![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Man kan be legen om å få en drikkevaksine på forhånd. Det kan hjelpe, men er heller ingen garanti. Den skal vel tas et par uker i forveien, så man bør ha litt tid mellom legebesøket og reisedagen. |
Sitat:
|
Sitat:
Sharm er en "laget" by og dermed lite spennende å se,synes jeg,men snorklingen er fantastisk ,det er mulig å leie hester å ri i ørkenen og det går båt til Hurgada,men denne er litt sporadisk. Bussreisen til Cairo er lang og ikke så spennende,men Cairo er en fantastisk by,der kunne jeg vært i ukevis.Egyptiske museum,Giza platået,citadelet osv. Kan ikke se for meg at det er mulig å bli lei av Cairo. Men Cairo er stor og litt slitsom,mulig det ideelle ville vært en uke i Cairo og en uke i Sharm eller Hurgada og slappe av ,med snorkling og Strand etterpå? Hvis man kunne velge på øverste hylle liksom:D Angående dette med å bli syk ,så bruker jeg prinsippet "cook it,peel it,or forget it"pluss vask hender ofte ,det går bra. Salater,isbiter Ol. kan jeg spise hjemme,gidder ikke bruke tiden på å ligge syk. Har vært på cruise på Nilen en gang også,flott opplevelse hvis man er interessert i Egyptisk historie. |
Sitat:
Det var nå i hvert fall fortsatt den forklaringen jeg fikk høre av helsepersonell for et par år siden. |
Sitat:
|
Jeg tipset broren min om hårmineralanalyse, noe han gjerne ville prøve. Problemet er bare det at broren min er fullstendig skallet. :p
Så hvor henter man hår for en slik test??? :o |
Sitat:
Joda, klart det finnes andre ting man kan bli dårlig av. Jeg tror nå likevel ikke at bakteriefloraen er helt lik over hele verden. Og det jeg egentlig mente å si, var vel at man ikke nødvendigvis er beskyttet bare fordi man ikke har levd hyperrenslig. |
Sitat:
(hakke peiling :p) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg klappet naboens katt I går, og han ble litt ivrig… putselig satt han i håndleddet mitt. Ikke første gang, men i går bet han seg virkelig hardt fast og det ble dype kutt på hver side av håndleddet. Renset med pyrisept og plastret og merket ikke så mye i går kveld. I dag er det litt rødt og vondt, men ikke veldig. Men: Jeg er hoven og huden føles stiv på halve ansiktet (slik den er når jeg får allergireaksjoner). Bør jeg dra til legen med det? (Det er 15 år siden forrige stivkrampesprøyte....)
|
Sitat:
En stivkrampevaksine holder maks 10 år! Og alle dyre(og menneske)bitt som går gjennom huden skal teoretisk sjekkes av lege faktisk! |
Sitat:
Og du bør ikkje, du skal. |
Sitat:
Helt klar lege tur dette....Mener denne strenge sykepleieren også. |
Jammen var jeg ikke fem år eldre enn jeg trodde, det er 20 år siden forrige stivkrampe faktisk! :eek:
Uansett dro jeg faktisk mot alle odds til legen og fikk sjekket det. Lett betent, og resept på antibiotikakur. De var tomme for tetanusvaksiner, så det tas ved første anledning. |
hvis det er så nøye med stivkrampa hvert 10. år, hvorfor bemerker ikke legene dette når man begynner å nærme seg 30? man tenker jo som regel ikke på å ta den engang hvis man ikke blir bitt. jeg aner ikke engang når jeg tok min, på ungdomsskolen en gang? o.o
|
Sitat:
|
hm, nå har jeg bytta lege to ganger siden barneskolen, og ingen har spurt om stivkrampesprøyte. såvidt at jeg har blitt spurt om sånn celleprøve, og eneste grunn til at jeg tok det var fordi jeg skulle til gyn alikevel, for noe heeelt annet. jaja 5.klasse, da var jeg 11 år... og jeg blir 30 neste år. kanskje jeg skal nevne det for legen når jeg skal dit i november. om jeg husker det da :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Må passe på deg selv, vet du!:klem: |
Sitat:
|
Jeg har heller aldri tenkt på det, og jeg er sjelden eksponert for noen farer med bitt fra dyr eller mennesker,,,, men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..
|
Trodde det var tidsnok og få vaksine om man var så uheldig og bli bitt jeg:confused:
|
Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.
|
Sitat:
|
Jeg lurer på hva det er som skjer med Diett.no. Masse varer som har forsvunnet av listene... Ting som var der i går er ikke å finne... Må kopiere fra tidligere dager og legge inn for i dag. Er det noen andre som har det samme problemet? Eller er det bare meg?
|
Tyttebær!
Har 4 kg tyttebær, er det noen som har råd om hva jeg bør gjøre med dem? Lage syltetøy (hvordan?), fryse, røre? Jeg elsker tyttebær, og vil gjerne få mest mulig ut av dem. |
Sitat:
|
Sitat:
Her i landet er det ikke såååå farlig med denne stivkrampesprøyten. Reiser man til det store utland, er den ofte en del av "pakken" med standard vaksiner. Min sønn på 19 reiste til Østerrike for å jobbe som snekkerlærling og måtte ha stivkrampevaksine før han dro feks! |
Oi nå fikk jeg helt dårlig samvittighet her,var ikke meningen å skremme noen med stivkrampe vaksine info,burde nok vært mere spesifikk i svaret,unnskyld .
Stivkrampe er en meget alvorlig sykdom som kan oppstå når sporer fra stivkrampe bakterien ,som finnes i jord, trenger inn i kroppen gjennom huden,som feks.ved et bitt,tråkke på spiker el. Et av de første symptomer er stivnet i kjeven,er nok derfor det ringte varsel bjeller når Carisma meldte om at hun var stiv i ansiktet.( ikke meningen å skremme deg nå Carisma,leser at du har vært hos legen så alt vel) Hvem bør fornye sin vaksine,vel alle som jobber innen landbruk . Ellers folk som driver mye med dyr,hester feks. Har man for vane å tråkke på spiker... Min personlige mening er at hvis man reiser en del så er det lurere å vaksinere enn å sitte på et eller annet lugubert lege kontor etter å ha snubla i piggtråd eller hva vet jeg. |
I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D
|
Sitat:
|
hvor får man i trondheim kjøpt badedrakter (ikke bikini) til tjukke folk?
|
Sitat:
|
Sitat:
Nå ligger butikken i Tryggvasonsgt 34 :) |
gode forslag, takk begge! :)
|
Noen som vet hvor man får tak i Playstation 3 på billigste måte? Ny.
|
Playstation 3. er sikker flere steder enn disse linkene, typen kjøpte vår på komplett.no fornøyd med levering osv.
http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=618 http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10911 http://www.mpx.no/k/kl.aspx?bn=10911 |
Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31. |