![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Er litt nysgjerrig på hva dere andre tror og tenker om det her - hvor gamle barn er når de skjønner hvordan babyer lages? Evt. når de forstår konseptet "sex".. Uten at man blir fortalt det av foreldre. Har en diskusjon gående med en om at 11 år er for ungt til det - mens jeg tror jeg visste det der når jeg var rundt 9 år.. Tenker ikke på når man begynner å være nysgjerrig på egen og andres kropper, men når man forstår hvordan barn lages, og hva konseptet sex går ut på.
Og dere som har barn og har tatt samtalen om "blomster og bier" - hvor gamle var barna deres da dere gjorde det? Jeg ble selv aldri forklart det her - men de av dere som husker Starlet og "Kjære Nina", vet hvor mye info vi fikk der ;) Hilsen mofe som alltid lurer på mye rart ;) |
Min sønn var 5 da jeg ble gravid med hans lillesøster. I god tid før han fylte 6 år, visste han hvordan hun, og alle andre babyer, ble til!
Jeg har alltid forklart barna ting når de har spurt, og da han lurte på hvordan babyen hadde kommet inn dit, vel, da fikk han vite det!:) Alderstilpasset info selvfølgelig! Han eneste reaksjon den gangen var: Ååå, stakkars dere som måttte gjøre det 2, TO, ganger! :lol: |
Hahaha :lol: Ja, STAKKARS dere :D
Sånn jeg tror, er at de aller fleste 11-åringer (spesielt jenter) vet hvordan barn blir til.. |
Ja, de fleste vet tidlig hvordan barn blir til :)
Da jeg ble gravid med vesla, var sønnen 7 år. Og når jeg fortalte at han skulle bli storebror... Så fikk jeg greie på hvordan vi hadde gjort det :o De hadde allerede hatt om det på skolen :cool: |
Sitat:
Så langt har jeg nemlig ikke kommet at jeg har brukt firmaet til noe, og noen utgiftskonto har jeg dermed ikke opprettet. Dette var bare noe jeg hørte ei venninne hadde gjort, hver gang hun kjøpte noe som firmaet hennes også kunne bruke, om jeg ikke husker feil. Så jeg vet ikke en tøddel ... :o. Grunnen til at jeg opprettet firmaet var en) av symbolsk art, jeg trengte å gjøre noe som symboliserte at jeg er på vei tilbake til arbeidslivet, og to) rett og slett fordi det har hendt jeg har fått frilansoppdrag, og det er ikke alle som digger å måtte ta den jobben med skatt og arbeidsgiveravgift og gud vet hva. Jeg har mye å sette meg inn i fortsatt, tydeligvis. PC-en jeg har tenkt på koster 5000 kr, og det meste av de småjobbene jeg pleier å gjøre så er pc helt essensielt for å få jobben utført. |
Sitat:
|
Takk for hjelp! Men, jeg må ha tjent mer enn 30 000 i firmaet mitt for å kunne gjøre dette, er det dét du mener? (Beklager om jeg ikke helt følger med ... :o).
Det jeg i hovedsak vil bruke firmaet til er språkrelaterte ting som korrektur, oversettelse, transskribering. Samt fotografering. Egentlig er jeg utdannet fotograf :p, men kunstfotograf, liksom, dermed blir det ikke mye til oppdrag og sånn, ser for meg at jeg en gang i tiden skal kunne jobbe med utsmykning, komme i gang med utstillinger igjen, og forsåvidt noen ting på oppdrag som bandfotografering hvor jeg har en viss kunstnerisk frihet, sånne ting. |
Sitat:
Til den siste kommentaren om at underskudd gir fradrag på selvangivelsen.... Det er jo en større fordel med overskudd, husk at det er dette der regnes pensjon av når du kommer så langt. Og går du med underskudd mange år, kan du få beskjed om å legge ned firmaet ditt. "skjemaene" du sender med selvangivelsen er resultat og balanse regnskapet til firmaet, og det skal jo tas fra regnskapet ditt Snakk med en regnskapsfører, så blir det ingen missforståelser. Det er mange regler å ta hensyn til som de kan. |
Sitat:
Neida, det eneste grensen på 50.000,- har betydning for er å mva registrere seg. Regnskap må du ha alikevel føre, men du må regne hele summen på fakturaer, siden du ikke har krav på fradrag for mva. Enig med Oride, om at det beste selvfølgelig er et overskudd. Da tjener du jo penger :D Men, har du underskudd blir det fradrag i selvangivelsen, så det er ikke slik at underskuddet "blir borte". Hvis underskuddet er så stort at du ikke skal skatte, mener jeg bestemt at restbeløp kan overføres til neste år. Men - her kan det være nye regler, så en regnskapsfører er absolutt en god ide. Da vi hadde personlig firma her, førte jeg regnskapet gjennom året, og gikk til regnskapsfører med årsoppgjøret og fikk han til å fylle ut skjemaene til selvangivelsen. Ut i fra hva du driver med, vil jo alt av ordbøker, oversettelsesprogram, fotoapparater, film, fremkalling, div kontorrekvisita o.l. være ting du fører i firma. Garn og nye stuegardiner derimot - vil være litt verre å få dekket ;) |
Sitat:
Min datter er bare to år og har ikke spurt enda. Men den dagen hun gjør det, skal jeg forklare henne hva det går ut på, barn tar sånne ting helt naturlig. Blir nok ikke lenge til, er nemlig en baby i magen her. Jeg var nok litt eldre, men jeg husker mamma tok en sånn bok fra Fakta-serien, der var det tegninger av samleier og sædceller og alt, og forklarte. For meg var det vitenskap, og jeg syns det var interessant. |
Cottage cheese, kesam, creme fraiche,rømme, youghurt..
Litt tungvint å handle alle for at det skal passe til forskjellige oppskrifter.. Kan en av de fungere som en "allrounder"? Eventuelt to...hvem ville du valgt og hvorfor? |
Hvor mye tar en elektriker betalt pr time? Samme sats for rørlegger?
|
Er det noen som vet hvilken behandlingmetode som er best for overflladiske arr? Må det en plastikkirurg til, eller? Og om noen vet hvor mye det koster, så hadde det også vært praktisk.
Jeg har noen overfladiske, men ikke så pene arr i ansiktet etter talgcyster, groper etter noen som har gått bort av seg selv, og etter et par som er operert bort. Jeg har metabolsk syndrom, og det er visst derfor jeg har fått dem, så kanskje det også er mulighet for å få en rekvisijon for arrfjerning? |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg skal på oppfølgingstime hos spesialisten jeg går til i februar. Da skal jeg jammen spørre. Vet hun har gitt rekvisisjon til fjerning av hår til PCOS-pasienter. |
Resultatet avhenger nok av hvilket utgangspunkt en har; dype/grunne arr, type hud osv. Men begge de to jeg vet har hatt slik behandling har vært fornøyd. Arrene ble ikke helt borte for en av dem, men om det skyldes for få behandlinger eller at det ikke var mulig å gjøre noe mer vet jeg ikke. Lykke til hos spesialisten :D
|
Sitat:
Nå er ikke dette snakk om mer enn en tre fire arr, og de er som sagt ikke så veldig dype. Det er jo ikke verre enn å spørre, så dette kan jo bli litt spennende! Jeg har alltid vært veldig stolt av huden min, aldri hatt særlig arr og aldri kviser, noe særlig med rynker har jeg heller ikke, så det hadde vært deilig å få det helt eller delvis tilbake :) Om noen har gjort arrfjerning med laser, fortell gjerne om resultatet :) |
Noen flere som er litt overtroiske og tror på "troll i ord" - på en negativ måte? (selvfølgelig!)
Altså, jeg har siden jeg var liten ment at et mønster er tydelig: Hvis jeg tror at jeg ikke får kjeft når jeg kommer hjem, gruer meg ikke, etc - da kan man banne på at mor er over en som en hauk, og graver og kjefter og smeller fordi man er 5 minutter for sen. Men GRUER jeg meg, forventer det verste, DA er ikke mamma sur eller sinna, men sier pytt sann fem minutter til og fra spiller da ingen rolle! Samme som voksen: Hvis jeg tror og håper det skal gå greit med lavkarbo, nå er jeg i god driv med skolearbeid, trening, mat, psykisk, DA kommer en attans smell. Og alt ryker før jeg får sukk for meg. Så det beste er liksom å være super bekymra, stresset, ha vondt i magen, for da går det bra.Kanskje. Uff, forferdelig ulogisk!! Må jo le litt av meg selv. Men er altså en dille jeg har. Og mener BESTEMT at det stemmer. Så jeg prøver jo med afirmasjoner (positive setninger man sier til seg selv flere ganger om dagen), men hvis jeg sier positive setninger, da går det jo ikke.... ifølge min høyst subjektive erfaring! Murphys Law - psykisk. |
Sitat:
|
Vettel: Jeg opplever det motsatte, men det viktigste med affirmasjoner jo at du TROR på dem også ;). Det nytter ikke å si ting som ikke går inn på deg. Det hjelper noe å gjenta det nok ganger, men det er ikke nok, en bør også prøve å sette seg inn i hvor godt den ønskede situasjonen føles. Ikke minst så bør alltid affirmasjoner være i presens, gjentar man alltid affirmasjoner i futurum, så er det alltid det de blir -nemlig en gang i fremtiden :) F.eks, i stedet for å si at 'det årner seg', prøv heller å si 'alt er i orden' -og som sagt, kjenn på hvordan det føles!
Sånn er det for meg i alle fall! |
Jeg lurer på hva man kan gjøre for å få sove om nettene jeg? (Nå er jeg noe påvirket av smerter da)
Med unntak av de vanlige tingene, som frisk luft, ingen kaffe, kamillete osv osv. :gjesp: |
Max: Det er ikke godt å si, er jo gjerne veldig individuelle årsaker til at man ikke får sove. Jeg har i alle fall som en fingerregel at jeg ikke legger meg om jeg ikke er trøtt. Uansett så er det ingenting som er mer frustrerende enn å ligge der og stirre i taket og vente på søvnen, det tror jeg faktisk kan forverre det også.
Tenk på søvnløshet som et symptom, hva kan være årsaken? :o Jeg lurer på, jeg har operert bort en liten fistel på brystet og en talgcyste i ansiktet. Kan jeg bruke basimysin på det for å få det til å gro bedre? Jeg har alltid en tube liggende, mer av gammel vane fordi pappa alltid løp etter oss med basimysin da vi var små og tryna og skrubba opp knær og lignende. |
Photo: jeg er ingen lege, men vil tro aloe vera er bedre.
|
Sitat:
|
Sitat:
Melatonin er et stoff som vi alle har i kroppen, som bidrar til å styre trettheten i forhold til lys og mørke. Det er utviklet kunstig for blinde, da de selvfølgelig ikke får den samme trøttheten som vi får fordi det blir mørkt. (Mye mer å forklare her, men det er egentlig ikke nødvendig). Melatonin er ikke et sovemiddel, og du får ingen form for hang-over dagen etter. Det vil kun (kanskje) gi deg hjelp med innsovningen, hvis du blir vekket av en eller annen grunn - er du like langt. Kommer i kapsler som du skal ta en time før du legger deg. Alternativt kan du åpne kapselen og bare ta pulveret, men da må du legge deg med en gang. Jeg bruker dette av og til på min 13-åring som i perioder har store innsovningsproblemer pga epilepsi. Han får 2 kapsler, og sovner stort sett greit da. Har også prøvd det selv, i perioder hvor jeg har hatt mye nattevåk og kroppen en i høygir. Det hjelper meg i hvert fall :D Du må ha resept fra lege, men har hørt at det kan kjøpes reseptfritt på enkelte helsekostforretninger i Sverige. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |