Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Flere som skal begynne 1. mai? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43363)

Annne 04-05-11 22:29

Sv: Flere som skal begynne 1. mai?

Euphita: Ble ikke brødet noe godt eller er du bare ikke gira på brød? Jeg prøver for min del å venne meg mest mulig av å spise brød, men det er jo så enkelt og greit, og er nok lurt hvis man blir litt matlei.. Selv synes jeg lavkarbobrød er kjempegodt :)

Jeg har prøvd å lage "riskrem" med cottage cheese til frokost, spiste det med litt bringebær. Det var veldig godt synes jeg. Ellers er jeg veldig glad i å spise yoghurt til frokost, så jeg tror jeg kommer til å gå til innkjøp av litt skyr eller tyrkisk yoghurt snart :)

Euphita 04-05-11 22:34

Annne: brødet ble sikkert godt, hehe, men jeg har vel mine hjemmebakte brød litt for godt i minnet enda.
Ble så, tja rar en konsistens og smakløst i forhold til det jeg spiste lørdag liksom.
Har sikkert bare noe med tid å gjøre før jeg har glemt litt gamle vaner ;)

Annne 04-05-11 22:37

Jeg er helt vill etter gjærbakst selv, så skjønner godt hva du mener.. Det er noe eget med dampende, saftig herlig, luftig brød.. Kanskje man kan glemme det gode brødet og bare huske kjip, tørr kneipp med seig skorpe. Da skal det gå bra :P

Euphita 04-05-11 23:04

Haha, ja den remakneipen er bare ikke god! Det var lurt du :)

Euphita 05-05-11 08:54

Eggmelk sto på frokostplanen.
Nå hadde jeg ikke meierismør så det ble resten av familien sin soft flora lett og det smakte jo kun soft flora, urk.
Er det bedre smak med meierismør oppi? Virket greit sånn ellers, men den kraftige smørsmaken takler jeg ikke.

Ketoseinteressert 05-05-11 10:32

Hei,

nå ble jeg nysgjerrig: Kan du spise bringebær og likevel være i ketose? FOr det hadde jo vært strålende!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wonderwoman (Innlegg 1097453)
Da har jeg gjort unna en uke. Hadde veiedag i går, og vekta viste ned 3 kg:-) MEN jeg har sinnsyk hodepine, har hatt det siden dag 2 og har det fortsatt. Drikker masse, og tar kosttilskuddene. Håper det forsvinner snart, for det er en prøvelse:(
Så er jeg fysen på noe søtt! Bruker dere søtningsmiddel? Jeg har holdt meg unna, men har lyst på bringebær med fløte og litt søtt!

Annne 05-05-11 10:33

Urk, soft flora lett er usexy saker.. Jeg ville iallefall gitt det en sjanse med ekte smør. Selv har jeg ikke laget det enda, men kanskje jeg skal teste det snart... Hvordan smaksatte du den? Har hørt om kaffe, sjokolade og bringebær...

kattungen 05-05-11 10:38

Jeg lagde eggemelk med 35 gram smør, 1.25 dl vann og 1 egg (hele egget) i går, og det ble veldig godt :)

Annne 05-05-11 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1098270)
Jeg lagde eggemelk med 35 gram smør, 1.25 dl vann og 1 egg (hele egget) i går, og det ble veldig godt :)

Uten noen tilleggssmak i det hele tatt?

Og Ketoseinteresstert: Ja, de fleste bær har veldig lavt sukkerinnhold, og særlig bringebær. Det kan man fortsatt kose seg med, heldigvis! :)

kattungen 05-05-11 10:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annne (Innlegg 1098275)
Uten noen tilleggssmak i det hele tatt?

Det var bittelitt saltsmak på kakaoen, men med et par tskjeer sukrin oppi ble den veldig god :) Ingen eggesmak i det hele tatt! :D

Euphita 05-05-11 12:51

Jeg hadde også 1/2 ts kakao oppi, og flytende natreen, eneste søtningsmiddelet ejg har i hus foreløpig ;)
Konsistens og smak var egentlig grei, om det ikke hadde vært for lett margarinen. Det smaker jo ikke godt uansett det smøret, noe som er greit til brødskivespiserene siden det er en lettere variant for de som ikke spiser lavkarbo.
Jeg skal prøve med meierismør ja! Har skrevet det opp på dagens handleliste ;)

Har frosne bringebær i frysen, så det skal jeg og prøve. Jeg hater kaffe så den tviler jeg blir prøvd, hehe.

Lil@ 05-05-11 14:56

Sv: Flere som skal begynne 1 mai?

Jeg starter nå i mai, er i gang med lavkarbo og har vært det en stund.. men skal kjøre ketolyse så fort jeg får boken og får lest meg opp enda mer.

Jeg veide på det meste som jeg VET 125,9 kg, gått ned til 99 og holdt meg under 100 siden januar 2010.
Startvekten for lavkarbo var 99,2 kg, og jeg veier nå 97,2 kg.
Straks fulle 30 kg ned og det er bra!
Målet mitt er rundt 75 kg, men om jeg klarer ned til 70 så er det fint.. men ikke ett must forløpig!

Gleder meg til å følge dere!

detgladehjerte 05-05-11 17:43

Hva slags kostilskudd tar dere?

Euphita 05-05-11 19:43

Så flink du har vært Lil@!

Jeg tar ketolysetablettene og omega 3.

FrustrertFrøken 05-05-11 20:00

Minus 1,8 kg siden mandag :) Skal kose meg med litt bringebær i kveld, siden jeg har spist så lite karbo i dag :)

Bjella 05-05-11 20:13

Fått i meg litt lite mat i dag. Så tenkte jeg skulle prøve eggemelk med kakao.

I morgen er det veiedag igjen, har veid meg i dag også da... så er posetiv ;)
Egentlig litt spent siden jeg har vært på besøk to kvelder denne uka, men ingen utskeielser.
Egentlig er det største "problemet" å få i seg nok mat.

Synes vi er flinke jeg. Moro at vi er blitt så mange! Spennende å følge med på dere også, og få noen tips.

Paris 05-05-11 21:58

Veiedag idag, og litt skuffa med - 0,6 kg denne uka. Men satser på at det er bra likevel:p Bare litt bortskjemt med 3 kg første uka. Magen er ihvertfall mye bedre og det gleder meg veldig!! :)

kattungen 05-05-11 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1099034)
Veiedag idag, og litt skuffa med - 0,6 kg denne uka. Men satser på at det er bra likevel:p Bare litt bortskjemt med 3 kg første uka. Magen er ihvertfall mye bedre og det gleder meg veldig!! :)

Det er jo gjennomsnittlig 1.8 kg i uka :heia:

Bjella 05-05-11 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Unnimoor (Innlegg 1098901)
Minus 1,8 kg siden mandag :) Skal kose meg med litt bringebær i kveld, siden jeg har spist så lite karbo i dag :)

Kjempe bra, kos deg med bringebær.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1099034)

Det er jo bra da, er jo fornuftig at man ikke går for raskt ned også har ejg hørt ;)

Noen som har tips mot denne utrolig dårlige smaken/ånden. Tyggegummi går vel ut!?

Paris 05-05-11 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bjella (Innlegg 1099095)
Noen som har tips mot denne utrolig dårlige smaken/ånden. Tyggegummi går vel ut!?

Tyggis er desverre ut:o
Sist jeg gikk på lavkarbo var jeg svært plaget av denne ånden. Men nå har jeg ikke merket dette... kanskje jeg ikke er i ketose?

Jeg brukte IFA (sukkerfrie) til å døyve smaken/lukten...

Superteddy 05-05-11 23:37

Gud jeg er så sulten jeg altså! :eek: Spiser jo masse! Har spist nesten 2000 kcal i dag, riktig sammensetning mellom fett, proteiner og karbs.. Er jo i ketose da, så må vel være noe feil på meg.. :rolleyes: Blir helt tussete av å føre inn all maten jeg spiser... :o

wonderwoman 05-05-11 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ketoseinteressert (Innlegg 1098260)
Hei,

nå ble jeg nysgjerrig: Kan du spise bringebær og likevel være i ketose? FOr det hadde jo vært strålende!

Hm, på morran i går var ketosestixen mørk lilla. I dag var den ikke lilla i det hele tatt. Altså ute av ketose:( Har ikke hatt batteri i vekta, så har ikke fått veid det jeg har spist. Mulig det ble for mange karber i går gjennom blomkål, brokkoli, paprika og bringebær. Jeg så i etterkant at det er ganske mange karber i paprika...

whynn 06-05-11 08:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wonderwoman (Innlegg 1099175)
Hm, på morran i går var ketosestixen mørk lilla. I dag var den ikke lilla i det hele tatt. Altså ute av ketose:( Har ikke hatt batteri i vekta, så har ikke fått veid det jeg har spist. Mulig det ble for mange karber i går gjennom blomkål, brokkoli, paprika og bringebær. Jeg så i etterkant at det er ganske mange karber i paprika...

mørkelilla betyr at du ikke har fått i deg nok vann .. :) bare litt farge på stix'n er utslag å da er du i ketose.. du skal heller egentlgi ikke måte med morgen urin. men velden ett par timer etter du har spist :)

blei dette den offesielle maistartetråden eller?!

whynn 06-05-11 08:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av whynn (Innlegg 1099301)
mørkelilla betyr at du ikke har fått i deg nok vann .. :) bare litt farge på stix'n er utslag å da er du i ketose.. du skal heller egentlgi ikke måte med morgen urin. men velden ett par timer etter du har spist :)

Måle* og kvelden* gikk litt fort i svingene her ;)

kineserbolle 06-05-11 12:25

Melder meg inn i "mai klubben" jeg!

Hei hei!
Mitt navn er Charlotte og jeg var også i August klubben i fjor.. Dessverre begynte jeg med litt forskrudd tankegang sist og endte opp med å kutte ut etter 3 mnd. Jeg var besatt av å finne erstatninger for alle karbene jeg var vant til å spise - i stedet for å fokusere på all den deilige maten vi faktisk KAN spise med god samvittighet. Denne runden har jeg kvittet meg med alle tankene om erstatninger og det føles sååå mye bedre denne gang!!

Har Ketolyseboken til både Torkil og Matglede Med Lavkarbo av Annika Dahlquist og Maria Höglund nå og må si det er herlig å ha bøker med bilder for inspirasjon når jeg skal skrive handleliste og lage maten min. Syns det ble vanskelig å lete opp på nett hver dag..

Jeg er tilbake på scratch og har 20-25 kilo jeg må ned.

Jeg har tid! Har ME, så jeg kan ikke trene

Mine delmål :)

-5 kg – slutten av Juni
-8 kg – slutten av Juli
-12 kg – slutten av Aug

Begynte selv på mandag og veiedag er Onsdag denne gang :p

Lykke til alle sammen!!

Euphita 06-05-11 12:27

Ja det ser jammen ut som dette ble maistartertråden ja ;)

Stemmer nok det Whynn sier ang mer drikke og ikke måle om morgenen, er vel helst om kvelden noen timer etter mat man skal måle.

Eggmelk-prøving nr.2:
Idag hadde jeg meierismør, og prøvde 25g bringebær som smakstilsetning.
Desidert bedre enn i går med soft lett flora :urk:, men jeg får ikke helt til smørsmaken likevel jeg altså. Greidde 1/4 av koppen også gikk den i vask :(
Noen som har byttet ut smøret med fløte feks? Går det?

Prøvde tilogmed kaffi oppi, men jeg som ikke liker kaffi engang jo det måtte jo bare bli enda verre :lol:

Euphita 06-05-11 12:29

Velkommen Kineserbolle!
Bra du har greidd å snu tankegangen din, jeg tror óg det er viktig å ikke tenke erstatning for karber hele tiden.
Dette skal vi nok greie ja!

kineserbolle 06-05-11 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Euphita (Innlegg 1099583)
Ja det ser jammen ut som dette ble maistartertråden ja ;)

Stemmer nok det Whynn sier ang mer drikke og ikke måle om morgenen, er vel helst om kvelden noen timer etter mat man skal måle.

Eggmelk-prøving nr.2:
Idag hadde jeg meierismør, og prøvde 25g bringebær som smakstilsetning.
Desidert bedre enn i går med soft lett flora :urk:, men jeg får ikke helt til smørsmaken likevel jeg altså. Greidde 1/4 av koppen også gikk den i vask :(
Noen som har byttet ut smøret med fløte feks? Går det?

Prøvde tilogmed kaffi oppi, men jeg som ikke liker kaffi engang jo det måtte jo bare bli enda verre :lol:

Hva med å prøve en smoothie i stedet? Jeg bruker denne som en "fettbooster" de dagene jeg ikke får i meg nok fett:

3 egg
2 ts søtningstoff (bruker sukrin)
100 gram frosne bær (kan varieres – men bringebær har minst karber)
1/2 kopp Alpro Soyamelk el. kremfløte
2-4 ss Cocosa (Udo's Choice eller annen kaldpresset olje evt. setersmør)
2 ss Tyskisk Youghurt

Fremgangsmåte:

La bærene få hvile litt etter fryseren- kjør i blender sammen med soyamelk og fløte til mos – la hvile noen minutter til.
Smelt Cocosa (15-20 sek i micro er mer enn nok- den må ikke bli varm!!)
Pisk egg og søtningstoff til eggedosis – tilsett oljen i tynn stråle på slutten.
Ha i eggedosis i blenderen og kjør til godt blandet.

Varier gjerne med Cacao pulver for en sjoko smoothies! :)

Euphita 06-05-11 14:02

Takk Kineserbolle!

Laget en veietråd for oss ;)

Paris 06-05-11 17:27

Velkommen kineserbolle...

Gleder meg til middag no - lammesteik med fløtegratinert sellerirot og grønnsaker. Men samtidig syns jeg litt "syndt" på meg selv fordi jeg har begynt å bli sjuk :( snufs ;)

whynn 06-05-11 17:46

lagde Fiskesuppe i dag! bare utifra hva jeg hadde å den blei knallbra!! riktignok litt tynn! men vanvittig god på smak.. blei litt lei kylling og kjøtt og den "tunge" maten så da prøvde vi dette:)
alt på slump, men hiver ut en forklaring likevel..;)

Tok litt vann og en del smør i ei gryte sammen med en god del Seafood&Fish krydder (santamaria sånn kvernegreie) varmet til smørret var smeltet odentlig. så helte jeg oppe litt fløte.. ga det et oppkok. røre masse.! hadde i terninger med Torsk, ga det et nytt oppkok. hadde i finkuttet gulerot, brokkoli, og purre.. kokte i 5 min ca :)

blei braa! ;) åsså så enkelt a gitt!

FrustrertFrøken 06-05-11 18:10

I dag spiste jeg egg og bacon både til frokost og lunsj. Yuck! Jeg er lei av egg og bacon altså.. Jeg er vikar, så plutselig ringte de meg å ville ha meg på jobb, å da hadde jeg ikke laget noe spess jeg kunne ha med til lunsj, så da ble det egg og bacon.. Eggerøra ble seig og baconet helt blaut i den matboksen..
Hva spiser dere som niste på jobb? (Hvis dere ikke har kantine)
Kjenner jeg ikke har matlyst i dag.. Jeg har vekslet mellom kvalme og hodepine i hele dag :( Trener hver dag, men det er et ork etter jobb synes jeg..
Håper dere har hatt en bedre dag ;)

whynn 06-05-11 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Unnimoor (Innlegg 1099833)
I dag spiste jeg egg og bacon både til frokost og lunsj. Yuck! Jeg er lei av egg og bacon altså.. Jeg er vikar, så plutselig ringte de meg å ville ha meg på jobb, å da hadde jeg ikke laget noe spess jeg kunne ha med til lunsj, så da ble det egg og bacon.. Eggerøra ble seig og baconet helt blaut i den matboksen..
Kjenner jeg ikke har matlyst i dag.. Jeg har vekslet mellom kvalme og hodepine i hele dag :( Trener hver dag, men det er et ork etter jobb synes jeg..
Håper dere har hatt en bedre dag ;)

jeg lager "knekkebrød" av linfrø..
litt hele linfrø, litt knuste, litt salt, en skvett vann og rører sammen til en "grøt" presser ut på et bakepapir å steker 3-5 min i ovenen.. til de blir relativt stive.. åsså med pålegg da;)

ikke de beste sikkert. men helt greie og går knallfort ;) en avveksling fra allt egget! jeg blir nemmelig å litt smågæærn av det.! ;)

Namba 06-05-11 18:41

Jeg synes salat er et godt alternativ til niste. Har du tilgang til kjøleskap på jobb, er det enda bedre, for da kan du variere mer. Røykalaks eller spekeskinke og eggerøre eller "potet"salat er også godt.

Jeg ser at flere av dere har gått ned mye i vekt allerede. Bra jobba! :) Jeg har ikke veid meg enda, for jeg har kjøpt feil batteri til badevekta to ganger...:( Men jeg ser at magen min har blitt flatere, og det er flotters.:)

Cirius 06-05-11 20:35

Sitat:

Her varierer jeg med hva jeg har med til lunsj. Lager som regel klart maten kvelden i forveien. Koker gjerne egg på jobben, har enten reker eller laks til. Har også ofte med meg en grønn salat med mye dressing. Proteinbrød får også bli med i nistepakka inimellom.

Her har den første utfordringen med selskapslivet duket opp i dag. Håper og tror jeg klarte meg fint og fortsatt er i ketose. etostixen var hvertfall lilla noen timer etter siste mat. Klarte fint å styre unna kakene, men smakte på en suppe som ble servert.

Nå har mannen akkurat disket opp med deilig grillmat. Marinert kylling, scampi, salater og dressing. Herlig :D

wonderwoman 06-05-11 20:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av whynn (Innlegg 1099301)

Dette var jeg ikke klar over. Jeg som trodde at mørk lilla var kjempebra:o I dag tok jeg stix'en litt utpå dagen, og da var den lys lilla, så ad er jeg vel i ketose likevel:) Takk for info!

wonderwoman 06-05-11 21:02

Sitat:

Jeg lager ofte litt ekstra middagsmat, og har med restene som lunsj dagen etter. Vi har micro på jobb, så det er veldig greit når en kan varme maten. Ellers har det blitt en del salat (isbergsalat, agurk, grønne oliven, fetaost og noe kjøtt eller tunfisk). Har også hatt eggerøre med enten røyka laks eller spekeskinke.

Jeg lagde en middag i dag som jeg syns ble kjempegod:
Nok til 3-4 porsjoner
Et blomkålhode. Rev det på rivjern og stekte det i meierismør på middels varme i ca 5 min.
Stekte 400 g karbonadedeig, finhakket den og tilsatte blomkålen. Krydret med salt, pepper og mye paprikapulver. Hev oppi en neve hakket vårløk, og lot alt surre et par minnutter. Serverte med guacemole lagd av en avocado, limesaft, chilipulver, salt og en stor ss creme fraiche. Nam!!

detgladehjerte 06-05-11 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wonderwoman (Innlegg 1099958)

Jeg lagde en middag i dag som jeg syns ble kjempegod:
Nok til 3-4 porsjoner
Et blomkålhode. Rev det på rivjern og stekte det i meierismør på middels varme i ca 5 min.
Stekte 400 g karbonadedeig, finhakket den og tilsatte blomkålen. Krydret med salt, pepper og mye paprikapulver. Hev oppi en neve hakket vårløk, og lot alt surre et par minnutter. Serverte med guacemole lagd av en avocado, limesaft, chilipulver, salt og en stor ss creme fraiche. Nam!!

Namnam...det hørtes veldig godt ut, må nok prøves ut ja :) Aldri rivi kål på rivjern før, det blir spennende !! =)

Når det gjelder kosttilskudd, så kommer jeg til å bestille ketolyse-tabletter asap!! I tillegg tar jeg krom , kalsium og magnesium tilskudd....er dette nok??

Er veldig fornøyd med denne uka, en "ny" start på livet med lavkarbo, og to treningsøkter! Hurra for meg, skrytskryt hehe...;)
Har fått meg ticker også, så nå er det bare å stå på! Gleder meg til å se forandringer i kroppen! Har ikke veid meg denne uka, gjør det til mandag tenker jeg :)

Ha en flott fredag alle sammen :)

Petra71 07-05-11 08:13

Jeg startet for ca 2 uker siden, gikk ned 3 kilo første uken og opp igjen en kilo uke 2, kjedelig :( Vært i ketose i alle fall den siste uken, første uken hadde jeg ikke stix.
Drikker masse og trener hver dag, får bare håpe det "løsner" etterhvert.... :)

Euphita 07-05-11 11:07

Detgladehjertet: ketolyse tablettene inneholder alt du trenger, eneste man er anbefalt å ta utenom er omega 3 :)

I går ble en dårlig dag. Ventet besøk av ett vennepar som ikke har vært her på 2 år, så styra og ordna, glemte å spise, skulle ut på en konsert og planen var å kjøpe drink med light brus men der hadde de kun øl. Så da ble det ei øl og altfor lite mat igår :(
Lover ikke bra.
Idag er jeg back on track satser jeg på, og skal ha veiedag mandag tenker jeg.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.