![]() |
Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
Sitat:
Xylitol har visstnok mange positive virkninger på kroppen, men i likhet med de fleste sukkeralkoholer påvirker det blodsukkeret akkurat som sukker bare i noe mindre grad. "JA OG NEI" blir for min del litt feil, skal jeg på lavkarbo så skal jeg på lavkarbo og da ser jeg ikke noe poeng i å spise sjokolade som er søtet med ting jeg både fra faglitteratur og av erfaring vet øker blodsukkeret mitt. |
Det har kommet en kjempe bra erstatning for sukker som er laget av naturlige stoffer. Den er totalt ufarlig og inneholder mye mindre karbo.
Se sukrin.no Sukrin er laget av Erythritol. Det selger de også på spisdegslank.no til 53 kr. |
Sitat:
|
Sitat:
Ta f.eks maisolje: Dersom du tar noen maiskolber oppi en juicepresser, får du da maisfett? Nei, maisfettet må kjemisk ekstraheres. Det samme gjelder for alle andre "sunne" matoljer. I tillegg så bruker mange disse oljene til å steke med. Hva får du da? Joda: matoljer + varme = transfett. ENJOY. |
Øøøøh ... Jeg kan jo bare snakke for meg selv (og det har jeg vel også gjort i utgangspunktet), men jeg bruker ikke matoljer. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, altså.
|
Sitat:
Kan det ungåes så bør det selvsagt ungåes, men om noen for enhver pris må ha søtt i kosten sin vil jeg tro insulinresistens og >30kg overvekt er langt mer skadelig enn de bittebittesmå mengdene kjemisk kunstig søtning man får fra et par glass Pepsi Max eller Cola Light/Zero. Så vidt meg er bekjent er det aldri blitt bevist noen negative bivirkninger fra noen av disse stoffene heller, annet enn i forsøksdyr som har blitt tvangsfóret voldsomme mengder for å se hvor grensa går. @Mr. Muscle: Ja, fatter ikke hvorfor Staten anbefaler oss å spise noe som kommer fra samme fabrikk som motorolje, biodiesel og maling! Alikevel er folks bruk av syntetiske matoljer og transfett (som er bevist helseskadelig, gjennom mekanismer vi kjenner rimelig godt) et tynt argument mot andre, totalt urelaterte kjemikalier som har blitt brukt i mange tiår uten noen påviselig negativ effekt. :P |
Ja, folk får nå gjøre som de vil, men det finnes jo faktisk de som drikker tre liter pepsi max om dagen også.
Jeg får ''nålestikk'' i hele kroppen av en flaske cola light, så jeg holder meg unna. |
Aspartam er ikke helt uskyldig, sjekk bla.a. her: http://www.holisticmed.com/aspartame/ eller http://www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html
Aspartam brytes ned til metanol og så formaldehyd, som kroppen ikke klarer å kvitte seg med..... |
Sitat:
|
Gammel tråd ser jeg, men vel så relevant nå, i alle fall for meg som har en drøss spørsmål om dette. Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har fått lest noe ordentlig fagstoff (annet enn det som er presentert på dette forumet), så kan godt være jeg stiller noen opplagte spørsmål.
I alle fall, hittil har jeg lest flere plasser i forumet at sukkeralkoholer ikke skal regnes med når man teller antall kh i en vare. Hvordan kan dette være riktig når det delvis (avhengig av person og hvilken type) taes opp i tarmen ? I alle fall gjør det det i følge flere i denne tråden. For meg er ikke dette logisk i det hele tatt. Hadde det gått inn og så rett ut, så ok, da hadde saken vært en annen. Men hvis det ikke er saken, så kan man vel ikke la være å telle med dem? Og hvis det faktisk er slik at disse karbohydratene taes opp, vil de ikke da også påvirke eventuell ketose? (Igjen, jeg presiserer at jeg ikke har lest alt jeg burde, og det kan godt være spørsmålet har blitt stilt hundre ganger før, men håper noen kan svare allikevel siden jeg ikke har klart å bli klok på dette.) |
Sitat:
|
Sitat:
Haha, sorry at jeg viiirkelig stuer erten, men noen ganger trenger jeg å ha det inn med teskje. :p |
Sitat:
Og jeg vil ikke si at atkinsbarene er OK som måltidserstattere, med mindre man er på reise eller noe sånt. Men som snacks en gang i blant er de OK. Jeg har ikke målt blodsukkeret mitt etter en atkinsbar da, skulle gjort det en gang. Jeg har sett "sukkerfritt" godteri som var søtet med kun maltitolsirup. Holdt meg unna dem gitt. De skulle ikke hatt lov å reklamere med sukkerfritt. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Her er det mye jeg må lese!
|
Sitat:
Takk for forklaring! |
Hva med Pepsi Max? Her står det null på nesten alt, sukker, karbo osv?
Inger Hjelp |
Sitat:
|
Jeg gikk 6 uker uten søtt av noe slag, untatt litt jordbør i cremefresh, som en slags joghurterstatning.
Etter det tillot jeg meg Cavaliersjokolade, dietorelle, etc. Og HEREGUUUD som jeg har lyst på søtt etter det! Jeg tror, at dropper du søtt, trenger du ikke søtt. Så dropp maltitol og aspartam og sukrin og sucrose og gud vet hva. Er du normalvektig, spis lørdagsgodt som ungene, og nyt det :) Ellers, nyt ketosens fordeler og ikke vær slave av smaksorganet :D |
Mange delte meningenr her, ser jeg.... Kan noen si det med få ord om hva som er ok på ketolyse? Jeg skjønner selvsagt at man bør unngå søtning helt, ja jeg er enig der, men hvilken "onde" kan man ev. velge om det skal søtes litt?
Er det da aspartam, acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose som er ok? Men ingen natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol? Eller hva? Hvilke merker søtningstoffer er det ok å bruke da? (når man ser bort fra den sunne-usunne delen) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Om man nå skal spise sjokolade, er det da kokesjokolade man skal spise, den er jo helt mørk, eller finnes det en som er "bedre" ? Er jo ikke bra noe slikt igrunnen, men sikkert noe som er bedre enn annet.
|
Har ikke lest hele tråden her, men tenker at om du skal spise sjokolad så er det bedre med høyt innhold av kakao i allefall. Da er det jo mindre plass til søtstoffer eller sukker. Og så er det en annen ting, i allefall for meg og det er at sjokoladebehovet dekkes av en bit med sånn sjokolade. Tar en bit og er fornøyd.
|
Sitat:
Sitat:
Begge dele anbefales å nytes kun i begrensede mengder en sjelden gang.:);) Den uten sukker fordi mange reagerer på søtstoffene og de med mye kakao fordi de jo inneholder sukker. :p |
Takk for svar. Etter å ha lest bak på mange sjokolader, bla cavalier mørk, så fant jeg jo ut at ingen av de var bra! Og hun i butikken sa at det var masse gjemt sukker i dem. hehe. Så ikke lett å bli klok. jeg lot være å kjøpe jeg. Men hvis jeg en dag MÅ kjøpe, så får jeg da gå etter mørk, og bare spise littegrann.
|
Sitat:
Men de samme sukkeralkoholene har en svært lakserende effekt på mange, og spiser man mye endre man gjerne opp med ille magesmerter og mange løpeturer til rommet med hjerte på døren!:eek: Så ja, mørk sjokkis i små mengder en sjelden gang er nok å foretrekke!:D |
Sitat:
|
Sitat:
Slår ikke ut på mitt blodsukker i det hele tatt! :) |
Nå ble jeg bare mer forvirra... Men kan man trekke konklusjonen at det beste søtningsmiddelet er sukrin?
Jeg trodde også at aspertam påvirker blodsukkeret. Hvor har jeg fått det fra? (Hurra, jeg kan drikke pepsi max av og til!!) Jeg har brukt mye splenda hittil, og skjønner at det må jeg slutte med. Har også vurdert å bruke sukkerfri sjokolade i kake istedenfor mørk eller kakao. Men er det lurt? Som sagt; jeg er stadig like forvirra... http://www.locolobo.net/hilsconfused.jpg . |
Sitat:
Bakekakao er ikke så ille. Det er ikke så mange gram man bruker av det. En spiseskje blir vel ca 1 g karbohydrat. Sukkerfrie sjokolader inneholder ofte maltitol... Som delvis blir til sukker og som i tillegg gjør at veldig mange blir oppblåste og får løs mage. |
Line i bloggen Lilalife skriver at aspartam påvirker blodsukkeret, og jeg er enig med henne i at det er utrolig usunt!
På iHerb.com får man kjøpt mange varianter av stevia som er uten bismak, synes dette og sukrin er fantastiske produkter! Har sjekket blodsukkeret etter å ha spist ren sukrin, og det ga ingen virkning på meg, *elsk* |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alt med måte, for de som ikke opplever noen problemer med det:)
|
Menmenmen! (Nå har jeg ikke lest _alle_ innleggene, så jeg må svare på hovedinnlegget, og jeg regner med at det er sannhet i det, siden det står som klistret)
I min "Den nye atkins-dietten"-boken min, står det at sukralose, stevia, sakkarin, xylitol er godkjente søtningsmidler, men at man skal begrense seg til "tre pakker om dagen" i induksjon. (Regner med at amerikanerne har sånne fine småpakker..) Samtidlig står det at man kan ev. spise to atkinsbarer, som er søtet med maltiol. Hvorfor skulle de som står bak den nye atkins-dietten skrive usannheter i boka, når de prøver å gjøre folk tynne? Jeg skjønner at det kan være en partystopper for mange, vi er alle forskjellige - men jeg nekter å tro at et moderat inntak for de som ikke reagerer på det, kan ha noe å si? Hilsen hun som ikke drikker lightbrus, spiser sukkerfrie sjokolader eller har tilgjengelig søtningsstoffer i huset sitt(Dog unner seg en atkinsbar i hungersnøden), men som ser at hvis hun skal leve på denne måten resten av livet, vil ha behov for å kunne spise en sukkerfri variant av godteri på f.eks. en lørdag, i fremtiden! :-) |
Sitat:
Xylitol er ikke et søtningsmiddel jeg ville inntatt hvertfall.. |
Hva med fun light, kan jeg drikke det? Er avhengig av å drikke det hver dag om jeg skal få i meg nok veske. Vann er jeg ikke glad i så om jeg kun skal drikke vann så blir det alt for lite.
Og hva med brus som pepsi max og cola cero? Drikker gjerne det i helgene, er det greit? :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10. |