Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

amritam 04-09-12 10:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1378854)
Det kommer an på hvor hysterisk man er fra før.. Vi har spist på fortausserveringer, fine hotellrestauranter, spsit egg og kylling og rå grønnsaker, pusset tenner i kranvann, drukket kaffe på bensinstasjon osv og aldri blitt syke. Men jeg kjenner folk som har blitt så syke at de må til lege, men de er også hysterisk opptatt av slikt i hverdagen og har INGEN flora i magen til å takle sånt.

Problemet er vel at andre steder i verden har andre bakterier som vi ikke er vant til, og at man derfor reagerer. Da hjelper det ikke nødvendigvis at man har blitt utsatt for masse av våre vanlige bakterier.

Man kan be legen om å få en drikkevaksine på forhånd. Det kan hjelpe, men er heller ingen garanti. Den skal vel tas et par uker i forveien, så man bør ha litt tid mellom legebesøket og reisedagen.

Carisma 04-09-12 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1378871)
Problemet er vel at andre steder i verden har andre bakterier som vi ikke er vant til, og at man derfor reagerer. Da hjelper det ikke nødvendigvis at man har blitt utsatt for masse av våre vanlige bakterier.

For femti år siden ja, i dag reiser alt, inkl bakterier på kryss og tvers på noen få timer.

Lich 04-09-12 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1378588)
Er det noen som har gode reisetips til Sharm-el-Sheikh (?) ? Type "folka er slitsomme, drikk teen og prut", det er rimelig standard. Noen som har litt andre råd enn det første som dukker opp om man googler?

Hei
Sharm er en "laget" by og dermed lite spennende å se,synes jeg,men snorklingen er fantastisk ,det er mulig å leie hester å ri i ørkenen og det går båt til Hurgada,men denne er litt sporadisk.

Bussreisen til Cairo er lang og ikke så spennende,men Cairo er en fantastisk by,der kunne jeg vært i ukevis.Egyptiske museum,Giza platået,citadelet osv. Kan ikke se for meg at det er mulig å bli lei av Cairo.

Men Cairo er stor og litt slitsom,mulig det ideelle ville vært en uke i Cairo og en uke i Sharm eller Hurgada og slappe av ,med snorkling og Strand etterpå?

Hvis man kunne velge på øverste hylle liksom:D
Angående dette med å bli syk ,så bruker jeg prinsippet "cook it,peel it,or forget it"pluss vask hender ofte ,det går bra.
Salater,isbiter Ol. kan jeg spise hjemme,gidder ikke bruke tiden på å ligge syk.

Har vært på cruise på Nilen en gang også,flott opplevelse hvis man er interessert i Egyptisk historie.

amritam 04-09-12 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1378886)
For femti år siden ja, i dag reiser alt, inkl bakterier på kryss og tvers på noen få timer.

Jaha, så hvorfor blir man syk? Det at noen bakterier av og til kommer hit, betyr vel ikke nødvendigvis at de blir vanlige her.

Det var nå i hvert fall fortsatt den forklaringen jeg fikk høre av helsepersonell for et par år siden.

Kanutten 04-09-12 16:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1378924)
Jaha, så hvorfor blir man syk? Det at noen bakterier av og til kommer hit, betyr vel ikke nødvendigvis at de blir vanlige her.

Det var nå i hvert fall fortsatt den forklaringen jeg fikk høre av helsepersonell for et par år siden.

Det er ikke bare bakterier man kan bli syke av. Feks vanlig springvann kan være tilsatt mye rart. Noen plasser er det såpass mye klor i vannet at man kan kjenne klorsmaken, men drikkes kan det likavel. Andre steder blir vannet bestrålt og dermed blir vannet FOR rent og noen reagerer på det også. Selv blir jeg dårlig av å drikke springvann i Irland selv om de sier det er renset etter alle kunstens regler og irene drikker det jo! Jeg får diare og spysjuke av det. :o

Kanutten 04-09-12 16:27

Jeg tipset broren min om hårmineralanalyse, noe han gjerne ville prøve. Problemet er bare det at broren min er fullstendig skallet. :p
Så hvor henter man hår for en slik test??? :o

amritam 04-09-12 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1378980)
Det er ikke bare bakterier man kan bli syke av. Feks vanlig springvann kan være tilsatt mye rart. Noen plasser er det såpass mye klor i vannet at man kan kjenne klorsmaken, men drikkes kan det likavel. Andre steder blir vannet bestrålt og dermed blir vannet FOR rent og noen reagerer på det også. Selv blir jeg dårlig av å drikke springvann i Irland selv om de sier det er renset etter alle kunstens regler og irene drikker det jo! Jeg får diare og spysjuke av det. :o

Joda, klart det finnes andre ting man kan bli dårlig av. Jeg tror nå likevel ikke at bakteriefloraen er helt lik over hele verden. Og det jeg egentlig mente å si, var vel at man ikke nødvendigvis er beskyttet bare fordi man ikke har levd hyperrenslig.

Dietta 04-09-12 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1378981)
Jeg tipset broren min om hårmineralanalyse, noe han gjerne ville prøve. Problemet er bare det at broren min er fullstendig skallet. :p

:lol::lol::lol:
(hakke peiling :p)

smgj 04-09-12 20:44

Sitat:

Analyser til enkelte laboratorium kan hentes nedenfor midjen. (Spør før han velger sted å ta hårmineralanalyse - jeg mener de som sender til "Doctor's Data(?) godtar sånt hår. Langt fra alle gjør det.)

TrillTrall 04-09-12 21:46

Sitat:

Er han skallet over hele kroppen? ;)

Carisma 05-09-12 10:53

Jeg klappet naboens katt I går, og han ble litt ivrig… putselig satt han i håndleddet mitt. Ikke første gang, men i går bet han seg virkelig hardt fast og det ble dype kutt på hver side av håndleddet. Renset med pyrisept og plastret og merket ikke så mye i går kveld. I dag er det litt rødt og vondt, men ikke veldig. Men: Jeg er hoven og huden føles stiv på halve ansiktet (slik den er når jeg får allergireaksjoner). Bør jeg dra til legen med det? (Det er 15 år siden forrige stivkrampesprøyte....)

Kitt 05-09-12 11:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1379216)
Jeg klappet naboens katt I går, og han ble litt ivrig… putselig satt han i håndleddet mitt. Ikke første gang, men i går bet han seg virkelig hardt fast og det ble dype kutt på hver side av håndleddet. Renset med pyrisept og plastret og merket ikke så mye i går kveld. I dag er det litt rødt og vondt, men ikke veldig. Men: Jeg er hoven og huden føles stiv på halve ansiktet (slik den er når jeg får allergireaksjoner). Bør jeg dra til legen med det? (Det er 15 år siden forrige stivkrampesprøyte....)

Kom deg til legen!*streng sykepleier vifter panisk med fingeren*

En stivkrampevaksine holder maks 10 år! Og alle dyre(og menneske)bitt som går gjennom huden skal teoretisk sjekkes av lege faktisk!

Zillah 05-09-12 12:32

Sitat:

Bør jeg dra til legen med det?

Ett ord: JA!

Og du bør ikkje, du skal.

Lich 05-09-12 12:48

Sitat:

Stivkrampe vaksine bør fornyes hvert 10 år, som Kitt sier.
Helt klar lege tur dette....Mener denne strenge sykepleieren også.

Carisma 05-09-12 16:07

Jammen var jeg ikke fem år eldre enn jeg trodde, det er 20 år siden forrige stivkrampe faktisk! :eek:
Uansett dro jeg faktisk mot alle odds til legen og fikk sjekket det. Lett betent, og resept på antibiotikakur. De var tomme for tetanusvaksiner, så det tas ved første anledning.

Sanney 05-09-12 16:14

hvis det er så nøye med stivkrampa hvert 10. år, hvorfor bemerker ikke legene dette når man begynner å nærme seg 30? man tenker jo som regel ikke på å ta den engang hvis man ikke blir bitt. jeg aner ikke engang når jeg tok min, på ungdomsskolen en gang? o.o

Carisma 05-09-12 16:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1379381)
hvis det er så nøye med stivkrampa hvert 10. år, hvorfor bemerker ikke legene dette når man begynner å nærme seg 30? man tenker jo som regel ikke på å ta den engang hvis man ikke blir bitt. jeg aner ikke engang når jeg tok min, på ungdomsskolen en gang? o.o

Jeg har blitt spurt om det to ganger, men da var det fortsatt under ti år (om enn med liten margin) siden siste. Det vanlige er vel å få denne i femte klasse på barneskolen. Men jeg fornyet den da jeg var 17 fordi jeg tryna i piggtråd, dermed kom jeg utenfor standard-programmet. Hvis ikke hadde det vært naturlig å ta den da legen fulgte opp.

Sanney 05-09-12 16:20

hm, nå har jeg bytta lege to ganger siden barneskolen, og ingen har spurt om stivkrampesprøyte. såvidt at jeg har blitt spurt om sånn celleprøve, og eneste grunn til at jeg tok det var fordi jeg skulle til gyn alikevel, for noe heeelt annet. jaja 5.klasse, da var jeg 11 år... og jeg blir 30 neste år. kanskje jeg skal nevne det for legen når jeg skal dit i november. om jeg husker det da :D

Rin 05-09-12 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1379384)
hm, nå har jeg bytta lege to ganger siden barneskolen, og ingen har spurt om stivkrampesprøyte. såvidt at jeg har blitt spurt om sånn celleprøve, og eneste grunn til at jeg tok det var fordi jeg skulle til gyn alikevel, for noe heeelt annet. jaja 5.klasse, da var jeg 11 år... og jeg blir 30 neste år. kanskje jeg skal nevne det for legen når jeg skal dit i november. om jeg husker det da :D

Samme her - har aldri noensinne opplevd a leger har sagt noe om fornying av grunnskole-vaksiner. Nå føler jeg meg vel ikke i "risikosonen" for stivkrampe så lenge jeg ikke er nær dyr, men det høres så pussig ut at dette prioriteres så forskjellig fra sted til sted - eller fra lege til lege?

Carisma 05-09-12 16:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1379387)
Samme her - har aldri noensinne opplevd a leger har sagt noe om fornying av grunnskole-vaksiner. Nå føler jeg meg vel ikke i "risikosonen" for stivkrampe så lenge jeg ikke er nær dyr, men det høres så pussig ut at dette prioriteres så forskjellig fra sted til sted - eller fra lege til lege?

Trenger ikke være nær dyr, vanligste måten å få det på er å tråkke på spisse ting med jord på eller f.eks rustne spiker.

Kitt 05-09-12 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1379377)
Jammen var jeg ikke fem år eldre enn jeg trodde, det er 20 år siden forrige stivkrampe faktisk! :eek:
Uansett dro jeg faktisk mot alle odds til legen og fikk sjekket det. Lett betent, og resept på antibiotikakur. De var tomme for tetanusvaksiner, så det tas ved første anledning.

Flink Carisma!:heia:
Må passe på deg selv, vet du!:klem:

Supera 05-09-12 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1379388)
Trenger ikke være nær dyr, vanligste måten å få det på er å tråkke på spisse ting med jord på eller f.eks rustne spiker.

Hm, tenkte ikke på det da jeg fikk en rusten metallpinne inn i foten i fjor eller var det forfjor... Gikk heldigvis greit. Jeg husker at det tok evigheter før det grodde da. Tviler på at jeg har tatt noen stivkrampesprøyte siden når det nå er "obligatorisk". Kanskje få tatt den da...

Dilly 05-09-12 21:06

Jeg har heller aldri tenkt på det, og jeg er sjelden eksponert for noen farer med bitt fra dyr eller mennesker,,,, men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

langaard 05-09-12 21:55

Trodde det var tidsnok og få vaksine om man var så uheldig og bli bitt jeg:confused:

Photobscura 05-09-12 22:38

Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Furine 05-09-12 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1379507)
Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Risikoyrker, som dyrlege etc, gjer det vel..? Men har ikkje høyrt om menig mann heller.

milena 05-09-12 23:17

Jeg lurer på hva det er som skjer med Diett.no. Masse varer som har forsvunnet av listene... Ting som var der i går er ikke å finne... Må kopiere fra tidligere dager og legge inn for i dag. Er det noen andre som har det samme problemet? Eller er det bare meg?

annex 06-09-12 03:30

Tyttebær!
Har 4 kg tyttebær, er det noen som har råd om hva jeg bør gjøre med dem?
Lage syltetøy (hvordan?), fryse, røre?
Jeg elsker tyttebær, og vil gjerne få mest mulig ut av dem.

TrillTrall 06-09-12 07:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1379471)
men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.

Kitt 06-09-12 07:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1379572)
Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.

Mange går jevnlig til legen for å sjekke div og har man bedriftslege, blir man jo innkalt en gang i året feks!

Her i landet er det ikke såååå farlig med denne stivkrampesprøyten. Reiser man til det store utland, er den ofte en del av "pakken" med standard vaksiner. Min sønn på 19 reiste til Østerrike for å jobbe som snekkerlærling og måtte ha stivkrampevaksine før han dro feks!

Lich 06-09-12 10:41

Oi nå fikk jeg helt dårlig samvittighet her,var ikke meningen å skremme noen med stivkrampe vaksine info,burde nok vært mere spesifikk i svaret,unnskyld .

Stivkrampe er en meget alvorlig sykdom som kan oppstå når sporer fra stivkrampe bakterien ,som finnes i jord, trenger inn i kroppen gjennom huden,som feks.ved et bitt,tråkke på spiker el.

Et av de første symptomer er stivnet i kjeven,er nok derfor det ringte varsel bjeller når Carisma meldte om at hun var stiv i ansiktet.( ikke meningen å skremme deg nå Carisma,leser at du har vært hos legen så alt vel)

Hvem bør fornye sin vaksine,vel alle som jobber innen landbruk .
Ellers folk som driver mye med dyr,hester feks.
Har man for vane å tråkke på spiker...

Min personlige mening er at hvis man reiser en del så er det lurere å vaksinere enn å sitte på et eller annet lugubert lege kontor etter å ha snubla i piggtråd eller hva vet jeg.

Sanney 06-09-12 16:22

I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D

smgj 06-09-12 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1379734)
I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D

Det er da ikke vanskelig å få et ordentlig vaksinasjonskort her heller - man må bare følge det opp selv... ? Jeg synes forøvrig vaksinasjoner er bra, men ikke alle...

vaskeklut 07-09-12 20:23

hvor får man i trondheim kjøpt badedrakter (ikke bikini) til tjukke folk?

TrillTrall 07-09-12 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1380157)

Reimers? She? Hva heter den butikken som ligger (i alle fall gjorde den det) på Leuthenhaven og hadde klær for gravide og store størrelser? Hoff på Nordre er vel lagt ned for mange år siden?

grotingeling 08-09-12 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1380157)

Butikken som tidligere lå på Leütenhaven heter Zip AS - http://www.zip-as.no/
Nå ligger butikken i Tryggvasonsgt 34 :)

vaskeklut 08-09-12 09:51

gode forslag, takk begge! :)

Catwoman 08-09-12 18:05

Noen som vet hvor man får tak i Playstation 3 på billigste måte? Ny.

silje21 09-09-12 16:16

Playstation 3. er sikker flere steder enn disse linkene, typen kjøpte vår på komplett.no fornøyd med levering osv.

http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=618

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10911

http://www.mpx.no/k/kl.aspx?bn=10911

Photobscura 09-09-12 17:35

Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.