![]() |
Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
Hvordan er Fedon rent kolestrolmessig? Har litt for høyt kolestrol, og må kanskje endre diett etterhvert, siden jeg muligens har en blodsykdom, og derfor ikke kan få i meg så mye fett.
|
Sitat:
|
Siden jeg nå har gått ned ca det jeg ville på mild ketose diett tror jeg nå at jeg vil vedlikeholde vekt og kropp med fedon´s filosofi.
Synns den ser veldig balansert og fornuftig ut:D |
hvilken melk er ok på fedon? soyamelk er vel det beste alternativet?
|
Sitat:
|
Tenker du da til å ha på frokostblanding og i te/kaffe? Da kan du bruke det du foretrekker. Men å bruke melk som ren drikke er ikke noe Lindberg anbefaler.
|
Sitat:
Moderate mengder soyamelk er nok ikke skadelig om man ikke har hormonproblemer. Soya kalles ofte et tveegget sverd, for det har positive egenskaper, men også negative. Vanlig melk og meieriprodukter påvirker også hormonene i kroppen, i tillegg til at mange er mer eller mindre intolerante, så jeg ville ikke automatisk anbefale kumelk fremfor soya (egentlig ingen av delene, men det faller litt utenfor rammene her). |
Sitat:
og kan man spise fete produkter på dr.lindsberg sin diett? slik som på ketolyse. er seterrømme og fete oster ok? |
Sitat:
Han anbefaler vel fortsatt magre melkeprodukter, så vidt jeg vet. Når man spiser mer karbohydrater bør man ikke spise like mye fett. Du må på en måte velge mellom liberale mengder karber og liberale mengder fett :). Selv om man ikke teller kalorier, så vil et høyt fettinntak fort føre deg over det du trenger av kalorier, og da kan du faktisk ende med å legge på deg. |
ok, men kan jeg ikke ha f.eks fetaost i salaten? kun rent kjøtt, ikke bacon og avocado?
dere på fedon, har dere vanlig lettmelk til fedonfrokostblanding? |
Kanskje du finner litt inspirasjon her? Fedons oppskriftsarkiv...
|
Sitat:
Men så vidt jeg vet er ikke noe av det du nevner her forbudt. Hos Fedon handler det mer om balanse mellom forskjellige matvarer, så du kan bruke litt, men ikke gå helt over bord med noe. Unntatt grønnsaker da, det kan du spise så mye du vil av (med visse unntak som gulrot). Du bør begrense kornprodukter til ett måltid pr dag. |
Ashley: Jeg sier igjen, les boken til Fedon: "Slank og frisk med kost i balanse". Der vil du få svar på det du lurer på. Du kan ikke forvente å få kastet alt i fanget ditt heller, litt egeninnsats må til :ja: I mellomtiden kan du finne inspirasjon i oppskriftsarkivet som Charlott linket til, og det skal også finnes en tråd i Lindbergforumet der Lindbergerne har skrevet inn hva de spiser i løpet av en dag. Og så er det selvsagt bare å spørre om det er noe du ikke skjønner. Men først og fremst: Les deg opp på filosofien.
|
Sitat:
Og du kan ikke spise de fete produktene :nei: |
Mitt første innlegg:
DA starter jeg, da. Skriver ut lista og går på med friskt mot!:D |
Noen spørsmål.
Hvordan er det med tyggegumi, ala extra (sukkerfri)??, er meget avhenge av dette, et par biter om dager, er noe carbs i den.. Yoghurt naturell, kesam, CH er lov ikke sant?? Skal man telle kalorier? Og hva med drikke som bris/ramløsa med smak?? 0 Karbo.. |
Har en oppskrift på proteinbrød som jeg synes er godt,og som ikke faller fra hverandre,samt holder lenge.
Er dette et brød jeg kan bruke når jeg skal "Fedonisere" meg? 4 egg 1/2 boks kesam/creme fraiche 1 1/2 ss bakepulver 4 ss linfrø 60 g kruskakli 50 g sesamfrø 45 g solsikkekjerner 3 ss olje ca 2 g karbohydrater pr skive (ca 55g pr brød) Veldig bra tråd,enkel og grei mht hva som er helt greit,litt greit og mindre greit å spise på Fedon :) |
heisann!
Er det noen som kan forklare meg litt nærmere dette med balansen i måltidet? jeg har boken "naturlig slank" men skjønner det fortsatt ikke helt. kan man f.eks blande svisker, valnøtter og vaniljekesam? hvordan bør da eventuelt forholdet mellom de forskjellige broduktene være? og som et mellommåltid er det noe man bør ta vekk eller tilføre for å gjøre det bedre? |
jeg lurer på en ting. Førr så fanns det en del fedon lindberg produkter i butikkene men det gjør det ikke lengre. Varfør ikke? er fedon lindberg dietten helt ut? har gott på ketolyse dietten men er lei av fett så jeg syns denne dietten virker bedre. Mer variasjon med mat. jeg har melk i kaffen , er det best at ha helmelk da eller lettare produkter? Ska man räkna kalorier i fedon lindberg dietten?
|
vilken er det beste fedon lindberg boka?
|
Sitat:
Du trenger ingen spesialprodukter for å spise etter Lindbergs filosofi. Du kan spise helt vanlig mat du finner i matbutikkene. :) |
får man bøkene hans på alle bok butikker? selges dem på meny som ketolyse produktene?
|
Kiril: Jeg tipper de fleste bokbutikker som faktisk har bøker (og ikke bare annet tull) har disse bøkene. Hvis ikke, bestiller de nok.
Evnt så kan du jo bestille på nett. Jeg tipper Libris, Nordli og Tanum har de. Muligens også Notabene. |
takker :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13. |