Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Hva handler lavkarbere på harrytur i Sverige? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24639)

alexsandra 20-01-11 16:10

Sv: Hva handler lavkarbere på harrytur i Sverige?

*dytter* litt på tråden og håper på flere gode forslag;)

Zincite 21-01-11 11:44

Vi har kjøpt svinenakke noen ganger nå - fläsk karré(?). Gnir godt inn med krydder og langsteker. Det har blitt veldig mørt og godt:ja: men jeg har måttet spørre i ferskvaredisken, og så har de vært bak og hentet.

alexsandra 21-01-11 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1007674)
Vi har kjøpt svinenakke noen ganger nå - fläsk karré(?). Gnir godt inn med krydder og langsteker. Det har blitt veldig mørt og godt:ja: men jeg har måttet spørre i ferskvaredisken, og så har de vært bak og hentet.

det har jeg ikke smakt tror jeg. hørtes spenndende ut. har du noen oppskrift på den:)

Zincite 21-01-11 23:51

Nannah har lagt ut denne :)
Jeg har brukt rosépepper, hvitløk, persille, basilikum, salt(maldon) og gnidd inn nakken med. Har så brukt ca 100C varmluft til kjernetemperaturen er 70 :)
Steketiden er jo avhengig av tykkelse og størrelse.

Idarull 22-01-11 00:52

Smaker det sånn som pålegget? Svinenakke i tynne skiver har jeg kjøpt på jobb noen ganger og det er nam!

langaard 22-01-11 00:55

Lammekjøtt er billigere hos søta bror:D

Lissi80 22-01-11 10:47

Jeg bor bare 35 min fra sverige, så vi handler egentlig det meste der vi -når vi allikevel først er der. Det som koster det samme som hjemme får jeg jo kursen på uansett :)

Men noe av det som alltid er med i handlekurven er:

Karbonadedeig
Meieriprodukter (fløte, CF, CC, rømme, ost av ymse slag, Tyrkisk yoghurt, vanlig yoghurt og vanlig melk til resten av familien -melka koster faktisk ca 10 SEK for halvannen liter :eek: Her hjemme koster en jo over 20 kr.. Og en merker ikke forskjell, mellanmjølk er som lettmelk her hjemme :)
Div kjøtt, det være seg ytrefilet og indrefilet av svin, kyllingfilet, entrecote, kalkunfilet
Pålegg (skinke, salami ++)
Frosne grønnsaker
Hakkede tomatet
Sambal oelek (chili)
tomatpure
Egg,
fiberhusk og så var jeg i en helsekost og fikk kjøpt kokosmel som var billigere en her hjemme (samme type, cocosa kostet det samme, men fikk jo for kursen :)
Vaskepulver og skyllemidler
Apotekvarer (hostesaft, nesespray -ikke nødvendig for lavkarbo, men billigere der allikevel :)

Så kommer jeg ikke på mer i farta :)

Zincite 22-01-11 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1008292)
Smaker det sånn som pålegget? Svinenakke i tynne skiver har jeg kjøpt på jobb noen ganger og det er nam!

Jeg får ikke skåret opp så tynt, men mener det blir mye av det samme smaken. Avhengig av krydder naturligvis :)
Det går sikkert an å marinere også, men vi har vært så fornøyd med resultatet at jeg ikke har lyst å eksprimentere :cool:

Lissi80 23-01-11 17:39

Og heretter blir soyamel med hjem i kurven og.. Kjøpte 250 gram soyamel på helsekosten her hjemme til 33 kr. På Euro Cash idag fant jeg 250 gram soyamel til 11.70 SEK :eek:
I tillegg syntes jeg nøtter, sesamfrø, solsikkekjærner osv var billigere så det ble også med hjem idag :)

MaritR 16-02-11 19:20

Da var Sverigeturen bestilt til lørdagen med båt fra sandefjord til Strømstad. Har begynt på handleliste slik at jeg kanskje husker å få med meg mest mulig hjem igjen :rulleøyne

blucher 19-02-11 20:25

Når vi først tar turen til Sverige, så handler jeg egentlig det meste der.
Men av det som er mest lavkarbovennlig og som vel lønner seg mest er for min del:
- 86 % sjokolade (kun til bursdag/jul)
- grädde (fløte), finnes flere typer og fant iaf en sist med nesten en måneds holdbarhet
- minibabybeloster (24 SEK mot over 30 her hjemme)
- gräddost
- Danablu gräddost
- Stooor brie-ost
- ja i det hele tatt masse ost! ;)
- kokt skinke
- roastbiff
- bacon, både skivet og i terninger
- kjøttdeig
- ribbe
- indrefilet
- nakkekoteletter
- kyllingfilet
- grønn te

Mye god mat!

Oregano 19-02-11 22:19

Fin tråd. Jeg fikk litt bakoversveis av at alt kjøttpålegg og bacon var tilsatt druesukker sist vi var over grensen - men det er kanskje så små mengder at vi ikke trenger å bry oss om det?

Idarull 23-02-11 12:43

Er jeg rar som elsker å handle i Sverige? :o

Carisma 23-02-11 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1038059)

Nope :D

alexsandra 24-02-11 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1038059)

du er heeelt normal:D

Idarull 25-02-11 13:37

hihi :) det er bra! blir storfornøyd bare jeg kommer på Ultra i Sandvika. Kan sikkert bruke ett par timer der :P

amalia85 28-02-11 16:49

je skal til maxi senteret i charlottenberg så jeg lurte på om dere kanskje har noen forslag til lavkarbo varer der som jeg får kjøpt veldig billig? :D

Daraya 01-03-11 23:06

Jeg har et (kanskje naivt) spørsmål: har sett enorme handlelister her, jeg lurer på om dere holder dere til tollkvotene? Alkohol er jeg ikke interessert i, men husker at man kan ta maks 10 kg ost og kjøttvarer. Selv når man er 2 i bilen, 20 kg er da ikke såååå mye når én pølsepakke veier 400 g.

Sunroad78 18-03-11 13:01

I morgon blir det tur til Strømstad og har tråla denne tråden og resultatet er ei laaaaang handleliste :D

Frysaren er avrima og vaska, så der er det mykje plass :D

Engledans 18-03-11 13:18

Tror det må bli svensketur snart. Bor jo ikke så langt unna Charlottenberg, men så vil datteren på kjøpesenteret, og DA blir det ikke billig tur:D:D:D

Simpfan 27-03-11 12:30

Jeg bor ca. 3 mil unna, så er ye i Sverige. Går mye i Kylling som kyllinglår og kyllingvinger. Kylling filet, og fryste grønnsaker. Noen her skrev at de kjøpt sukkerfritt smågodt på gottebiten? er det ikek mye karber i dette? Jeg fikk se på pakkene som hadde info at det lå på godt over 50 og 90 g karber pr 100 g på de, selv om de var sukkerfrie.

Carisma 27-03-11 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Simpfan (Innlegg 1067333)
fikk se på pakkene som hadde info at det lå på godt over 50 og 90 g karber pr 100 g på de, selv om de var sukkerfrie.

Men hav kom karbene fra? De fleste er nok fra sukkeralkoholer.
NB veldig mange blir veldig dårlige i magen av det sukkerfrie smågodtet pga hva de er søtet med!

sirib 19-04-11 08:15

Drar aldri til sverige kun for å handle, men første helga i august sykler samboern Grenserittet(Strømstad - Halden), så da blir det en stopp på Nordbysenteret...men bare en kort stopp siden det som regel har blitt litt sent og vi skal hjem til Oslo.... så jeg må rushe gjennom butikken. Skal ta meg litt bedre tid i august...

arnakristin 21-04-11 19:44

Hei,
Ert det noen av dere som vet hvilke butikker/kjeder som selger varene fra Delikatess Fabriken. Jeg har sendt dem mail men ikke fått noe svar, sist jeg var i Sverige var jeg innom Nordby og Maxi Mat men fant ikke noe…

Carisma 21-04-11 22:19

Jeg har kjøpt de på Rema på svinesund

Anne 22-04-11 09:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 669067)
Kyllingfileet, Guldfågel
Bacon i bøtter og spann
Seranoskinke:eek: som de skjærer opp i kjøttdisken i tyyyyynne skiver
Ribbe
Kosttillskudd
Karbonade og kjøttfarse
Svinefileet
Tannkrem og tannbørster
Vaskepulver av alle slag

Kommer ikke på mer, men vi har regnet på at det lønner seg.

Vin

Bortsett fra vinen så mener jeg det er nesten halvpris for det vi handler og nå er jo kursen i tillegg god.

Skal se om jeg kommer på mer. En stund siden vi var der nå, men det har med tiden å gjøre....:cool:
PS. I tillegg til prisen, så syns jeg også at svinekjøttet er myyyye bedre i Sverige enn her hjemme

I tillegg kjøper jeg Kylling Inner filet (Guldfågl sine. De i pappeske.)
Det er den lille biten på kyllingfileten som er så mør og fin. Den er suveren å bruke i wok. :ja: Og tiner fort:p Snadder!

Zincite 22-04-11 10:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1087980)
I tillegg kjøper jeg Kylling Inner filet (Guldfågl sine. De i pappeske.)
Det er den lille biten på kyllingfileten som er så mør og fin. Den er suveren å bruke i wok. :ja: Og tiner fort:p Snadder!

Jeg visste ikke om at de solgte indrefilet før for en ukes tid siden, hadde tenkt å spørre om noen hadde erfaring med de - og så svarer du før jeg kom så langt :p Takk takk.
Kanskje vi tester en gang :)

Anne 22-04-11 11:24

De er knallfine, Zincite...så løp og kjøp. Lettstekte og supermøre:ja:

arnakristin 23-04-11 09:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1087886)
Jeg har kjøpt de på Rema på svinesund

OK! da blir det en sving innom Rema på neste rundtur!

Veggpryd 24-04-11 01:12

Var i Charlottenberg på onsdag, og fant LowCarb brød fra CarbZone :) Fikk tips fra en på jobben, og det var faktisk godt med litt brød (spiser svært sjelden brød eller brøderstatninger). De hadde til og med tre ulike typer brød! Den ene sorten hadde 2,7 g karber pr. skive og 11 g pr. 100 g. Ikke dårlig.

Kjøpte også en haug med kjøttdeig og en haug med nakkekoteletter. Og jeg fant Pofiber og Fiberhusk som var mye billigere enn i Norge, så i mårra blir det vaffler! :)

danielve 05-06-11 11:09

Bor bare 20 minutter fra grensa og tror ikke jeg hadde klart lavkarbo med norske priser. Kjøper alltid masse kyllinglår og kyllingvinger, pluss seff blandingsfærs, bacon, fetaost, egg, sojamelk, proteinpulver og myyyyyyyyyyyyyyyye mer:D

Veggpryd 12-06-11 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danielve (Innlegg 1129319)
Bor bare 20 minutter fra grensa og tror ikke jeg hadde klart lavkarbo med norske priser.

You lucky bastard! :lol:

Idarull 12-06-11 12:42

Haha, samme sier jeg, Veggpryd!

Imp 12-06-11 17:45

Vi var i Sverige sist uke og kjøpte en del kjøtt. Og så fant jeg Gøl-pølser, med lite karber i. Det var svarte poser med tykke, små pølser i, forskjellige smaker. Bla bratwurst, ost, chorizo, osv. Fra 1-3 karber pr 100 g. Spiste bratwurst i går, de var kjeempegode. Saftige og smakfulle! 40 kr for 9 pølser tror jeg det var, husker ikke hvor mange gram i en pakke.

Idarull 12-06-11 20:52

du IMP, er de pølsene grove? jeg greier ikke grove pølser med ekle biter.....

gvm82 12-06-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1136642)
du IMP, er de pølsene grove? jeg greier ikke grove pølser med ekle biter.....

Heilt enig! Eg og lurar, ska visst ein tur på fredag :)

Imp 12-06-11 21:56

Huff, hva mener dere med grove da? Syns ikke de bratwurstpølsene hadde noen biter i alle fall. De andre typene jeg har kjøpt har jeg ikke smakt på. De var grovere enn Gildes wienerpølser liksom. Men de var så gode, så jeg syns dere skal prøve uansett! ;)

Øystein 12-06-11 22:27

Passet fint å oppdage denne tråden nå :) Kjører en tur til Gøteborg om et par uker!

Bravo 13-06-11 11:43

I går var jeg på Nordbysenteret, og vi kom veldig sent, så rakk ikke å orientere meg så mye i de andre butikkene, men fant på helsekosten i andre etg (Guns hälsokost)
Udos choice liten flaske 179, stor 299 (tror jeg), stor boks bakepro 299 samt cocosa extra virgin 199 svenske.
Her kjøpte jeg ikke noe, men bare forhørte meg om pris, og jeg husker heller ikke de norske prisene, så ante ikke om det var billig eller ikke.
Tenker det er greit å skrive sånt her inne, så kan man sammenligne i ro og mak på nett osv før man drar en sånn tur:)
Forøvrig hadde de ikke JBKM der, bare den typen som er mørk, en slags kakaoerstatning, og det blir ikke helt det samme..

Inne på Maximat hadde de Risenta soyamel (250g) til samme pris som nevnt tidligere i tråden her, 11 og noe (11,70?)
Så fant jeg også noe sukkerfritt syltetøy som inneholdt hhv 8 (jordbær) og 6 g kh/100g (tyttebær), så tyttebærtypen fikk bli med meg hjem.
Ellers fant jeg ikke de pølsene som er nevnt flere ggr her inne, men derimot en annen type i flere smaker/varianter, ca 0,5 gkh i de også (noen lavere også)
De het Meister Paul som hovedmerke, de ulike pølsene het meistergrillare, meister vitløksgrillare osv.
De var ganske dyre og små pakninger, men likevel..

LibraGirl 17-06-11 02:55

Kjører på ferie over helgen å lurer på om det er noen som handler
kosttilskudd på helsekosten der å eventuelt har noe å ambefale?
Har lest gjennom hele tråden å notert flittig :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.