![]() |
Sv: Himalayasalt, et vidundersalt?
Eg sa ikkje det var noko problem for meg, eg berre lurte på tankegangen. Det er ei kjensgjerning at det meste av det vi dagleg bruker av teknologi og medisin er eit resultat av vitenskap, så då syns eg det er pussig med folk som berre fnyser av det.
|
Finnes det folk som fnyser av all vitenskap da? Jeg tror de fleste greier å ha to tanker samtidig. Jeg er takknemlig for alt vitenskapen har gjort for meg og andre, men det måtte akupunktur til for å fikse et medisinsk problem jeg hadde. Der hadde ikke skolemedisinen så mye å stille opp med annet enn en haug bivirkninger og midlertidig plaster på såret. Jeg vet ikke hvorfor det hjalp eller hva som har skjedd, jeg vet bare at problemet er stort sett borte og det er alt som betyr noe for min del :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Altså den fastlåste tankegangen. Skal man følge den så VAR kolesterol farlig for 10 år siden mens det ikke er det lenger. (Og var det ikke sånn at 60% av skolemedisinen ikke er "bevist" - mener å ha lest det?) |
Her ei laaaaang liste over ymse urter. Noen er klassifisert som helsekost, andre igjen som reseptfrie legemidler og til slutt urter du kun får på resept. Denne lista er fra 1999 så det er vel sannsynligvis kommet flere til denne lista.
|
Vitenskap har vel gjort mye godt for menneskeheten, men på noen områder går det litt trått.
http://www.youtube.com/watch?v=l7k-G...7A2F3&index=79 |
Sitat:
Slike nedrige personer burde injiseres med en aggressiv versjon av ebola. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du ser ikke problemet med at såkalte alternative "behandlere" utnytter mennesker i en svært sårbar og desperat situasjon, som var det jeg svarte på? |
Sitat:
|
Sitat:
Nei, fy faen. |
Sitat:
Til 7. og sist er det faktisk pasienten selv som må ta ansvaret for å si ja eller nei til behandling. Uansett om det er en med stetoskop eller en med drømmefanger som tilbyr behandling. Markedsføringsloven begrenser brukbart i dag - og ut over det så kan vi faktisk ikke i praksis beskytte alle mennesker mot dumme avgjørelser. Det vil alltid være snakeoil-selgere der ute, enten de heter "norsk tipping", "bilforhandlere" eller healere. Hvor har du tenkt å sette grensa for overformynderi? |
Sitat:
|
Sitat:
Men er det en ting jeg har lært av denne tråden så er det at verden vil bedras. Kos dere i lala-land, folkens! Og husk, stay trygda! |
Sitat:
Derfor vil jeg beholde retten til å velge og fravelge selv - og det gjør jeg basert på egne kriterier som et selvstendig tenkende menneske i stedet for at personer med samme tankesett som deg skal vurdere hva som er "svindel" for alle. Jeg går f.eks til en lege som benytter seg av mange teknikker som ikke er "alment anerkjent"... Og har blitt mye bedre enn jeg var hos den kvakksalveren av en almenpraktiker. Det du står for ville tatt fra min lege retten til å praktisere mesteparten av det jeg har blitt bedre på... Jeg hadde fremdeles gått på levaxin, spist brød, hatt ødemer og kroniske bihulebetennelser og gått med konstant feber som følge av den overdoseringen som måtte til for at jeg skulle fungere brukbart på den medisinen... som er det som tilbys som "best practice" i Norge i dag. |
Sitat:
Forsking er ein prosess og i sin natur ikkje fastlåst tankegang. At det finst eindel folk innanfor vitenskapen som er fastlåst i sine eigne greier er sikkert sant (eg vil påstå kanskje særleg innanfor ernæring no for tida...), men også dei må faktisk forhalde seg til ny forsking rundt seg. Og det som tilslutt vil vise om dei har rett eller tek feil i sin påståeleghet, er vitenskapen. Ikkje youtubevideoar. |
Sitat:
Og så er det en vesentlig svakhet ved mange studier at ikke alle mennesker er like. Spesielt for legemidler/naturlegemidler så kan dette føre til at en behandling som virker godt på et sett mennesker med særskilte gener ikke virker godt på andre, genetisk forskjellige, mennesker. Dette fanges dårlig opp av randomiserte studier før et lyst hode ser sammenhengen... Det vil likevel føre til at et mindretall kan ha god virkning av en behandling som overhodet ikke hjelper flertallet... Det som gjør meg redd er at politikere eller andre eksperter vil bruke nåtidens kunnskap for å redusere folks tilgang til selv å prøve ting (ut over de mest åpenbare snakeoil-ting - husk at det var legestanden som i stor grad var frambærer for LP som en behandling for ME... mot mange pasienters erfaring om at behandlingen gjerne ga et bluss for så å føre til et enda kraftigere tilbakefall... ). Fordi kraftige begrensninger ikke bare vil redusere snakeoil, men også vil gå hardt utover behandlinger som er på prøvestadiet - hvor man har kommet fram til at det er "noe som virker for noen" - uten å ha klaret å pinpointe hvordan det virker. For en pasient vil det alltid til sist være viktigst AT det virker. Ja, og så har vi bransjepresset fra legemiddelsiden oppi det da. Det er ingen neglisjerbar eller nøytral kraft. Jeg tror ikke det er tilfeldig at legemiddelindustrien sponser mange større pasientorganisasjoner... og jeg tror heller ikke at disse organisasjonene lenger kan ses på som nøytrale frambærere av kunnskap med sånne bransjebånd. |
Så kjedeleg, smgj, vi er visst nesten enige.
|
Sitat:
Men vi finner sikkert noe annet å debattere engang. :D Ja, og da kan jeg forresten tilstå at jeg har prøvd "ørelys" mot bihulebetennelse engang og gjerne kan si at for meg var det bortkastede penger og noe jeg aldri vil anbefale noen. Til gjengjeld har akupunktur mot samme bihulebetennelser hos samme dame fungert finfint og det er noe jeg gjerne sier at folk bør prøve for å se om det fungerer for dem. (Det var altså før jeg ble kjent med at for meg var mel roten til alle bihulebetennelsene.) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Kreft er sopp? Natron kan stoppe kreft? Natron er ufarlig?
Simoncini, som denne regissøren ser ut til å basere mye av dette på, er fratatt sin legelisens i Italia og er en dømt bedrager. Han er også dømt for å ha forårsaket andre personers død. Og ja, piggene er ute når jeg ser noen tidlgiere har holdt på med 9/11-konspirasjonsteorier. |
Sitat:
Der må jeg si at det er helt greit at de som har hatt positiv virkning reklamerer, jeg hadde ikke det, så jeg forsøker nok heller salttrikset dersom jeg skulle få ørebetennelse. Det høres dessuten veldig billig ut. Men folk må få prøve det de vil. ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Spesielt att du som er så opptatt av vitenskapelige bevis tar for deg den saken i historien hvor mangel på sådan er helt eksepsjonell. |
Denne filmen er vås og tendensiøs, og da legger jeg godvilja til.
Vrøvel fra ende til annen, for ikke å snakke om ekstremt farlig. Dermed har bunnen falt totalt ut. Jeg gidder ikke mer. Kos deg med natron og misteltein og sukkerpiller om du får kreft. Stay trygda! |
Sitat:
Om jeg får kreft har jeg heldigvis satt meg grundig inn i hvordan kroppen fungerer,for meg blir det helt absurd å forvente att min kropp skulle ha utbytte av gift for å bli frisk.Enten det skulle være i form av cellegift eller stråling,begge forårsaker tross alt kreft. Man lærer så lenge man lever , i alle fall noen av oss. Så får du kose deg med cellegift og stråling om du får kreft. |
Sitat:
Store norske leksikon: Kvakksalver, betegnelse på en som driver virksomhet som lege eller tannlege uten å være autorisert. Selv heller jeg nok mere mot definisjonen til Wikipedia: "Kvakksalver (fra tysk Quacksalver) betyr en som roter eller fusker med salver (foreskriver eller selger remedier som ikke virker eller som er skadelige), eller i mer vid forstand enhver som utgir seg for å ha kunnskaper og kvalifikasjoner til å drive medisinsk virksomhet uten å ha det, dvs. en sjarlatan." Eksempel: Det som er skummelt med å begynne å knaske i seg fersk eller tørket Revebjelle hvis man har hjerteproblemer, er at man ikke ANER hvor mye av virkestoffet digitalis det er i det. Får du for lite, vil du dø av hjerteproblemet og får du for mye, dør du av digitalisen. Med syntetisert eller kontrollert produsert hjertemedisin, vet man dosen av det aktive virkestoffet og kan dosere rett (eller feil...). All naturmedisin er selvfølgelig ikke placebo. Noe av naturmedisinens problem er også at de ikke vet helt HVA det er som virker i en plante, det må testing til og da stoler jeg på labben. |
Sitat:
Cellegift og stråling har besviselig reddet livet til utrolig mange mennesker og behandlingen/doseringen blir også bare bedre og bedre. Kosthold har óg mye å si (sukkerreduksjon), det begynner å komme flere undersøkelser som viser dette. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Man må også huske at en vesentlig hemsko ved dagens medisin er at siden bioidentiske hormoner ikke kan patenteres så lager i stedet industrien molekyler som likner (og håper de har samme virkning - virkningen blir selvfølgelig testet, men hvor gode disse testene er og hvordan designet på studiene er... er en annen sak. Det er en kjent sak at det er industrien som sponser mesteparten av disse studiene, og at de ved ettersyn i de fleste tilfellene ikke er like gode som ved første øyeblikk) som dermed kan patenteres og selges som (dyr) medisin. Resultatet er iallfall at nesten alle hormonmedisiner har bivirkninger siden de ikke er bioidentiske. Det samme vil gjelde for patenterte medisiner med virkestoffer hentet med inspirasjon fra naturlegemidler... |
Sitat:
Ja så var man inne på bevisbyrden igjen,ta en titt på hva statistikkene sier i forhold til kreftbehandling. Jeg har selv erfart hva det norske helsevesenet har å by på i over ti år,alt av eksperter maskiner eller medisiner feilet. I like mange år har jeg inngående satt meg inn i hvordan kropp og sjel fungerer og ikke minst hva som må være på plass for å gjøre vårt fine maskineri tilfreds. Få ser ut til å være innteresert i årsak men fokuserer på å behandle symptomer med stadig dyrere medisiner. Om kroppen får alt den trenger og man fjerner det den ikke trenger,først da vil den og immunforsvaret være i stand til og helbrede seg selv. Til slutt: vær kritisk,ikke tro på ett ord av det jeg sier/skriver. Skal man ta en avgjørelse så er det greit at den tas på grunnlag av hva man selv har satt seg inn i av informasjon.;) |
Jeg håper dere som har så friske kropper at legevitenskapen aldri har kommet til kort, og derfor aldri har hatt behov for å prøve alternative metoder vet å sette pris på det dere har!
(men man trenger ikke tro bare man er desperat nok, dessuten er det fristende å gå bare for å stoppe kjeften på de som maser om det... For bare å innse at det funket i motsetning til alt det andre du har forsøkt :rolleyes: ) |
|
Jeg må si at for meg er det ikke det viktigste "hva som har virket for hvem" - før jeg er i en konkret situasjon hvor jeg har bruk for det, og vil sette meg inn i alternativene (både innenfor og utenfor helsevesnet)...
Det som er viktigst for meg er friheten til å kunne velge. Til å kunne velge å prøve naturmidler, akupunktur, magnetterapi, jording, fysioterapi ;) eller homeopati ... eller ja, til og med healing. (Selv om jeg aldri hadde prøvd en healer med timepris. I område hvor det er få muligheter for kontroll, så hadde jeg iallfall ikke stolt på en som tok seg betalt. ) Og jeg ser for meg det motsatte som et helvete... at et utvalg skulle ta for seg dokumentasjon for å vurdere og siden bestemme hva som lovlig kan tilbys eller ikke. Det ville bidra til et digert, svart marked helt uten kontroll. Hvor de kundene som virkelig ønsker å prøve dette uansett ville finne fram til "noen", og da sannsynligvis tilbydere med færre skrupler enn de vi har i dag, som opererer i dagslyset. I dag gjelder iallfall markedsføringsloven og lov om alternativ behandling, med alle sine mangler, også for dette området for det som tilbys innenlands. Jeg tror (i den grad det er store problemer innenfor denne sektoren) ikke det store problemet er mangel på kontrollmekanismer, men heller kanskje mangel på utøving av kontroll - og mangel på gangsyn hos fortvilede mennesker. Det siste blir vi alle rammet av innimellom, men jeg finner det urimelig å tro at samfunnet på en god måte vil kunne beskytte oss mot oss selv i alle livets faser... Ikke ser jeg det som ønskelig heller. |
Sitat:
Men ja, ble jo lokket av reklamen i første omgang. Ser ikke noe problem med akkurat det. Ingen som tvinger oss. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17. |