Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre dietter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Babymatdietten (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44905)

BellaIsa 05-06-11 23:01

Sv: Babymatdietten

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1129933)
Vel, den tråden var helt identisk, så jeg er temmelig sikker i min sak, men samme det ;)

Om du er så overbevist om at dette er sunt og bra for deg, så skjønner jeg ikke hvorfor du rådfører deg med andre? Da er det vel bare å kjøre på.

Var interessert i å høre om noen andre har erfaringer :)

Takk:)

mama67 05-06-11 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129935)

Takk:)

Da er du nok på feil forum :)

Charlott 05-06-11 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129935)

Har jeg forstått deg riktig når det du sier er at du vil spise "sunt" ala Grete Roede og supplere med babymat?

Kari Marita 05-06-11 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1129947)
Har jeg forstått deg riktig når det du sier er at du vil spise "sunt" ala Grete Roede og supplere med babymat?

Vi vet jo at dere som er på et lchf kosthold mener Grethe Roede ikke er sunt. ;) Det var ikke vondt ment altså. :)

Charlott 05-06-11 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1129949)
Vi vet jo at dere som er på et lchf kosthold mener Grethe Roede ikke er sunt. ;) Det var ikke vondt ment altså. :)

? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av, så ble det vel sagt at hun skulle spise babymat i stedet for snop... Så jeg lurte på hva hun egentlig endte opp med?

For det ser jo ikke ut som en babymatdiett, ser ut som en "vanlig" GR variant, supplert med babymat.

Så, hva mente du med den kommentaren? :confused:

Kitt 05-06-11 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1129933)
Vel, den tråden var helt identisk, så jeg er temmelig sikker i min sak, men samme det ;)

Kan du ikke linke til det andre forumet, da?
Hadde vært interessant å se hva ikke- lavkarbere sier om saken?

Batillip 05-06-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1129949)

Huh? Er det virkelig noen som mener at GR-mat ikke er sunt?! Jeg hadde nok foretrukket det fremfor ketolyse, men ketolyse er så mye enklere. Hadde jeg bare kunnet spise litt mer frukt, hadde dette opplegget vært lett som en plett.

Alt med måte må da være det beste for friske mennesker. Frukt, grønt, kornprodukter, egg, fisk, og en bolle med sjokolade hver lørdag. Det hadde vært noe, det. Men jeg får ikke til. Jeg får heller ikke til å skjønne at noen oppriktig mener at knekkebrød er farlig.

Batillip 05-06-11 23:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129645)
Hei,

Tenkte å prøve meg på babymat dietten. Kommer til å erstatte babymat med frokost, lunsj og kvelds og spise en sunn middag. samt litt frukt.
Kommer heller ikke til å følge det slavisk, får jeg lyst å en god sunn salat, eller knekkebrød til lunsj spiser jeg det. Men skal prøve å ikke overstride kaloriinntaket.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1129953)
? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av

Nå får du gi deg, det er jo bare sprøyt det du sier!

Carisma 05-06-11 23:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1129901)
Du bør holde deg for god til å være så nedlatende.

Vel, trådstarter er jo både yngre enn meg og beviselig mindre i omfang så jeg føler jeg har mitt på det tørre.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1129967)
Jeg får heller ikke til å skjønne at noen oppriktig mener at knekkebrød er farlig.

De fleste av oss syntes vel det hørtes merkelig ut da vi begynte å snuse på lavkarbo,men vi som har holdt på i noen år har lært mye siden den spede begynnelse. Også fordi det har kommet mye ny forskning på området.

Greddy 05-06-11 23:41

Hva er definisjonen på ordet sunt?
Jeg ser ordet dukker opp mange ganger, men jeg tviler på mange er klar over hva det betyr.
Eller så har ordet blitt en klisje. Når jeg ser en reklame på tv om en matvare som sier den er sunt, så tenker jeg straks: "Hold deg unna den maten!" :p

Uansett... Må bare nevne det igjen til trådstarteren at vektoppgang har ingenting med kcal inn - kcal ut desverre.

BellaIsa 05-06-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1129947)

nei, vet ikke hva Grede Roede står for jeg, jeg bruker bare siden til å skrive inn hva jeg spiser for min egen del :)

Har aldri endret på hva jeg skal spise, så vet ikke hvor du har det fra.

Endret bare "antall kg" i hovedinnlegget, ble feil fokus da flere misforstod og trodde det vektapet skulle nåes innenfor kort tid.

BellaIsa 05-06-11 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Greddy (Innlegg 1129975)
Hva er definisjonen på ordet sunt?
Jeg ser ordet dukker opp mange ganger, men jeg tviler på mange er klar over hva det betyr.
Eller så har ordet blitt en klisje. Når jeg ser en reklame på tv om en matvare som sier den er sunt, så tenker jeg straks: "Hold deg unna den maten!" :p

Uansett... Må bare nevne det igjen til trådstarteren at vektoppgang har ingenting med kcal inn - kcal ut desverre.

Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.

BellaIsa 05-06-11 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1129973)
Vel, trådstarter er jo både yngre enn meg og beviselig mindre i omfang så jeg føler jeg har mitt på det tørre.

De fleste av oss syntes vel det hørtes merkelig ut da vi begynte å snuse på lavkarbo,men vi som har holdt på i noen år har lært mye siden den spede begynnelse. Også fordi det har kommet mye ny forskning på området.

Igjen, du er veldig frekk.
Alder har ingenting med visdom å gjøre. Det at du er eldre enn meg betyr ikke at du er smartere :).

Må igjen si at du burde lese mer før du konstaterer at du har rett om visse ting.(igjen viser jeg til det tidligere innlegget ditt).

Kari Marita 05-06-11 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1129953)
? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av, så ble det vel sagt at hun skulle spise babymat i stedet for snop... Så jeg lurte på hva hun egentlig endte opp med?

For det ser jo ikke ut som en babymatdiett, ser ut som en "vanlig" GR variant, supplert med babymat.

Så, hva mente du med den kommentaren? :confused:

Bare at dere mener grethe roede kost er usunt, men beklager det var en dum kommentar av meg.

BellaIsa 05-06-11 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1129971)
Nå får du gi deg, det er jo bare sprøyt det du sier!

Huff, lett å gjøre seg misforstått her inne.

Men jeg skal trekke meg unna, dette er et lavkarboforum så vi trenger ikke ha diskutere videre her :) Takk for innspill, fikk en fin oppskrift blant annet:)

Carisma 05-06-11 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129978)
Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.

Nei, for trening bedrer insulinfølsomheten i musklene, som igjen gjør at man over tid får et mer stabilt blodsukker og dermed minsker fettlagringen.
Her finner du god informasjon om hvorfor man ikke kan få noe nyttig ut av å regne kalorier: http://ramblingsofacarnivore.blogspo...airies-in.html

BellaIsa 05-06-11 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1129964)
Kan du ikke linke til det andre forumet, da?
Hadde vært interessant å se hva ikke- lavkarbere sier om saken?

Kitt, du burde virkelig sette deg inn i hvordan BMI virkelig fungerer.
De kalkulatorene stemmer ikke alltid..er mye info på nett om det blant annet.

BellaIsa 05-06-11 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1129985)
Nei, for trening bedrer insulinfølsomheten i musklene, som igjen gjør at man over tid får et mer stabilt blodsukker.
Her finner du god informasjon om hvorfor man ikke kan få noe nyttig ut av å regne kalorier: http://ramblingsofacarnivore.blogspo...airies-in.html

Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?

Du trenger mer kunnskap!

Batillip 05-06-11 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1129973)

Det handler vel mer om hersketeknikk enn om alder og størrelse.

Carisma 05-06-11 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129988)
Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?

Du trenger mer kunnskap!

Om du spiser rett sammensatt mat kan du sitte på rompa og forbrenne fett i mengder. Ref Skaldemans "fettbål".
Og jeg sier jo at det har sammenheng, men ikke så enkel sammenheng som den kalori-teorien de fleste støtter seg til.

Kari Marita 05-06-11 23:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129978)

Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.

BellaIsa 05-06-11 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1129991)
Klart det har med kalorier ut og kalorier inn å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.

40 kg! WOW :) Gratulerer!

Kari Marita 05-06-11 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129996)
40 kg! WOW :) Gratulerer!

Takk, er 8 år siden nå da. :)

caramba 06-06-11 00:19

Interessant tråd...

Nuvel, jeg liker lavkarbokostholdet, men tror også at det finnes flere veier til Rom. Det går sikkert ann å leve sunt uten lavkarbokosthold også. Det finnes jo mennesker som spiser "normalt" og som ikke er syke og overvektige også.

Jeg kjenner noen som IKKE vil begynne på lavkarbo da "lavkarbofolk er så fanatiske", og i denne tråden ser jeg hva de mente.

Kari Marita 06-06-11 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av caramba (Innlegg 1130008)
Interessant tråd...

Nuvel, jeg liker lavkarbokostholdet, men tror også at det finnes flere veier til Rom. Det går sikkert ann å leve sunt uten lavkarbokosthold også. Det finnes jo mennesker som spiser "normalt" og som ikke er syke og overvektige også.

Jeg kjenner noen som IKKE vil begynne på lavkarbo da "lavkarbofolk er så fanatiske", og i denne tråden ser jeg hva de mente.

Helt enig med deg. :)

senorita 06-06-11 00:25

Jeg vil ikke si lavkarbofolk er mer fanatisk enn andre. Men dette er et lavkarboforum... Ikke naturlig at vi skal sitte her og være interessert i å hjelpe folk med andre måter å spise på vel...?

Hva gjør man igrunn her inne når man ikke er interessert i lavkarbo lurer nå jeg på...
Overbevise oss om noe?

Tufso86 06-06-11 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av caramba (Innlegg 1130008)
Interessant tråd...

Helt enig.

Jeg blir litt skremt over måten visse mennesker svarer TS...Skikkelig respektløst.

Tufso86 06-06-11 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1130016)

Hva gjør man igrunn her inne når man ikke er interessert i lavkarbo lurer nå jeg på...
Overbevise oss om noe?

Hun har jo allerede beklaget flere ganger for at hun stilte ett spørsmål her inne. Og når hun får slike svar som hun har gjort er det jo klart at hun vil forsvare seg selv om hun er på feil forum.

Kari Marita 06-06-11 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tufso86 (Innlegg 1130017)
Helt enig.

Jeg blir litt skremt over måten visse mennesker svarer TS...Skikkelig respektløst.

Det mener jeg også. Det går ann å svare på et spørsmål med respekt, selv om man er uenig i det personen sier. Noen sier dette er et lavkarbo forum, og sier at det ikke er rette plassen for henne å spørre om dette. Selv om det er et lavkarbo forum må en da vel kunne spørre og svare høflig på andre ting vel. Dere må også tenke på at kanskje vil hun leve på lavkarbo kosthold en gang, men da vil hun vel ikke bruke dette forumet når hun ikke føler seg velkommen nå. Kanskje noe å tenke på for noen her inne.

Batillip 06-06-11 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1130016)
Jeg vil ikke si lavkarbofolk er mer fanatisk enn andre. Men dette er et lavkarboforum... Ikke naturlig at vi skal sitte her og være interessert i å hjelpe folk med andre måter å spise på vel...?

Hun tenkte vel at dette var et kostholdsforum. Det er ingen tvil om at hun bommet på det.
Om man ikke ønsker å hjelpe, lar man være å svare. Det går uansett å behandle folk med respekt. Dette ble helt pinlig på forumets vegne.

littleme 06-06-11 00:37

Dummeste jeg ser er voksne mennesker som tyr til hersketeknikker i diskusjoner. Blir for dumt. Sorry Carisma :)

halkatlala 06-06-11 00:37

om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.

BellaIsa 06-06-11 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1130028)
om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.

la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)

BellaIsa 06-06-11 00:47

Takk for forståelsen til alle dere som har tatt seg tid til å svare og delta i diskusjonen. Jeg vet at jeg har bommet på forum som jeg har beklaget for. Og vi kan godt stenge denne tråden her.

Jeg er derimot veldig interessert i lavkarbolivsstilen, (må bare si at jeg ikke vet om jeg vil følge den, men gjerne lære mer så jeg vet hva den går ut på).

Trj 06-06-11 00:48

Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D

halkatlala 06-06-11 00:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1130032)
la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)

sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D

BellaIsa 06-06-11 00:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1130035)
Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D

Vil ikke bruke babymat som kosttilskudd, men heller spise det fremfor feks "sukkerbollen"(melk med masse sukker i) med frokostblanding i...til kvelds. eller som mellommåltid..synes det er godt og jeg blir tilfredsstilt på det området. Høres merkelig ut sikkert, og det forstår jeg.

BellaIsa 06-06-11 00:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1130036)
sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D

Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

lifejack 06-06-11 01:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1130038)
Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

Anbefaler deg å lese denne nybegynnertråden.
Masse fin info samlet på ett og samme sted:)

MAR 06-06-11 01:27

Som noen her inne nevnte, tenker jeg at det ikke er noen grunn til å bli ufine i oppførselen mot hverandre her inne. Jeg skjønner tankegangen bak at enkelte mener at dette er et lavkarboforum og her inne må en da forvente at folk mener at lavkarbo er "det riktige" kostholdet. Men nå har det jo også vist seg at det er enkelte som finner dette temaet interessant, selv om de ikke har tenkt til å prøve det selv.

Men hva da med å flytte denne tråden til kategorien Utenfor Tema (Generell Diskusjon)? Tråden faller jo definitivt utenfor lavkarbokostholds-kategorien den nå er plassert i, og kanskje den virker mindre provoserende for de hissigste av oss om den ligger plassert et annet sted?

Jeg skjønner som sagt tankegangen bak at dette faktisk er et lavkarboforum, men skal virkelig andre kostholdsfilosofier være det eneste som ikke kan diskuteres? Da mener jeg bestemt at flytting av tråden er et bedre alternativ.

:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.