Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Tålmodighet og slankestress (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811)

Tribal 26-02-10 17:02

Sv: Tålmodighet og slankestress

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av peruvian (Innlegg 837905)
Jeg spør her også jeg, Gerd er tydeligvis den å spørre!

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :D:p:rolleyes:

Gratulerer med flott vekttap :)
Det samme skjer med meg,men magen har minsket litt den oxo...så det er kanskje det fettet på kroppen som sitter best hehe:D

Victory 05-03-10 13:23

Tusen takk for flott tråd! :) Jeg lider av dette og skulle akkurat spørre om noen tips..men jammen hjalp det og ta et lite søk ja.
Nå har jeg tenkt litt og kommet frem til at jeg har disse stressfaktorene:
  • Jeg tenker på mat HELE tiden, hva er riktig, hva har for mye ditt hva har for lite datt osv osv
  • Huden: "Alle" snakker om at de har fått så mye finere hud og ser yngre ut. Hva føler JEG: at jeg ser gammel og sliten ut... (Mulig resultat av neste punkt)
  • Trening: Jeg må trene HVER dag ellers får jeg dårlig samvittighet. De kveldene jeg da burde brukt til og slappe av, finne ny energi, legge meg tidlig, bruker jeg da på og planlegge neste dags "strafferunder" siden jeg ikke var og trente i dag.
  • Sammenligning. Jeg sammenligner meg med folk på samme dietter, selv om jeg vet vi er forskjellige og min kropp ikke jobber i parallell med andre..
  • Før veiedager er det viktig med ekstra trening..
Tror det var smart og skrive dette, ser jo at jeg virkelig er hysterisk..
Nå skal jeg lese tråden en gang til..og roe nerva!

Carisma 08-03-10 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Victory (Innlegg 842874)
Før veiedager er det viktig med ekstra trening..

Jeg går faktisk opp dagen etter trening... så kanskje du skal bruke den dagen til å komme deg på? ;)

Victory 08-03-10 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 844592)
Jeg går faktisk opp dagen etter trening... så kanskje du skal bruke den dagen til å komme deg på? ;)

Ja jeg leser jo om at det ofte skjer, men likevel er jeg innstilt på at "joda, det er nok best og trene i dag og". :rolleyes:
Men det er jo absolutt noe og tenke på da, jeg får time hviledagene litt bedre. Takk for du gjorde meg oppmerksom på det igjen!
Har faktisk klart og slappe av litt i tankene siden jeg skrev ned hele lista..tror jeg da. Og det er jo godt tegn! I morgen feks blir det bare kos med middagskokkelering hos en venninne, hadde tenkt og trene først, men jeg har bestemt at jeg får ikke lov. ;)

Vettel 09-03-10 10:35

Husk at for at kroppen skal ha best mulig nytte av treningen så MÅ den hvile også. Det er i hvileperioden musklene bygges opp feks. Hvis du ser på profesjonelle idrettsutøvere, så sover de en eller to ganger på dagen, for å få nok hvile!
Ved muskeltrening så brytes musklene litt ned, midlertidig, for så bygge seg opp enda sterkere i hvile-fasen.

sportdama 19-03-10 21:20

Supert innlegg, fant det nu. DET VAR DETTE JEG TRNGTE Å LESE. MÅ BARE VÆRE TÅLMODIG.

millemy 21-03-10 22:47

Hei
Jeg er helt ny her og hadde tenkt å starte på Ketolyse-kuren. Kan noen gi meg et hint om hvor jeg kan finne en oversikt på matvarer? Hva jeg kan og ikke kan spise osv? Jeg venter på boken, men vil gjerne komme i gang så fort som mulig. :)

Charlott 21-03-10 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av millemy (Innlegg 851582)
Hei
Jeg er helt ny her og hadde tenkt å starte på Ketolyse-kuren. Kan noen gi meg et hint om hvor jeg kan finne en oversikt på matvarer? Hva jeg kan og ikke kan spise osv? Jeg venter på boken, men vil gjerne komme i gang så fort som mulig. :)

Vil tro du finner en del info her :) Velkommen og lykke til!

millemy 21-03-10 23:38

Takk så mye :)

Mille32 19-04-10 00:50

Flott innlegg synes jeg. Er ikke kommet lengre enn at jeg har begynt å tenke på kur, samt bestillt boka. Leser meg opp her, og prøver å lære mest mulig før jeg starter. har begynt å gå, samt prøver å bytte ut 3 liter cola med vann :-)

canneeli 02-05-10 18:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 637631)
Som veteran på forumet, ser jeg at det er blitt en del ”slankestress” ute og går her for tiden… Det bekymrer meg veldig…. Og jeg vet det er vondt for de som stresser…

Dette er IKKE ment som kritikk på noen som helst måte, men et innlegg med velmente råd og erfaringer. Som jeg håper dere kan ta til dere og tenke på.
Jeg har selv vært ny på ketolysekuren. Jeg har selv gått på ketolysekuren over lengre tid. Jeg vet hva det vil si å være på ketolysekur.. Men jeg har lært så veldig mye, om kosthold, om meg selv på denne tiden. Og jeg lærte å bli tålmodig.

En del ”stress”- ting har jeg merka at går igjen og igjen:

1: Det er om å gjøre å gå ned mest mulig på kortest tid.
- Mitt tips: La kroppen få slappe av, gjør ting etter boka, spis riktig. Husk at hodet og huden skal være med.. Vær tålmodig….Det lønner seg til syvende og sist. Og man har nødvendigvis ikke gjort/spist noe galt, om vekta går tregt.
2: Har ikke vekta gått ned ”massevis” i uka, så begynner man å prate om platå og partystoppere…Selv om det bare har gått 2 uker….
- Et platå er det når vekta har stått bom stille (ikke rikka seg opp eller ned) i minst 4 uker. Det er helt normalt at kroppen vil protestere litt når vi legger om kostholdet så drastisk. Kroppen blir rett og slett forvirra. Gi den tid. Ingen kropper er like
3: Man hekter seg opp i ketosestixene
-Viss man spiser riktig (etter boka) da skal man ikke bekymre seg. Det er IKKE stixa som fører til vektnedgang. Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen.
4: Det er veldig stor forespørsel etter godteri-erstatninger, hvilke sjokolade, drops,gele osv.. kan man spise…
-Mitt tips: La ev. godis, osv. bli forbeholdt lørdagskvelden. Som ”det lille ekstra”. Ikke spis så mye søtstoff i uka, selv om det er ”lovlig”. Kroppen trenger det faktisk ikke. La ordet ”kos” som man har kobla til godisspising få en annen betydning. Lese ei god bok, gå en tur, ringe ei veninne… Noen vaner må man bryte for å komme ut av ”den onde sirkelen”. Og å erstatte ”vanlig” godis med sukkerfritt løser ingen problemer, men kan være med å forsterke de. Bl.a. søtsug.

Man må i tillegg jobbe med det mentale. Man må endre vaner og uvaner. Og det er ikke gjort på en, to tre… Det er for mange en stor jobb å snu tankegangen…
Man må faktisk spørre seg selv, veldig ofte, hvorfor vil jeg ha det og det, hvorfor føler jeg for å spise det og det…
Et veldig godt tips jeg fikk da jeg starta var å skrive opp dagens hendelser, positivt som negativt i ei skrivebok. Og å ha en du allierte deg med, spesielt når det butter i mot.

Ketolysekuren er en slankekur. Men også en start på en evig kostholdsomlegging.

Jeg håper så inderlig at dere som stresser, kan senke skuldrene og slappe mer av. Ha tålmodighet…

For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet.
Og når kroppen får bestemme tempoet, så har den det godt.

tusen takk...og du har helt rett:) Dette trengte jeg og høre
hilsen fersking på Ketolyse

Devana 21-08-10 23:28

Nå orket jeg ikke lese alle de andre innleggene, men flott innlegg Gerd, og jeg skal ha det i tankene når min første utålmodighet kommer. :D

Virginia Plain 11-09-10 00:10

Veldig bra Gerd! Tusen takk! <3

Sihette 15-09-10 10:32

Et troverdig og flott innlegg. Føler meg med ett så avslappa i forhold til å tape kilo - dette skal gå bra, tid har jeg nok av :)

Jendine 19-09-10 10:28

Gu' korr godt det va å lese innlegget ditt.... jeg har irritert meg kraftig over at vekta står stille over så lang tid selv om jeg spiser riktig ( stort sett, noen ganger litt for mye nøtter, men da er annet fett inntak for lite) og jeeg vet av ketonstixene at jeg er i ketose. Da er den naturlige forklaringen at jeg er i en "platå" fase.... Så lite skal til for å hente inn motivasjonen igjen: No e det søndagstur med godt humør:)

camilla76 25-09-10 12:39

Tusen takk:) Kloke ord!!!

Benedictee 28-09-10 07:01

Stress? Åneeeeida...ikke NÅ lenger ..hmf.

Lillebjørn 08-10-10 15:00

Takk!! Den trengte jeg!! Jeg er (har vært etter å ha lest innlegget ditt) en nybegynnerstresser :(
Men nå fikk jeg ny inspirasjon til å være tålmodig :D

snøffe 11-10-10 02:33

Ingenting er umulig , når BEGEISTRING blir brukt som drivkraft!! :)
Godt å lese slike innlegg, å kjenne begeistringen får ny frisk næring.
Vi har lyst, vi liker det, vi vil og vi kan.
Stå på folkens, sammen er vi dynamitt!! :))

Lindaplinda 11-10-10 21:28

Tusen takk for denne tråden.. jeg gikk på vekta idag og ble litt skuffet over resultatet.. viste bare-0,6 kg på en uke, og jeg hører om andre som går ned 3-5 kg de første ukene.

Skulle ønske jeg kunne hatt en av dere "gamle traver'ne" ved min side her nå og gått gjennom alt jeg gjør og fortalt hva jeg gjør galt/riktig!:( Har lest boka, men jeg ender opp med spørsmål for det. Og kall meg rar, men jeg har en eller annen sperre med å veie all maten jeg spiser.. veier litt innimellom for å sjekke hvor mye ting veier hvis jeg synes at jeg har laget til mye eller lite mat. Noen ganger blir jeg mett av under 150g mat, og andre ganger kan jeg spise 400 g.

I helga sprakk jeg ikke, men jeg hadde plutselig mye mindre utslag på ketostix'n uten at jeg skjønte hvorfor:confused: I tillegg følte jeg meg skikkelig uggen og rar.. ikke syk, men orket ikke spes mat, og var veldig slapp. Trente for det da, så kanskje jeg overbelastet kroppen, rett og slett?

Hvis jeg først går inn for noe så er det som regel for full pupp, og da tar fort fokuset mitt en annen retning. Når jeg begynte med lavkarbo/ketolyse så var fokuset på å endre kosthold og livsstil for å forbedre livskvaliteten og forhåpentligvis bedre bekhterev'n min, med å gå ned i vekt som bonus, men etterhvert som dagene har gått har det blitt mer og mer fokus på vekta og mer og mer trening. (typisk meg). Men etter å ha lest denne tråden skal jeg ta et oppgjør med meg selv:o

arnakristin 11-10-10 21:52

Hei,
Ikke alle raser ned i vekt, det bare virker sånn…
Du må huske at vi ikke bare snakker om mentalt stress, sykdom og skader er i høyeste grad et stressmoment for kroppen. Ser at du har bekhterev og da må du kanskje belage deg på å måtte være ekstra tålmodig, jeg sliter med kroniske smerter og har aldri rast ned i vekt.
Mindre utslag på stiksen kan være resultat av litt høyere kh inntak enn du pleier, du har drukket mer vann enn du pleier, trent mer enn du pleier… mange muligheter her, prøv å ikke heng deg opp i stiksen den forteller bare hva som skjer i urinen ikke i kroppen.

Lindaplinda 11-10-10 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 946821)
Hei,
Ikke alle raser ned i vekt, det bare virker sånn…
Du må huske at vi ikke bare snakker om mentalt stress, sykdom og skader er i høyeste grad et stressmoment for kroppen. Ser at du har bekhterev og da må du kanskje belage deg på å måtte være ekstra tålmodig, jeg sliter med kroniske smerter og har aldri rast ned i vekt.
Mindre utslag på stiksen kan være resultat av litt høyere kh inntak enn du pleier, du har drukket mer vann enn du pleier, trent mer enn du pleier… mange muligheter her, prøv å ikke heng deg opp i stiksen den forteller bare hva som skjer i urinen ikke i kroppen.

Tusen takk for raskt svar!!:D

Jeg har både trent mer og drukket mer enn vanlig, så det ligger nok noe i det. Tror ikke jeg spiste så mye mer kh, men at jeg spiste for lite fett. Husker at jeg kunn spiste en halv porsjon av frokosten (2 egg, spinat og 2 baconskiver), og så litt cc x 2. Orket bare ikke så mye annet.

Jeg må bare senke skuldrene litt og fokusere på noe annet enn vekttap igjen - jeg merker jo bl.a at jeg har bedre energi allerede:)

Har lavkarbo hatt god effekt på dine kroniske smerter?

arnakristin 11-10-10 22:19

Hei,
Nei, lavkarbo har dessverre ikke hjulpet på smertene, de er skaderelatert. …men mange her inne har fått mindre smerter på lavkarbo, eks. gikt, fibromyalgi.
Skadene gjorde at jeg etthvert la på meg en god del, sliter med å gå ned i vekt men vekta er stabil, jeg trives med kostholdet og klart ting er lettere med -10 kg selv om jeg bør ned minst 15 til.

Lindaplinda 11-10-10 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 946834)
Hei,
Nei, lavkarbo har dessverre ikke hjulpet på smertene, de er skaderelatert. …men mange her inne har fått mindre smerter på lavkarbo, eks. gikt, fibromyalgi.
Skadene gjorde at jeg etthvert la på meg en god del, sliter med å gå ned i vekt men vekta er stabil, jeg trives med kostholdet og klart ting er lettere med -10 kg selv om jeg bør ned minst 15 til.

Åja.. det var trist å høre ang smertene dine.. håper virkelig at de går seg til etterhvert som vekta blir mindre:) Synes du har vært utrolig flink jeg da.. - 10 kg når du har kroniske smerter er knallbra!!:)

Helene M 12-10-10 23:39

Flott skrevet. Skal gå tilbake til dette innlegget når den første "utålmodigheten" melder sin ankomst:)

Froskeprinsessen 13-11-10 14:38

Jeg startet for 3 uker siden og hadde trangen på søtsaker de første dagene, men det gikk over. nå fyser jeg ikke pånoen ting av søtt lenger, og hvis trangen kommer sier jeg til meg selv,, enten er du på kur eller så er du ikke!!! Vet ikke engang om jeg klarer å skeie ut til jul. jeg elsker pepperkaker, og øl=) og møe annet, men frykten for å ødelege og måte begynne på nytt er stor , men jeg er sterk, vekta går nedover, men selfølgelig skulle jeg gjerne bli slank fra den ene dagen til den andre,, det vil jo alle selfølgelig, men det går jo ikke, men så lenge det går nedover skal jeg være tålmodig og ta den tiden jeg trenger,slank blir jeg til slutt uansett=) og jeg har ikke tenkt å sprekke, hvis jeg er fysen tar jeg litt varmrøkt makrell.(min favoritt) røkt laks eller litt ost, en kopp te hjelper også, jeg nekter å sprekke og det er det som holder meg oppe, må inrømme at jeg snuser på jentungens kjeks, tom & jerry kjeks, den er sååå god men har ikke smakt, men hælle meg det lukter godt, he he .Belønningen for ikke å sprekke får jeg hver gang jeg ser at vekten går litt ned=) det er gulerot det=) stå på alle sammen , jeg vet at dere også klarer det:-=)

halla 27-11-10 00:15

Er det normalt å ta av 4,5 kilo på fem dager??

Carisma 27-11-10 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halla (Innlegg 974035)
Er det normalt å ta av 4,5 kilo på fem dager??

Hvis man er helt i starten, for da forsvinner mye vann.

Duva 27-11-10 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Froskeprinsessen (Innlegg 966178)
men så lenge det går nedover skal jeg være tålmodig og ta den tiden jeg trenger,slank blir jeg til slutt uansett=)

Bra instilling! :)

Monica31 26-12-10 02:05

Hei Gerd!

Leste innlegget som startet denne tråden. Vil takke for at du legger ut fornuftige sannheter og fakta. Ting tar tid, men tre måneder virker nå veldig lenge når man er på en spesiell diett eller et opplegg. Men hvor lenge har vi ikke vært store og feite og gode?!?!! Mange år for mange av oss. Jeg jobber hver dag for å minne meg selv på at dette er en livsstilsendring. Jeg sier det ofte.... men er det det jeg virkelig jobber for, eller har jeg mest lyst å bli tynn i en fei......?!?!?!?!?!?!?!

...har lest og lært at det tar opptil-eller til og med lenger tid en 3 måneder før hjernen har laget ny vane, dvs. dannet nye baner for bevisst og ubevisst handling! Kan jo ikke snu alle dårlige vaner med en gang. Så når man tar en, toppen to av gangen, sier det seg selv at det tar tid før man blir vant til nytt kosthold og før du faktisk ser tynn ut for deg selv....jeg henger ikke med kroppen. Føler meg større enn jeg er. Rart hvor inngrodd det er å føle seg stor, jammen "du kler det", hører jeg i hodet mitt, jeg er jo den som er størst i vennegjengen, rart at vaner kan få oss til å danne et bilde av oss selv, selv om det ikke stemmer med realiteten. Så jeg er glad jeg skal bruke litt mer enn tre måneder på 24 kilo. Men håper jeg nærmer meg til sommeren.....

Lykke til alle mann ;)

Beklager at jeg ikke er "ketolyse-deltager", men måtte bare heie på et bra innlegg! :heia:

Carisma 06-01-11 13:22

Det er vel tida for å dytte litt på denne.. ;)

arkine 06-01-11 18:41

å jeg har kuttet ut pepsimaxen,,den som jeg trodde jeg måtte ha for å overleve sult
men det som skjer er at jeg er mindre sulten,,
å sier til meg selv at jeg ikke skal fokusere på vekta ,men på maten

har jo tengt kilo hele mitt liv .
blir jo feil , så nå sier jeg til meg selv når jeg begynner å tenke å regne på hvor mye jeg kan gå ned ,, slutt å tenk på vekta ,,, fokuser på maten,

alexsandra 11-01-11 17:49

er imponert over de som klare og slutte med pepsi max. jeg er en skikklig dranker. hvordan sluttet du? bare bestemte du deg for det?
det er bare få dager siden jeg begynte med lavkarbo og prøver og la være og strese men ha og ha tålmodighet. har ikke telt karbo i det hele tatt. leser litt her og bruker sunn fornuft:D

Charlott 12-01-11 12:07

Denne bør det dyttes på daglig tror jeg ;)

Deanna 12-01-11 13:06

Nå er jeg nykommer selv, men føler meg litt som en gammel sjel blant alle nykommertrådene på forumet. Jeg er imponert over tålmodigheten til gamle travere når den ene godterisugne etter den andre står frem her. Jeg håper de innser at de må gjøre mer enn å bytte ut en ting med en annen hvis de skal legge om livsstilen.

(Eventuelt håper jeg de forsvinner når januar er over. :kyniker: )

Photobscura 12-01-11 13:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Deanna (Innlegg 999569)
Nå er jeg nykommer selv, men føler meg litt som en gammel sjel blant alle nykommertrådene på forumet. Jeg er imponert over tålmodigheten til gamle travere når den ene godterisugne etter den andre står frem her. Jeg håper de innser at de må gjøre mer enn å bytte ut en ting med en annen hvis de skal legge om livsstilen.

(Eventuelt håper jeg de forsvinner når januar er over. :kyniker: )

Jeg skjønner hva du mener, men igjen er det utrolig hvor mye makt sukkeret har over oss! Det er ikke uten grunn at noen tar den så langt som å sammenligne det med narkotika, og matmisbruk er ikke lenger et så ukjent fenomen, det handler jo både om følelser og fysiologi.
Jeg har aldri spist mye godteri, og det var ikke sååå vanskelig å avvenne meg, men det var, for meg, overraskende nok et par uker i starten der hvor jeg kjente et merkelig sug etter noe søtt ...

Deanna 12-01-11 13:17

Jeg kjenner absolutt igjen sukkerets makt, altså. Jeg kan spise imponerende mange sjokoladeplater på kort tid med riktig trening. :D

Photobscura 12-01-11 13:27

Ja, ikke sant! Og, det er jo for seg selv man gjør dette, i blant må man faktisk spørre seg selv hvor mye innsats og vilje man selv er verdt. Sjokolade o.l representerer jo for mange trøst og trygghet, og det handler jo mye om å finne den tryggheten i seg selv, framfor noe som bare gir rask tilfredsstillelse, men som gjerne følges av nederlagsfølelse og enda mer sjokolade ... Men å endre dette fokuset er ikke gjort på en dag!

Deanna 12-01-11 13:28

Det er absolutt ikke gjort på en dag, og poenget var muligens at jeg er imponert over tålmodigheten med nybegynnere som ikke bare mangler det fokuset, men som ikke helt har skjønt at de må jobbe mot det enda. Forhåpentligvis ser de det og blir her. :)

Cassiopeia 14-01-11 14:49

:dytter:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.