Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Fedme kan ikke kureres (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37578)

Minimeg78 24-10-10 21:40

Sv: Fedme kan ikke kureres

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 954248)
Uffda... den kommentaren min om kommunikasjonspsykologi skulle tydeligvis koste meg dyrt ;)

Det var vel i grunnen den om å "holde kjeft" som slo kraftigst ut. Forøvrig har jeg vært på nett lenge nok til å vite at ;) og :) også er hersketeknikk. Det må da være mulig å gjøre det bedre enn som så?

senorita 24-10-10 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954249)
Nja, den er faktisk 20.

du får oppdatere tickern din da :P

Minimeg78 24-10-10 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 954253)
du får oppdatere tickern din da :P

Fnis.

Nerthus 24-10-10 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 954179)
Du fortsetter løpet her ser jeg... det er ikke hyggelig med en slik holdning. Jeg synes du kan prøve å holde deg noenlunde saklig i en slik debatt - SELV om du er uenig i det som blir sagt. Alternativet er å holde kjeft ;) Hvis du da ikke er sånn bare for å provosere... DET er også en mulighet.

Sitat:

Det var vel i grunnen den om å "holde kjeft" som slo kraftigst ut. Forøvrig har jeg vært på nett lenge nok til å vite at ;) og :) også er hersketeknikk. Det må da være mulig å gjøre det bedre enn som så?
Ah nå skjønner jeg. Jeg ba deg faktisk ikke holde kjeft - jeg sa at et alternativ om man ikke klarer å holde seg saklig er å holde kjeft. Dessuten - det er DU som bestemmer at ;) og :) jeg bruker oppfattes som hersketeknikk. Jeg PRØVER faktisk å holde en noenlunde saklig og hyggelig tone her - så MIN bruk av ;) og :) er IKKE bevisst hersketeknikk - det er et forsøk på å avvæpne deg litt da jeg oppfatter deg som ganske irritert på meg akkurat nå.

Minimeg78 24-10-10 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 954259)
Ah nå skjønner jeg. Jeg ba deg faktisk ikke holde kjeft - jeg sa at et alternativ om man ikke klarer å holde seg saklig er å holde kjeft. Dessuten - det er DU som bestemmer at ;) og :) jeg bruker oppfattes som hersketeknikk. Jeg PRØVER faktisk å holde en noenlunde saklig og hyggelig tone her - så MIN bruk av ;) og :) er IKKE bevisst hersketeknikk - det er et forsøk på å avvæpne deg litt da jeg oppfatter deg som ganske irritert på meg akkurat nå.

Du oppfatter og antar utifra dine egne vrangforestillinger-- men at du bruker hersketeknikker vi brukte på nybaktmamma i 1999, ja det er ikke bevisst? Nei det er ikke jeg som bestemmer det, det er allment kjent at dette er hersketeknikk, lille venn. :)

Solange 24-10-10 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954257)
Fnis.

Kjenner at jeg må logge meg ut av denne tråden nå, på et ellers utmerket forum er det faktisk temmelig sårende å bli latterliggjort på denne måten. Du får kose deg videre med din BMI på 20 (fnis).

senorita 24-10-10 21:53

Åh.. kvinnfolk..! kan ikke dere gi dere ..

senorita 24-10-10 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 954267)
Kjenner at jeg må logge meg ut av denne tråden nå, på et ellers utmerket forum er det faktisk temmelig sårende å bli latterliggjort på denne måten. Du får kose deg videre med din BMI på 20 (fnis).

Du vet.. det er ikke noe penere å være undervektig enn overvektig ;)

Minimeg78 24-10-10 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 954267)

Hæ? Det var en kommentar til senorita. Hun tullet og jeg tullet tilbake. Kjære deg du kan da ikke ta alt personlig!

Nerthus 24-10-10 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954263)
Du oppfatter og antar utifra dine egne vrangforestillinger-- men at du bruker hersketeknikker vi brukte på nybaktmamma i 1999, ja det er ikke bevisst? Nei det er ikke jeg som bestemmer det, det er allment kjent at dette er hersketeknikk, lille venn. :)

Gir meg. Du drar den for langt for meg - denne diskusjonen med deg har jeg ingen interesse av å være med på lengre, har jo utviklet seg til et personangrep jeg ikke er komfortabel med. Du gjør jo SELV det du anklager meg for å gjøre - men det ser du kanskje ikke? Dessuten må du selv ta ansvar for hvordan du oppfatter det andre sier - og DET "lille venn" - er kommunikasjonspsykologi på sitt mest grunnleggende!

Uansett - ha en fin søndagskveld!

Carisma 24-10-10 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954263)
men at du bruker hersketeknikker vi brukte på nybaktmamma i 1999, ja det er ikke bevisst? Nei det er ikke jeg som bestemmer det, det er allment kjent at dette er hersketeknikk, lille venn. :)

Jøss, jeg har vært på nett siden 95, og jeg har faktisk ikke vært klar over at vanlige smileyer er hesketeknikker. Man lærer så lenge man lever (oj, hvilken skal jeg bruke her for å ikke bli misforstått? :confused:)! Det finnes et ti-talls smileyer som er bedre egnet til å få fram ironi/hersketeknikk om man ønsker. Men det er jo desverre nok av de som med et påklistra smil lirer av seg dårlig skjulte meldinger i real life (litt sånn Kari Jauquesson kanskje?), så de har vel tatt det med seg i cyberspace også da. :rolleyes:

Titania 24-10-10 22:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954246)
Jeg har aldri benektet at noe overvekt skyldes genetikk(gjentar meg selv for n`te gang).

Jeg fannt dette sitatet et annet sted på forumet lagt inn av kanutten :

Sitat:
25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.
Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt

40% av den hvite befolkningen har genet for å utvikle insulintesistens. Det vil si at det er en ganske stor del av overvekt som skyldes gener.

Minimeg78 24-10-10 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 954286)
Gir meg. Du drar den for langt for meg - denne diskusjonen med deg har jeg ingen interesse av å være med på lengre, har jo utviklet seg til et personangrep jeg ikke er komfortabel med. Du gjør jo SELV det du anklager meg for å gjøre - men det ser du kanskje ikke? Dessuten må du selv ta ansvar for hvordan du oppfatter det andre sier - og DET "lille venn" - er kommunikasjonspsykologi på sitt mest grunnleggende!

Uansett - ha en fin søndagskveld!

Så lille venn er hersketeknikk, men ikke de andre vanlige allmennkjente som f.eks forsøke å dra egen utdanning inn i diskusjonen? Gi meddebatant valget mellom enten å holde kjeft eller gjøre som du sier? Jeg skal selv ta ansvar for hvordan jeg oppfatter hva andre sier, men ikke du? Ja lille venn er like grunnleggende som samtlige av de du benytter deg av, likevel provoserer det deg.Er det her jeg skal hevde at det slettes ikke var ment som hersketeknikk? Jøje.
God kveld til deg og Nerthus, ser ut som du kunne trenge det.

Lisbeth 24-10-10 22:08

Synes det er veldig synd at denne tråden har sporet av, for Nerthus stilte endel interesante spørsmål tidligere i tråden..

Sjanten 24-10-10 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954299)
Så lille venn er hersketeknikk, men ikke de andre vanlige allmennkjente som f.eks forsøke å dra egen utdanning inn i diskusjonen? Gi meddebatant valget mellom enten å holde kjeft eller gjøre som du sier? Jeg skal selv ta ansvar for hvordan jeg oppfatter hva andre sier, men ikke du? Ja lille venn er like grunnleggende som samtlige av de du benytter deg av, likevel provoserer det deg.Er det her jeg skal hevde at det slettes ikke var ment som hersketeknikk? Jøje.
God kveld til deg og Nerthus, ser ut som du kunne trenge det.

Jeg synes vi skal ha i bakhodet når vi skriver innlegg at vi bør prøve å gi et konstruktivt bidrag til det vi kommenterer. Jeg synes ikke denne delen av diskusjonen er noe bidrag tråden trenger. Foreslår at dere legger ballen død!

Minimeg78 24-10-10 22:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titania (Innlegg 954293)

Sitat:
95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.
Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt

40% av den hvite befolkningen har genet for å utvikle insulintesistens. Det vil si at det er en ganske stor del av overvekt som skyldes gener.

Vel vel.. Gluchophage (metformin), Actos (pioglitazon) og Avandia (rosiglitazon) kan brukes til å behandle insulinresistens. Ting som kan tyde på at man muligens har det er
-har foreldre eller søsken med diabetes type 2, høyt blodtrykk eller hjertesykdom
- er overvektig, det vil si at kroppsmasseindeksen (KMI) er over 25
- har mer fett rundt magen (”epleformet” kropp) enn rundt hoftene ("pæreformet" kropp)
- er over 40 år
- har hatt graviditetsdiabetes
- har polycystisk ovariesyndrom

Nerthus 24-10-10 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954317)
Vel vel.. Gluchophage (metformin), Actos (pioglitazon) og Avandia (rosiglitazon) kan brukes til å behandle insulinresistens. Ting som kan tyde på at man muligens har det er
-har foreldre eller søsken med diabetes type 2, høyt blodtrykk eller hjertesykdom
- har mer fett rundt magen (”epleformet” kropp) enn rundt hoftene ("pæreformet" kropp)
- er over 40 år

Korrigerer meg selv: Er ikke de medisinene du nevner for lavt stoffskifte? Vet det er flere her inne som bruker blant annet metformin - kanskje de kan si litt mer om dette?

Ellers er jo lavkarbo kjent for å gi gode resultat mot insulinresistens (litt unøyaktig kalt karbosensitiv).

Minimeg78 24-10-10 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titania (Innlegg 954293)

Sitat:

20% av den norske befolkningen er overvektige, men 40% har genet(i følge det du sier). Fra 1985 til 2000 økte gjennomsnittsvekten for menn mellom 40-45 med 5 kg. Både lette og tunge mennesker veier mer i dag enn for f.eks 30 år siden. Andelen av overvektige er lavere i f.eks Oslo og andre byer enn "på landet".

Jeg ser ikke de samme selvfølgelighetene som du.

Sjanten 24-10-10 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954327)
Andelen av overvektige er lavere i f.eks Oslo og andre byer enn "på landet".

Jeg ser ikke de samme selvfølgelighetene som du.

At andelen overvektige er lavere i urbaniserte strøk, er ifølge undersøkelser oftest forårsaket av et større fokus og press på utseende. Jeg vet ikke helt hva annet du mener er årsaken?

senorita 24-10-10 22:25

Over halvparten av voksne menn i Norge har overvekt eller fedme, vurdert etter KMI-verdier. Det samme gjelder voksne kvinner, unntatt aldersgruppen 30 år, hvor andelen er noe lavere.

grotingeling 24-10-10 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954317)
- er over 40 år

Ja da gjenstår det jo bare å få helsevesenet til å behandle alle med insulinresistens på et tidlig nok tidspunkt, men da må jo de nåværende grenseverdiene for c-peptid nedjusteres fra dagens nivå.

Selv går jeg på glucophage, men jeg har fått den for å motvirke symptomene på PCOS - ikke insulinresistens siden jeg allerede hadde utviklet diabetes 2 på det tidspunkt legene tok meg på alvor i forhold til at noe var riv ruskende galt.

Minimeg78 24-10-10 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjanten (Innlegg 954335)
At andelen overvektige er lavere i urbaniserte strøk, er ifølge undersøkelser oftest forårsaket av et større fokus og press på utseende. Jeg vet ikke helt hva annet du mener er årsaken?

I det ene øyeblikket er man offer for gener, men i det andre så har det ikke noe med saken å gjøre for da er det plutselig miljø som gjør en slank? Ser du ikke hva det har med saken å gjøre?

senorita 24-10-10 22:31

det bor jo flere utlendinger med andre gener og andre matvaner i urbane strøk.. kanskje derfor?

Minimeg78 24-10-10 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 954337)
Over halvparten av voksne menn i Norge har overvekt eller fedme, vurdert etter KMI-verdier. Det samme gjelder voksne kvinner, unntatt aldersgruppen 30 år, hvor andelen er noe lavere.

Hvor har du de tallene i fra? I følge folkehelseinstiuttet er andelen ca 20%. F.eks så er folk i Oslo øst mer overvektige enn Oslo vest, folk med høyere utdanning er slankere enn de med lavere utdanning. Den siste undersøkelsen viser visstnok en enda tydeligere sammenheng her. Den jeg ser nå er fra 2003. Har andelen overvektige økt fra 20 til 50% på 7 år det er i så fall mer enn skremmende.

Kitt 24-10-10 22:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 954323)
Korrigerer meg selv: Er ikke de medisinene du nevner for lavt stoffskifte? Vet det er flere her inne som bruker blant annet metformin - kanskje de kan si litt mer om dette?

Ellers er jo lavkarbo kjent for å gi gode resultat mot insulinresistens (litt unøyaktig kalt karbosensitiv).

Metformin er et antidiabetika, men brukes også mot insulinresistens, særlig om man har PCOS!
Det finnes mange andre midler mot insulinresistens og dia2, men ikke alle virker på alle!

Carisma 24-10-10 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 954345)
det bor jo flere utlendinger med andre gener og andre matvaner i urbane strøk.. kanskje derfor?

Hvis det er tilfelle burde statistikken slått ut motsatt. Diabetes 2 og overvekt er den største helsetrusselen blandt asiatiske, og særlig pakistanske, innvandrere i Norge i dag.

senorita 24-10-10 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954350)
Hvor har du de tallene i fra? I følge folkehelseinstiuttet er andelen ca 20%. F.eks så er folk i Oslo øst mer overvektige enn Oslo vest, folk med høyere utdanning er slankere enn de med lavere utdanning. Den siste undersøkelsen viser visstnok en enda tydeligere sammenheng her. Den jeg ser nå er fra 2003. Har andelen overvektige økt fra 20 til 50% på 7 år det er i så fall mer enn skremmende.

Overvektig og fedme er tross alt ikke det samme. overvektig er over 25 i bmi, fedme er over 30 i bmi.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:6043:1:::0:0

Her står det jeg quotet.

Minimeg78 24-10-10 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 954345)

Det bor flest utlendinger i Oslo øst hvor de overvektige er flest. Blant invandrere er det stor forskjell på etnesitet.

Solange 24-10-10 22:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 954342)
Ja da gjenstår det jo bare å få helsevesenet til å behandle alle med insulinresistens på et tidlig nok tidspunkt, men da må jo de nåværende grenseverdiene for c-peptid nedjusteres fra dagens nivå.

Selv går jeg på glucophage, men jeg har fått den for å motvirke symptomene på PCOS - ikke insulinresistens siden jeg allerede hadde utviklet diabetes 2 på det tidspunkt legene tok meg på alvor i forhold til at noe var riv ruskende galt.

Synes absolutt insulinrestens bør behandles på et tidligere tidspunkt,ja! Hvis man er tidlig nok ute kan kanskje medisin hjelpe, men jeg fikk metformin FØR jeg utviklet diabetes, allikevel var det ikke nok til å gå ned i vekt. Mulig jeg bremset vektoppgangen? Jeg måtte kombinere lavkarbo og medisin før jeg greide å gå ned i vekt.

Carisma 24-10-10 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 954363)
Jeg måtte kombinere lavkarbo og medisin før jeg greide å gå ned i vekt.

For min del er ikke kombinasjonen av de to nok til å gå ned noe særlig i vekt heller. Mye inne i kroppen som må på stell først tydeligvis.... :rolleyes:

Sjanten 24-10-10 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954344)
I det ene øyeblikket er man offer for gener, men i det andre så har det ikke noe med saken å gjøre for da er det plutselig miljø som gjør en slank? Ser du ikke hva det har med saken å gjøre?

Du nevnte overvektige - det var de jeg valgte å kommentere. De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt. De hører oftere innunder de som du påstod bare kunne spise mindre og trene mer. De som lider av fedme i ulik grad har i mye større omfang følgesykdommer eller annet som vanskeliggjør vektnedgang.

Andelen som lider av fedme som er vanskelig å behandle, er mye større enn den andelen du velger å anerkjenne.

Minimeg78 24-10-10 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 954363)
Synes absolutt insulinrestens bør behandles på et tidligere tidspunkt,ja! Hvis man er tidlig nok ute kan kanskje medisin hjelpe, men jeg fikk metformin FØR jeg utviklet diabetes, allikevel var det ikke nok til å gå ned i vekt. Mulig jeg bremset vektoppgangen? Jeg måtte kombinere lavkarbo og medisin før jeg greide å gå ned i vekt.

Jeg har lest et sted at man ikke går ned på lavkarbo hvis man har insulinresistens uten medisiner, men jeg finner ikke kilden.

Photobscura 24-10-10 22:46

Det er jo en vanlig påstand at lavere levestandard og overvekt skyldes at usunn mat og halvfabrikata er billigere.
At man er genetisk disponert for å være overvektig betyr ikke at man er overvektig. Men eksponert for de riktige (i denne sammenhengen feil, forsåvidt :p) matvarene så må jo dette genet nødvendigvis trigges.
Som tidligere sagt så er jo fettlagring en overlevelseteknikk, at man spiser seg opp et visst fettlager i løpet av sommer/høst, når frukt, bær etc er tilgjengelige, for å overleve en lang og hard vinter med dårligere tilgang på mat. Nå i dag er jo all mat tilgjengelig så godt som hele tiden, og mange av de nyttige funksjonene våre blir som jeg sa tidligere en hemmelse ... :o.

Jeg bruker forresten metformin mot insulinresistens. Det fordi jeg tross et normalisert blodsukker hadde alt for mye insulin i blodet enn om jeg hele tiden har vært übernøye med kostholdet. Men jeg tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde lagt om, da hadde jeg nok vært både diabetisk og gud vet hva i dag. Takk og pris at jeg vet hva jeg vet nå!

Carisma 24-10-10 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjanten (Innlegg 954369)
De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt.

Første gang. Og andre og kanskje tredje. Men før eller senere vil reseptorene deres også bli mer slitt, og man vil få større problemer med å gå ned. I tillegg til at kroppen lærer hva sulting er, pg begynner å spare på resursene.

Når det gjelder geografisk fordeling av overvekt er det vel slått fast at det ofte er knyttet til intekt og utdannelse (utdannelsen og inntektekten er høyere på Oslo vest enn i resten av landet). Dette fører igjen til at de med høyest inntekt spiser renere, men dyrere mat. Noen velger å se på den billige maten i lys av at den inneholder mye mettet fett, men man kan jo like gjerne si at den inneholder mye raske karber. Og hvis det da viser seg at en stor del av befolkningen er disponert for å reagere på denne type mat vil det først slå ut i de områdene det er mest av det.

Minimeg78 24-10-10 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjanten (Innlegg 954369)
Du nevnte overvektige - det var de jeg valgte å kommentere. De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt. De hører oftere innunder de som du påstod bare kunne spise mindre og trene mer. De som lider av fedme i ulik grad har i mye større omfang følgesykdommer eller annet som vanskeliggjør vektnedgang.

Andelen som lider av fedme som er vanskelig å behandle, er mye større enn den andelen du velger å anerkjenne.

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å gå ned i vekt når man har fedme og all honnør til dere som klarer det! Jeg har aldri sagt at det er lett å gå ned i vekt. Det er årsakene til at man er der man er jeg er litt lei av at man skal bortforklare med at man lider av et eller annet arvelig. Man er et offer for arvelige omstendigheter man ikke kan gjøre noe med, selvom man vet at befolkningen generelt sett blir større og større. Det argumenteres med mennesker som kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt. Ja de finnes. Jeg har ikke benektet at enkeltpersoners fedme kan skyldes arv i all vesentlighet, men det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

Photobscura 24-10-10 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954375)
Jeg har lest et sted at man ikke går ned på lavkarbo hvis man har insulinresistens uten medisiner, men jeg finner ikke kilden.

Det er nok høyst individuelt. Jeg ble ikke medisinert før det hadde gått tre år etter kostholdsomleggingen, men da hadde jeg alene klart å gå ned nitten kilo, men sto stille med fortsatt ca femten kilo ekstra å gå på i ca to år, tross superstrikt kosthold uten sprekker, og det var først etter en stund på metformin at vekta begynte å bevege seg nedover igjen.
Jeg er nok en av de som er ekstremt resistente, og det er også forskjell på hvor resistensen ligger, altså i hvilke celler. Sånne som meg sulter på cellenivå med såkalt normalt kosthold, og blir i prinsippet underernærte, noe jeg selv måtte le litt av på legekontoret, mens jeg studerte bilringen min :p. Men det var før jeg visste at undernæring ikke nødvendvis er noe som henger sammen med å være for tynn ...
Jeg er i tillegg, i motsetning til flertallet, disponert for LADA, altså en voksenvariant av dia1, som over tid vil føre til at jeg må ta insulinsprøyter, mens de aller fleste som blir insulinresistene vil utvikle dia2 uten medisiner og/eller kostholdsomlegging.
Heldigvis så tror jeg at jeg mest sannsynlig vil unngå å få LADA, takket være kosthold og medisiner :).

Solange 24-10-10 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 954367)
For min del er ikke kombinasjonen av de to nok til å gå ned noe særlig i vekt heller. Mye inne i kroppen som må på stell først tydeligvis.... :rolleyes:

Det forteller jo bare at det for mange er flere faktorer som må spille sammen for at man skal lykkes med en vektnedgang. Det er jo nok av eksempler på folk her inne som har prøvd utrolig mange kombinasjoner over mat, medisin og trim, og allikevel sliter. Ikke gøy å bli møtt med enkle løsninger, når man faktisk har prøvd alt....

Sjanten 24-10-10 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954387)
det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

Det har du helt rett i! I den forstand at miljø=innholdet i det vi spiser fremfor nødvendigvis hvor mye.

Takk og lov for at noen tør snakke høyt om lavkarbo:)

Photobscura 24-10-10 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 954387)
(...) men det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

Hva om vi snakker om at det er en kombinasjon? Det er en tankegang jeg er langt mer komfortabel med i alle fall.

Carisma 24-10-10 22:57

For de som er interessert i litt dypere og seriøs synsing over temaet kan jeg på det varmeste anbefale Pål sin blogg!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.