![]() |
Sv: The return of romertopf
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er desverre temmelig dyr , men er blitt glad i den:). |
Sitat:
|
Her bruker vi Römeren til alt fra kalkun til svinestek og kylling - blir jo så saftig og godt kjøtt av det!
I det siste har vi hatt en del kylling. Vi kjøper rå kylling som vi gnir inn med div. krydder. Hiver oppi paprika, squash, purre osv. og lar det stå i noen timer. Nam, nam, det er bare noe av det beste altså!! :cool: |
Sitat:
Er det enkle gode oppskrifter tro ? |
Sitat:
Eksempel fra helga: Svinestek på 2,5 kilo, salt og pepper, grønnsaker i bunnen, litt fløte og buljong, steika oppå, 3 timer på svak varme, 10 minutt under grillen. Tilbehør etter ønske. Verdens saftigste stek, crispy skorpe, kraft til en saus du gladelig selger dine egne barn for, sukk og stønn rundt bordet :) Lykke til! |
Sitat:
|
Ikke bare vi som har gjennoppdaget denne gryta! http://blogg.aftenposten.no/ekern/20.../liv-i-leiren/
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg tror du har rett:cool: |
Har Endelig fått meg leirgryte !
skal teste den i morgen, og gleder meg veldig. Den ligger i vann nå og koser seg. Hadde tenkt å prøve med oksestek. noen som har tips ? :D Har lest hele tråden og fant en oppskrift på oksestek, men vil gjerne ha flere tips til steketid osv :) |
Sitat:
Hvis du lar steken ligge på løk og hvitløk får du en nydelig kraft du kan lage saus av. |
Sitat:
|
I dag skal leirgryta innvies. Fikk en brukt av moren min, snille damen, for hun hadde 2 stk.
Har 1,2 kg kalkunfilè på benken, som skal få godgjøre seg på svak varme sammen med grønnsaker og en fløteskvett. Veldig spent på resultatet :) |
Sitat:
|
Sitat:
Tenkte 100 grader i 3-4 timer. Høres det fornuftig ut ? Hvis du har leirgryte da.... kan jo hende du ikke har :D |
Sitat:
|
Sitat:
Spennende å høre hva du endte opp med å gjøre! Har 2 kalkunfileter i fryseren jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med!:) |
Sitat:
Selv om de ikke har funnet noen grunn til det eller forskjell på steketid eller sånt visstnok! |
Da blir det langtidssteking 100 grader i ca 4 timer :D Kommer selvfølgelig tilbake med rapport, hvis vi overlever da :eek: Har egentlig grudd meg til å steke den kalkunfileèn, redd for at den skal bli tørr. Er bare vant til hele kalkuner her i huset. Dette blir spennende folkens :) |
Sukk. Jeg savner leirgryta mi!
|
Sitat:
|
Sitat:
Stekepose har vært flittig brukt her også (aldri en stek uten). Men, tror nok leirgryta går den en høy gang. Etter 4 timer var grønnsakene gode og møre, med unntak av purra. Den var det faktisk litt motstand i ennå. Neste gang blir det skinkestek :) |
Så bra!!!:w00t:
Sa til Gubben at det ble kalkun i morgen om du var fornøyd! *løper til fryseren og tar ut kalkunfilet* Hvilke grønnsaker brukte du? Hvor mye væske? Krydret du fileten noe spesielt? Litt nysgjerrig, vet du!:D |
Sitat:
Brukte mest blomkål, brokkoli og løk. Hadde også i litt purre, squash og sellerirot samt 1 hvitløksfedd. Hadde så mye grønnsaker at det fylte gryta til kanten, la bare fileèn oppå. La i litt smør og ca 0,5 dl fløte. Vi gjorde det enkelt, og bare spiste som det var. Neste gang har jeg lyst til å mose endel av grønnsakene sammen med saften og ha til saus. Tenker at det må være en fin base for en litt tykkere og kremet saus. Kanskje tilsette en grønnsaksteriningbuljong og annet krydder. Den kan jo egentlig tilsettes med en gang da. Da jeg tok av lokket, hadde ikke grønnsakene falt sammen, og det var kraft helt opp til kanten :D |
Tenkte på en ting til Kitt. I utgangspunktet synes vi begge her at kalkunfilèt er litt smakløs i seg selv. (Derfor vi alltid bruker hel kalkun). Neste gang skal jeg marinere den på forhånd :ja:
|
Hmmm, leirgryta er det lenge siden jeg har brukt.... mon tro om man skulle laget noe av den kyllingfileten? ;)
|
Sitat:
|
Brukte den egentlig fast hver søndag før, hva skjedde? Hmm...
|
Min romertoph er lastet med hjort :D
|
Sitat:
Neste helt laster vi opp elg her :D |
Sitat:
Sitat:
Bruker ofte den varianten til saus. Bor sammen med og har ofte besøk av noen som er bittelitt sære pågrønnsaker, løk, hvitløk etc, så lurer det inn i sausen så ofte jeg kan!;) Tok akkurat fileen ut av fryseren, så rekker nok ikke marinere noe særlig denne gangen. Planlegge litt bedre nesten gang, så!:p |
Da har vi fått en stor leirgryte i hus, og jeg gleder meg til å teste ut :spent:
Skal følge Kitt sitt råd og legge den i bløt leeeenge før første forsøk :ja: så nå må jeg bare bestemme meg for hva som skal i første gangen. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40. |