Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Sanney 19-09-12 21:24

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1384304)
Kerrygold?

tror det var ett annet merke, men det stod tydelig at det var irsk

Kanskje 20-09-12 12:25

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det jeg kjøpte hadde gullfarge og grønn tekst. Ikke godt :-/

Sanney 20-09-12 15:03

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

høres ut som kerrygold. har smakt den og og syns den var god. men smaker ikke tinesmør selvsagt.

Kanutten 20-09-12 16:23

Massevis av alle sorter smør nordpå. De omtrent lo av meg da jeg spurte om de var forespeilet smørkrise igjen. :p

Sugarpill 20-09-12 18:50

Ok, limer inn fra journalen min nå, i håp om at folk her som har mer peiling kan si noe om det:

Sitat:

Æææææhhh...tilløp til panikk nå, og ikke imponert over migrene-mamma...

Jeg hadde sånn ferdig blomkålsuppe fra Nordfjord til middag, og blandet i en masse smørbar cheddarost for å få litt mer næring i den...og så, da jeg hadde spist hele greia (første og siste måltid i dag), og sier til moren min "åhh, det var godt med smørbar cheddar i suppa", kommer hun på noe viktig...og hyler ut at den osten hadde stått ute på kjøkkenbenken i hele natt, for hun hadde spist av den da hun var oppe i halvsøvne med migrenesmerter i natt, og så greid å SETTE DEN INN I KJØLESKAPET IGJEN I MORGES...jeg merket jo ingenting på smak/konsistens siden jeg hadde den i suppe.

Kattene var heldigvis ute i natt, så det har ikke vært en kattesnute oppi, men...smørbar ost som har stått ute en hel natt, ikke tildekket? Ca. 100 gram? Hvor store er sjansene for at jeg unngår å bli skikkelig syk nå? Noen med peiling her? Google sier at jeg har sånn ca. 2342 % sjanse for å bli matforgiftet nå...

Carisma 20-09-12 18:54

Sjansen for at du blir syk av det er vel tilnærmet lik null, med mindre du har levd i en glassklokke hele livet... Jeg har aldri hatt trøbbel med oster som har stått ute, hverken faste eller smørbare.

Sugarpill 20-09-12 19:10

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1384736)
Sjansen for at du blir syk av det er vel tilnærmet lik null, med mindre du har levd i en glassklokke hele livet... Jeg har aldri hatt trøbbel med oster som har stått ute, hverken faste eller smørbare.

Åhh, så det er bare mr.google som er hysterisk? *lettet*

nellie 20-09-12 19:36

Ingen fare:p

Bønna200 20-09-12 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1384734)
Ok, limer inn fra journalen min nå, i håp om at folk her som har mer peiling kan si noe om det:

Hadde det vært farlig så hadde jeg vært dau for lenge sia. ;)

Sugarpill 20-09-12 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1384750)
Ingen fare:p

Sikker? Jeg er psykosomatisk matforgiftet allerede, grunnet mr.google. :D

Og nå nevnte nevnte migrene-mor at røkelaksen i kjøleskapet jeg snackset på mens jeg tilberedte suppa ikke var helt god...jeg tror hun bevisst forsøker å matforgifte meg...

(hun er vanligvis ikke så surrete, altså, og vanligvis mrs.hygienisk)

Sugarpill 20-09-12 19:46

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1384753)
Hadde det vært farlig så hadde jeg vært dau for lenge sia. ;)

Jeg tror ikke det er dødelig, men jeg lurte på om jeg ville bli hengende over toalettet det neste døgnet - vi får nemlig overnattingsbesøk om en time, og det passer dårlig å være matforgiftet...:p

Men ok, hvis dere alle tre sier at jeg er trygg, så stoler jeg på dere- og klandrer dere hvis jeg faktisk BLIR syk. :p

Sugarpill 20-09-12 19:51

Ok, nå som det er avklart at jeg ikke kommer til å krepere av dårlig ost, nytt spørsmål:

Jeg bestilte to pakker fra ASOS.com, med en verdi på 20 pund. De har åpenbart feilmerket på tolldeklarasjons-klistremerkene, for jeg har fått oppkrav med fortollingstutgifter på begge to. Begge er brevpost.

Har tatt kontakt med posten fortolling på mail, men ikke fått svar. Og vet ikke om de er de rette å kontakte heller. Kan de på postkontoret der pakkene ligger hjelpe?

Har i min aktive karriere som nettshopper enda ikke opplevd å få feilmerket pakker som er godt under 200kr-grensa, så aner ikke helt hva jeg skal gjøre...

Bønna200 20-09-12 19:54

Et nytt ostespørsmål:

Hvor har det blitt av kremosten vi VET vi kjøpte i ettermiddag? Leita høyt og lavt, men borte vekk...

langaard 20-09-12 19:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1384757)
Et nytt ostespørsmål:

Hvor har det blitt av kremosten vi VET vi kjøpte i ettermiddag? Leita høyt og lavt, men borte vekk...

Katten har tatten:p

Sugarpill 20-09-12 20:00

Sitat:

Et nytt ostespørsmål:

Den surrete moren min, høy på migrenemedisin, har sikker forvillet seg inn hos dere og rappet den. Skal se på kjøkkenbenken vår. :D

Bønna200 20-09-12 20:01

:lol:

Sugarpill 20-09-12 21:11

Dere som pleid å handle/fortsatt handler på Zizzi - alle klager over at klærne der er så dyre, men hva er "dyrt"? Skjønner at det er over Kappahl-priser, men jeg lurer på hvordan de ligger an i forhold til klær fra normal-sizede merker/kjeder jeg handler fra.

(spør kun av pur nysgjerrighet)

Dietta 20-09-12 21:21

Jeg har akkurat oppdaget et pakke med smøreost på kjøkkenbenken som jeg ikke vet hvor kommer fra :eek:
Noen som savner den ? :p
(Og nei - jeg er ikke mora til Sugarpill ;))

Sanney 20-09-12 21:24

kjøpte en bukse på zizzi, såkalt penbukse. 600 spenn. og jeg er ikke fornøyd.. greit de vanlige olabuksene mine koster opptil 500 i norge, men denne penbuksa fra zizzi er ikke pen lenger.. tok ikke mange vask før den ble nuppete. hele ene siden av låret først, nå er begge sider nuppete.. og jeg vasker buksene på vranga.

Sugarpill 20-09-12 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1384786)
kjøpte en bukse på zizzi, såkalt penbukse. 600 spenn. og jeg er ikke fornøyd.. greit de vanlige olabuksene mine koster opptil 500 i norge, men denne penbuksa fra zizzi er ikke pen lenger.. tok ikke mange vask før den ble nuppete. hele ene siden av låret først, nå er begge sider nuppete.. og jeg vasker buksene på vranga.

600 kroner for en bukse (eller 1300) er ikke så mye i min verden, men hvis det er bukser til 600 og over med Kappahl-kvalitet som blir stygg etter et par vask, skjønner jeg at dere synes det er veldig dyrt!

Sugarpill 20-09-12 21:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1384783)
Jeg har akkurat oppdaget et pakke med smøreost på kjøkkenbenken som jeg ikke vet hvor kommer fra :eek:
Noen som savner den ? :p
(Og nei - jeg er ikke mora til Sugarpill ;))

Kanskje moren min har hentet den hos Bønna, og så plassert den på din kjøkkenbenk? Hun surrer nok til å være i stand til det i dag...:p Og hun har vært ute et par timer, så godt mulig hun har forvillet seg ned til østlandet. :D

Sanney 20-09-12 21:34

aldri i verden om jeg kjøper bukse til 1300 O_O
kjøper mest klær når jeg besøker typen min jeg. typ topper til £8-12, bukser £15-20... og dette er fullpris. ikke billigkjeder heller. jeg sliter sånn på tøy også, diger som jeg er blir bukser fort ødelagt mellom låra... så da kjøper jeg heller billige bukser som jeg ikke trenger ha dårlig samvittighet for å kaste etter et års bruk.

Dietta 20-09-12 21:47

Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1384789)
Kanskje moren min har hentet den hos Bønna, og så plassert den på din kjøkkenbenk? Hun surrer nok til å være i stand til det i dag...:p Og hun har vært ute et par timer, så godt mulig hun har forvillet seg ned til østlandet. :D

Jepp - der har vi det :w00t:

Kanskje 20-09-12 22:11

Hehe, kanskje en sak for åndenes makt det der med den forsvunnede smørreosten !

vaskeklut 21-09-12 00:40

Sitat:

Et nytt ostespørsmål:

ligger igjen ved varesamlingspunktet i kassa der du kjøpte den ;) der glemmer/mister/overser folk alle mulige småvarer!

ElisaT 21-09-12 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1384756)
Ok, nå som det er avklart at jeg ikke kommer til å krepere av dårlig ost, nytt spørsmål:

Jeg bestilte to pakker fra ASOS.com, med en verdi på 20 pund. De har åpenbart feilmerket på tolldeklarasjons-klistremerkene, for jeg har fått oppkrav med fortollingstutgifter på begge to. Begge er brevpost.

Har tatt kontakt med posten fortolling på mail, men ikke fått svar. Og vet ikke om de er de rette å kontakte heller. Kan de på postkontoret der pakkene ligger hjelpe?

Har i min aktive karriere som nettshopper enda ikke opplevd å få feilmerket pakker som er godt under 200kr-grensa, så aner ikke helt hva jeg skal gjøre...

Det du må gjøre er å ta kontakt med "utenlandsavdeligen" i posten, gjerne på e-post, og sende med kopi av ordrene dine som viser sluttsummen. Iherb hadde en periode hvor de glemte å trekke fra frakt på sluttsummen på pakken, kanskje det har skjedd hos deg? Hvis du søker på Iherb finner du en lang tråd om dette fra i sommer, tror det skal stå riktig e-post og tlf der :).

Sugarpill 21-09-12 10:46

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1384990)
Det du må gjøre er å ta kontakt med "utenlandsavdeligen" i posten, gjerne på e-post, og sende med kopi av ordrene dine som viser sluttsummen. Iherb hadde en periode hvor de glemte å trekke fra frakt på sluttsummen på pakken, kanskje det har skjedd hos deg? Hvis du søker på Iherb finner du en lang tråd om dette fra i sommer, tror det skal stå riktig e-post og tlf der :).

Har prøvd å maile dem, brukte den adressen jeg har brukt før når jeg har måttet sende dokumentasjon for fortolling, men ikke fått svar. Tror jeg må ringe dem. På mandag. Når jeg har fått sove. Man bør ikke forsøke å takle posten norge etter 42 timer uten søvn. :o

Takk for råd! :)

ElisaT 21-09-12 13:53

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1385022)
Har prøvd å maile dem, brukte den adressen jeg har brukt før når jeg har måttet sende dokumentasjon for fortolling, men ikke fått svar. Tror jeg må ringe dem. På mandag. Når jeg har fått sove. Man bør ikke forsøke å takle posten norge etter 42 timer uten søvn. :o

Bare hyggelig! Håper du får svar når du våkner. 42 timer uten søvn hadde vært som tortur for meg :eek:!

amritam 21-09-12 14:40

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1385022)

Etter iherb-tullet sist fikk jeg beskjed om at dette var riktig adresse for slike henvendelser:
ksutland@posten.no

Sugarpill 22-09-12 09:56

Re: Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1385098)
Etter iherb-tullet sist fikk jeg beskjed om at dette var riktig adresse for slike henvendelser:
ksutland@posten.no

Åhh, tusen takk, da har jeg brukt feil adresse!

Sugarpill 22-09-12 10:03

Re: Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1385089)
Bare hyggelig! Håper du får svar når du våkner. 42 timer uten søvn hadde vært som tortur for meg :eek:!

Det ER tortur, altså!

Dietta 22-09-12 11:11

Lurer på om noen har erfaring med Fibron kompositt-terrasse ?
Vi har lyst til å legge det på verandaen på hytta. Det er ganske så dyrt, men helt vedlikeholdsfritt, og det passer oss godt. (Lenge leve latskapen ?) ;)

elien 22-09-12 13:10

Jeg lurer på om det er en mulighet for å bestille så store doser med vitaminer som gjør de kommer inn under legemidler fra iHerb på en eller annen måte vis en har legeerklæring?

Jeg må ta så store doser med vitaminer, og det er nå blitt et problem med å få tak i Vitamin-A og Afi d2 forte. Jeg får de på blå resept, men det hjelper jo ikke når en ikke får tak på det her:confused:

Elin

Dietta 22-09-12 14:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1385374)
Jeg lurer på om det er en mulighet for å bestille så store doser med vitaminer som gjør de kommer inn under legemidler fra iHerb på en eller annen måte vis en har legeerklæring?

Jeg må ta så store doser med vitaminer, og det er nå blitt et problem med å få tak i Vitamin-A og Afi d2 forte. Jeg får de på blå resept, men det hjelper jo ikke når en ikke får tak på det her:confused:

Elin

Jeg ville tro at hvis du har blå resept, så burde apoteket kunne ta de inn.

Lillemy71 22-09-12 17:35

Sitat:

Elin

Du kan ikke bestille mer enn det tollreglene sier selv om du har legeærklæring, men du kan ta inn til landet personlig dersom du er ute å reiser. Slik har ihvertfall jeg fått det forklart fra tollvesenet.

Se denne tråden her for mer info på tollregler og lenker til relevant info :)

Kitt 22-09-12 17:45

Er temmelig sikker på at jeg har hatt en pasient hvor apoteket tok inn E-vit i store doser etter legeerklæring på at pasienten måtte ha dette! Er noen år siden, men det skader jo ikke å spørre på apoteket. Men be om å få snakke med den som driver/eier apoteket, ingen av de andre tror ikke/vet ikke/kan jeg aldri tenke meg- folkene!;)

elien 22-09-12 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1385396)
Jeg ville tro at hvis du har blå resept, så burde apoteket kunne ta de inn.

Det er det som er problemet, apoteket får ikke tak på de.

Nå fikk jeg en resept i posten i dag på noe som kunne erstatte Afi d2 forte. Men det er sånn som må spesialbestilles, på registreings fritak tror jeg det heter. Å de viste ikke når det kom inn. Tror ikke de hadde hørt om de en gang:confused:

Kjøpt noen A-vitamin i danmark, å når endikirnilogen reknet om hvor mye jeg måtte ta så ble det 33 tab den ene dagen å 66 neste (normal dose er 1 pr dag):eek:
Å det er bare 100 i hver boks (kjøpte bare 2), så det en så å si tomt.

Ikke så lett dette her, å nå begynner de å få litt bedre verdier på meg, så jeg håper det ikke varer så alt før lenge til jeg får noe

Elin

Dietta 22-09-12 18:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1385458)
Det er det som er problemet, apoteket får ikke tak på de.

Nå fikk jeg en resept i posten i dag på noe som kunne erstatte Afi d2 forte. Men det er sånn som må spesialbestilles, på registreings fritak tror jeg det heter. Å de viste ikke når det kom inn. Tror ikke de hadde hørt om de en gang:confused:

Kjøpt noen A-vitamin i danmark, å når endikirnilogen reknet om hvor mye jeg måtte ta så ble det 33 tab den ene dagen å 66 neste (normal dose er 1 pr dag):eek:
Å det er bare 100 i hver boks (kjøpte bare 2), så det en så å si tomt.

Ikke så lett dette her, å nå begynner de å få litt bedre verdier på meg, så jeg håper det ikke varer så alt før lenge til jeg får noe

Elin

Resepter på registreringsfritak er ikke noe problem. Vi har flere av de her i huset til Junior, og jeg bare leverer på apotekt, og de fikser. Det er en egen type resept, og hvis jeg fårstår har du allerede fått resepten. Da burde apoteket kunne bestille den med en gang. Hvis det ikke er noe de har "på lager", kan de sikkert bestille fra Norsk Medisinaldepot el.
Forskjellige apotekkjeder får medisiner fra forskjellige leverandører. Jeg henter alle reseptene lokalt, men en type må jeg til en annen kjede for å få.
Får su problemer med registreringsfritak-resepten, prøv et annet apotek i en annen kjede.
Skjønner at dette er frustrerende for deg altså - ting burde ikke være så vanskelig i 2012 !!!

BenteR 22-09-12 19:24

Sitat:

Elin

Fraråder på det sterkeste og ta disse. Jeg og flere andre har fått disse på resept, men det er D2 i store kvanta dette her, og D2 ga meg og flere andre forgiftningsymptomer i den doseringen. D2 finnes ikke naturlig i kroppen vår og må omdannes til noe vi kan bruke, mens D3 er naturlig for oss og tåles i store doser.
Jeg gikk over til og kjøpe D3 helt lovlig fra Danmark (lov og handle innen EØS-land), og fikk d-vitaminene mine opp fra ynkelige 33 til et mye mer akseptabelt nivå. Spiser dem enda.

smgj 22-09-12 20:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1385471)
Fraråder på det sterkeste og ta disse. Jeg og flere andre har fått disse på resept, men det er D2 i store kvanta dette her, og D2 ga meg og flere andre forgiftningsymptomer i den doseringen. D2 finnes ikke naturlig i kroppen vår og må omdannes til noe vi kan bruke, mens D3 er naturlig for oss og tåles i store doser.
Jeg gikk over til og kjøpe D3 helt lovlig fra Danmark (lov og handle innen EØS-land), og fikk d-vitaminene mine opp fra ynkelige 33 til et mye mer akseptabelt nivå. Spiser dem enda.

Istemmer. Kjøp heller maksdosen av d3, helst i gel-kapsler og ta solarium dersom du tåler det. Få også sjekket folat. Skal du sole deg opp i d-vitamin bør folatnivået være tilstrekkelig høyt siden folat forbrukes i denne prosessen.

Når det gjelder a-vitamin bør du se etter vitaminer som inneholder retinol da dette er MYE mer biologisk aktivt enn betakaroten (som er den vanligste formen for a-vitamin i handelen og som tas dårligere opp og som må omdannes før den er a-vitamin i kroppen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.