Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 15-09-11 02:36

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1207720)
hele hormonbalansen har gått rett vest,

Hormonbalansen min er fraværende fra før, så om ikke annet så får jeg ikke ødelagt noe jeg ikke har... :o

Olive Oil 15-09-11 08:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1207719)
Tusen takk for svar!
Nei, jeg har bare brukt Insulatard og NovoRapid, og de har funka helt fint frem til for noen uker siden der varigheten av dem har gått mer og mer ned.
Du sier Lantus og Actrapid, hvor lenge varer disse sprøytene, vet du det?

Begge sies å ha en "flatere" virkningstid enn de du bruker. Actrapid begynner å virke langsomt etter en halvtime, og virketiden er ca. 8 timer.

Lantus sises å kunne vare så lenge at man kan sette én gang i døgnet, men sønnen min setter allikevel to. Litt lett for å bli noe høy på ettermiddagen om han bare setter én gang.

Min sønn begynte å bli noe lubben etter noen måneder med Insulatard, og vi merket raskt at Lantusen hadde positiv effekt på vekten hans. Han ble mye mindre oppblåst i ansiktet etter få dager. Det er veldig få som blir tilbudt Lantus sånn uten videre. Den er så dyr at helsepersonell ikke har lov til å anbefale den!:rolleyes: Husker vår diabetessykepleier ble helt lettet da jeg spurte, for hun også mente den ville være bedre for min sønn.

Hoaas 15-09-11 08:23

Hei, jeg er helt ny på dette forumet, registrerte meg i dag. Har gått 3 dager på bevissthet rundt karbohydrater, føler meg relativt fin i kroppen fortsatt, ikke slapp. Jeg ser det er mange betegnelser på karbohydrater så jeg må derfor spørre: 1 KH = 1 karb(er) = 1g Karbohydrat(er)?

Regret 15-09-11 09:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hoaas (Innlegg 1207780)
Hei, jeg er helt ny på dette forumet, registrerte meg i dag. Har gått 3 dager på bevissthet rundt karbohydrater, føler meg relativt fin i kroppen fortsatt, ikke slapp. Jeg ser det er mange betegnelser på karbohydrater så jeg må derfor spørre: 1 KH = 1 karb(er) = 1g Karbohydrat(er)?

:ja: Jepp!
Men jeg tror ikke jeg har sett noen som sier 1 karb? Eneste jeg ser er når folk nevner at det inneholder flere karber. Uansett, så er det jo riktig det du spurte om der :)
1g kh (karbohydrat) er vel det mest riktige.

nellie 15-09-11 09:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1206280)
Jeg prøvde først med 1 dl hvetemel og 2.5 dl mandelmel, siden det ikke er så ille farlig med de karbohydratene mine.. Men den ble fryktelig klissete, så adda endel hvetemel for å få det til å sånn ca bli en deig. Nå ligger den i kjøleskapet i et par timer, så får vi se hva som skjer vidre.

Den ble 100% fantastisk:)

Kitt 15-09-11 10:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1207719)
Tusen takk for svar!
Nei, jeg har bare brukt Insulatard og NovoRapid, og de har funka helt fint frem til for noen uker siden der varigheten av dem har gått mer og mer ned.
Du sier Lantus og Actrapid, hvor lenge varer disse sprøytene, vet du det?

Hvor lenge det varer hos den enkelte og hvor for noen får en type insulin og andre en annen, har mange grunner! Jeg spurte om jeg kunne få Lantus, men fordi et eller annet, passet ikke det til meg osv.

Bestill deg time hos dia- spl fort som bare det. Min stiller opp på bare et par dagers varsel eller tar alt over telefonen!

Håper du finner fort ut av det!:klem:

Photobscura 15-09-11 10:54

Kan noen lese denne oppskriften og fortelle meg hva dette betyr? :o
Sitat:

Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger.
Altså, i tillegg til raglanfellingen? I sidene? Hvor skal det i så`fall være? Forvirret ...

Kitt 15-09-11 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil (Innlegg 1207775)
Den er så dyr at helsepersonell ikke har lov til å anbefale den!

Det er ikke helt riktig, altså!
Den koster bare litt over 500,- pr pakke, i under kant av 200,- mer enn Insulatarden. og skal jo egentlig bare brukes en gang i døgnet og Insulatarden 2. Så den er vel egentlig billigere enn Insulatard.

Det er som sagt individuelt hva som passer best for den enkelte. Og det er ikke dia- spl som bestemmer hva man skal bruke, det er det kun dia- legen som kan avgjøre! Men spl kan foreslå, selvsagt!:)

Anne 15-09-11 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1207986)
Altså, i tillegg til raglanfellingen? I sidene? Hvor skal det i så`fall være? Forvirret ...

Undersiden av ermet om du strikker på rundpinne. Noen strikker kanskje på rette pinner....da blir det i sidene.

Photobscura 15-09-11 11:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1208022)
Undersiden av ermet om du strikker på rundpinne. Noen strikker kanske på rette pinner....da blir det i sidene.

Hmm ... Undersiden? Jeg skal jo felle til raglan på hver side, på for og bakstykke i overgangen mellom erme og bole ...! :o For sånn det står i oppskrifta virker det som om det er enda en felling i tillegg til de man faller for raglan (som da blir åtte masker for hver omgang det felles) ... Eller har jeg misforstått noe?
Strikker på rundpinne.
Fortsatt forvirra! :p

Olive Oil 15-09-11 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1208013)
Det er ikke helt riktig, altså!
Den koster bare litt over 500,- pr pakke, i under kant av 200,- mer enn Insulatarden. og skal jo egentlig bare brukes en gang i døgnet og Insulatarden 2. Så den er vel egentlig billigere enn Insulatard.

Vel, jeg synes ikke du skal si at det ikke er helt riktig, for det var faktisk det dia-legen til en kompis av meg fortalte ham. :)

Bønna200 15-09-11 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1207687)
Tipper det er melbiller Du bør kaste alt som er oppbevart i åpen emballasje og vaske ut skapet/skuffen grundig. Selv om du ikke ser levende individer i melet så kan den ha lagt egg der.

Jeg oppbevarer forresten alle typer tørrvarer (unntatt supperposer ol. selvfølgelig) enten i tupperwarebokser eller på norgesglass når emballasjen er åpnet.

Akkurat sånn ser de ut, ja... Æsj!!!
Jeg får vel kaste alt som er i skapet og vaske godt en gang til. De larvene var jo også bare ekle:eek:

Kitt 15-09-11 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil (Innlegg 1208087)
Vel, jeg synes ikke du skal si at det ikke er helt riktig, for det var faktisk det dia-legen til en kompis av meg fortalte ham. :)

Det kan da være litt feil selv om en av landets maaaaange dia- leger har sagt det. Dersom du sjekker Felleskatalogen, står det prisene der!;)
Mulig den var dyrere før, men den koster ikke mye nå! Ikke i forhold til mye annet de deler ut i bøtter og spann!

Og det var slettes ikke pris det var snakk om da jeg ikke fikk Lantus, men at jeg fortsatt har såpass mye egen produksjon og få følinger at den ikke passer for meg!
Vi lever i Norge og ingen behøver å leve dårlig med sin dia når det finnes medisiner som kan gjøre livet deres bedre. Sa min dia- spl!:)

Olive Oil 15-09-11 12:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1208097)
Det kan da være litt feil selv om en av landets maaaaange dia- leger har sagt det. Dersom du sjekker Felleskatalogen, står det prisene der!;)
Mulig den var dyrere før, men den koster ikke mye nå! Ikke i forhold til mye annet de deler ut i bøtter og spann!

Og det var slettes ikke pris det var snakk om da jeg ikke fikk Lantus, men at jeg fortsatt har såpass mye egen produksjon og få følinger at den ikke passer for meg!
Vi lever i Norge og ingen behøver å leve dårlig med sin dia når det finnes medisiner som kan gjøre livet deres bedre. Sa min dia- spl!:)

Sant det, man kan ikke ta alt man hører for gitt. Kanskje det var en gammel, grinete lege som sa det til min kompis. :) Tittet litt i katalogene nå, og lantusen har blitt en god del billigere de siste to årene ser, jeg.

Carisma 15-09-11 12:53

Eh... Engelske strikkeoppskrifter. Kan noen fortelle hva dette betyr?

Row 1 (RS): k1, yo, k9, yo, k2, yo, k9, yo, k1

Photobscura 15-09-11 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1208049)
Hmm ... Undersiden? Jeg skal jo felle til raglan på hver side, på for og bakstykke i overgangen mellom erme og bole ...! :o For sånn det står i oppskrifta virker det som om det er enda en felling i tillegg til de man faller for raglan (som da blir åtte masker for hver omgang det felles) ... Eller har jeg misforstått noe?
Strikker på rundpinne.
Fortsatt forvirra! :p

Glem det! En telefon til moren min løste det hele. Det er kun en litt dårlig forklaring i oppskrifta. Den siste linja der er bare fortsettelsen av raglansfellinga, ikke en ekstra felling i tillegg. Goodie!

Cyan 15-09-11 15:07

Er raglanfelling enkelt?

Photobscura 15-09-11 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1208196)
Er raglanfelling enkelt?

Jepp! Du strikker ermer og bole sammen på en rundpinne (bare litt knotete først til du kommer over den trange delen i starten), og feller av fra ermehullene opp til halsen i en skrå. Veldig enkelt! (Heldigvis, for jeg trodde plutselig jeg satt med en litt mer avansert oppskrift enn jeg først trodde). Det beste av alt er at man slipper å montere på ermer, og så synes jeg ofte gensere med raglan sitter penere, den skrå streken man får når man feller får liksom skuldrene til å se smalere ut også. :)

Cyan 15-09-11 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1208201)
Jepp! Du strikker ermer og bole sammen på en rundpinne (bare litt knotete først til du kommer over den trange delen i starten), og feller av fra ermehullene opp til halsen i en skrå. Veldig enkelt! (Heldigvis, for jeg trodde plutselig jeg satt med en litt mer avansert oppskrift enn jeg først trodde). Det beste av alt er at man slipper å montere på ermer, og så synes jeg ofte gensere med raglan sitter penere, den skrå streken man får når man feller får liksom skuldrene til å se smalere ut også. :)

Ok, da tror jeg at jeg skal ta sjansen på det ved neste prosjekt. Syns nemlig raglan ser mye finere ut, men har vært redd for at det skulle være for komplisert for en novise som meg.

Photobscura 15-09-11 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1208216)
Ok, da tror jeg at jeg skal ta sjansen på det ved neste prosjekt. Syns nemlig raglan ser mye finere ut, men har vært redd for at det skulle være for komplisert for en novise som meg.

Enig! Raglan er penest!
Så lenge man skjønner prinsippet (som er ganske enkelt når man først får det inn) så er det etter min mening den enkleste måten å strikke genser på, og det sparer mye tid også. Den oppskrifta jeg linka til er veldig enkel. I hvert fall om man ser bort fra den dårlige formulerte delen som jeg nå endelig skjønte.

KarMa40 15-09-11 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1208109)
Eh... Engelske strikkeoppskrifter. Kan noen fortelle hva dette betyr?

Row 1 (RS): k1, yo, k9, yo, k2, yo, k9, yo, k1

K er rettstrikk antall masker
yo er yarn-over ifølge wiki : http://en.wikipedia.org/wiki/Yarn : altså luftmaske, og si vil neste rad fortelle om du strikker sammen eller slipper denne luftmasken

Carisma 15-09-11 16:08

Ok! Hva heter den garn over teknikken på norsk? Jeg har strikket sånn før tror jeg.

Nerthus 15-09-11 16:10

For å illustrere både min store respekt (litt misunnelig egentlig) for de som kan strikke og samtidig akkurat hvordan jeg føler det når jeg leser strikke-spørsmål og -svar i denne tråden anbefaler jeg og stikke innom denne videoen og dra markøren fram til akkurat 5.44....

Anbefaler forsåvidt og se HELE videoen (jeg ler like mye hver gang) - men 5.44 illustrerer da Nerthus forståelse og forhold til strikking...

Photobscura 15-09-11 16:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1208235)
Ok! Hva heter den garn over teknikken på norsk? Jeg har strikket sånn før tror jeg.

Aner ikke, men her er en instruksjonvideo. Ser ut som økning med hull. (Altså uten å vri maske ved å strikke den bakfra, som man normalt gjør for å unngå hull ved økning).

Amerikanere strikker rart, forresten! Må jo være mye mer belastende å strikke rett på den måten ...! :confused:

Anarko 15-09-11 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1207298)
Min sambo har bestilt et par flasker rom til litt over 200 kroner fra utlandet. Vi har fått melding om fortolling, og prisen ble ikke så verst til og med inkludert tolling. Men hvordan fungerer dette? Vi har en lapp som skal sendes inn, men den må sendes inn med kvittering. Så hva skjer da? Får vi rekning på tollen, og etter den er betalt rommen? Eller får vi rekning og alkoholen samtidig?

Pusher litt på denne.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.