Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   The return of romertopf (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31475)

Photobscura 16-10-10 19:41

Sv: The return of romertopf

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 949463)
Jeg mener jeg så et par stykker på Maritabutikken sist jeg var der, men nå begynner det å bli et par uker siden da ...

Ja, jeg så en til nitti spenn som var ganske stor, men det er vel også et par uker siden. Men jeg ser dem støtt og stadig der, så når jeg får penger på tirsdag, er det første stedet jeg går! De koster uansett knapt to hundre kroner på Clas Olsson, da.

Chunky 16-10-10 19:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 949465)
Ja, jeg så en til nitti spenn som var ganske stor, men det er vel også et par uker siden. Men jeg ser dem støtt og stadig der, så når jeg får penger på tirsdag, er det første stedet jeg går! De koster uansett knapt to hundre kroner på Clas Olsson, da.

Bare vær obs på at det er mange mini og ubrukelige romertopfer der ute. Min er 4L. Det er et absolutt minimum.

Photobscura 16-10-10 19:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 949470)
Bare vær obs på at det er mange mini og ubrukelige romertopfer der ute. Min er 4L. Det er et absolutt minimum.

Vel, den på Clas O. rommer tre liter, da. Denne, btw. Hva tror du, mann?

LIBBA 16-10-10 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 949471)
Vel, den på Clas O. rommer tre liter, da. Denne, btw. Hva tror du, mann?

Har ei gryte fra Tupperware som heter Ultrapro. Er ikke leirgryte, men maten blir veldig god likevel:). Har prøvd langtids steking, og det var meget vellykket. Den er på 5 liter.
Er desverre temmelig dyr , men er blitt glad i den:).

Supera 16-10-10 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 949459)
Da er det helg, og gryta er i arbeid. I dag ble det 1,5 kg beinfri grovdelt lammebog med kraftben ved siden av, 2 rødløk, 4 fedd hvitløk. 4 gulrøtter, 1 stangsellleri, 8 laurberblad, 2 chilli, 1/2 kålrot, 3 ts kakao, 2 kanelstenger, salt&pepper og masse kjærlighet & rødvin. 150 grader i tre timer. Tror dette blir bra :)

Jeg må tydeligvis få meg en større leirgryte, for min er full når jeg tar i 1,5 kg steik...

Bixen 17-10-10 13:53

Her bruker vi Römeren til alt fra kalkun til svinestek og kylling - blir jo så saftig og godt kjøtt av det!

I det siste har vi hatt en del kylling. Vi kjøper rå kylling som vi gnir inn med div. krydder. Hiver oppi paprika, squash, purre osv. og lar det stå i noen timer. Nam, nam, det er bare noe av det beste altså!! :cool:

TrineG 14-02-11 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 910739)
Jeg klarte meg i mange år med en liten bok som heter "Mat i leirgryte" Den er fra 1988 og er opprinnelig svensk.
Den forteller om alt fra forskjellige typer gryter til steketemperaturer og råvarer og seff mer enn 100 oppskrifter som er gode å ha som utgangspunkt når man er helt ny i gamet!
Den er ikke i salg lengre, desverre!:_oppgitt:
Men noe liknende må det da gå an å finne! Denne feks!

Er det noen som har denne boka ? Er skikkelig gira på en sånn gryte jeg nå:)
Er det enkle gode oppskrifter tro ?

Chunky 14-02-11 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1030296)
Er det noen som har denne boka ? Er skikkelig gira på en sånn gryte jeg nå:)
Er det enkle gode oppskrifter tro ?

Det er så utrolig enkelt! Du trenger ikke oppskrift. Gjør hva du vil. Vi bruker leirgryta minst en gang i uka.

Eksempel fra helga: Svinestek på 2,5 kilo, salt og pepper, grønnsaker i bunnen, litt fløte og buljong, steika oppå, 3 timer på svak varme, 10 minutt under grillen. Tilbehør etter ønske. Verdens saftigste stek, crispy skorpe, kraft til en saus du gladelig selger dine egne barn for, sukk og stønn rundt bordet :)

Lykke til!

TrineG 14-02-11 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 1030317)
Det er så utrolig enkelt! Du trenger ikke oppskrift. Gjør hva du vil. Vi bruker leirgryta minst en gang i uka.

Eksempel fra helga: Svinestek på 2,5 kilo, salt og pepper, grønnsaker i bunnen, litt fløte og buljong, steika oppå, 3 timer på svak varme, 10 minutt under grillen. Tilbehør etter ønske. Verdens saftigste stek, crispy skorpe, kraft til en saus du gladelig selger dine egne barn for, sukk og stønn rundt bordet :)

Lykke til!

Ooh, det høres helt nydelig ut. Skal på Jernia og se om jeg finner en :)

Carisma 14-02-11 23:10

Ikke bare vi som har gjennoppdaget denne gryta! http://blogg.aftenposten.no/ekern/20.../liv-i-leiren/

Chunky 15-02-11 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1030507)
Ikke bare vi som har gjennoppdaget denne gryta! http://blogg.aftenposten.no/ekern/20.../liv-i-leiren/

Eller så er det flere slappe journalister innom her og leser what's hot and what's not :rolleyes:

TrineG 15-02-11 10:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 1030572)
Eller så er det flere slappe journalister innom her og leser what's hot and what's not :rolleyes:

:lol:

Jeg tror du har rett:cool:

TrineG 27-12-11 14:04

Har Endelig fått meg leirgryte !
skal teste den i morgen, og gleder meg veldig. Den ligger i vann nå og koser seg. Hadde tenkt å prøve med oksestek. noen som har tips ? :D

Har lest hele tråden og fant en oppskrift på oksestek, men vil gjerne ha flere tips til steketid osv :)

Kanutten 27-12-11 16:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1272363)
Har Endelig fått meg leirgryte !
skal teste den i morgen, og gleder meg veldig. Den ligger i vann nå og koser seg. Hadde tenkt å prøve med oksestek. noen som har tips ? :D

Har lest hele tråden og fant en oppskrift på oksestek, men vil gjerne ha flere tips til steketid osv :)

Steketiden varierer, det beste er å bruke termometer. Jeg stopper på ca 70 grader. Jeg pleier dessuten brune steken litt før jeg legger den i gryta.

Hvis du lar steken ligge på løk og hvitløk får du en nydelig kraft du kan lage saus av.

TrineG 27-12-11 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1272406)
Steketiden varierer, det beste er å bruke termometer. Jeg stopper på ca 70 grader. Jeg pleier dessuten brune steken litt før jeg legger den i gryta.

Hvis du lar steken ligge på løk og hvitløk får du en nydelig kraft du kan lage saus av.

Takk for tips !! gleder meg til å prøve :D

Dietta 21-01-12 11:27

I dag skal leirgryta innvies. Fikk en brukt av moren min, snille damen, for hun hadde 2 stk.
Har 1,2 kg kalkunfilè på benken, som skal få godgjøre seg på svak varme sammen med grønnsaker og en fløteskvett.
Veldig spent på resultatet :)

langaard 21-01-12 11:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1287321)
I dag skal leirgryta innvies. Fikk en brukt av moren min, snille damen, for hun hadde 2 stk.
Har 1,2 kg kalkunfilè på benken, som skal få godgjøre seg på svak varme sammen med grønnsaker og en fløteskvett.
Veldig spent på resultatet :)

Det bare MÅ bli godt!! (ikke glem og legg gryta i vann først da:))

Dietta 21-01-12 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1287325)
Det bare MÅ bli godt!! (ikke glem og legg gryta i vann først da:))

Neida, den har ligget i vann i hele natt :) Torde ikke annet, for det er nok en evighet siden ble brukt.
Tenkte 100 grader i 3-4 timer. Høres det fornuftig ut ? Hvis du har leirgryte da.... kan jo hende du ikke har :D

langaard 21-01-12 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1287327)
Neida, den har ligget i vann i hele natt :) Torde ikke annet, for det er nok en evighet siden ble brukt.
Tenkte 100 grader i 3-4 timer. Høres det fornuftig ut ? Hvis du har leirgryte da.... kan jo hende du ikke har :D

Nei det har jeg ikke, men skal kjøpe! Langtidssteking er supert,4 timer på 100gr høres bra ut. Har forresten hørt at gryta skal settes inn i kald ovn. Lykke til:)

Kitt 21-01-12 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1287327)

Har aldri langstekt noe i leirgryte før, bare fulgt oppskriftene i boka mi eller de jeg har funnet på nett.
Spennende å høre hva du endte opp med å gjøre!
Har 2 kalkunfileter i fryseren jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med!:)

Kitt 21-01-12 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1287339)
Har forresten hørt at gryta skal settes inn i kald ovn. Lykke til:)

Jepp, alltid kald ovn.:ja:
Selv om de ikke har funnet noen grunn til det eller forskjell på steketid eller sånt visstnok!

Dietta 21-01-12 12:02

Da blir det langtidssteking 100 grader i ca 4 timer :D
Kommer selvfølgelig tilbake med rapport, hvis vi overlever da :eek:
Har egentlig grudd meg til å steke den kalkunfileèn, redd for at den skal bli tørr. Er bare vant til hele kalkuner her i huset. Dette blir spennende folkens :)

nellie 21-01-12 12:07

Sukk. Jeg savner leirgryta mi!

Kitt 21-01-12 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1287347)
Da blir det langtidssteking 100 grader i ca 4 timer :D
Kommer selvfølgelig tilbake med rapport, hvis vi overlever da :eek:
Har egentlig grudd meg til å steke den kalkunfileèn, redd for at den skal bli tørr. Er bare vant til hele kalkuner her i huset. Dette blir spennende folkens :)

Vurderte å putte en i en sånn stekepose, jeg! Sammen med masse grønnsaker! Gleder meg til å lese rapporten din!:)

Dietta 21-01-12 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1287379)
Vurderte å putte en i en sånn stekepose, jeg! Sammen med masse grønnsaker! Gleder meg til å lese rapporten din!:)

Da kan jeg rapportere at resultatet ble veldig bra :D Det er den saftigste kalkunfileèn jeg har spist.
Stekepose har vært flittig brukt her også (aldri en stek uten). Men, tror nok leirgryta går den en høy gang.
Etter 4 timer var grønnsakene gode og møre, med unntak av purra. Den var det faktisk litt motstand i ennå.
Neste gang blir det skinkestek :)

Kitt 21-01-12 21:42

Så bra!!!:w00t:
Sa til Gubben at det ble kalkun i morgen om du var fornøyd! *løper til fryseren og tar ut kalkunfilet*

Hvilke grønnsaker brukte du? Hvor mye væske? Krydret du fileten noe spesielt?
Litt nysgjerrig, vet du!:D

Dietta 21-01-12 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1287668)
Så bra!!!:w00t:
Sa til Gubben at det ble kalkun i morgen om du var fornøyd! *løper til fryseren og tar ut kalkunfilet*

Hvilke grønnsaker brukte du? Hvor mye væske? Krydret du fileten noe spesielt?
Litt nysgjerrig, vet du!:D

Gned bare udyret inn med salt og pepper, og så hadde jeg litt salt, pepper og chiliflak i grønnsakene.
Brukte mest blomkål, brokkoli og løk. Hadde også i litt purre, squash og sellerirot samt 1 hvitløksfedd. Hadde så mye grønnsaker at det fylte gryta til kanten, la bare fileèn oppå. La i litt smør og ca 0,5 dl fløte.
Vi gjorde det enkelt, og bare spiste som det var. Neste gang har jeg lyst til å mose endel av grønnsakene sammen med saften og ha til saus. Tenker at det må være en fin base for en litt tykkere og kremet saus. Kanskje tilsette en grønnsaksteriningbuljong og annet krydder. Den kan jo egentlig tilsettes med en gang da.
Da jeg tok av lokket, hadde ikke grønnsakene falt sammen, og det var kraft helt opp til kanten :D

Dietta 21-01-12 22:16

Tenkte på en ting til Kitt. I utgangspunktet synes vi begge her at kalkunfilèt er litt smakløs i seg selv. (Derfor vi alltid bruker hel kalkun). Neste gang skal jeg marinere den på forhånd :ja:

Qlio 21-01-12 22:17

Hmmm, leirgryta er det lenge siden jeg har brukt.... mon tro om man skulle laget noe av den kyllingfileten? ;)

Dietta 21-01-12 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1287684)
Hmmm, leirgryta er det lenge siden jeg har brukt.... mon tro om man skulle laget noe av den kyllingfileten? ;)

Ja her brer det om seg. Kaklende kalkuner overalt :p

Qlio 21-01-12 22:19

Brukte den egentlig fast hver søndag før, hva skjedde? Hmm...

TigerTove 21-01-12 22:22

Min romertoph er lastet med hjort :D

Dietta 21-01-12 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TigerTove (Innlegg 1287693)
Min romertoph er lastet med hjort :D

:sikle:
Neste helt laster vi opp elg her :D

Kitt 21-01-12 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1287676)
Gned bare udyret inn med salt og pepper, og så hadde jeg litt salt, pepper og chiliflak i grønnsakene.
Brukte mest blomkål, brokkoli og løk. Hadde også i litt purre, squash og sellerirot samt 1 hvitløksfedd. Hadde så mye grønnsaker at det fylte gryta til kanten, la bare fileèn oppå. La i litt smør og ca 0,5 dl fløte.
Vi gjorde det enkelt, og bare spiste som det var. Neste gang har jeg lyst til å mose endel av grønnsakene sammen med saften og ha til saus. Tenker at det må være en fin base for en litt tykkere og kremet saus. Kanskje tilsette en grønnsaksteriningbuljong og annet krydder. Den kan jo egentlig tilsettes med en gang da.
Da jeg tok av lokket, hadde ikke grønnsakene falt sammen, og det var kraft helt opp til kanten :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1287682)
Tenkte på en ting til Kitt. I utgangspunktet synes vi begge her at kalkunfilèt er litt smakløs i seg selv. (Derfor vi alltid bruker hel kalkun). Neste gang skal jeg marinere den på forhånd :ja:

Takk, takk! Gjett om jeg gleder meg til middag i morgen!:sikle:

Bruker ofte den varianten til saus. Bor sammen med og har ofte besøk av noen som er bittelitt sære pågrønnsaker, løk, hvitløk etc, så lurer det inn i sausen så ofte jeg kan!;)

Tok akkurat fileen ut av fryseren, så rekker nok ikke marinere noe særlig denne gangen. Planlegge litt bedre nesten gang, så!:p

Zincite 13-02-12 17:37

Da har vi fått en stor leirgryte i hus, og jeg gleder meg til å teste ut :spent:

Skal følge Kitt sitt råd og legge den i bløt leeeenge før første forsøk :ja: så nå må jeg bare bestemme meg for hva som skal i første gangen.

Charlott 13-02-12 18:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1301429)
Da har vi fått en stor leirgryte i hus, og jeg gleder meg til å teste ut :spent:

Skal følge Kitt sitt råd og legge den i bløt leeeenge før første forsøk :ja: så nå må jeg bare bestemme meg for hva som skal i første gangen.

Helt OT, men, innlegg nr 1.000 jo! :heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.