![]() |
Sv: Velkommen til spørsmål & svar
Hei.
Jeg er også ganske ny her inne. Har fått med meg en oppskrift på Polarbrødlapper som ligner på OOpsi, MEN de inneholder Cottage cheese 1/2 boks som holder til ca 8 stk. Problemet er at det står at man skal holde seg unna cc i induksjonen. Jeg har vært i ketose i 6 uker (med Easy Life), men har konvertert til lavkarbo så jeg er vel kanskje ikke akurat i induksjonsfasen. Gikk ned ca 10 kg med Easy Life på 6 uker. Men har ikke gått ned noe nå på 8 dager med lavkarbo? Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Jeg trener moderat 3-4 ganger i uka, drikker 2,5-4 liter vann per dag ca. Takker for alle tips. |
Sitat:
|
Heisann:)
Er helt ny og lurer veldig om dette er noe for meg. Jeg skal kun gå ned 5-7 kg har prøvd med sunne måltider men ikke gått ned et gram på en mnd. Da kan du si at motivasjonen ikke er på topp lenger. Tenkte å kutte ut brød, ris, pasta og poteter og se om noe skjer da:confused: Men dere som har erfaring her inne...er det nok å bare kutte ut disse matvarene? Takker for alle svar:) |
Sitat:
Her er en link til en tråd der jeg har samlet sammen essensiell informasjon vedrørende forumet og lavkarbo: Til alle nybegynnere på lavkarbo… Der finner du bl.a. annet link til en brosjyre: Lavkarbo på 3 minutter |
tusen takk, da skal jeg gjøre det:)
|
Hei igjen
Skal på tur den 23-26 april og planlegger en heftig utskeing etter nå 3 måneder i ketolyse. Lurer på om det er en spesiell måte å forberede kroppen til en slik utskeing? Burde jeg begynne litt smått før jeg drar på turen slik at kroppen tilvenner seg? Setter pris på alt av svar! |
Sitat:
Har du skeia ut før? Noen klarer det fint, men mange av oss opplever alt fra mild mage onde til skikkelig vondt i magen med forstoppelse eller diare. Dersom du ikke vet hvordan kroppen reagerer på utskeielse så er nok min anbefaling å smake litt på det meste men unngå de aller verste høykarbo bombene. Dumt å bli dårlig når man først er på tur… Mulig oppkarbing hjelper, men det har jeg ikke noen erfaring med. |
Hei.
Før jeg begynner på lavkarbo\Atkins, burde jeg forberede meg? Har knapt spist de siste par dagene, men lagde meg en god lavkarbo wok idag, og har ikke hatt i meg noe sukkerholdig heller de to siste dagene. Burde jeg likevel ha en spesifikk dag hvor jeg starter, eller kan jeg bare fortsette? Har ingen bøker, ketostix, eller noe slikt. Tenkte å sette sammen endel oppskrifter idag eller imorgen. :) |
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg begynte egentlig bare å lese meg opp, særlig her på forumet for å forstå hvordan ting hang sammen, og sammen med det gjorde jeg gradvis enkle endringer i kostholdet mitt, som å kutte ned på og etterhvert ut brød og knekkebrød, droppe pasta og ris til fordel for grønnsaker, lage maten fra bunnen selv framfor halvfabrikata etc ...! Det funka for meg, for andre funker det bedre å begynne rett på en kur med bok og opplegg.
Jeg følte meg tryggest da jeg hadde litt kunnskap i ryggen. Jeg begynte med generell lavkarbo i november, og så gikk jeg over til atkins februar året etter, nå er jeg tilbake på generell lavkarbo med all den kunnskapen jeg har om kosthold og ikke minst min egen kropp :). Men les alt du kommer over, selvfølgelig med en viss kildekritikk, det er en kjempefordel og legger et godt grunnlag for å forstå hva du driver med! Finnes også en del bøker som tar for seg lavkarbo på et mer generelt grunnlag. ''Bedre uten brød'' får du lånt på biblioteket, og den er ganske lettlest og enkel :). Lykke til! |
Takktakk!
Ja, har lest meg til endel, både her og på Atkins.com :) Igrunn ikkenoe problem å kutte ut de tingene for meg, har et svæært avslappet forhold til brød, poteter og ris (pleide ikke å spise disse med mindre jeg "måtte") det hareste blir vel brus, pasta og øl ;) Et par nye spørsmål: 20 KH om dagen-regelen til Atkins, er det MAKS, eller MÅ man ha i seg så mye? Blir fryktelig mye grønnsaker hvis jeg skal ha i meg så mye :S Er salsa-sausene til f.eks. El Paso og\eller Santa Maria godkjent i Induksjonsperioden? Hva med tacokrydder og guacamole? Takk igjen. |
har hørt at for og komme i ketose må man holde seg under 20g karboh. i døgnet ca. men om man da spiser f.eks en liten sjokoladebit, eller noe annet usunt, men alikevell ikke overstiger 20g i løpet av dagen, vil man fortsatt komme i ketose da? eller må det være sunne ting man får karbh. fra for å oppnå dette?
|
Grensen for hvor mye/lite karbohydrater du kan spise for å komme i ketose er veldig individuelt og kan godt strekke seg helt opp til femti gram karbohydrater om dagen. Men jevnt de fleste kommer i ketose med tjue.
Om en bit sjokolade kaster deg ut av ketose er helt umulig å si. Men sjansen er stor, ja. Det som gjør at man går ut av ketose er når man har et inntak av mat som fyller opp med nok glukose at fettforbrenningen settes ned, da forsvinner også behovet for ketoner som eneste brennstoff. |
Hei. Jeg har nå planlagt å begynne på lavkarbo diett, men trenger gode tips og råd :o. Er helt ny i dette. Har sett litt på oppskriftene her inne, men det var så mange navn på jeg aldri har hørt om. Trenger ett lynkurs i dette:D slik at denne kuren ikke vil få meg til å hoppe av pga stress med å kjønne dette her. Trenger også råd hva jeg kan erstatte sjokolade-behovet mitt med. Er sjoko-junkie :p. Alle tips og råd jeg kan få blir tatt i mot med stor takknemelighet:)
|
Hei. Jeg begynte på ketolysekuren idag. Blir veldig forvirret over hvor mye jeg egentligt skal spise av proteiner og fett. Skal jeg regne dette ut? Hvordan? Er det forskjell på hvilke typer fett jeg velger?
|
Jeg er ganske så ny her inne. Det er en kjempeflott nettsted. Leser og leser:)
Jeg fikk et STORT spark for å komme igang da jeg så et foredrag på youtube som het "The bitter truth about sugar". Tenk at sukker har 8 av de 12 bivirkninger som alkohol har. Åhguuu, jeg har vært sukkeroholiker(eller hva det heter). Nå har jeg kuttet ut karbohydrater og det gir resultater:)Jeg til og med tenker klarere:) Men, har noen der ute opplevd å få mere tannsten når dere er i ketolyse? Blessings Anna Lotus |
Hva kommer den forferdelig ekle smaken i munnen av? :eek:
Jeg synes det er veldig vanskelig å venne seg til, og er sjeleglad for at jeg ikke har en mann som skal kysse meg. Ånden må jo være tilsvarende grusom.. Noen tips til å få den vekk? :confused: |
Sitat:
|
Hei! Jeg er helt ny både på lavkarbo.no og i dette "slankegamet". Har aldri prøvd diett før, og har derfor bare tatt det jeg syntes hørtes best ut ifølge andre kilder :)
Jeg har følgende (dumme) spm: 1: Hvor lite karbohydrater må jeg spise for å gå inn i ketose? 2: Hvor mye av lavkarbomaten kan jeg spise? For meg høres det litt ut som at du kan spise hvor mye du vil, så lenge det ikke inneholder karbohydrater? 3: Mange av mine veninner har begynt først på pulvershake, for så å gå over til å spise lavkarbomat for å holde seg i ketose! Er dette nødvendig? Tusen takk for alle svar jeg kan få! Har prøvd selv å lete, men det er sikkert så "obvious" at det ikke står skrevet :) Mvh dumt-brød! |
Kaffe?
Inneholder dette karb? Elsker kaffe og vil nødig slutte å drikke dette... |
Ingen karber i kaffe heldigvis!
|
Legeundersøkelse & oppfølging?
Heia,
Er det nødvendig å gå til legen for undersøkelse osv. før ein begynner på ketogen diett? Har vært lavkarbo a la Fedon tidlegare og det var supert, men hadde det litt tungt i vinter. Så har lyst til å prøve ketolyse for å kome godt i gang igjen på veien nedover, men har ikkje det beste forholdet til legen min. Alt utanfor det oppleste og vedtatte er ho veldig negativ til. Sånn "det er ikkje nokon diskusjon"- negativ... Ho har heller aldri vore spesielt interessert i å følge opp overvektsproblematikken min ("du klarer å slanke deg om du vil"). Og med ventetidene for å få time til lege, ville eg vel neppe kome i gang før i oktober :rolleyes: Kan eg berre hoppe i det, når eg stort sett er sunn og frisk (bortsett frå mine altfor mange ekstra kilo)? |
Hei!
Jeg har nå vært på helsekost og kjøpt fiberhusk, jbkm og glutenmel og lagde; Mitt beste brød. Kjempegodt! Men nå sitter jeg her med en svær pose med glutenmel og ser at det ikke er mange oppskriftene den brukes i... Den var jo dyr! Så lurer på om jeg kan bruke den som en direkte erstatning for mel til f.eks pizzadeig? Altså glutenmel, tørrgjær, vann, salt og olje. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg brukte: 1-2 kopper glutenmel 1.5dl lunka vann 1 pose tørrgjær en dæsj olje litt salt |
Heisann! Jeg er ny her og lurte på en ting. I dag har jeg spist 2 stekte egg med litt allround krydder på og 125 gr bacon til frokost. Jeg drakk 1 glass vann og 1 kopp kaffe. Høres dette greit ut? Jeg ble stapp-mett.. Følte egentlig at jeg "skitnet" til kroppen med fettet fra baconet, men det er nok bare en vane ;) Det skal også sies at det var GODT! :p
|
Sitat:
Sitat:
Men det lureste er kanskje at du bytter til en mer forståelsesfull lege, og tar en helsjekk uansett? Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Noen andre som kjenner til slike krydder her? |
Hei alle sammen!:)
Dette er en helt super side, og jeg leser og leser. Det er så mye bra her inne:) Jeg er helt ny i dette "gamet" Jeg bruker Atkins metoden, begynte for fult på Mandag den 31. mai, og jeg syntes det går veldig bra:) Men, er det noen som har gode forslag til oppskrifter? Og det jeg har spist idag er 2 stekte egg, 125 gram bacon. I tillegg drakk jeg 2 glass vann, er dette en bra frokost?? :) Jeg har et spørsmål til, det er: Jeg jobber i matbutikk og i spisepausene veit jeg ikke hva jeg skal spise. Noen gode eksempler?? Takk på forhånd:) |
Tekaker er min nye favoritt.
lenabeatrice.net, der finner du masse. Og under oppskriftdelen her på forumet... |
Takk for gode tips:)
Siden jeg er helt ny i dette "gamet" så tar jeg gjerne i mot alle gode råd dere skulle ha... Jeg trenger all hjelp jeg kan få:) Spiser 3 faste måltider hver dag, noen ganger 4. Maten det går i da er for det meste egg, bacon, ost, fisk, kjøtt og grønnsaker... Noen som har gode tips til meg som har en travel dag, på hvordan jeg skal klare å komme i ketose? Jeg veit ikke helt om jeg er der ennå, noen spesielle tegn på at man er der?? På forhånd takk:) |
Jeg lurer på en ting. Går det an å spise for mye fett? Slik at jeg går opp i vekt? Føler jeg har spist mye fett i dag... :rolleyes:
Frokost: 2 stekte egg, 125 gr. stekt bacon Lunsj: 2 stk. ostekjeks (smeltet kavli osteskiver) Middag: 130 gr. fiskegrateng, 2 egg, smeltet smør Kvelds: 2 knekkebrød med bacon-smøreost, 1/2 avocado og 1 stk ostekjeks Håper noen kan hjelpe :) |
Sitat:
|
Sitat:
Hvordan ser menyen min ut for i dag? Har jeg spist mye? Ja, jeg tenkte meg en tur i butikken for å handle gode grønnsaker i morgen ;) |
Sitat:
Nei, kjøpe-polarbrød er ikke lavkabo vennlig, inneholder alt fra 33-57 kh pr. 100 g. Er du usikker på næringsinnholdet i ulike matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden |
jeg har kjøpt noe Ica røket laks som jeg tenkte jeg skulle ha til frokost. Men til min store forskrekkelse ser jeg at det er brukt sukker i røkelsesprossessen. Er det så mye at jeg burde drastisk kutte ned på inntaket, eller?
Står ikke noe om mengde, ei heller næringsinnhold på pakka. (Men det var latterlig godt til eggerøra til frokost i dag. :)) |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32. |