![]() |
Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
Oh, namm!!!! Dette skal lages flere ganger. Og med denne kan man variere i det uendelige!
Jeg smelta 40 g usalta smør. Tok smøret, 1 ts splenda og 2 dl kokende vann i en bolle. Skummet dette litt med stavmikser før tok oppi 1 eggeplomme, og mikset enda mer. Helte oppi en shaker(for morro skyld) og tilsatte espresso (2 ts pulver og en dæsj vann) og enda en ts splenda. Det ble over 2,5 dl med "latte" og nesten en dl med herlig skum xD Kan tenke meg og ha i enda mer espresso senere. |
Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
Halleluja, dette var VIRKELIG godt! Hadde litt for mye stevia i denne gangen, men det blir ikke siste gangen jeg lager eggemelk, så det justerer jeg til neste gang. (brukte forøvrig stevia med sjoko-smak, så det ble *litt* som kaffe mocca. :D
|
Sitat:
Syns den er kjempe god med egge plommer og litt kaffe. Mmm, en av mine favoritter:) |
Sitat:
Syns no eg ;) |
Eggehvite skal helst varmebehandles før den spises :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har prøvd for første gang! Det var godt, jo!
Brukte et helt egg, og slumpet med smøret. Litt stevia som søtning. Og vanlig pulverkaffe med bare bittelitt vann. Sitat:
Jeg er lei av å ha hviter som går til spille fra de dyre økologiske eggene mine, så nå bruker jeg stort sett hele egg. I eggemelk blir det jo en viss grad av varmebehandling også. |
Hø hø, hekta? :D
Denne gangen hadde jeg i mandelmelk også (hjemmelagd). Ble bedre da, mer fyldig og balansert smak :) Jeg bruker ikke 50 gram smør tror jeg, mer 20-30-ish kanskje ... Jeg gidder for øvrig heller ikke skitne til en kjele med å smelte smøret. Pisker bare egget først, har i en klump med smør og litt kokende vann fra vannkoker. Gjentar. Funker som bare det! |
Nå gleder jeg meg til frokost i mårra :D
|
Og nå har jeg bestemt meg for å tusle ut i butikken før frokost imorgen og kjøpe bake kakao.... =D
|
.... min smakte grusomt, måtte helle den ut... Gjorde jeg noe feil kanskje?
Jeg brukte blender da, siden jeg ikke har stavmikser.. |
Nei ikkje sikkert at du har gjort noko feil berre fordi du syns den smakte grusomt. Alle liker ikkje same ting. Ungane mine syns ikkje kakao laga av eggemjølk er noko godt. Eg syns det er nam. Vi er jo forskjellige.
Kva gjorde du da du lagde han, da? Det du blandar han med trur eg ikkje skal spele så stor rolle for smaken. |
jeg kokte vann i vannkoker og smelta smør i kjele. Så hadde jeg beggedeler i blenderen og blanda litt, så helte jeg oppi 2 eggeplommer og miksa en stund. Helte så oppi 2 ts bakekakao og blanda litt til...
Den var også rukkt å bli helt lunken.. hah. Ikke så godt :p Hadde forsåvidt oppi litt vaniljeessens også. |
Prøvde i dag. Måtte ha i mye kakaopulver. Blanda en liten klatt usaltet smør, 2-3 dl vann, flytende natreen, noen dråper vanilje og ett helt egg, men smakte ikke mye. hvertfall ikke egg... skal jeg prøve den igjen må jeg ha i fløte for å få den til å mette mer.. metta nesten ingenting.
|
Da bør du sikkert ha i mer smør, Idarull :)
Jeg har prøvd eggemelkkakao noen ganger nå, med blandet resultat. Jeg har fått den perfekt to ganger, og da smakte det skikkelig kakao :) Den er ikke god hvis det er for lite smør, da blir det nesten bare eggeskum. Og den må være passe søt, og den bør være varm nok. Det kan være litt vanskelig siden man som regel tar egget fra kjøleskapet, og det kan jo ikke varmes opp med egget i (det prøvde jeg i går. Vet ikke hva jeg tenkte på ... :flau:). Og kakaopulvermengde etter smak, så klart. Jeg liker ikke at den blir for sterk, for min del. Én ts bakekakao holder. Prøve seg frem :ja: |
Ja jeg må mikse og trikse litt. Blanda alt i magic bullet. Plutselig rant det over gitt. Vet ikke helt hva som skjedde jeg men... Satser på at den fortsatt funker!
|
Og du hellige måne for en drikk. Og denne prøvde jeg først i dag??? Haha. Denne var jeg veldig skeptisk til, men dæven den var god. Lagde den med nescafe espresso. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
|
Denne skal jeg også prøve!!
Hvis dere vil prøve en annen variant av lavkarbo-kakao så hadde jeg også prøvd soyamelk u/sukker + bakekakao + søtning + cocosa:) Jeg lager min mocca med det over + dobbel espresso.. namm namm |
Jeg lagde dette til mora mi som mååå ha søte kaffedrikker og kjøper porsjonspakker på butikken med halvparten sukker. Jeg fortalte henne at jeg skulle lage noe av det samme nesten uten karbohydrater. Hun trodde ikke helt på meg, men da hun fikk smakt det så syntes hun at det smakte like godt som pakkene hun kjøpte. Så takk! Ett steg nærmere å få den dama til å klare å holde seg til lavkarbo. :geip:
|
mmmmm..dette var godt:D
Tok en liten skvett whisky oppi også,hadde også en skvett fløte og litt splenda og bakekako.Syns den ble litt lite søt jeg da,hvis ikke jeg husker helt feil så er pittelitt suketter lov? |
Prøvde denne i dag sitter her med ett glass....mmmm den var deilig:D
Var veldig skeptisk her jeg og men denne var kjempegod:) |
O my god -dette var fantastisk :) Lagde den med ca 40 gram cocosa extra virgin, 2,5 dl vann, 2 små eggeplommer, 1 ts sukrin, en sterk espresso og kanel på toppen :)
|
Jeg blander i en teskje med lavkarbo peanøttsmør, litt Eco bakekakao, egg, vann, vaniljepulver og usaltet smør.
Skikkelig god frokost. :D |
Jeg prøvde denne for et års tid siden og spydde rett og slett av den.. men rett før helgen prøvde jeg den med espresso,og jeg er HEKTA!!!! herlighet sååå godt!!!
meen..det blir litt eggehvitter til overs :p |
Sitat:
|
Sitat:
Blir det like godt da? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
jeg også synes den absolutt er best med bare eggeplommene. blir litt slimete og vassen om man bruker hele egget synes jeg.
|
Jeg ha virkelig DILLA!! Sååå lyst på en NÅ! men jeg er stappmett etter middag..hehe. men gleeder meg til frokost i morgen!
|
drikki meg lei på den her jeg nå, så nå er det smooothier i stede til frokost. NAM NAM, DET er deilig det. hihi
|
Prøvde denne her om dagen, helt super! Brukte dog bare sterk kaffe, har ikke sånn fancy espressomaskin jeg.. :o Men fant rett i koppen-espresso på Mega, kjøpte den like godt. Tenker jeg prøver til frokost i morgen, spent :D
|
Sitat:
|
Hihi, måtte løpe rett på kjøkkenet og sjekke - er den jeg har fått med meg hjem, ja.
Siden du åpenbart har prøvd dette før; har du noe forslag ift. blandingsforhold? Jeg så at det sto noe om det på boksen, men ofte er det jo sånn at man kommer frem til bedre ideer, så å si, når man har brukt et produkt noen ganger ;) Jeg har i utgangspunktet minimal erfaring med pulverkaffe i alle varianter, så tar gjerne imot litt hjelp på det området, nemlig :o |
Sitat:
2 eggeplommer 1 ts splenda 50 gram smør uten salt skvett fløte 2 ts nescafe espresso 2,5 dl kokene vann 5-6 dråper vanilje essens Tar 2 ts med espresso og blander med 0,5 dl kokene vann i en kopp før jeg heller den oppi glasset med eggemelken:) |
Sitat:
Supert - you're a lifesaver :klem: Hihi, eller i alle fall en frokost-saver ;) Tusen takk! :D |
Lunsjen gikk litt skeis i dag. Typen man tager hva man haver. Ingen suksess, så den havnet i bosset..
Uansett; denne reddet lunsjen. Nam! Også så mettende, da. Denne oppskriften blir jeg nok god kompis med. :) |
Dette er kjempegodt! Prøver ofte i forskjellige varianter, og det blir like godt hver gang:)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12. |