Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 30-08-12 23:46

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1377562)
Stikkordet er "nye", kanskje? Dusteføttene mine får blemmer og sår av nye sko, uansett hvor gode og bra de egentlig er. Må ha tilvenning over flere dager. :cool:

Jeg pleier ikke å få gnagsår av nye sko. Det er bare disse og ett annet par jeg har fått gnagsår av.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1377563)
Sko må ma gå inn HJEMME, evt en pytteliten tur i nabolaget. Ellers så ber man om trøbbel...

Synes 5 km i noen sko som visstnok skulle være gode tursko var en liten tur, jeg. Første gangen skulle egentlig vært til Prekestolen, men turen ble avlyst. :geip:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1377566)
Moralen er: ha ALLTID med Compeed! Eg har ein pakke i sekken, ein i veska. Få dei på FØR dei store gnagsåra er på plass.
Kven sa dei var gode? Butikken? Nokon du kjenner? Det er vel berre dine føter som veit om dei er gode til akkurat deg! ;) Og som Rin seier, skoa er nye, det tek tid å gå inn slikt! Om det ikkje hadde vore for mykje steinar, eller for trasig å gå utan sko, så hadde eg tatt dei av meg siste kilometerane, og gått i strømpelesten siste stykket. Det har eg faktisk gjort i Belgia! Fekk nokre rare blikk! :D

Jeg har som sagt bare fått gnagsår av disse og ett annet par. Og det var jo bare usle 5 km. Men det hadde vært flott å ha med compeed da... Flaks at jeg går med sandaler til vanlig da. Merker ikke så veldig mye til gnagsårene når jeg går med sandaler.

Det store Internettet sa at de var gode. Og så var de av merket ecco som visstnok skal være gode.

Jeg tenkte på å gå på sokkelesten, men det var en del grus oppå asfalten... Og det var rett før jeg ringte noen som kunne hentet meg.

Furine 31-08-12 06:21

Ecco passar ikkje alle og alltd. Eg har hatt god erfaring med Ecco, pappa kan ikkje bruke det merket, heilt feil for føtene hans. Eg har hatt fantastiske Eccosko, og eg har hatt forferdelege Eccosko, modellar som såg ganske like ut, men var veldig ulike på fann eg ut, etterkvart.

Eg brukar å ha med ein ryggsekk med eit ekstra skopar om eg er ute og testar nye sko, det kan også vere ei løysing, å bytte om, dersom det skulle bli problem. Har alltid hatt litt problematiske føter å få gode sko på, så eg er litt sær.. ;)

Dietta 31-08-12 07:23

-om jeg skal skaffe meg hund. Har akkurat mistet 2 bokser med cottage cheese på gulvet på kjøkkenet. De sprakk - og ligger nå fordelt utover i all sin prakt på gulvet :o

Zillah 31-08-12 07:43

Det er vel enklare, billigare og gjer det reint litt fortare, om du skaffar deg mopp heller enn mops.

Dietta 31-08-12 07:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1377592)
Det er vel enklare, billigare og gjer det reint litt fortare, om du skaffar deg mopp heller enn mops.

:lol: jeg er jammen meg redd for at du har rett der :D

smgj 31-08-12 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1377587)
Ecco passar ikkje alle og alltd. Eg har hatt god erfaring med Ecco, pappa kan ikkje bruke det merket, heilt feil for føtene hans. Eg har hatt fantastiske Eccosko, og eg har hatt forferdelege Eccosko, modellar som såg ganske like ut, men var veldig ulike på fann eg ut, etterkvart.

Eg brukar å ha med ein ryggsekk med eit ekstra skopar om eg er ute og testar nye sko, det kan også vere ei løysing, å bytte om, dersom det skulle bli problem. Har alltid hatt litt problematiske føter å få gode sko på, så eg er litt sær.. ;)

Jeg synes ecco har tapt seg som merke - kraftig - de siste 4-5 årene. Før det kunne jeg kjøpe sko og så gå lange turer i dem "uprøvd" uten problemer. Siden da har jeg måttet gå fra mange potensielle kjøp fordi de ikke kjentes gode i butikken og har hatt et par skikkelig dårlige kjøp også. Sko som kjentes bra, men som viste seg å være ubra. De siste tok jeg også på meg på en 5km-tur (uten Compeed for de som måtte lure) og jeg endte opp med å gå den siste halvannen km i sokkelesten. (Jeg gidder ikke å gå hull på vannblemmer...) De endte opp hos fretex og jeg gidder ikke å spandere ecco-pris på noe som ikke kjennes som ecco-kvalitet lenger. :mad: Blir lenge til neste gang!

Forøvrig enig i at det er lurt å medbringe compeed/reservesko, men når man er bortskjemt med at skomerket passer så tenker man ikke sånn, dessverre.

..og jeg trenger nye fjellsko, men er så sær at jeg vil ha "lite såle" og "lite støtte" (har sterke ankler og liker ikke å låse dem inne i stive sko), så det er ikke lett å finne om man fremdeles ønsker å være tørr på beina.

Rin 31-08-12 08:47

Ecco har aldri passet føttene mine - et eller annet grunnleggende feil med fasongen, der. Sko må alltid vurderes individuelt og direkte på egen fot, nytter lite med "alle sier de er bra". :o

TrillTrall 31-08-12 10:34

Eddik og lite magesyre? Ja - jeg har hatt magesyreproblemer og etter symptomene å dømme trodde jeg det var for lite magesyre. Funket ganske greit å kutte ned på søtt og spise litt mer salt, men det kom og gikk litt da.

Nå oppdaget jeg plutselig at det er lenge siden jeg har hatt smerter og begynte å tenke over hva jeg har endret i kosten. Jo - jeg drikker hver morgen en liten klunk eplecidereddik i 1/3 glass vann! Det smaker helt forjævlig, men skal visstnok være sunt! Og det ser jo ut til at det hjelper. Men dersom eddik er basisk og jeg alt har for lite syre så skulle vel ikke det hjelpe å tilføre enda mer base?!

Supera 31-08-12 11:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1377649)
Men dersom eddik er basisk og jeg alt har for lite syre så skulle vel ikke det hjelpe å tilføre enda mer base?!

Eddik er surt, ikke basisk. EddikSYRE. ;)

smgj 31-08-12 11:41

Som Supera sier så er eplecidereddik en eddiksyre, ja. Og... om det virker å drikke det på morgenen så tror jeg kanskje du ville ha minst like god virkning av å ta en ts i det vannet du drikker til måltidet. :) Og gjøre det til iallfall de større måltidene.

TrillTrall 31-08-12 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1377670)
Som Supera sier så er eplecidereddik en eddiksyre, ja. Og... om det virker å drikke det på morgenen så tror jeg kanskje du ville ha minst like god virkning av å ta en ts i det vannet du drikker til måltidet. :) Og gjøre det til iallfall de større måltidene.

Hvorfor i huleste hadde jeg fått for meg at eddik er basisk!? :rolleyes: Å ta en ts i et glass til hvert måltid er i alle fall uaktuelt - det smaker jo gruuuusomt! Så da tar jeg heller 1/3 glass med litt sterkere blanding om morran!

Jeg hadde antagelig blandet det med sitron som jo er surt, men som vel blir basisk når det kommer ned i magen? Er det ikke noe sånt da?

smgj 31-08-12 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1377672)
Hvorfor i huleste hadde jeg fått for meg at eddik er basisk!? :rolleyes: Å ta en ts i et glass til hvert måltid er i alle fall uaktuelt - det smaker jo gruuuusomt! Så da tar jeg heller 1/3 glass med litt sterkere blanding om morran!

Årsaken til forslaget mitt er at du trenger magesyrerespons til hvert måltid, ikke en masse kun om morgenen dersom du ikke tilfeldigvis spiser en kjempefrokost og lite ellers, da! ;)

Jeg har gjort det selv - tilfeldigvis var det i den perioden jeg har vært friskest og i best form i hele mitt liv... Vet dog ikke hvor mye jeg skal takke eplecidereddiken, men jeg tror den bidro.

1liten ts i kaldt vann, klype for nesa og drikke fort som fy.... Menmen - du må seff. selv avgjøre når nok er nok. :)

Jeg kan forøvrig anbefale disse som et alternativ
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=19&tid=&bid=

De inneholder litt magesyre (saltsyre, HCl) og fordøyelsesenzymer. Brukte dem med stort hell den perioden magen var mest "ute og syklet". :cool: Og fremdeles de dagene jeg har fått i meg for mye melk... :o

Det er viktig at vi fordøyer maten godt sånn at vi danner grunnlaget for et godt opptak lenger ute i "systemet". :)

smgj 31-08-12 11:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1377672)
Jeg hadde antagelig blandet det med sitron som jo er surt, men som vel blir basisk når det kommer ned i magen? Er det ikke noe sånt da?

Dette med basedannende har jeg ikke satt meg inn i, men jeg mener også å ha hørt at sitron kalles basedannende, ja.

TrillTrall 31-08-12 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1377674)
Årsaken til forslaget mitt er at du trenger magesyrerespons til hvert måltid, ikke en masse kun om morgenen dersom du ikke tilfeldigvis spiser en kjempefrokost og lite ellers, da! ;)
Det er viktig at vi fordøyer maten godt sånn at vi danner grunnlaget for et godt opptak lenger ute i "systemet". :)

Jeg kunne gjerne spist mange og store måltider hele dagen... :rolleyes: Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at det var best å ta eddiken på tom mage, altså om morgenen, men det er kanskje bare tull... Det er lettest å huske den når jeg tar en klunk om morran om jeg ikke skal gjøre det før hvert måltid synes jeg.

Zillah 31-08-12 12:57

I så måte er det heller ikkje heldig å drikke for mykje til måltidene. Tynne ut magesyra minst mogleg.

TrillTrall 31-08-12 13:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1377709)
I så måte er det heller ikkje heldig å drikke for mykje til måltidene. Tynne ut magesyra minst mogleg.

Det tror jeg også var en av årsakene til at jeg fikk syreproblemer - at jeg rett og slett drakk for mye vann, både til måltidene og mellom dem. Så jeg har kuttet ned på drikkingen til måltidene, drikker bare noen små slurker under måltidet dersom jeg kjenner at jeg MÅ ha drikke, ellers venter jeg til jeg er ferdig med å spise før jeg tar et glass vann.

vaskeklut 31-08-12 13:40

hm, da tror jeg at jeg skal drikke mer. jeg har omvendt problem, jeg har altfor mye magesyre...

smgj 31-08-12 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1377729)
hm, da tror jeg at jeg skal drikke mer. jeg har omvendt problem, jeg har altfor mye magesyre...

Er du sikker? For mye og for lite har samme symptomer.... og det er vel så vanlig med for lite.

vaskeklut 31-08-12 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1377756)
Er du sikker? For mye og for lite har samme symptomer.... og det er vel så vanlig med for lite.

Ja, jeg er helt sikker. jeg går til og med på to forskjellige syredempende pga det. Stoler godt på den legen som kikka ned i magen min ;)

smgj 31-08-12 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1377757)
Ja, jeg er helt sikker. jeg går til og med på to forskjellige syredempende pga det. Stoler godt på den legen som kikka ned i magen min ;)

:) Ok - god bedring okke som.

Photobscura 31-08-12 18:17

Oi, plutselig ble jeg usikker, men vil en dl olje og 100 gram smør gå for det samme? Mengdemessig, altså ...

Kanutten 31-08-12 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1377789)
Oi, plutselig ble jeg usikker, men vil en dl olje og 100 gram smør gå for det samme? Mengdemessig, altså ...

Jeg vil tro at olje er yderst litt lettere en smør, men jeg tror det er så lite at det ikke er vesentlig.

Photobscura 31-08-12 18:40

Okidok!

lilly77 31-08-12 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1376109)
Overreagerer jeg, eller er det dårlig gjort å invitere alle mulige folk i bursdagsselskap til en gutt, som blir fem år, også ikke invitere den tre år gamle kusinen hans fordi at hun "er for liten", MEN invitere fetteren hans, som er to og et halvt? Selskapet skal være på lekeland.

Kjenner det koker inni meg! Hater ekskludering!! Også av små barn.... Mulig jeg overreagerer...

Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Dette hadde jeg blitt sinna og lei meg av å. Ingen barn skal holdes utenfor. Hadde tatt det opp med dem.

På lekeland kan jo alle være med å da og det er stort der. Plass til alle synes nå jeg. Er liksom ikke som liten plass hjemme.

Supera 31-08-12 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1377789)

I følge diett.no er 1 dl olivenolje 90g. Regner med at de aller fleste oljene har ca lik massetetthet.

Photobscura 31-08-12 21:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1377827)
I følge diett.no er 1 dl olivenolje 90g. Regner med at de aller fleste oljene har ca lik massetetthet.

Slumsa meg til 93 gram smør. Det ble finfint, det! (Lagde kake fra funksjonell mat, og der sto det at man skal ha smaksnøytral olje i. As if!)

Dietta 01-09-12 08:30

Jeg hadde et gavekort i en hudpleiesalong som jeg brukte i forrige uke. Bl.a. fikk jeg vokset overleppa (les: barten ;)).
2-3 dager etterpå ble jeg cella med masse kviser i samme område, som er der fremdeles :eek:
Er det vanlig ? Kan jeg kanskje være allergisk mot voksen ?

Anarko 01-09-12 10:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1377908)
Jeg hadde et gavekort i en hudpleiesalong som jeg brukte i forrige uke. Bl.a. fikk jeg vokset overleppa (les: barten ;)).
2-3 dager etterpå ble jeg cella med masse kviser i samme område, som er der fremdeles :eek:

Fikk du kviser på flere av stedene de vokset deg og, eller bare på overleppa?

Dietta 01-09-12 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1377935)
Fikk du kviser på flere av stedene de vokset deg og, eller bare på overleppa?

Vokset bare bryn og rundt munn. Fikk en kvise i det ene brynet men ikke noe mer der.

Edit: Vokset ikke bare over leppa, men ned på sidene og haken også, Det er nedover sidene alle kvisene har kommet.

Bønna200 01-09-12 13:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1377908)

Jeg får bestandig kviser av ansiktsvoks. :o

Dietta 01-09-12 14:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1377979)
Jeg får bestandig kviser av ansiktsvoks. :o

Aha - da er jeg ikke alene om elendigheta ;)

Anarko 01-09-12 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1377986)
Aha - da er jeg ikke alene om elendigheta ;)

Jeg vil tro det har med at hårsekkene blir irriterte. Napper du eller noe sånt ellers? Om du ikke får kviser da, så er det nok voksen.

Dietta 01-09-12 14:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1377994)
Jeg vil tro det har med at hårsekkene blir irriterte. Napper du eller noe sånt ellers? Om du ikke får kviser da, så er det nok voksen.

Jupp - napper til vanlig, og har aldri kviser. For å si det slik, så frister det ikke til gjentakelse :eek:

Carisma 02-09-12 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1377938)
Vokset bare bryn og rundt munn. Fikk en kvise i det ene brynet men ikke noe mer der.

Edit: Vokset ikke bare over leppa, men ned på sidene og haken også, Det er nedover sidene alle kvisene har kommet.

Prøv brulidine salve. Det skal visst hjelp om man får kviser/betente hårsekker av å barebere..eh, andre steder. :rolleyes:

Dietta 02-09-12 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1378249)
Prøv brulidine salve. Det skal visst hjelp om man får kviser/betente hårsekker av å barebere..eh, andre steder. :rolleyes:

Takk for tips Carisma :blomster:
Det har jeg faktisk liggende. Kvisene er på vei bort nå. Synes fortsatt godt, men de "fylles" ikke opp lenger, det er ingen nye på gang og det er ikke sårt når jeg tar på de :D

vaskeklut 03-09-12 17:14

Er det noen som har gode reisetips til Sharm-el-Sheikh (?) ? Type "folka er slitsomme, drikk teen og prut", det er rimelig standard. Noen som har litt andre råd enn det første som dukker opp om man googler?

Carisma 03-09-12 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1378588)
Er det noen som har gode reisetips til Sharm-el-Sheikh (?) ? Type "folka er slitsomme, drikk teen og prut", det er rimelig standard. Noen som har litt andre råd enn det første som dukker opp om man googler?

Folka er ikke så veldig slitsomme syns jeg. De har skjønt at det ikke er trikset for norkse turister. Inne i selve sharm var det kanskje litt sånn, men ikke ute i naama bay. Hvor skal dere bo? Vi elsker Egypt! Hotellstandarden er mye bedre enn f.eks middelhavslandene. Og de er hjelpsomme og serviceinstillte.
Om det er mulig nå anbefales veldig å få med seg Kairo.... Helst med overnatting, siden man da er på gizaplatået før de fleste andre.
Snorkling er et must! Jeg har sett både napoleonsfisk (som er sjelden), murene og diverse skater. Rett utenfor hotellstranda. Utrolig kult!

vaskeklut 03-09-12 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1378773)
Folka er ikke så veldig slitsomme syns jeg. De har skjønt at det ikke er trikset for norkse turister. Inne i selve sharm var det kanskje litt sånn, men ikke ute i naama bay. Hvor skal dere bo? Vi elsker Egypt! Hotellstandarden er mye bedre enn f.eks middelhavslandene. Og de er hjelpsomme og serviceinstillte.
Om det er mulig nå anbefales veldig å få med seg Kairo.... Helst med overnatting, siden man da er på gizaplatået før de fleste andre.
Snorkling er et must! Jeg har sett både napoleonsfisk (som er sjelden), murene og diverse skater. Rett utenfor hotellstranda. Utrolig kult!

Vi har ikke bestemt noe helt enda, driver mest research nå, men det frister å dra dit en uke, siden det er ca garantert varmt i oktober/november. Men jeg begynner å bli skeptisk da, siden folk sier at "alle" blir dårlige der, og jeg har supernoia for folk som er magesyke :o

Carisma 04-09-12 09:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1378780)
Vi har ikke bestemt noe helt enda, driver mest research nå, men det frister å dra dit en uke, siden det er ca garantert varmt i oktober/november. Men jeg begynner å bli skeptisk da, siden folk sier at "alle" blir dårlige der, og jeg har supernoia for folk som er magesyke :o

Det kommer an på hvor hysterisk man er fra før.. Vi har spist på fortausserveringer, fine hotellrestauranter, spsit egg og kylling og rå grønnsaker, pusset tenner i kranvann, drukket kaffe på bensinstasjon osv og aldri blitt syke. Men jeg kjenner folk som har blitt så syke at de må til lege, men de er også hysterisk opptatt av slikt i hverdagen og har INGEN flora i magen til å takle sånt.

vaskeklut 04-09-12 10:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1378854)
Det kommer an på hvor hysterisk man er fra før.. Vi har spist på fortausserveringer, fine hotellrestauranter, spsit egg og kylling og rå grønnsaker, pusset tenner i kranvann, drukket kaffe på bensinstasjon osv og aldri blitt syke. Men jeg kjenner folk som har blitt så syke at de må til lege, men de er også hysterisk opptatt av slikt i hverdagen og har INGEN flora i magen til å takle sånt.

Jeg vil ikke kalle meg selv for hysterisk, og sambo er i alle fall ikke hysterisk:rolleyes: Det er rimelig normal hygiene her hjemme. Ingen frenetisk spriting av do, servant og kjøkken :D Mer at jeg finner det veldig ubehagelig når andre blir dårlige, meg selv er det ikke så farlig med :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.