jeg har vært på ferie og drukket mer enn vanlig denne gangen. Ellers typisk i perioder med stress eller dårlig søvn..

da tror jeg kanskje det kan ha noe med dårlig søvn å gjøre, for det sliter jeg ganske mye med. Kanskje begynne å notere mønsteret? :blomster:

Huldr 26-09-12 21:04

Sitat:

Kan være kalsiummangel også. Jeg tar magnesium, fyller på først der, så kalium (en relativt høy dose av begge deler fordi jeg tisser ut veldig mye, men obs, kaliumtilskudd skal man være litt forsiktig med! For mye kan føre til hjertestans), og når begge de er fylt opp og jeg likevel får rykninger pleier jeg å ta en kalsiumtablett. Da pleier det å gå over. Jeg sover også dårlig, men opplever ikke at det kommer direkte av det, derimot fører dårlig søvn til mer stress i kroppen og høyere utskillelse/økt behov, så indirekte kan man si det er søvnmangelen som gjør det (det er vel det smgj mener også, tror jeg?)

Bønna200 26-09-12 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1386916)
Kan være kalsiummangel også. Jeg tar magnesium, fyller på først der, så kalium (begge deler fordi jeg tisser ut veldig mye), og når begge de er fylt opp og jeg likevel får rykninger pleier jeg å ta en kalsiumtablett. Da pleier det å gå over.

Aaah! Kjøpe kalsium i morgen. :)

smgj 26-09-12 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1386916)
Kan være kalsiummangel også. Jeg tar magnesium, fyller på først der, så kalium (en relativt høy dose av begge deler fordi jeg tisser ut veldig mye, men obs, kaliumtilskudd skal man være litt forsiktig med! For mye kan føre til hjertestans), og når begge de er fylt opp og jeg likevel får rykninger pleier jeg å ta en kalsiumtablett. Da pleier det å gå over. Jeg sover også dårlig, men opplever ikke at det kommer direkte av det, derimot fører dårlig søvn til mer stress i kroppen og høyere utskillelse/økt behov, så indirekte kan man si det er søvnmangelen som gjør det (det er vel det smgj mener også, tror jeg?)

Altså for å utdype - lemus kan ha flere årsaker - flere mineralubalanser. (inklusive kalsium, natrium m. flere)
Magnesium brukes i forferdelig mange av kroppens prosesser og forbrukes raskere under stress, dårlig søvn osv. Årsaken til at jeg trekker fram magnesium er at den mangelen er mye vanligere enn kalsiummangel. Vi trenger begge, men i balanse - og kalsium konkurrerer (og kan fortrenge) magnesium. Et typisk norsk (også lavkarbo) inneholder ofte mer enn nok kalsium så lenge det ikke er melkefritt/melkeredusert så derav forslaget. :)

Jeg har også inntrykk av at de fleste lavkarbere ikke går omveier for å unngå salt, men salter etter smak - og det vil antakelig være en god rettesnor for de fleste?

Kalium kjenner jeg ikke så mye til, så det skal jeg ikke si så mye om, tror jeg. ;)

Av min erfaring så kommer disse rykningene for meg etter perioder hvor jeg ser det er ting som kan ha ført til økt utskillelse - som dårlig søvn eller mer alkohol enn vanlig. (Den skal jo behandles og ut...)

Huldr 26-09-12 22:16

Ja, helt enig med deg i å prøve magnesium først, smgj :ja:. Men siden Bønna allerede hadde gjort det ville jeg supplere med min erfaring, som er at når jeg har sørget for nok magnesium (det kan være en god del mer enn "vanlig" dose) og kalium, så er det kalsium som gjenstår. Det kommer selvsagt an på hvor mye kalsium man har i kostholdet sitt ellers, for meg som ikke tåler melkeprodukter noe særlig, så kan det bli for lite. Jeg tar derfor en tablett sånn ved behov - ikke ellers, siden jeg er obs på at det kan ha negative effekter.

Kalium (kaleorid) begynte jeg med for flere år siden fordi jeg har disse problemene med abnorm vannlating, ettersom folk som må ta vanndrivende medisiner som oftest også må ta disse kaliumtablettene. Jeg merker det svært godt på hjertebank etc hvis jeg slutter med dem en periode. Seinere har jeg også lest at mange med ME og/eller hypotyreose også har lave nivåer av kalium og at noen må opp i så mye som to tabletter kaleorid á 750 mg, altså 1500 mg. Det er mye, så det tør ikke jeg, men tar en ekstra tablett innimellom hvis jeg kjenner at jeg har økt behov (da på en annen tid av døgnet enn den forrige tabletten, aldri to på én gang).

Bønna200 26-09-12 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1386953)
Ja, helt enig med deg i å prøve magnesium først, smgj :ja:. Men siden Bønna allerede hadde gjort det ville jeg supplere med min erfaring, som er at når jeg har sørget for nok magnesium (det kan være en god del mer enn "vanlig" dose) og kalium, så er det kalsium som gjenstår. Det kommer selvsagt an på hvor mye kalsium man har i kostholdet sitt ellers, for meg som ikke tåler melkeprodukter noe særlig, så kan det bli for lite. Jeg tar derfor en tablett sånn ved behov - ikke ellers, siden jeg er obs på at det kan ha negative effekter :)

Og hvor mye magnesium kan man ta? Det står jo max 600 mg i døgnet. Er det skadelig å ta 800, f.eks?

Huldr 26-09-12 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1386956)
Og hvor mye magnesium kan man ta? Det står jo max 600 mg i døgnet. Er det skadelig å ta 800, f.eks?

Det tror jeg neppe, men jeg vil ikke gi noen råd her, vil ikke ta det ansvaret. Selv har jeg økt dosene til 600 mg om kvelden, 400 om morgenen og 400 om ettermiddagen og føler meg bedre da. Men jeg har altså veldig økt tap, da, så ikke ta det som noen rettesnor!

Jeg har lang erfaring med dette på egen kropp og derfor vil jeg ikke anbefale noen å ta veldig mye av noe som helst uten å konferere med lege.

Dietta 27-09-12 07:35

Jeg lurer på hvorfor jeg har lakenskrekk :høh:

Kanutten 27-09-12 08:32

Sitat:

Ja, helt enig med deg i å prøve magnesium først, smgj :ja:. Men siden Bønna allerede hadde gjort det ville jeg supplere med min erfaring, som er at når jeg har sørget for nok magnesium (det kan være en god del mer enn "vanlig" dose) og kalium, så er det kalsium som gjenstår. Det kommer selvsagt an på hvor mye kalsium man har i kostholdet sitt ellers, for meg som ikke tåler melkeprodukter noe særlig, så kan det bli for lite. Jeg tar derfor en tablett sånn ved behov - ikke ellers, siden jeg er obs på at det kan ha negative effekter.

Kalium (kaleorid) begynte jeg med for flere år siden fordi jeg har disse problemene med abnorm vannlating, ettersom folk som må ta vanndrivende medisiner som oftest også må ta disse kaliumtablettene. Jeg merker det svært godt på hjertebank etc hvis jeg slutter med dem en periode. Seinere har jeg også lest at mange med ME og/eller hypotyreose også har lave nivåer av kalium og at noen må opp i så mye som to tabletter kaleorid á 750 mg, altså 1500 mg. Det er mye, så det tør ikke jeg, men tar en ekstra tablett innimellom hvis jeg kjenner at jeg har økt behov (da på en annen tid av døgnet enn den forrige tabletten, aldri to på én gang).

Jeg går også på kaleorid. Jeg tar 750 og 1500 annenhver dag. Jeg kjenner det også veldig godt hvis jeg har glemt dem en periode. Da begynner det å krible i den venstre hånda og jeg får hjertebank. Magnesium tar jeg for maur i kroppen.

smgj 27-09-12 09:01

Sitat:

Spennende... skjønner at jeg bør lese meg opp på kalium, jeg. Tror forøvrig at vi er helt på linje, men at vi ser på saken gjennom to ulike erfaringer. Ingen feil, ingen riktige - bare forskjellige. :) Fasiten for Bønna, må det bli Bønna som finner.

Til Bønna:
Når det gjelder mengden magnesium så får man som oftest diarre før man oppnår et skadelig opptak. Men sjekk typen magnesium du tar. Er det magnesiumoksid så er biotigjengeligheten liten - man regner 5% av de milligrammene man putter i seg. Magnesiumsitrat regnes for å ha 4x bedre opptak, men også lettere for å gi diarre. :)
I studier har jeg iallfall sett mengder på 500-1200mg magnesiumoksid daglig i bruk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2407766
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesi...al_preparation)
http://ods.od.nih.gov/factsheets/Mag...hProfessional/

smgj 27-09-12 09:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1387012)
Jeg lurer på hvorfor jeg har lakenskrekk :høh:

Og jeg på hvorfor jeg måtte våkne kl 05 i morges...

Photobscura 27-09-12 09:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1387044)

Og jeg lurer IKKE på det for mitt vedkommende, men katta mi burde kanskje gå i seg selv ... :cool:

Dietta 27-09-12 09:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1387044)

Puteskrekk :confused:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1387046)
Og jeg lurer IKKE på det for mitt vedkommende, men katta mi burde kanskje gå i seg selv ... :cool:

:lol:

Ziltoidia 27-09-12 10:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1386770)

Ikke glem meg da. :o

Sugarpill 27-09-12 12:21

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1387069)
Ikke glem meg da. :o

Hva med å ta utgangspunkt i hvor mange kalorier du spiser nå, og så trekke fra, la oss si 500? Hvor mange kalorier en trenger er så innmari individuelt, at selv sånne kalkulatore ikke kan gi et godt svar. Og du skriver ikke hvor mye du veier heller, en person på 96 kilo trenger en god del mer energi enn en på 66.:)

Edit: nå så jeg at du skrev hva du veier lenger bak i tråden. Men jeg holder fast på å gå ut i fra det du spiser nå, og så trekke fra litt.

Furine 27-09-12 16:36

Kva er beste måten å få opp jernnivået i kroppen? Blodmat, tablettar?

Kitt 27-09-12 17:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1387192)

Jerntilskudd intravenøst!:D
Selv om det er litt drastisk, da!;)

Noen tar ikke opp jern fra mat så godt, andre trenger spesielle typer jerntilskudd. Er liksom ikke noe fasitsvar.
En kombinasjon med mat og det tilskuddet man har best nytte av, er det aller beste!

Men det er også mange feller å gå i, som hva du spiser sammen. Er vel kalium som hindrer opptak av jern, så det må ikke spises samtidig om du vil ha nytte av jernet. C- vit sammen med jern er derimot veldig bra osv osv!
Har man lavt jern/-lagere, er det legens ansvar å hjelpe deg til å finne DIN måte å få det opp igjen på!

Dietta 27-09-12 19:29

Vil xanthan gum bli like "slimete" som JBK hvis jeg bruker det til å jevne med ?
JBK og jeg er nemlig bitre uvenner :eek:

Lillemy71 27-09-12 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1387222)
Vil xanthan gum bli like "slimete" som JBK hvis jeg bruker det til å jevne med ?
JBK og jeg er nemlig bitre uvenner :eek:

Synes ikke XG er så slimete som JBK, men det har noe av det samme så det er mulig du ikke blir fornøyd dersom du absolutt ikke liker JBK. Nå koster det jo ikke så mye med en XG på Iherb da, så du kan jo prøve uten å bli ruinert :D

nellie 27-09-12 20:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1387192)

På meg funker tabletter best!:) Kjøper noen tyggetabletter på matbutikken, som har C-vitamin i seg.

Dietta 27-09-12 20:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1387236)
Synes ikke XG er så slimete som JBK, men det har noe av det samme så det er mulig du ikke blir fornøyd dersom du absolutt ikke liker JBK. Nå koster det jo ikke så mye med en XG på Iherb da, så du kan jo prøve uten å bli ruinert :D

Har XG i skapet, bare ikke prøvd den ennå. Må ta sjansen en dag og teste det ut :o

elien 27-09-12 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1387243)
Har XG i skapet, bare ikke prøvd den ennå. Må ta sjansen en dag og teste det ut :o

Min erfaring med XG er helt greie, men fant fort ut en ikke skal bruke for mye av det i sauser å sånt. Den måten jeg er mest fornøyd med er å blande det ut i kald veske å så varme gradvis opp. Men sier det igjen, bruk mindre en du tror du trenger:p

Lykke til:)

Elin

Dietta 27-09-12 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1387248)
Min erfaring med XG er helt greie, men fant fort ut en ikke skal bruke for mye av det i sauser å sånt. Den måten jeg er mest fornøyd med er å blande det ut i kald veske å så varme gradvis opp. Men sier det igjen, bruk mindre en du tror du trenger:p

Lykke til:)

Elin

Takk, takk :) Jevner aldri noenting med JBK, for jeg greier ikke den slimete konsistensen. Det går greit i bakverk, men ikke supper og sauser. Skal teste ut XG neste gang noe skal jevnes.

BenteR 28-09-12 00:13

Jeg jevner oftest suppene med og rett og slett bruke stavmixeren og finmose grønnsakene. Pleier ofte og bruke rømme/CF eller fløte i suppen, og la det tykne videre med koking.

Dietta 28-09-12 07:10

Ja, det er måten å jevne supper på BenteR, det gjør jeg også. I går hadde jeg en gryte basert på kokosmelt, og hadde lyst til å beholde alt i biter og ikke most. Tenkte å prøve XG, men var rett og slett for FEIG :eek::eek:
Var sulten må vite - og veldig redd for slim ;)

smgj 28-09-12 07:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1387318)
Ja, det er måten å jevne supper på BenteR, det gjør jeg også. I går hadde jeg en gryte basert på kokosmelt, og hadde lyst til å beholde alt i biter og ikke most. Tenkte å prøve XG, men var rett og slett for FEIG :eek::eek:
Var sulten må vite - og veldig redd for slim ;)

Går an å sile ut den porsjonen grønnsaker man ønsker å beholde hele og mose ned resten. Det skal også gå an å bruke eggeplommer (som man gjør i vaniljesaus), men da kan ikke suppa koke etterpå...

Dietta 28-09-12 07:40

Eggeplomme i supper har jeg aldri prøvd. Hm.... kanskje det ja. Smart å ta ut litt da, og mose resten. Eller bare koke litt ved siden av å mose og ha i. Men i går skulle alt gå fort, så jeg spiste gryteretten tynn som den var - og riktig god var den uansett :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.