Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Unngå å bli lurt av søtstoffer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464)

plastbox 15-05-10 11:18

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hildabakk (Innlegg 877129)
Etter å ha lest denne tråden er min oppsummering følgende:

* JA: acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose

* NEI: natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol

* JA OG NEI: sukkeralkohol, maltiol, splenda, aspertam, xylitol, maltodextrin

Med forbehold om slurvete dumme feil, selvsagt...

Aspartam inneholder 0 kalorier og har derfor ingen effekt på blodsukkeret, så den kan med god samvittighet renvaskes (hva ketose angår i allefall, folk som bekymrer seg for kjemisk fremstilte varer.. vel, dem om det).

Xylitol har visstnok mange positive virkninger på kroppen, men i likhet med de fleste sukkeralkoholer påvirker det blodsukkeret akkurat som sukker bare i noe mindre grad. "JA OG NEI" blir for min del litt feil, skal jeg på lavkarbo så skal jeg på lavkarbo og da ser jeg ikke noe poeng i å spise sjokolade som er søtet med ting jeg både fra faglitteratur og av erfaring vet øker blodsukkeret mitt.

Hilja 15-05-10 13:00

Det har kommet en kjempe bra erstatning for sukker som er laget av naturlige stoffer. Den er totalt ufarlig og inneholder mye mindre karbo.
Se sukrin.no
Sukrin er laget av Erythritol. Det selger de også på spisdegslank.no til 53 kr.

Photobscura 15-05-10 13:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 877131)
Aspartam inneholder 0 kalorier og har derfor ingen effekt på blodsukkeret, så den kan med god samvittighet renvaskes (hva ketose angår i allefall, folk som bekymrer seg for kjemisk fremstilte varer.. vel, dem om det).

Ja huff, tenk å være skeptisk til å putte i seg helkjemiske matvarer :cool:.

Mr. Muscle 15-05-10 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 877188)

Ja, og samtidig bruke hauger og lass med matoljer som er tilvirket gjennom en kjemisk prosess.
Ta f.eks maisolje: Dersom du tar noen maiskolber oppi en juicepresser, får du da maisfett? Nei, maisfettet må kjemisk ekstraheres. Det samme gjelder for alle andre "sunne" matoljer.
I tillegg så bruker mange disse oljene til å steke med. Hva får du da?
Joda: matoljer + varme = transfett. ENJOY.

Photobscura 15-05-10 13:29

Øøøøh ... Jeg kan jo bare snakke for meg selv (og det har jeg vel også gjort i utgangspunktet), men jeg bruker ikke matoljer. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, altså.

plastbox 15-05-10 13:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 877188)

Mente ikke å si jeg er direkte positiv til alt kunstig, men hva ketose angår er aspartam en av de få søtstoffene som har absolutt null effekt på blodsukkeret (sammen med acesulfam K, stevia og noen til).

Kan det ungåes så bør det selvsagt ungåes, men om noen for enhver pris må ha søtt i kosten sin vil jeg tro insulinresistens og >30kg overvekt er langt mer skadelig enn de bittebittesmå mengdene kjemisk kunstig søtning man får fra et par glass Pepsi Max eller Cola Light/Zero.

Så vidt meg er bekjent er det aldri blitt bevist noen negative bivirkninger fra noen av disse stoffene heller, annet enn i forsøksdyr som har blitt tvangsfóret voldsomme mengder for å se hvor grensa går.

@Mr. Muscle:
Ja, fatter ikke hvorfor Staten anbefaler oss å spise noe som kommer fra samme fabrikk som motorolje, biodiesel og maling! Alikevel er folks bruk av syntetiske matoljer og transfett (som er bevist helseskadelig, gjennom mekanismer vi kjenner rimelig godt) et tynt argument mot andre, totalt urelaterte kjemikalier som har blitt brukt i mange tiår uten noen påviselig negativ effekt. :P

Photobscura 15-05-10 13:50

Ja, folk får nå gjøre som de vil, men det finnes jo faktisk de som drikker tre liter pepsi max om dagen også.
Jeg får ''nålestikk'' i hele kroppen av en flaske cola light, så jeg holder meg unna.

meretely 27-05-10 13:40

Aspartam er ikke helt uskyldig, sjekk bla.a. her: http://www.holisticmed.com/aspartame/ eller http://www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html

Aspartam brytes ned til metanol og så formaldehyd, som kroppen ikke klarer å kvitte seg med.....

hildabakk 24-06-10 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hilja (Innlegg 877187)
Det har kommet en kjempe bra erstatning for sukker som er laget av naturlige stoffer. Den er totalt ufarlig og inneholder mye mindre karbo.
Se sukrin.no
Sukrin er laget av Erythritol. Det selger de også på spisdegslank.no til 53 kr.

Den har jeg oppfattet som grei og ført opp under JA.

Ethewia 31-08-10 20:29

Gammel tråd ser jeg, men vel så relevant nå, i alle fall for meg som har en drøss spørsmål om dette. Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har fått lest noe ordentlig fagstoff (annet enn det som er presentert på dette forumet), så kan godt være jeg stiller noen opplagte spørsmål.

I alle fall, hittil har jeg lest flere plasser i forumet at sukkeralkoholer ikke skal regnes med når man teller antall kh i en vare. Hvordan kan dette være riktig når det delvis (avhengig av person og hvilken type) taes opp i tarmen ? I alle fall gjør det det i følge flere i denne tråden. For meg er ikke dette logisk i det hele tatt. Hadde det gått inn og så rett ut, så ok, da hadde saken vært en annen. Men hvis det ikke er saken, så kan man vel ikke la være å telle med dem?

Og hvis det faktisk er slik at disse karbohydratene taes opp, vil de ikke da også påvirke eventuell ketose?

(Igjen, jeg presiserer at jeg ikke har lest alt jeg burde, og det kan godt være spørsmålet har blitt stilt hundre ganger før, men håper noen kan svare allikevel siden jeg ikke har klart å bli klok på dette.)

Supera 31-08-10 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 925880)
I alle fall, hittil har jeg lest flere plasser i forumet at sukkeralkoholer ikke skal regnes med når man teller antall kh i en vare. Hvordan kan dette være riktig når det delvis (avhengig av person og hvilken type) taes opp i tarmen ? I alle fall gjør det det i følge flere i denne tråden. For meg er ikke dette logisk i det hele tatt. Hadde det gått inn og så rett ut, så ok, da hadde saken vært en annen. Men hvis det ikke er saken, så kan man vel ikke la være å telle med dem?

Fordi det er en forenkling. På matvarer telles de ikke med... Så man må se an hvilke sukkeralkoholer som er brukt. De kan bruke maltitolsirup og likevel påstå at de er sukkerfrie og få nettokarber. Galskap!

Ethewia 31-08-10 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 925961)
Fordi det er en forenkling. På matvarer telles de ikke med... Så man må se an hvilke sukkeralkoholer som er brukt. De kan bruke maltitolsirup og likevel påstå at de er sukkerfrie og få nettokarber. Galskap!

Så det du sier er at man må undersøke hvert produkt som opererer med nettokarber for å finne ut hvilke sukkeralkoholer som er brukt? Det er jo forsåvidt greit nok det. Men da ble det plutselig ikke ok med f.eks. en Atkins advantage bar, som i følge den amerikanske nettsiden inneholder maltitol og maltitolsyrup, for disse er "feil" type sukkeralkoholer?

Haha, sorry at jeg viiirkelig stuer erten, men noen ganger trenger jeg å ha det inn med teskje. :p

Supera 31-08-10 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 925969)
Så det du sier er at man må undersøke hvert produkt som opererer med nettokarber for å finne ut hvilke sukkeralkoholer som er brukt? Det er jo forsåvidt greit nok det. Men da ble det plutselig ikke ok med f.eks. en Atkins advantage bar, som i følge den amerikanske nettsiden innholder maltitol og maltitolsyrup, for disse inneholder "feil" type sukkeralkoholer?

På atkinsbarene står søtningen som regel ett stykke ned på ingredienslista. På f.eks. sukkerfritt-sjokolade står maltitol først. Jeg kan spise flere atikinsbarer (har med slike på reise) uten å kjenne ubehag i magen, men skal ikke mange bitene med sukkerfritt-sjokolade til før det bobler.

Og jeg vil ikke si at atkinsbarene er OK som måltidserstattere, med mindre man er på reise eller noe sånt. Men som snacks en gang i blant er de OK. Jeg har ikke målt blodsukkeret mitt etter en atkinsbar da, skulle gjort det en gang. Jeg har sett "sukkerfritt" godteri som var søtet med kun maltitolsirup. Holdt meg unna dem gitt. De skulle ikke hatt lov å reklamere med sukkerfritt.

Ethewia 31-08-10 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 925975)
På atkinsbarene står søtningen som regel ett stykke ned på ingedienslista. På f.eks. sukkerfritt-sjokolade står maltitol først. Jeg kan spise flere atikinsbarer (har med slike på reise) uten å kjenne ubehag i magen, men skal ikke mange bitene med sukkerfritt-sjokolade til før det bobler.

Og jeg vil ikke si at atkinsbarene er OK som måltidserstattere, med mindre man er på reise eller noe sånt. Men som snacks en gang i blant er de OK. Jeg har ikke målt blodsukkeret mitt etter en atkinsbar da, skulle gjort det en gang. Jeg har sett "sukkerfritt" godteri som var søtet med kun maltitolsirup. Holdt meg unna dem gitt. De skulle ikke hatt lov å reklamere med sukkerfritt.

Min interesse var først og fremst i forhold til blodsukker, men er jo interessant hva det eventuelt gjør med magen selvsagt. Jeg har forøvrig aldri spist en slik, det var bare et eksempel. Jeg ville bare være sikker på at jeg forsto alt riktig. :)

Supera 31-08-10 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 925979)
Min interesse var først og fremst i forhold til blodsukker, men er jo interessant hva det eventuelt gjør med magen selvsagt. Jeg har forøvrig aldri spist en slik, det var bare et eksempel. Jeg ville bare være sikker på at jeg forsto alt riktig. :)

Det med magen var mer en indikasjon på mengden av søtstoff. I atkinsbarene og i sukkerfritt-sjokoladene er det samme søtstoff, altså maltitol. Maltitol har en fiberlignende effekt, og for meg som ikke spiser mye fiber lengre så merker jeg det godt...

unaturligslank 31-08-10 22:24

Her er det mye jeg må lese!

Ethewia 31-08-10 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 925981)
Det med magen var mer en indikasjon på mengden av søtstoff. I atkinsbarene og i sukkerfritt-sjokoladene er det samme søtstoff, altså maltitol. Maltitol har en fiberlignende effekt, og for meg som ikke spiser mye fiber lengre så merker jeg det godt...

Aha, da er jeg med.

Takk for forklaring!

ipavorha@online.no 06-09-10 05:35

Hva med Pepsi Max? Her står det null på nesten alt, sukker, karbo osv?
Inger

Hjelp

Supera 06-09-10 07:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ipavorha@online.no (Innlegg 928724)
Hva med Pepsi Max? Her står det null på nesten alt, sukker, karbo osv?
Inger

Hjelp

Det spørs hvor striks du er på nervegiften aspartam. Påvirker ikke blodsukkeret, men den er ikke sunn.

Dååris 11-09-10 21:36

Jeg gikk 6 uker uten søtt av noe slag, untatt litt jordbør i cremefresh, som en slags joghurterstatning.
Etter det tillot jeg meg Cavaliersjokolade, dietorelle, etc.
Og HEREGUUUD som jeg har lyst på søtt etter det!

Jeg tror, at dropper du søtt, trenger du ikke søtt.

Så dropp maltitol og aspartam og sukrin og sucrose og gud vet hva.
Er du normalvektig, spis lørdagsgodt som ungene, og nyt det :)

Ellers, nyt ketosens fordeler og ikke vær slave av smaksorganet :D

Moogie 11-09-10 22:52

Mange delte meningenr her, ser jeg.... Kan noen si det med få ord om hva som er ok på ketolyse? Jeg skjønner selvsagt at man bør unngå søtning helt, ja jeg er enig der, men hvilken "onde" kan man ev. velge om det skal søtes litt?
Er det da aspartam, acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose som er ok? Men ingen natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol? Eller hva? Hvilke merker søtningstoffer er det ok å bruke da? (når man ser bort fra den sunne-usunne delen)

nellie 11-09-10 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 932168)
Mange delte meningenr her, ser jeg.... Kan noen si det med få ord om hva som er ok på ketolyse? Jeg skjønner selvsagt at man bør unngå søtning helt, ja jeg er enig der, men hvilken "onde" kan man ev. velge om det skal søtes litt?
Er det da aspartam, acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose som er ok? Men ingen natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol? Eller hva? Hvilke merker søtningstoffer er det ok å bruke da? (når man ser bort fra den sunne-usunne delen)

Første innlegg i denne tråden inneholder vel litt info til deg:)

gryggaa 03-10-10 13:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle (Innlegg 754791)
Mange går rett på limpinnen når de ser varer merket med "sukkerfri", "ikke tilsatt sukker" eller lignende. Da er det jo bare å trykke i seg så mye som magesekken kan romme, tror da enkelte. Hadde verden bare vært så enkel:rolleyes:
Fakta er den at de aller fleste sukkeralkoholer har glykemisk indeks og dermed påvirker blodsukkeret og insulinresponsen.
Mange av de som opplever stagnasjon i vektreduksjonen bør nok gå seg selv i sømmene og sjekke varedeklerasjonen på søtsakene de inntar.

Har lest at noen på forumet har en forkjærlighet for maltitol. Jeg kan vel bare oppfordre til å droppe alle produkt med maltitol.
Maltitolsirup har en GI på 52, i motsetning til vanlig sukker som har 60. I tillegg har maltitolsirup kun 75% av søtningseffekten til vanlig sukker. Med andre ord må det brukes mer maltitolsirup for å oppnå samme søtning som sukker.
Når det gjelder maltitol (pulverform) er GI 36. Heller ikke dette er å anbefale på en lavkarbodiett.

Her er en GI liste jeg fant av søtstoffer - sjekk alltid varedeklarasjonen og sørg for at den ikke inneholder noen av følgende stoffer.
Mannitol og Erythritol (Sukrin) er selvsagt lov ettersom GI er 0 :)
Kan også legge til at aspertam, acesulfam K og sukralose er lovlige i en lavkarbodiett.
Tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten Cola Zero, da hadde jeg ikke vært å snakke til :DColajunkie:D

http://bayimg.com/image/nadchaace.jpg
Kilde: http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

Spørsmål & Svar

Kan jeg benytte meg av Splenda, Natreen eller Canderel?
- Helst ikke, alle disse inneholder blodsukkerstigende element bl.a. maltodextrin
Et google søk gir noe forskjellige antydninger for GI-en til maltodextrin. Noen plasser leser jeg at GI-en er som sukker (60) andre plasser blir GI-en oppgitt til å være høyere enn glykose (100). Det høyeste jeg har sett er en side som opplyser at maltodextrin har en GI på 137.

Tas maltitol opp i tarmen?
- Maltitol har glykemisk index og påvirker blodsukkeret. Skal noe påvirke blodsukkeret må det tas opp i tarmen. Svaret er med andre ord ja.

Er aspertam å anbefale?
- Aspertam anses som trygt å bruke ifølge en rekke studier. Alt skal selvsagt konsumeres med måte, aspertam er inget unntak. Den glykemiske indeksen til aspertam er 0.
Aspertam hadde neppe vært lovlig i Norge dersom det var bevist helseskadelig :)

Det går altså ikke an å bruke natreen? Ikke en gang et par suketter bare for å ha i teen?

Kitt 03-10-10 13:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gryggaa (Innlegg 942744)
Det går altså ikke an å bruke natreen? Ikke en gang et par suketter bare for å ha i teen?

Bare bruk Natreeen i teen, du, men ikke overdriv! Om man bytter ut alt det sukkeret man en gang spise med kunstig søtning, blir det helt feil, men et par suketter i teen ..........

Kanskje 22-01-11 01:01

Om man nå skal spise sjokolade, er det da kokesjokolade man skal spise, den er jo helt mørk, eller finnes det en som er "bedre" ? Er jo ikke bra noe slikt igrunnen, men sikkert noe som er bedre enn annet.

LineJM 22-01-11 01:08

Har ikke lest hele tråden her, men tenker at om du skal spise sjokolad så er det bedre med høyt innhold av kakao i allefall. Da er det jo mindre plass til søtstoffer eller sukker. Og så er det en annen ting, i allefall for meg og det er at sjokoladebehovet dekkes av en bit med sånn sjokolade. Tar en bit og er fornøyd.

Kitt 23-01-11 18:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1008297)
Om man nå skal spise sjokolade, er det da kokesjokolade man skal spise, den er jo helt mørk, eller finnes det en som er "bedre" ? Er jo ikke bra noe slikt igrunnen, men sikkert noe som er bedre enn annet.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1008299)
Har ikke lest hele tråden her, men tenker at om du skal spise sjokolad så er det bedre med høyt innhold av kakao i allefall. Da er det jo mindre plass til søtstoffer eller sukker. Og så er det en annen ting, i allefall for meg og det er at sjokoladebehovet dekkes av en bit med sånn sjokolade. Tar en bit og er fornøyd.

Det finnes sjokolade uten sukker og det finnes sjokolade med høyt innhold av kakao.
Begge dele anbefales å nytes kun i begrensede mengder en sjelden gang.:);)
Den uten sukker fordi mange reagerer på søtstoffene og de med mye kakao fordi de jo inneholder sukker. :p

Kanskje 23-01-11 19:15

Takk for svar. Etter å ha lest bak på mange sjokolader, bla cavalier mørk, så fant jeg jo ut at ingen av de var bra! Og hun i butikken sa at det var masse gjemt sukker i dem. hehe. Så ikke lett å bli klok. jeg lot være å kjøpe jeg. Men hvis jeg en dag MÅ kjøpe, så får jeg da gå etter mørk, og bare spise littegrann.

Kitt 23-01-11 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1009450)
Takk for svar. Etter å ha lest bak på mange sjokolader, bla cavalier mørk, så fant jeg jo ut at ingen av de var bra! Og hun i butikken sa at det var masse gjemt sukker i dem. hehe. Så ikke lett å bli klok. jeg lot være å kjøpe jeg. Men hvis jeg en dag MÅ kjøpe, så får jeg da gå etter mørk, og bare spise littegrann.

Er ikke "gjemt" sukker i Cavalier, det er sukkeralkoholer som vi kan trekke fra fordi de ikke har innvirkning på blodsukkeret!
Men de samme sukkeralkoholene har en svært lakserende effekt på mange, og spiser man mye endre man gjerne opp med ille magesmerter og mange løpeturer til rommet med hjerte på døren!:eek:

Så ja, mørk sjokkis i små mengder en sjelden gang er nok å foretrekke!:D

Supera 23-01-11 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1009459)
Er ikke "gjemt" sukker i Cavalier, det er sukkeralkoholer som vi kan trekke fra fordi de ikke har innvirkning på blodsukkeret!

Nåja, har du lest første innlegget i denne tråden. :geip:

Kitt 23-01-11 19:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1009464)
Nåja, har du lest første innlegget i denne tråden. :geip:

Jada, men det betyr ikke at jeg kjøper hvert ord som står der! :p
Slår ikke ut på mitt blodsukker i det hele tatt! :)

Minnepinna 13-02-11 18:54

Nå ble jeg bare mer forvirra... Men kan man trekke konklusjonen at det beste søtningsmiddelet er sukrin?

Jeg trodde også at aspertam påvirker blodsukkeret. Hvor har jeg fått det fra? (Hurra, jeg kan drikke pepsi max av og til!!)

Jeg har brukt mye splenda hittil, og skjønner at det må jeg slutte med. Har også vurdert å bruke sukkerfri sjokolade i kake istedenfor mørk eller kakao. Men er det lurt?

Som sagt; jeg er stadig like forvirra...

http://www.locolobo.net/hilsconfused.jpg

.

Supera 13-02-11 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1029157)
Nå ble jeg bare mer forvirra... Men kan man trekke konklusjonen at det beste søtningsmiddelet er sukrin?

Jeg trodde også at aspertam påvirker blodsukkeret. Hvor har jeg fått det fra? (Hurra, jeg kan drikke pepsi max av og til!!)

Jeg har brukt mye splenda hittil, og skjønner at det må jeg slutte med. Har også vurdert å bruke sukkerfri sjokolade i kake istedenfor mørk eller kakao. Men er det lurt?

Som sagt; jeg er stadig like forvirra...

Sukrin er fantastisk karbmessig, men har en kald ettersmak. Stevia er også GI 0, men har en bitter ettersmak. Aspartam skal ikke bli til blodsukker, men det sies at aspartam påvirker insulinproduksjonen for noen.

Bakekakao er ikke så ille. Det er ikke så mange gram man bruker av det. En spiseskje blir vel ca 1 g karbohydrat. Sukkerfrie sjokolader inneholder ofte maltitol... Som delvis blir til sukker og som i tillegg gjør at veldig mange blir oppblåste og får løs mage.

Nanninanne 16-02-11 18:24

Line i bloggen Lilalife skriver at aspartam påvirker blodsukkeret, og jeg er enig med henne i at det er utrolig usunt!
På iHerb.com får man kjøpt mange varianter av stevia som er uten bismak, synes dette og sukrin er fantastiske produkter!
Har sjekket blodsukkeret etter å ha spist ren sukrin, og det ga ingen virkning på meg, *elsk*

nellie 16-02-11 19:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nanninanne (Innlegg 1032006)
Line i bloggen Lilalife skriver at aspartam påvirker blodsukkeret, og jeg er enig med henne i at det er utrolig usunt!
På iHerb.com får man kjøpt mange varianter av stevia som er uten bismak, synes dette og sukrin er fantastiske produkter!
Har sjekket blodsukkeret etter å ha spist ren sukrin, og det ga ingen virkning på meg, *elsk*

Det påvirker blodsukkeret hos noen, ikke hos alle. Flere som har målt blodsukkeret i forbindelse med inntak og ikke fått noe som helst utslag.

Carisma 19-02-11 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1032055)
Det påvirker blodsukkeret hos noen, ikke hos alle. Flere som har målt blodsukkeret i forbindelse med inntak og ikke fått noe som helst utslag.

Stresshormoner slår ut på blodsukkeret, og siden aspartam er et kjemisk stoff kan det kanskje stresse kroppen for de som er sensitive på sånt? At det ikke utløser blodsukkerstigning i seg selv, men at kroppen går i "forsvarspaossisjon" over å få inn dette?

nellie 19-02-11 15:34

Alt med måte, for de som ikke opplever noen problemer med det:)

bittersweet 07-04-11 09:51

Menmenmen! (Nå har jeg ikke lest _alle_ innleggene, så jeg må svare på hovedinnlegget, og jeg regner med at det er sannhet i det, siden det står som klistret)

I min "Den nye atkins-dietten"-boken min, står det at sukralose, stevia, sakkarin, xylitol er godkjente søtningsmidler, men at man skal begrense seg til "tre pakker om dagen" i induksjon. (Regner med at amerikanerne har sånne fine småpakker..)
Samtidlig står det at man kan ev. spise to atkinsbarer, som er søtet med maltiol. Hvorfor skulle de som står bak den nye atkins-dietten skrive usannheter i boka, når de prøver å gjøre folk tynne?
Jeg skjønner at det kan være en partystopper for mange, vi er alle forskjellige - men jeg nekter å tro at et moderat inntak for de som ikke reagerer på det, kan ha noe å si?

Hilsen hun som ikke drikker lightbrus, spiser sukkerfrie sjokolader eller har tilgjengelig søtningsstoffer i huset sitt(Dog unner seg en atkinsbar i hungersnøden), men som ser at hvis hun skal leve på denne måten resten av livet, vil ha behov for å kunne spise en sukkerfri variant av godteri på f.eks. en lørdag, i fremtiden! :-)

nellie 07-04-11 10:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bittersweet (Innlegg 1077354)
Menmenmen! (Nå har jeg ikke lest _alle_ innleggene, så jeg må svare på hovedinnlegget, og jeg regner med at det er sannhet i det, siden det står som klistret)

I min "Den nye atkins-dietten"-boken min, står det at sukralose, stevia, sakkarin, xylitol er godkjente søtningsmidler, men at man skal begrense seg til "tre pakker om dagen" i induksjon. (Regner med at amerikanerne har sånne fine småpakker..)
Samtidlig står det at man kan ev. spise to atkinsbarer, som er søtet med maltiol. Hvorfor skulle de som står bak den nye atkins-dietten skrive usannheter i boka, når de prøver å gjøre folk tynne?
Jeg skjønner at det kan være en partystopper for mange, vi er alle forskjellige - men jeg nekter å tro at et moderat inntak for de som ikke reagerer på det, kan ha noe å si?

Hilsen hun som ikke drikker lightbrus, spiser sukkerfrie sjokolader eller har tilgjengelig søtningsstoffer i huset sitt(Dog unner seg en atkinsbar i hungersnøden), men som ser at hvis hun skal leve på denne måten resten av livet, vil ha behov for å kunne spise en sukkerfri variant av godteri på f.eks. en lørdag, i fremtiden! :-)

Tipper hovedformålet til de som gir ut boka er å tjene penger, gitt:p 2 Atkinsbarer om dagen høres vel drøyt ut, spør du meg. Ikke pga søtningsstoffene, selvom mange reagerer på dem, men på grunn av at det går ut over skikkelig mat.

Xylitol er ikke et søtningsmiddel jeg ville inntatt hvertfall..

Dolsi 07-04-11 14:07

Hva med fun light, kan jeg drikke det? Er avhengig av å drikke det hver dag om jeg skal få i meg nok veske. Vann er jeg ikke glad i så om jeg kun skal drikke vann så blir det alt for lite.
Og hva med brus som pepsi max og cola cero?
Drikker gjerne det i helgene, er det greit? :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.