Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marina 20-09-11 18:45

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1212291)
Noen som kan hjelpe med en oversettelse?
Amerikansk oppskrift på lavkarbokjøttpudding, og jeg skal ha i "one rib celery"
Lurer på om dette er en bit stangselleri, men klarer ikke helt å finne ut om jeg er på rett spor....

En spesiell del av selleri: http://answers.yahoo.com/question/in...0093842AAYAlAi

BenteR 20-09-11 18:52

Tusen takk for linken!

Photobscura 20-09-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1212300)

Ikke så spesiell, det er en enkelt stang, rett og slett. :)

Antoinette6 20-09-11 20:23

Men dere ? Kan man tygge sukkerfri tyggegummi om man vil forbli i ketose ?

Regret 20-09-11 20:25

nei, det ikke sukker i tyggis, men det er xylitol som gir mye karber i kroppen slik jeg forsto det. Kanskje man kan ta 1 uten å falle ut, men jeg hadde styrt unna.

Katta66 20-09-11 20:59

Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...

Antoinette6 20-09-11 21:48

Da hadde jeg driti i det, Katta. :ja:

Jeg hadde stolt på diett.no

Kitt 20-09-11 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Katta66 (Innlegg 1212461)
Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...

Dersom du ikke er plaget av kramper i leggene, hard mage eller innsovningsvansker, trenger du nok ikke noe ekstra magnesium, nei!:)

Nerthus 20-09-11 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Katta66 (Innlegg 1212461)

Strengt tatt er det vel en runde med blodprøver som vil si noe om vitamin- og mineralstatusen i kroppen din - men som Kitt sier, har du symptomer som leggkramper kan magnesium hjelpe :)

Jeg velger og ta blodprøver innimellom siden det for min del med chrons (dog symptomfri) viser seg at jeg har lave nivåer av B12, jern, folat og d-vitamin :)

Luggetuppen 20-09-11 22:34

Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.

Kitt 20-09-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1212567)
Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.

Finner ikke at det er oppgitt karbohydrater i noen av dem. Skal ikke være tilsatt sukker i hvert fall!

Photobscura 21-09-11 08:17

Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:

halkatlala 21-09-11 08:17

jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?

Nerthus 21-09-11 08:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1212722)
jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?

Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.

Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)

Kitt 21-09-11 08:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1212722)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1212726)
Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.

Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)

Brexidol er jo bare en kur, så ta den ferdig du!
Men ikke bland den med ibux, det blir nok litt for mye for magen din, men sammen med paracet, vil den nok virke litt bedre faktisk!

Hva som kan gi den typen smerter er vanskelig å si med såpass lite info. Fibromyalgi gir smerter i hele kroppen, men det krever en ganske lang utredning å finne ut av.
Du kan jo begynne med å be legen din ta alle reuma- prøvene om Brexidolen ikke virker. Da får du i hvert fall utelukket de fleste reumatologiske lidelsene!

God bedring!:klem:

Kitt 21-09-11 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1212721)
Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:

Jeg fikk vanndrivende da legen trykket meg på leggen og merket slett ikke forsvant!:eek: Har aldri hatt høyt blodtrykk!
Hjertet ditt har uansett ikke godt av å presse mange liter ekstra væske rundt om, så du kan jo spørre legen. Jeg har vanndrivende liggende til bruk ved behov. 2 dager, så er det over for denne gang, liksom!:)

Du sier du spiser lite salt. For lite?

Photobscura 21-09-11 09:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1212740)
Jeg fikk vanndrivende da legen trykket meg på leggen og merket slett ikke forsvant!:eek: Har aldri hatt høyt blodtrykk!
Hjertet ditt har uansett ikke godt av å presse mange liter ekstra væske rundt om, så du kan jo spørre legen. Jeg har vanndrivende liggende til bruk ved behov. 2 dager, så er det over for denne gang, liksom!:)

Du sier du spiser lite salt. For lite?

Ikke lite salt, men ikke for mye. Akkurat passe, vil jeg tro! Jeg liker salt i maten, men ikke for mye, og jeg spiser lite typ spekemat og baconcrips o.l.

Ja, jeg vurderer å få legen til å se på dette. Det går jo i omganger, men det er såpass ofte jeg har heftige ødemer at det er bemerkelsesverdig ... I dag veier jeg omtrent fire kilo mer enn vanlig, og det har rent på i løpet av de siste dagene. Ingenting å skylde på heller, som fukt i været og denslags, som jeg gjerne er veldig følsom for.

Jeg skal til legen og fjerne sting i mårra, kanskje jeg skal ringe nå og høre om legen har litt tid til meg? Begynner å bli litt desperat, for det er ubehagelig. Kjenner det trykker i brystet og jeg føler meg direkte fæl.

Luggetuppen 21-09-11 09:07

Kruspersille er vanndrivende. Her er oppskrift på hvordan du kan lage et avkok.

Photobscura 21-09-11 09:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1212751)
Kruspersille er vanndrivende. Her er oppskrift på hvordan du kan lage et avkok.

Takk for tips! Det er vel snart en av få naturremedier jeg IKKE har prøvd. :o Jeg gir det et forsøk!
Morsomt når de sier på helsekosten at jeg skal være litt forsiktig med gullris, for det er KRAFTIG vanndrivende. Hva skjer? Ittno ... :(
Jordbær funker forsåvidt noe, men da må jeg spise MYE, og så får jeg vondt i magen. Tit for tat, liksom ...

halkatlala 21-09-11 09:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1212737)
Brexidol er jo bare en kur, så ta den ferdig du!
Men ikke bland den med ibux, det blir nok litt for mye for magen din, men sammen med paracet, vil den nok virke litt bedre faktisk!

Hva som kan gi den typen smerter er vanskelig å si med såpass lite info. Fibromyalgi gir smerter i hele kroppen, men det krever en ganske lang utredning å finne ut av.
Du kan jo begynne med å be legen din ta alle reuma- prøvene om Brexidolen ikke virker. Da får du i hvert fall utelukket de fleste reumatologiske lidelsene!

God bedring!:klem:

takker. da skal jeg ta meg en paracet med en gang.
jeg har hatt vondt i hele kroppen helt siden jeg gikk i barnehagen, så alle de reuma og leddgikt prøvene er tatt for lenge siden. var også innlagt på to forskjellige sånne reuma sykehus for utredning da jeg var lita. så det er utelukket. eneste gangen jeg kan huske å ikke ha hatt vondt er når jeg har spist ketogent siste året.
men sånn vondt jeg har nå har jeg aldri hatt før, så det er noe annet enn det jeg pleide å ha før.
får vel spise opp brexidolkuren min og ta paracet i tillegg, å håpe det blir bra igjen etter noen dager :)

Luggetuppen 21-09-11 09:16

Tipset om kruspersille har jeg fått fra en lege på Aker sykehus. Jeg var MYE der i forkant av vektoperasjonen min, og svært overvektige mennesker får ofte mye vann i kroppen. Vi ble frarådet å bruke vanndrivende medisiner. Medisiner tømmer lett kroppen for for mye vann på en gang, da blir den dehydrert og suger til seg vann som en svamp igjen. Man starter mao. en ond sirkel.

Photobscura 21-09-11 09:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1212763)
Tipset om kruspersille har jeg fått fra en lege på Aker sykehus. Jeg var MYE der i forkant av vektoperasjonen min, og svært overvektige mennesker får ofte mye vann i kroppen. Vi ble frarådet å bruke vanndrivende medisiner. Medisiner tømmer lett kroppen for for mye vann på en gang, da blir den dehydrert og suger til seg vann som en svamp igjen. Man starter mao. en ond sirkel.

Jeg skal prøve det! Nå er jeg ikke svært overvektig, ganske normalvektig egentlig, og jeg har spist ketogent storparten av de siste drøyt fire årene, så jeg har ikke noen "normal" grunn til å samle vann.
For min del handler nok ødemene om stoffskifteproblemer, men det irriterer vettet av meg når det skjer, og de har bare blitt verre og verre de siste par årene ... :o

Kitt 21-09-11 09:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1212761)
takker. da skal jeg ta meg en paracet med en gang.
jeg har hatt vondt i hele kroppen helt siden jeg gikk i barnehagen, så alle de reuma og leddgikt prøvene er tatt for lenge siden. var også innlagt på to forskjellige sånne reuma sykehus for utredning da jeg var lita. så det er utelukket. eneste gangen jeg kan huske å ikke ha hatt vondt er når jeg har spist ketogent siste året.
men sånn vondt jeg har nå har jeg aldri hatt før, så det er noe annet enn det jeg pleide å ha før.
får vel spise opp brexidolkuren min og ta paracet i tillegg, å håpe det blir bra igjen etter noen dager :)

At reuma- prøvene var negative for mange år siden, betyr IKKE at de ikke kan gi utslag nå!!! Pluss at man i dag vet at man ikke trenger å ha utslag på prøvene for å få diagnose!
I tillegg har det kommet flere og mer nøyaktige prøver nå enn hva det var for bare 10 år siden!
Om du føler at legen tar feil, si det på en pen måte og be om henvisning videre til feks en reumatolog! ;)

vimsen85 21-09-11 09:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1212421)
Men dere ? Kan man tygge sukkerfri tyggegummi om man vil forbli i ketose ?

Jeg har aldri gått ut av ketose av å tygge tyggis eller spise sukkerfrie pastiller..Det er sikkert forskjell på folk, men for meg har det gått greit.

Antoinette6 21-09-11 11:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1212787)
Jeg har aldri gått ut av ketose av å tygge tyggis eller spise sukkerfrie pastiller..Det er sikkert forskjell på folk, men for meg har det gått greit.

Tusen takk, Vimsen og Regret ! :) Jeg gir det et forsøk. Jeg sliter enn¨å med ketoseånden etter over fem måneder ! :hylgrine:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.