![]() |
Sv: Fedme kan ikke kureres
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Åh.. kvinnfolk..! kan ikke dere gi dere ..
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Uansett - ha en fin søndagskveld! |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat: 25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente. Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt 40% av den hvite befolkningen har genet for å utvikle insulintesistens. Det vil si at det er en ganske stor del av overvekt som skyldes gener. |
Sitat:
God kveld til deg og Nerthus, ser ut som du kunne trenge det. |
Synes det er veldig synd at denne tråden har sporet av, for Nerthus stilte endel interesante spørsmål tidligere i tråden..
|
Sitat:
|
Sitat:
-har foreldre eller søsken med diabetes type 2, høyt blodtrykk eller hjertesykdom - er overvektig, det vil si at kroppsmasseindeksen (KMI) er over 25 - har mer fett rundt magen (”epleformet” kropp) enn rundt hoftene ("pæreformet" kropp) - er over 40 år - har hatt graviditetsdiabetes - har polycystisk ovariesyndrom |
Sitat:
Ellers er jo lavkarbo kjent for å gi gode resultat mot insulinresistens (litt unøyaktig kalt karbosensitiv). |
Sitat:
Jeg ser ikke de samme selvfølgelighetene som du. |
Sitat:
|
Over halvparten av voksne menn i Norge har overvekt eller fedme, vurdert etter KMI-verdier. Det samme gjelder voksne kvinner, unntatt aldersgruppen 30 år, hvor andelen er noe lavere.
|
Sitat:
Selv går jeg på glucophage, men jeg har fått den for å motvirke symptomene på PCOS - ikke insulinresistens siden jeg allerede hadde utviklet diabetes 2 på det tidspunkt legene tok meg på alvor i forhold til at noe var riv ruskende galt. |
Sitat:
|
det bor jo flere utlendinger med andre gener og andre matvaner i urbane strøk.. kanskje derfor?
|
Sitat:
|
Sitat:
Det finnes mange andre midler mot insulinresistens og dia2, men ikke alle virker på alle! |
Sitat:
|
Sitat:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:6043:1:::0:0 Her står det jeg quotet. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Andelen som lider av fedme som er vanskelig å behandle, er mye større enn den andelen du velger å anerkjenne. |
Sitat:
|
Det er jo en vanlig påstand at lavere levestandard og overvekt skyldes at usunn mat og halvfabrikata er billigere.
At man er genetisk disponert for å være overvektig betyr ikke at man er overvektig. Men eksponert for de riktige (i denne sammenhengen feil, forsåvidt :p) matvarene så må jo dette genet nødvendigvis trigges. Som tidligere sagt så er jo fettlagring en overlevelseteknikk, at man spiser seg opp et visst fettlager i løpet av sommer/høst, når frukt, bær etc er tilgjengelige, for å overleve en lang og hard vinter med dårligere tilgang på mat. Nå i dag er jo all mat tilgjengelig så godt som hele tiden, og mange av de nyttige funksjonene våre blir som jeg sa tidligere en hemmelse ... :o. Jeg bruker forresten metformin mot insulinresistens. Det fordi jeg tross et normalisert blodsukker hadde alt for mye insulin i blodet enn om jeg hele tiden har vært übernøye med kostholdet. Men jeg tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde lagt om, da hadde jeg nok vært både diabetisk og gud vet hva i dag. Takk og pris at jeg vet hva jeg vet nå! |
Sitat:
Når det gjelder geografisk fordeling av overvekt er det vel slått fast at det ofte er knyttet til intekt og utdannelse (utdannelsen og inntektekten er høyere på Oslo vest enn i resten av landet). Dette fører igjen til at de med høyest inntekt spiser renere, men dyrere mat. Noen velger å se på den billige maten i lys av at den inneholder mye mettet fett, men man kan jo like gjerne si at den inneholder mye raske karber. Og hvis det da viser seg at en stor del av befolkningen er disponert for å reagere på denne type mat vil det først slå ut i de områdene det er mest av det. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er nok en av de som er ekstremt resistente, og det er også forskjell på hvor resistensen ligger, altså i hvilke celler. Sånne som meg sulter på cellenivå med såkalt normalt kosthold, og blir i prinsippet underernærte, noe jeg selv måtte le litt av på legekontoret, mens jeg studerte bilringen min :p. Men det var før jeg visste at undernæring ikke nødvendvis er noe som henger sammen med å være for tynn ... Jeg er i tillegg, i motsetning til flertallet, disponert for LADA, altså en voksenvariant av dia1, som over tid vil føre til at jeg må ta insulinsprøyter, mens de aller fleste som blir insulinresistene vil utvikle dia2 uten medisiner og/eller kostholdsomlegging. Heldigvis så tror jeg at jeg mest sannsynlig vil unngå å få LADA, takket være kosthold og medisiner :). |
Sitat:
|
Sitat:
Takk og lov for at noen tør snakke høyt om lavkarbo:) |
Sitat:
|
For de som er interessert i litt dypere og seriøs synsing over temaet kan jeg på det varmeste anbefale Pål sin blogg!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07. |