Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=136)
-   -   Skravletråd for gravide (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42881)

Carisma 28-06-11 20:38

Sv: Skravletråd for gravide

Seks og en halv uke for tidlig, ble født i uke 33+4.

Cherry 05-07-11 00:26

ER DET HER SANT??? http://www.dagbladet.no/2011/06/26/t...else/17072680/

Jeg nekter. Not gonna do it. Nei! Aldri!

Carisma 05-07-11 00:30

Jeg er mer og mer glad for keisersnitt :D

Cyan 05-07-11 09:18

Det er nok desverre sant, ja :o Men jeg tror det er viktig å ikke male fanden på flatmark heller, for jordmødrene har blitt oppmerksomme og flinke på å forhindre dette. De aller fleste som får plager er kvitt plagene sine i løpet av et år. Sønnen min fylte nettopp et år, og jeg begynner nå å bli "fin" igjen :)

Jeg tror at jordmødrene har blitt ganske flinke til å jobbe for å forhindre alvorlige rifter. Dette gjør de bl.a. ved å holde igjen hodet på ungen litt for at den ikke skal komme som et prosjektil ut (noe min sønn desverre gjorde :o). Du vil sannsynligvis også få beskjed om å roe ned pressingen litt når hodet er på vei ut, dette for å gi tid til å utvide. I ukene før kan du forberede deg ved å smøre på fødselforberedende olje (tror det er en weleda-olje). Vet ikke hvor mye den hjelper, men det skader i hvert fall ikke :)

Og så må dere knipe! Jeg kan ikke få sagt det nok. Knip når dere ser på TV, sitter på bussen, shopper o.s.v.. Knip hver gang dere kommer på å knipe, og fortsett å knipe etter fødselen.

nellie 05-07-11 09:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1153534)

Oh yes. Been there. Men det går over etter type 2 år med øving:lol:

Konkelimonke 05-07-11 09:22

Cherry! Dette er ikkje noko du skal gå å bekymra deg for i det heiletatt! Det er mogleg ein revnar litt ja, men å tenkja at ein vert ein del av den lille prosenten som revnar herifrå til helvete, er berre unødig bekymring og bruk av energi. Dessutan har du jo no lest artikkelen og veit at får du problemer i ettertid så tek du heller ein kikk for mykje enn for lite hjå legen/gynekologen :-)
Eg vart klipt ved fyrste, men har ikkje opplevd noko problematisk i etterkant. Ikkje kjenner eg noko til arret, ikkje slitt med musklatur eller noko.

Så, ikkje sluk all den negative vinklinga som er ute og går kring fødsel. Skal ein tru media i dag, er det livsfarleg å føda! Rart me i det heiletatt tør verta gravide spør du meg, om me berre skal ha det fokus allmuens mediadekning har....

Cyan 05-07-11 09:27

Enig med Konkelimonke. Det er jo tross alt skrekkhistoriene som har nyhetens interresse. Alle de som det går helt fint for er det jo ikke noe vits å snakke om :p

Men et lite råd fra min kant dersom du har tenkt å både amme og ha et sexliv: Kjøp glidemiddel! Det kan bli tørrere enn en ørken down there når man ammer :lol:

Konkelimonke 05-07-11 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1153681)

Men et lite råd fra min kant dersom du har tenkt å både amme og ha et sexliv: Kjøp glidemiddel! Det kan bli tørrere enn en ørken down there når man ammer :lol:

Skriv under på denne ;)

Konkelimonke 05-07-11 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cindrella (Innlegg 1149090)
Da har vi vært hos jordmor, og en fantastisk opplevelse for en gang skyld:=) hadde "bare" gått opp en kg, og hun ble helt i hundre når vi fortalte at vi var begynt på lavkarbo. Det mente hun var såååå bra :=) fikk masse skryt for det, å det er jo alltids gøy. Ellers var alt som det skulle å det er jo digg i seg selv:=)

Ha en fantastisk sommer dag alle sammen :=))))

Heisann hoppsann!
Er du bebimamma enno? Eg sit no her med magen, og er litt i sjokk av at i morgon kan me skriva 37 veker på magen når me tek bilete... kjenner nervene kjem snikande... hehe! men eg må sei at eg gler meg veldig òg ;) Skal verta herleg med ein liten baby att, følest som om alt er nytt sia det er 6 år sia sist :)

Supert at du fekk skryt av jordmor då du fortalde at du svergar til lavkarbo! Jippi!
Eg må krypa til korset og innrømma at eg starta dagen med havregryn og cultura i dag... ikkje akkurat lavkarbo, men akk så godt! Hehe!

Elles er alt heilt greit her. Kjenner det er (fram)tungt no, og nedpresset har satt i. Har funne meg nokre akupressurpunkt på nettet eg tenkte eg skulle prøva (altså, punkt på meg sjølv! Haha!) for å kanskje få modninga igang skikkelig. Vanskeleg å sei om det er noko modning på gang sia eg går her med desse kynnerane mine dag ut og dag inn. Kan jo godt henda det er noko på gang, men skader no ikkje å trykka litt på div punkt på kroppen:)

Håpar du har det bra og at bekkenet ikkje skranglar for mykje!
Klemmar!

Konkelimonke 06-07-11 10:36

Hey! Har skrive dette i tråden min men legg det ut her òg i håp om litt respons:)
Litt info- termin 29.juli, 37fullgåtte i dag, og nervene snik seg på... Eg veit fødsel ikkje kan planleggast altså! Hehe!

Eg kjenner på eit lite dilemma når det kjem til fødsel... Eg håpar han kjem kring den 23-24. fordi då kjem jentungen attende frå ferie hjå far sin. Ho reiser no sundag. Eg er nemlig veldig redd for at ho skal føla seg uttafor eller erstatta om han kjem i ferien hennar, og "alle" har sett han før ho... Eg har lyst at ho skal få visa han fram, og få det eigarforholdet frå starten av! Kva tenkjer de? Om han skal koma før ho reiser, bør han komma på fredag eller laurdag, men då er eg redd ho ikkje vil reisa til far sin... Det skal seiast at ho er veldig avhengig av meg... Ho vert snart 6år.

Har de nokre tankar kring dette de kan dela med meg vert eg glad for det :)

Ha ein fin dag!

KarMa40 06-07-11 18:15

Svarte i den egne tråden din! :)

Nå er jeg stinn som en badeball hele dagene. Og helt sikker på at vannansamling, det er hvetemel det! Nå får jeg drikke Farris til det tyter og motsette meg impulsen om å barbere hele hodet for å få litt vind til:rolleyes:

Konkelimonke 06-07-11 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1154718)
Svarte i den egne tråden din! :)

Nå er jeg stinn som en badeball hele dagene. Og helt sikker på at vannansamling, det er hvetemel det! Nå får jeg drikke Farris til det tyter og motsette meg impulsen om å barbere hele hodet for å få litt vind til:rolleyes:

Kjenner GODT eg vert superstinn når eg skeiar ut eg òg, heilt grusomt...
Følte meg eit tonn lettare etter lavkarbofrukosten i dag :) men akk så godt det er med skive med brunost på... Eller syltetøy... Eller bolle.... Haha! :P

Konkelimonke 12-07-11 13:51

KORLEIS få permisjonstida fram til bebissn kjem, til å gå?
No har eg liksom gått litt tom for ting å gjera... alt er klart, i går hadde me husevask på gang, alt er ryddig.....
hmm....

nokon tips, anyone? :)

Carisma 12-07-11 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke (Innlegg 1158681)
nokon tips, anyone? :)

Ja, sov ut!!! Og IKKE ønsk den skal gå så fort!

KarMa40 12-07-11 17:53

Lag og spis mat som krever to hender.

Les ting som interesserer deg helt i fred.

Gå på besøk og prat med andre voksne.

Se film på kino og gå på teater om mulig.

Gjør ferdig håndarbeid.

KarMa40 12-07-11 17:57

Sist fredag fikk jeg det uunngåelige spørsmålet om jeg skulle ha tvillinger:mad:. Teiting.

Og jeg er da vitterlig ikke så stor!! Som legen min sier "du har virkelig ikke lagt på deg særlig mye!" nå har jeg ikke vekt hjemme så han har bare fulgt med de siste månedene. Og mammas er ødelagt og prøvde å påstå at vekta mi var 56 kg sist jeg prøvde, som var hyggelig, men ikke sant med minst 20 kilo...

Carisma 12-07-11 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1158780)
prøvde å påstå at vekta mi var 56 kg sist jeg prøvde,

Kanjeg låne den vekta noen uker? :D

Konkelimonke 12-07-11 19:45

Hehe! Eg finn nok på noko, og eg nyt igrunnen tida fram til dey brakar laus! Gubben er meir utålmodig enn meg, og dreg meg med ut på gåtur i tide og utide ;)

Kjekk vekt mor di har, KarMa40! slik vekt ynskjer eg meg òg ;)

Carisma: ikkje så lett å sova ut når ein ikkje får til å sova, desverre...... :/

Cherry 13-07-11 07:44

Selvsagt måtte akkurat denne sommeren bli varm i nordnorge. Som regel pleier sommeren å være 10 grader og regn. Men ikke i år. Nope. 20 grader nesten konstant. Føles som 100. Full av vann, irritabel og generelt frøken hormonell.

Alt for den her greia i magen som jeg begynner å grue meg som faen til skal komme ut.

Konkelimonke 13-07-11 13:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1159120)
Selvsagt måtte akkurat denne sommeren bli varm i nordnorge. Som regel pleier sommeren å være 10 grader og regn. Men ikke i år. Nope. 20 grader nesten konstant. Føles som 100. Full av vann, irritabel og generelt frøken hormonell.

Alt for den her greia i magen som jeg begynner å grue meg som faen til skal komme ut.

Er deilig å ha unnskyldning til å sitta inne i skuggen då ;)

Kvir du deg til fødsel? Kva er det du kvir deg til? Smerten/trykking/rier/det faktum at ein baby skal ut der nede?

Kom med det, så skal me hjelpa:)

Klem!

Konkelimonke 13-07-11 13:36

Hmm... Har sett to chickflicks (??) i dag, vaska sengetøy og hengt ut, lagt på sengklede til mor mi, rydda og lagt saman alle kleda som var reine, lakka neglene mine både på hender og føter (føtne var utfordrandre jah!) the french way, rydda på kjøkenet, henta posten, og vaskar no teppa i sofaen (sånne pledd veit de)...! Dagen må då vera godkjend! Hehe!

(.......... Og ete for mykje............)

Cherry 13-07-11 22:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke (Innlegg 1159324)

Kvir du deg til fødsel? Kva er det du kvir deg til? Smerten/trykking/rier/det faktum at ein baby skal ut der nede?

Kom med det, så skal me hjelpa:)

Klem!

Jo nå skal du høre: Det skal komme en sånn svær sak ut av meg. Ut av den lille greia der nede! Jeg har jo hørt at dette gjør vondt, og dessuten revner man eller må klippes. Jeg har sydd kroppen min en gang før og stinga klødde som f***. Om de skal sy der nede så kommer det til å klø, på en plass som hele tiden er i bevegelse. Dessuten så tåler jeg ikke kondomer så jeg vet hvordan det er å klø i hufselufsa altså! :p Det vil svi når jeg tisser.

Det som skremmer meg er at jeg har no freaking idea over hva som kommer til å skje. Verken under fødsel eller etterpå. Jeg kan lese til øyet blir tørt og jeg kan spørre om alt her og der, det hjelper gudframmelig så lite når man er på jomfrutur og må oppleve alt selv!

Carisma 13-07-11 22:45

Det er for sent å tenke på nå Cherry, ut må den uansett :D Men jeg syns det var veldig greit med keisersnitt altså!

MEN, hvorfor er det ingen som har fortalt at det er MYE vondere når hoftene og bekkenet skal på plass igjen enn da de utvidet seg!! :eek: Jeg skrangler som et gammelt rakleverk bare jeg prøver å lee på meg!

Yrla 13-07-11 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1153534)

Jeg revna. Jeg visste jeg kom til å gjøre det fordi jeg er så trang i åpningen. Det var det vondeste med hele fødselen, men det ble straks sydd og det var bare litt ubehagelig, og det grodde raskt og syntes ikke at det var sydd etterpå. Ikke noe å bekymre seg for. Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges. Det er ikke bare hud men mye tykkere lag som gjennomskjæres. Ha tro på at det går bra.

Lava 14-07-11 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1159813)
Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges. Det er ikke bare hud men mye tykkere lag som gjennomskjæres. Ha tro på at det går bra.

Jeg har hatt 3 keisersnitt, og har ingen ødelagte muskler, lite arr og ellers ingen plager what so ever!
Første var haste snitt, men arr derfra ble fikset på neste keisersnitt. Måtte ha K-snitt ved de andre siden jeg var i nesten full fødsel og jeg revna litt i livmorhalsen da de skulle ha jenta ut. Man er selvsagt litt mer fortumlet og vond etter en operasjon, men ikke noe å grue seg for!

Og, noen sier man kun får 2 eller 3 unger med K-snitt, men jeg spurte mens de holdt på med siste mann, og de sa der var ingenting i veien for å få en til. greit å vite om man blir gravid uten å ville det :p

(nå er jeg for gammel til slikt da, jeg bare tørrtrener) :lol:

Carisma 14-07-11 13:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1159813)
Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges.

Mitt keisersnitt er bare et lite arr helt nederst på magen i overgangen mellom mage og skambein. Ikke mange muskler som ødelegges der nede. Hvertfall ikke sammenlignet med det 20 cm lange blindtarmarret jeg har på skrå over hele høyresiden :rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1159824)
Og, noen sier man kun får 2 eller 3 unger med K-snitt, men jeg spurte mens de holdt på med siste mann, og de sa der var ingenting i veien for å få en til. greit å vite om man blir gravid uten å ville det :p

Mulig de har blitt mer slepphendte på det. Mamma fikk ikke lov til å få flere etter tredje keisersnittet. Da hadde de kuttet livmora en gang på høyre side, en på venstre og en nederst og da var det ikke flere plasser man trygt kunne skjære i livmora fikk hun beskjed om.

Cherry 15-07-11 23:51

Jeg er fri for løk og vil grine. Weiiiiirdooo.

Cherry 18-08-11 02:56

Jeg er lei. Jeg vil ha den ut, uuuuuuuuuuuuuuuuut. UT MED DEG! HØR PÅ MORA DI!

nellie 18-08-11 07:34

Får håpe han holder seg inne litt til vel:p

Carisma 18-08-11 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1186148)

:eek: Nei det vil du IKKE :nei: Du har mye mer frihet ved å vagge hvor du vil med stor mage enn å sitte de neste to mnd ved en kuvøse på barneintensiven....

Konkelimonke 18-08-11 09:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1186148)

Hehe! Du skal heller få lov til å klaga skikkelig når det nærmar seg termindato, då skal eg heller vera einig med deg ;)

Men no syns eg bebissn berre kan halda seg inne litt til sia du berre er litt over halvvegs :)

KOS deg med magen, den er vekke før du veit ordet av det og då sit ein gjerne, som meg, og tenkjer "åh, at eg ikkje kosa meg meir med magen då eg hadde den!!!" :) NYT TIDA, ja, det er tungt innimellom, men guri malla kor fort det er over òg!

:):)

Cherry 23-08-11 07:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke (Innlegg 1186271)
Hehe! Du skal heller få lov til å klaga skikkelig når det nærmar seg termindato, då skal eg heller vera einig med deg ;)

Men no syns eg bebissn berre kan halda seg inne litt til sia du berre er litt over halvvegs :)

KOS deg med magen, den er vekke før du veit ordet av det og då sit ein gjerne, som meg, og tenkjer "åh, at eg ikkje kosa meg meir med magen då eg hadde den!!!" :) NYT TIDA, ja, det er tungt innimellom, men guri malla kor fort det er over òg!

:):)

Nooope!!:D

Nå ligger h*n og presser på lungene mine eller noe sånt. SVINTUNGT OG EKKELT. Jeg er helt sikker på at den har endret innsiden min og at blindtarm og milt har bytta plass!! Og hvorfor må den knø beina sine MELLOM ribbeina mine?? Også den konstante hikkinga hver bidige natt. Leste i babyboka at man skulle sove så mye som mulig før den kom, men det nytter jo ikke med den her nattevåkne saken i magen. I tillegg til det så har jeg utviklet fobi mot kylling og greier ikke tanken på melkeprodukter.

Jeg skal aldri mer ha sex! Aldri mer! :mad:

KarMa40 23-08-11 15:46

Hold motet oppe!:)

Jeg har fire (eller to) uker igjen, (kommer an på hvem man hører på) og jeg skulle ønske det var snakk om dager...:rolleyes:

Noen fordeler skal man ha av å være lang i ryggen og kort i beina, så jeg har ikke skikkelig dårlig plass i magen før nå, men nå skal det være kung fu og lange seige strekker på tvers. Og jeg har skikkelig spreng-følelse i magen, helt hardt. Selv guttungen har kommentert hvor hard magen er.

Jeg innbiller meg at jeg har hatt effekt av yoga for gravide, for å strekke ut magen. Ta en tur innom en bokhandel?

Klara 26-08-11 12:52

Eenfelds kone gravid og på strikt LCHF

Konkelimonke 26-08-11 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1192623)

HEIT sant! (i følge mi eiga erfaring som gravid og lavkarboholikar! Hehe!)
Dei periodane i graviditeten eg åt "vanleg", vart eg fort hoven i særskild beina, om det var over 15 grader ute. Men med ein gong eg tok meg i nakkeskinnet og var flink med lavkarbo - ja då kunne det vera så varmt det berre ville ute utan at eg merka nokon ting til vatn i kroppen. Det, saman med den ikkje alt for store vektoppgangen, er det eg merka best utslag på når det gjeld gravid og høg- versus lavkarbo. Samt eit meir stabilt humør på lavkarbo ;)

så, det er absolutt å anbefala å tenkja på karbohydratene som gravid ja :)

Kanutten 28-08-11 19:16

Jeg var nok også ganske så striks på lavkarbo da jeg gikk gravid; dog ufrivillig. Det eneste jeg tålte var agurk og kinakål. Jeg spydde hver gang jeg spiste brødskiver, poteter eller brunsaus, så DET gikk jeg kjapt bort fra. Men kål tålte jeg. :p

Caprifolium 07-09-11 10:45

Sier hei her også, jeg!

Skrev akkurat et langt innlegg under tråden "Kven er med som er gravide lavkarbofolk?", der jeg presenterte meg og skravlet i vei;).
Hadde vært morsomt om vi fikk litt liv i denne tråden, savner litt skravling med andre gravide:)

Er det noen flere av oss her, eller har de fleste som var aktive født nå?
Håper vi kommer flere til underveis!

Aggzy 10-09-11 22:08

Psst. Jeg er gravid. :) Termin i april -12. Når er din termin, Caprifolium? Vil gjerne holde liv i denne tråden om det er flere skravlesyke. ;)

Caprifolium 10-09-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aggzy (Innlegg 1204089)
Psst. Jeg er gravid. :) Termin i april -12. Når er din termin, Caprifolium? Vil gjerne holde liv i denne tråden om det er flere skravlesyke. ;)

Hurra, endelig litt liv. Føltes som jeg var den eneste skravlesyke gravide her inne en stund, nå er vi i hvert fall to :D
Jeg har termin måneden før deg, - midten av mars 2012.

Håper formen din er bra! Jeg har rundet "de magiske 12 uker" for en uke og litt siden, og merker at jeg får det gradvis bedre. I dag har jeg vært på sopptur i nydelig høstvær, fant MASSE deilig traktkantarell, nå gjenstår det bare å finne krefter til å forvelle dem. Det må bli i morgen, merker jeg...

Vi sees her inne, da. Koselig!

Aggzy 11-09-11 12:08

Yey! Men vi er flere også. Skal prøve å få dratt med meg ei til, så kan vi skravle til krampa tar oss. He, he. Gleder meg til å passer de magiske 12, jeg også. Det blir liksom litt mer virkelig, da. Akkurat nå føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt. Bare helt usannsynlig og ubarmhjertig TRØTT!!! Men jeg vet det går over, så. ;) Deilig med sopp, da. Er så pysete når det gjelder soppplukking. Alt som ikke kan plukkes i butikkhylla får bare være. He, he.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.