Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)

Fruitdrops 04-09-10 12:47

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Oh, namm!!!! Dette skal lages flere ganger. Og med denne kan man variere i det uendelige!

Jeg smelta 40 g usalta smør. Tok smøret, 1 ts splenda og 2 dl kokende vann i en bolle. Skummet dette litt med stavmikser før tok oppi 1 eggeplomme, og mikset enda mer.
Helte oppi en shaker(for morro skyld) og tilsatte espresso (2 ts pulver og en dæsj vann) og enda en ts splenda.

Det ble over 2,5 dl med "latte" og nesten en dl med herlig skum xD

Kan tenke meg og ha i enda mer espresso senere.

babydoll 05-09-10 23:04

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Halleluja, dette var VIRKELIG godt! Hadde litt for mye stevia i denne gangen, men det blir ikke siste gangen jeg lager eggemelk, så det justerer jeg til neste gang. (brukte forøvrig stevia med sjoko-smak, så det ble *litt* som kaffe mocca. :D

Anwell 06-09-10 17:33

Sitat:

Men du spiser noe mere protein til da vel? For en eggeplommer for LITE protein til et helt måltid alene uansett hvordan man vrir og vender på det.. Jeg bruker 2 hele egg om jeg skal ha det som frokost og selv da er det egentlig for lite protein.
Jeg bare lurer, hvordan smaker denne drikken med hele egg da? Kunne godt tenk meg dette til frokost, klarer ikke spise mye tidlig om morgenen. Men ikke turd å prove med hele egg.
Syns den er kjempe god med egge plommer og litt kaffe. Mmm, en av mine favoritter:)

Zillah 06-09-10 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anwell (Innlegg 929073)
Jeg bare lurer, hvordan smaker denne drikken med hele egg da?

Smaker greit, det. Liker den nok aller best med bare plommer, men iblant er eg for lat til å dele egga, og veit ikkje heilt kva eg skal bruke kvitene til seinere, så da deiser eg heile egget oppi. Er ikkje stor skilnad på smaken, da.

Syns no eg ;)

Areola 09-09-10 11:23

Eggehvite skal helst varmebehandles før den spises :)

Carisma 09-09-10 20:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 930918)

Hvis man bruker utenlandske egg. Norske egg skal være trygge.

Areola 09-09-10 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 931191)
Hvis man bruker utenlandske egg. Norske egg skal være trygge.

Det var ikke pga salmonella jeg nevnte det - jeg googlet litt nå, og det er visst ikke så dumt som jeg hadde fått for meg - men jeg har ihvertfall hørt det at eggehvite skal helst varmebehandles, og gulen helst skal spise rå.

Huldr 16-10-10 11:30

Jeg har prøvd for første gang! Det var godt, jo!

Brukte et helt egg, og slumpet med smøret. Litt stevia som søtning. Og vanlig pulverkaffe med bare bittelitt vann.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 930918)

Grunnen er vel at hvite er tungt fordøyelig rå :ja: Men jeg leste på et eller annet amerikansk forum at når man spiser hvite og plomme sammen, så gjør det ikke noe om hviten er rå. Tror det var noe med at enzymene kompletterer hverandre, men jeg er ikke sikker. Det er jo logisk i alle fall.

Jeg er lei av å ha hviter som går til spille fra de dyre økologiske eggene mine, så nå bruker jeg stort sett hele egg. I eggemelk blir det jo en viss grad av varmebehandling også.

Huldr 16-10-10 18:59

Hø hø, hekta? :D

Denne gangen hadde jeg i mandelmelk også (hjemmelagd). Ble bedre da, mer fyldig og balansert smak :)

Jeg bruker ikke 50 gram smør tror jeg, mer 20-30-ish kanskje ...

Jeg gidder for øvrig heller ikke skitne til en kjele med å smelte smøret. Pisker bare egget først, har i en klump med smør og litt kokende vann fra vannkoker. Gjentar. Funker som bare det!

Lillebjørn 19-10-10 22:13

Nå gleder jeg meg til frokost i mårra :D

Klistine 20-10-10 00:17

Og nå har jeg bestemt meg for å tusle ut i butikken før frokost imorgen og kjøpe bake kakao.... =D

Klistine 20-10-10 11:39

.... min smakte grusomt, måtte helle den ut... Gjorde jeg noe feil kanskje?
Jeg brukte blender da, siden jeg ikke har stavmikser..

Zillah 20-10-10 16:15

Nei ikkje sikkert at du har gjort noko feil berre fordi du syns den smakte grusomt. Alle liker ikkje same ting. Ungane mine syns ikkje kakao laga av eggemjølk er noko godt. Eg syns det er nam. Vi er jo forskjellige.

Kva gjorde du da du lagde han, da? Det du blandar han med trur eg ikkje skal spele så stor rolle for smaken.

Klistine 21-10-10 01:12

jeg kokte vann i vannkoker og smelta smør i kjele. Så hadde jeg beggedeler i blenderen og blanda litt, så helte jeg oppi 2 eggeplommer og miksa en stund. Helte så oppi 2 ts bakekakao og blanda litt til...

Den var også rukkt å bli helt lunken.. hah. Ikke så godt :p Hadde forsåvidt oppi litt vaniljeessens også.

Idarull 22-10-10 22:26

Prøvde i dag. Måtte ha i mye kakaopulver. Blanda en liten klatt usaltet smør, 2-3 dl vann, flytende natreen, noen dråper vanilje og ett helt egg, men smakte ikke mye. hvertfall ikke egg... skal jeg prøve den igjen må jeg ha i fløte for å få den til å mette mer.. metta nesten ingenting.

Huldr 23-10-10 02:23

Da bør du sikkert ha i mer smør, Idarull :)

Jeg har prøvd eggemelkkakao noen ganger nå, med blandet resultat. Jeg har fått den perfekt to ganger, og da smakte det skikkelig kakao :)

Den er ikke god hvis det er for lite smør, da blir det nesten bare eggeskum. Og den må være passe søt, og den bør være varm nok. Det kan være litt vanskelig siden man som regel tar egget fra kjøleskapet, og det kan jo ikke varmes opp med egget i (det prøvde jeg i går. Vet ikke hva jeg tenkte på ... :flau:).

Og kakaopulvermengde etter smak, så klart. Jeg liker ikke at den blir for sterk, for min del. Én ts bakekakao holder.

Prøve seg frem :ja:

Idarull 23-10-10 06:14

Ja jeg må mikse og trikse litt. Blanda alt i magic bullet. Plutselig rant det over gitt. Vet ikke helt hva som skjedde jeg men... Satser på at den fortsatt funker!

marjusen 04-11-10 18:14

Og du hellige måne for en drikk. Og denne prøvde jeg først i dag??? Haha. Denne var jeg veldig skeptisk til, men dæven den var god. Lagde den med nescafe espresso. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Lindaplinda 07-11-10 19:45

Denne skal jeg også prøve!!

Hvis dere vil prøve en annen variant av lavkarbo-kakao så hadde jeg også prøvd soyamelk u/sukker + bakekakao + søtning + cocosa:)

Jeg lager min mocca med det over + dobbel espresso.. namm namm

Supera 18-11-10 01:11

Jeg lagde dette til mora mi som mååå ha søte kaffedrikker og kjøper porsjonspakker på butikken med halvparten sukker. Jeg fortalte henne at jeg skulle lage noe av det samme nesten uten karbohydrater. Hun trodde ikke helt på meg, men da hun fikk smakt det så syntes hun at det smakte like godt som pakkene hun kjøpte. Så takk! Ett steg nærmere å få den dama til å klare å holde seg til lavkarbo. :geip:

Isemor 12-01-11 22:09

mmmmm..dette var godt:D
Tok en liten skvett whisky oppi også,hadde også en skvett fløte og litt splenda og bakekako.Syns den ble litt lite søt jeg da,hvis ikke jeg husker helt feil så er pittelitt suketter lov?

Bøtt 16-01-11 21:29

Prøvde denne i dag sitter her med ett glass....mmmm den var deilig:D
Var veldig skeptisk her jeg og men denne var kjempegod:)

Lissi80 22-01-11 21:48

O my god -dette var fantastisk :) Lagde den med ca 40 gram cocosa extra virgin, 2,5 dl vann, 2 små eggeplommer, 1 ts sukrin, en sterk espresso og kanel på toppen :)

Bæret 22-01-11 21:55

Jeg blander i en teskje med lavkarbo peanøttsmør, litt Eco bakekakao, egg, vann, vaniljepulver og usaltet smør.
Skikkelig god frokost. :D

Millsi 23-01-11 16:48

Jeg prøvde denne for et års tid siden og spydde rett og slett av den.. men rett før helgen prøvde jeg den med espresso,og jeg er HEKTA!!!! herlighet sååå godt!!!

meen..det blir litt eggehvitter til overs :p

Supera 23-01-11 18:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Millsi (Innlegg 1009332)
meen..det blir litt eggehvitter til overs :p

Funker fint å ta ett helt egg i stedet for to eggeplommer hvis du ikke har planer for eggehviten. ;)

Millsi 23-01-11 19:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1009392)
Funker fint å ta ett helt egg i stedet for to eggeplommer hvis du ikke har planer for eggehviten. ;)

Blir det like godt da?

Supera 23-01-11 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Millsi (Innlegg 1009448)
Blir det like godt da?

Merker ikke noe forskjell.

Gerd 23-01-11 19:40

Sitat:

Blir det like godt da?

Jeg syns det blir mer "vassen" smak på ved bruk av hele egg :ja:

Zillah 23-01-11 19:50

Sitat:

Blir det like godt da?

Nesten...

marjusen 23-01-11 19:51

jeg også synes den absolutt er best med bare eggeplommene. blir litt slimete og vassen om man bruker hele egget synes jeg.

Millsi 23-01-11 20:16

Jeg ha virkelig DILLA!! Sååå lyst på en NÅ! men jeg er stappmett etter middag..hehe. men gleeder meg til frokost i morgen!

marjusen 23-01-11 20:26

drikki meg lei på den her jeg nå, så nå er det smooothier i stede til frokost. NAM NAM, DET er deilig det. hihi

MAR 28-01-11 00:30

Prøvde denne her om dagen, helt super! Brukte dog bare sterk kaffe, har ikke sånn fancy espressomaskin jeg.. :o Men fant rett i koppen-espresso på Mega, kjøpte den like godt. Tenker jeg prøver til frokost i morgen, spent :D

marjusen 28-01-11 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1013334)
Prøvde denne her om dagen, helt super! Brukte dog bare sterk kaffe, har ikke sånn fancy espressomaskin jeg.. :o Men fant rett i koppen-espresso på Mega, kjøpte den like godt. Tenker jeg prøver til frokost i morgen, spent :D

nescafe sin espresso pulver rett i koppen er knallgod. veldig god med denne eggemelken:D

MAR 28-01-11 00:54

Hihi, måtte løpe rett på kjøkkenet og sjekke - er den jeg har fått med meg hjem, ja.

Siden du åpenbart har prøvd dette før; har du noe forslag ift. blandingsforhold? Jeg så at det sto noe om det på boksen, men ofte er det jo sånn at man kommer frem til bedre ideer, så å si, når man har brukt et produkt noen ganger ;)

Jeg har i utgangspunktet minimal erfaring med pulverkaffe i alle varianter, så tar gjerne imot litt hjelp på det området, nemlig :o

marjusen 28-01-11 00:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1013357)
Hihi, måtte løpe rett på kjøkkenet og sjekke - er den jeg har fått med meg hjem, ja.

Siden du åpenbart har prøvd dette før; har du noe forslag ift. blandingsforhold? Jeg så at det sto noe om det på boksen, men ofte er det jo sånn at man kommer frem til bedre ideer, så å si, når man har brukt et produkt noen ganger ;)

Jeg har i utgangspunktet minimal erfaring med pulverkaffe i alle varianter, så tar gjerne imot litt hjelp på det området, nemlig :o

Slik lager jeg den nøyaktig: *(Jeg bruker måleskjeer)

2 eggeplommer
1 ts splenda
50 gram smør uten salt
skvett fløte
2 ts nescafe espresso
2,5 dl kokene vann
5-6 dråper vanilje essens

Tar 2 ts med espresso og blander med 0,5 dl kokene vann i en kopp før jeg heller den oppi glasset med eggemelken:)

MAR 28-01-11 01:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1013363)
Slik lager jeg den nøyaktig: *(Jeg bruker måleskjeer)

2 eggeplommer
1 ts splenda
50 gram smør uten salt
skvett fløte
2 ts nescafe espresso
2,5 dl kokene vann
5-6 dråper vanilje essens

Tar 2 ts med espresso og blander med 0,5 dl kokene vann i en kopp før jeg heller den oppi glasset med eggemelken:)

Supert - you're a lifesaver :klem: Hihi, eller i alle fall en frokost-saver ;) Tusen takk! :D

Ildern 30-01-11 16:07

Lunsjen gikk litt skeis i dag. Typen man tager hva man haver. Ingen suksess, så den havnet i bosset..
Uansett; denne reddet lunsjen. Nam! Også så mettende, da. Denne oppskriften blir jeg nok god kompis med. :)

Val 04-03-11 13:34

Dette er kjempegodt! Prøver ofte i forskjellige varianter, og det blir like godt hver gang:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.