![]() |
Sv: Tror du det finnes engler?
Sitat:
Men utgangspunktet i denne tråden er at man påstår (prinsessen gjør sammen med andre her) at man forstår hva disse uforklarlige fenomenene er. Man forklarer og påstår at det er engler som besøker oss og hjelper oss. Det er det jeg har problemer med å svelge. Jeg påstår også at jeg vet hva disse fenomenene er på bakgrunn av vitenskapen: Det er noe som skjer i hjernen og ikke noe fysisk utenfor vår kropp. Regner med du sikter mer til Thorwald sine meldinger når du never det med diagnose. Jeg ønsker ikke og vil ikke putte noen diagnose på hva man opplever, men vil råde til å tenke hardt over hva som er virkelig skjer. Du sier du har opplevd og sett noe som du kategoriserer som "overnaturlig" (siden du puttet ordet i " så mener du vel egentlig kanskje uforklarlig som er ordet du bruker tidligere i meldingen din), hva er dette som du har opplevd? Jeg har tidligere spurt andre her dette direkte spørsmålet og forstår at enkelte unnlater seg å svare da det kanskje er veldig personlig. Jeg er oppriktig interessert i å vite hvorfor noen tror på hva dem tror på. Jeg tror det er farlig å umiddelbart klassifisere hva man ikke kan forklare som overnaturlig (av flere årsaker, men en årsak er at det skremmer bort mennesker som meg og Thorwald). |
Sitat:
|
Når det gjelder erfaringer med dette så fant jeg en eldre tråd her på forumet som har mye interessant å lese:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12082 Den fornemmelsen som har satt størst preg på meg er når jeg drømte en ei jente jeg gikk i klasse med på skolen og ikke hadde sett på mange år. Jeg drømte om henne og møtte henne tilfeldigvis den dagen. I ettertid så forstår jeg at sannsynligheten for at man får slike fornemmelser er stor. Ut av de 364 andre dagene i året hvor jeg drømmer om venner og bekjente på bakgrunn av minnene mine, så er jeg ikke sanndrømt. Veldig ofte så legger vi altfor mye betydning i hendelser som vi tror er usannsynlige, men tatt i betraktning alle variablene og hvis vi kunne forstått dem, så blir ting sannsynlige. Når slike situasjoner oppstår, så tenker jeg ofte: Wow, tenk hvis jeg var 30 sekunder raskere eller senere hjem fra jobb, da ville jeg kanskje ikke kommet i akkurat den situasjonen. "Given enough time, anything that can happen, will happen" .. var vel noen som sa det en gang. Leser at mange har opplevd hus som spøker, jeg skulle veldig gjerne likt å være med på en "ekspedisjon" på en slik plass å opplevd noe slikt. Dere sier jo at jeg ikke er åpen nok til å kunne føle engler og ånder, men hvis jeg er sammen med noen som er skikkelig i kontakt med ånder i et hus som spøker, så burde vel jeg også få kunne oppleve at dører åpner seg, at bestikk skrangler og at pepperbøsser forsvinner? Eller skjer disse fenomenene kun når man er fullstendig åpen for det alternative? Jeg vil veldig gjerne overbevises at jeg tar feil, for det er ingen bedre kilde til gode erfaringer enn prøving og feiling. Noen har tatt selvmord i leiligheten min men jeg har aldri følt noe til personen, jeg må nok være åndelig umottakelig :( ... |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg vet ikke hvilken konklusjon du snakker om, men jeg er ikke i alle tilfeller så innmari opptatt av at alt skal være rasjonelt (jeg er da et følelsesmenneske), og når det gjelder forståelse av verden, så er det kanskje en idé å trå en smule forsiktig. Og ettersom vi allerede har slått fast at det ikke er noe i veien med intelligensen min, så kan jeg jo fortelle kort at jeg har hatt opplevelser både alene og sammen med andre hvor jeg/vi har opplevd et nærvær av mennesker uten noen til stede, og at ting har vært i bevegelse, godt gammeldags spøkeri kan du vel si. Og jeg har SÅ KLART stilt meg tvilende til det jeg har opplevd, noe jeg tror et hvert menneske har gjort når de har opplevd lignende. Og det KAN hende at både jeg og de jeg har delt opplevelser med har hatt en kollektiv hallis for alt jeg vet. Men hvorfor skal du være en som skal fortelle meg at jeg ikke bidrar til samfunnet ved å tro på/interessere meg for/ha glede av det overnaturlige? Er alt du gjør til gangns for samfunnet? Trekker du hver handling ut til et kollektivt bidrag? Da er du i tilfelle en supermann, og det er jo kult for deg:) Nei, det jeg reagerer på her, er at du setter deg selv og dine meninger så veldig høyt, og selv om du stadig bedyrer at du ikke vil dømme noens intelligens eller stemple noen som dum, så setter du fortsatt dine meninger og overbevisninger over alle andres, og da hjelper det liksom ikke!:o Og, ja, klart det var vitenskapen som var til hjelp når man fant ut av uninverset, men dette VAR overtro og pølsevev av de som mente seg å sitte med den rette kunnskapen på den tiden! :: Jeg mener bestemt ved et tidspunkt (eller jeg tror;)) å ha lest om målinger av paranormal aktivitet. Om jeg finner noe så skal jeg linke det her. |
Sitat:
Jeg sier jo selv at jeg tror på engler, men er klar over at jeg risikerer mye ved det, all den stund det er et begrep som kan tillegges mange betydninger. Har lyst å skrive mye, men hopper rett til eks: Lå og svevde mellom liv og død, sykepleier våket ved sykeleiet døgnet rundt, hadde fått maksdose av medisiner som kunne brukes, legene sa operasjon var uunngåelig (alvorlig hypertensjon) og blod var bestilt. Så ble det organisert en bønnering for meg (jeg trodde ikke selv på Gud på det aktuelle tidsrommet), og det uforklarlige skjer, blodtrykket faller så mye at jeg slipper operasjon og gutten min får være i magen nesten 6 uker til. Legene sa de aldri hadde opplevd maken. Samtidig som dette skjedde hadde jeg en "ut av kroppen"-opplevelse. Dette kan meget vel skyldes feks medikamentene de hadde gitt meg (bla Stesolid som kan gi hallusinasjoner). Men uansett opplevde jeg en sterk dødsangst og forsøkte å be Fader vår, ,men var så syk at det bare ble bruddstykker. Da hadde jeg en opplevelse av at jeg svevde over senga og så ned på meg selv. I "synet" så jeg alle som hadd ebetydd noe, på godt eller vondt, komme for å ta farvel med meg, inklusive katta. Jeg understreker at jeg ser på de 2 opplevelsene som 2 adskilte hendelser. mvh BiB |
Sitat:
mvh |
photobscura: det er meg som føler meg dum og utenfor, jeg som aldri har sett eller opplevd engler eller andre overnaturlige ting.
Man skal respektere andres rett til å ha sine meninger, men det betyr ikke at jeg må respektere meningene til andre. Alt det dere sier bryter med min egen virkelighet og fornuft og da er det klart at det jeg sier kan virke at jeg er ovenpå. På samme måte så respekterer jeg andres rett til å være religiøse, muslime, kristne eller hva det måtte være, men jeg mener at det dem tror på er tull. Da kan man fort tro at jeg mener alle religiøse er dumme, men jeg prøver å aldri dømme mennesker uten å kjenne dem. Har noen religiøse venner som jeg respekterer mye og ser opp til, men jeg sier det rett til dem at hva de tror på er rent oppspinn. Dere som tror på ånder og leser alle innleggene mine tenker nok at jeg er en tåpe som sitter her med et stengt sinn og vil aldri føle eller oppleve det samme som dere. Eller kanskje dere er som meg, og er lei dere fordi andre ikke har samme forståelse om dere selv. Litt i relasjon med det jeg har sagt litt tidligere: Menneskehjernen er ett instrument som har som hovedoppgave å forutsi hendelser. Det er derfor ganske naturlig for oss å tro at vi virkelig kan forutsi noe når vi en eller annen gang får rett i noe. Det er enorme mengder med informasjon og sammenkoblinger i hjernen som gjør at vi klarer å forutsi hva som kanskje skal skje og vi har ikke full vitenskaplig forståelse av alle prosessene enda, så ting kan fort virke litt uforklarlige. Men jeg kan love deg at det til min kjennskap ikke finnes ett eneste dokumentert tilfelle av ekte spådom om fremtiden (utover det at vi bruker våre enorme kapasitet til å forutsi ting som f.eks. utviklingen innenfor datamaskiner, osv.). |
Sondre:
"Har noen venner som jeg respekterer mye og ser opp til, men jeg sier det rett til dem at hva de tror på ER rent oppspinn". Du sier det til dem at det de tror på er rent oppspinn... Håper du er mer konkret og sier at det de tror på MENER DU er rent oppspinn... |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg mener, jeg ønsker at folk skal tro mer! Ikke mindre. Men folk skal samtidig være enda mer kritisk. Slik at viten skapes. På måter som kan etterprøves og valideres av andre uavhengige mennesker på objektivt vis. Om man ikke vil søke å skape viten, fordi det gir en god følelse å la være (eller evt. holder en dårlig borte) er helt greit for meg. Men det ville vært mye mer å vinne på at vedkommende erkjente dette overfor seg selv. Det blir litt som en narkoman som sitter hjemme og "koser" seg mens livet passerer på utsiden. Virkeligheten fyker forbi. Mens vedkommende koser seg. Problemet slik jeg ser det, er jo å få vedkommende til å erkjenne at man bygger et liv basert på uvaliderbare "sannheter". Og at man derfor som menneske ville profitert MER på å være virkelighetsorientert. Et eksempel. Hvor mange narkomane ville si til sine barn at de burde satse på et liv med rus? Svaret er jo opplagt. INGEN. Er det en sær sammenligning å sammenligne alle de som tror på noe uten å kunne grunngi dette med narkomane selvdestruktive mennesker som systematisk bryter seg selv ned? Selvfølgelig. Men like fullt illustrerer det mitt poeng. For om man ikke bygger videre på virkeligheten, så bygger man videre på noe annet. Og virkeligheten er livet. Veksten. Latteren og tårene. Alt annet er spennende, men altså ikke nødvendigvis noe som bærer annet enn forfall tilbake. Men alle skal tro. Det gjelder bare å IKKE TRO FOR HARDT før det er tilstrekkelig grunnlag for det. Rive ned dogmene, slik at det eneste som står tilbake er den skapte viten. Og er det noe vi skal være ekstra kritisk til, så er det vitenskapen. Men vi skal være det på redelig måte. Vi skal kritisere og benytte målbare metoder for å rive ned vrangforestilling etter vrangforestilling. Og dette skal vi kun gjøre med ett mål: Lage nye vrangforestillinger!!! Tro er en vesentlig bidragsyter til mennetskets utvikling. For uten den hadde vi ikke hatt nok hypoteser å teste ut. Men utfordringen er jo å få folk flest til å ta inn over seg at ting har blitt testet, hypotesen sto for fall. La oss alle ta det inn over oss og gå videre i livet. Da kan jo kritikerne si at hypotesen falt fordi, sånn og slik. Så kunne ny test dannes, med sin konklusjon. Og så hadde folk tatt det inn over seg. Men slik er det ikke vet dere. Dersom jeg setter opp en lapp på benken nede i byen, hvor det står "nymalt". Så kan du ta deg gift på at noen kommer bort og må kjenne. Så det er vanskelig for folk å stole. Men er det ønskelig? Se det er en annen sak. Hovedårsaken til at jeg synes folk burde tro mer, men på de "rette" tingene er fordi verden lider under dette. Det har i alle år, og i dypet på alle mennesker vært en kamp mellom følelsene og fornuften. Alle mennesker blir revet mellom disse motpolene, og det er nokså tilfeldig hvilken av disse som vinner. Som dere vet har jeg vært syk, så jeg har lært masse om hjernen. Og det er slik med oss mennesker at når vi tenker, så bygges det nevroner i hjernen. Disse nevronene kan enkelt forklares som komputere som vokser frem etterhvert som vi gjør våre "erfaringer". Nettopp dette er essensen. For dersom mange komputere får vokse frem, med "gale erfaringer". Så blir også hovedkomputerens konklusjoner feilaktig. Og da er man ikke nødvendigvis på rett kurs. Min påstand er at dersom alle mennesker hadde gjort en nødvendig gymnastikkøvelse og luket litt i dette beddet av nevroner. Så ville vi klare å skape fred på jorden. Det er min beskjedne hypotese. :) |
Sitat:
Jeg tror du bør lære deg å skille mellom overtro og religion (livssyn i våre dager). Det kunne også vært fordelaktig med litt mer kunnskap om ulike livssyn, ettersom det er tydelig mye fordommer ute og går i uttalelsene dine. Det blir litt for dumt å trekke inn heksebrenning og spåkoner. Forøvrig håper jeg at du ser at dine egne livssyn også er høyst subjektive tanker. |
Sitat:
|
Science (husker ikke det norske ordet i full fart ;O)) har klart mye, utrettet mye, men de har ikke klart å lage liv,,, skape eget liv uten å bruke allerede eksisterende liv... Derfor, blant annet TROR jeg..
Og hva med hele den pakken som ble sendt ut i verdensrommet for maaaange år siden??? Med en sang, husker ikke hvilken, og bilde av Da Vinci's tegning av mennesket med de proposjoner det hadde?? Forskerne gjorde det for at det kanskje kunne være noe mer i verdensrommet enn bare oss mennesker her fysisk på jorden.. Alt er relativt ... sa Einstein |
Sitat:
På hvilken måte er du åpen? På hvilken måte er det mulig å komme gjennom hos et (antar jeg ) ikke-religiøst menneske som deg? Sitat:
2. De kjemiske prosessene i den enkelte kan nok måles, altså den enkeltes opplevelse, slik jeg ser det. Men, på hvilken måte kan vi se og måle den relasjonelle kjærligheten, altså det interpersonlige aspektet ved den? 3. Hvem vet, kanskje vi også-om noen år- kan "se det usynlige" på andre områder enn inne i kroppen? Hvordan VET vi at det er umulig? 4. Det jeg mente å formidle mht språk er det som handler om at vi vanskelig kan sanse det vi ikke har språk om (eks engler, skaperkraft eller hva du velger å kalle det). Jeg tror heller ikke mitt vekttap har med noe annet enn egeninnsats å gjøre!! Å blande sammen tro og religion tror jeg er et farlig og begrensende blindspor. Religion er i høyeste grad menneskeskapt, og etter mitt syn skapt med tanke på maktutøvelse, både på system- og individnivå. Tro kan være uavhengig av religion, det er jo bare å se på dine innlegg;) Sitat:
Og så lurer jeg litt på hva du mener med sistee 2 setninger. Slik det står virker det som om jeg avskrives med "et tastetrykk" som ufornuftig og uten bidrag, det inviterer ikke akkurat til dialog. I så måte føyer det seg fint inn i rekken av noe av det du før har sagt ("nå har jeg sagt mitt") - jeg blir rett og slett imponert over din evne til stole så på egen evne til å definere sannhet og fasit på vegne av oss alle. Sitat:
Kan du si litt om hva din religiøse opplevelse handler om? Jeg er genuint opptatt av å forstå mer av dine erfaringe rog beveggrunner for diskusjonen. Ellers tror jeg ikke at latterliggjøring har noe for seg om vi ønsker et samfunn preget av likeverd, toleranse og nestekjærlighet. Dette e rikke ensbetydende med at vi må godta, være enige i eller stille oss likegyldige i forhold til hva andre mener, men møte dem med og forvente respekt, på tross av uenighet. I mitt liv er indre fred noe langt mer enn at hjernen min er tilfredsstilt. Det handler om balanse og klarethet i både inter- og intrapersonlige forhold. Sitat:
At religion er tro satt i system er en måte å se det på. Det er - i min verden- utrolig arrogant å slå fast at "slik må det bare bli" når du definerer noe som er et ganske viktig utgangspunkt for dialog, uten å være villig til å åpne opp for andre definisjoner av religion - og tro. Og, jeg opplever det også utrolig arrogant at du krever at folk skal bevise evnene sine gjennom å tjene penge rpå dem. Mange av de som i mitt oppvekstmiljø kalles "blåsere" (healere innenfor læstadiansk tradisjon) tar seg ALDRI betalt, men kan stoppe blod (har sett ved selvsyn), finne dyr, ta bort smerter etc. Nettopp det at de mener gaven er gudegitt gjør at de ikke vil ta penger for det. Sitat:
Sitat:
Sitat:
.... og hvis det er du som tar feil da, hvem er det du tar sikte på å se i helvete (som jeg forøvrig ikke tror på) Beste hilsen BiB som lot seg rive med |
Ahaha. Dette tar av.
Jeg sier med en gang jeg. Nei, jeg tror ikke på ENGLER. Og å blande begrepene og si at engler og ånder er det samme tyder på liten kunnskap på området. Noe du, Sondre, jo sier mer eller mindre rett ut at du mangler. Jeg unner deg noen opplevesler av paranormal art! Om du har tid og råd, så sjekk ut kursene til Silva. De har en vitenskapelig tilnærming til det å ta i bruk sine andre sanser, og åpne opp hjernen vår, som vi som kjent fortsatt ikke er i stand til å bruke særlig store prosenter av. Jeg velger forresten å kalle det paranormalt. Jeg synes det blir feil i forhold til MINE holdninger rundt emnet å snakke om overnaturlig og egentlig også uforklarlig, ettersom det for meg i seg selv ikke er helt nødvendig at det skal være det. Jeg tiltrekkes klart av mystikken ved temaene, men kaster meg også over vitenskapelige forsøk på å kartlegge og utprøve og bevise paranormal aktivitet. Så det er ikke sånn at det MÅ være trolldom og fanteri. Og like greit å si med en gang at jeg ikke er religiøs, ikke personlig kristen en gang. Jeg forfekter religion i like stor grad som deg, men jeg snakker kanskje litt lavere om det, for jeg har lært meg å respektere menneskers behov for å tro på noe. Det betyr ikke at jeg ikke kan ta en diskusjon, men jeg hopper ikke inn i det med vrangsida først. Jeg må si, forresten, at jeg likte veldig godt det siste du skrev Thorwald. Dette er et syn jeg deler, selv om approachen min kanskje er annerledes. Men så lenge det dokumenteres og fortelles så mye om så kalt "uforklarlige" ting, så nekter jeg å slå meg til ro med at det bare er snakk om syke mennesker og mennesker som lar seg lure av sin egen hjerne, for det er det litt for mye detaljrikdom og for mange mennesker involvert. |
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke går an å ha en tro (uavhengig om man er religiøs eller tror på ting uavhengig av religion) og samtidig ha tro på det vitenskapen gjør og finner ut... På meg virker det som om Sondre her sier enten eller... Jeg sier som Ole Brum :D "ja takk begge deler"
Jeg kaller meg ikke religiøs, men jeg har sett ting, og opplevd ting, som sier meg at det finnes mer her enn det mange ser, og at noen av oss har evnen/er åpen eller hva du vil kalle det. Jeg ser ting, men har aldri vært ute etter å tjene penger på det... |
Forresten Sondre. Du burde sjekke ut psykokinese, du som er så opptatt av å bruke hjernen!
Der snakker vi om å bruke den godt, og jeg gjør det selv, så jeg vet at det går. Det kan sikkert finnes mange måter å bortforklare det på, og garantert mange sjarlataner som bruker det kommersielt, men jeg tror at hjernen kan utføre langt mer enn å gi oss rasjonalitet og logikk på et plan som føles konkret i vårt indre. Dette er også snakk om å gjøre noe sterkt meditativt som gir deg full konsentrasjon, og bra kontroll på lang sikt. Artig er det óg! |
Sitat:
|
jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å aksepere at noen tror og noen ikke. og ikke minst RESPEKTERE det den andre tror på! når man prøver å tvinge noen til å tro på det de selv tror på, er respekten borte.
|
Sitat:
|
Sitat:
Først av alt: Det er naturligis ikke bare snakk om syke mennesker. Men det er endel syke mennesker også som ikke får hjelp fordi det er "normalt" å være gal. *spissformulering* En bekjent av meg ble like før sommeren lagt inn på psykiatrisk for første gang i sitt liv. Han hadde gradvis utviklet seg, og på slutten satt han og snakket med gud, i sosiale sammenkomster med andre tilstede. Han begynte egentlig med overdreven interesse for vitaminer og mineraler, kosthold, healing, vannårer, ønskekvister, utdrivelse av ånder og samtaler med gud. Han kunne kjenne hva som feilet folk bare ved å være på samme legekontor som de. Tilslutt reagerte familien. Det var vel når han begynte å snakke om å dra ned til midtøsten i ferien for å skape fred i verden. Det var godt han fikk hjelp. Dette var en meget syk mann. Og heldigvis går det bedre med han nå. Men dette er kanskje grunnen til at jeg ønsker at folk skal være litt kritisk til egen aktivitet. For denne mannen jeg viser til i mitt eksempel syntes også det var spennende. Det var gøy. Han fikk oppmerksomhet og anerkjennelse av enkelte. Dette var de egentlige drivkreftene, slik jeg oppfatter det. Og disse drivkreftene kan få utløp på andre måter. På bedre måter. Vi må jo ta ansvar og forvalte vår fysiske og psykiske helse på en best mulig måte. Og dermed stemmer jeg for at vi skal være litt kritiske alle sammen. Være litt ydmyk til at vi mennesker av og til gjør feil. Og at vi av og til ikke vil innrømme det opplagte for oss selv. (ref. min karriere som røyker) |
thorwald??
Det er normalt å være gal en del av normalsnittet inneholder galskap. Men jeg holder fast på det jeg sa om den andre fyren dere er redd for å miste festet. Er kritisk til folk som er sååååå selvsentrentiske..(eller hva det heter) Og du får jo samme oppmerksomheten ved å være skeptisk..;O) Blir mer og mer overbevist om at du og din medsammensvorne egentlig er megaredde... Dere er såå bastante at dere er redde slik tenker jeg i allefall |
Sitat:
|
Sitat:
Du er ikke mottakelig for at andre tror sitt du mener konsekvent at ditt er rett ber om at Herren er deg nådig da... |
Sitat:
Jeg respekterer alle mennesker. Og alle menneskers rett til å tro på hva de vil. Vi er på et diskusjonsfora. Vi diskuterer og utveksler meninger. Jeg forstår rett og slett ikke på hvilket grunnlag du mener at tvang er et virkemiddel i dette fora? Men jeg er enig i at bruk av tvang er respektløst. :) |
sondre?? aner at du er realist
sondre?? carbon endrer seg under trykk, til hva da luft endrer seg under trykk, til hva da regner med at du kan det meste av teorier og slikt siden du ikke har lest din bible har du sikkert lest fysikkboka |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er IKKE redd Ikke i det hele tatt ;O) Jeg gjør det jeg kan og der jeg ikke kan gjøre mer overtar en annen. Jeg er ikke redd ;O) |
Sitat:
Dette er en funksjon i menneskekroppen som skal beskytte oss og gjøre oss i stand til å overleve. Helt greit for meg. Så ja, jeg er naturligvis redd innimellom. :) |
Sitat:
jeg er redd for måten jeg skal dø på.. men jeg er sikker på at den dagen jeg dør har jeg det godt vet du at du har det godt en dagen du dør? |
Sondre????
Hvis en djeveltilbeder skulle komme på din vei, vil du da være like avvisende overfor han som du er overfor dem som tror på Gud?? Si at alt er bare sprøyt etc?? |
Sitat:
Viktige ting du tar opp. Jeg kan ikke nok om slike sykdommer, men har erfart i min omgangskrets det samme du beskriver. Det jeg lurer litt på er om du mener at de ikke hadde gått så galt om det din bekjente formidlet av opplevelser bare var tiet ihjel av omgivelsene? Ellers er det jo bare å si seg enig i prinsippet om å forvalte egen psykisk og fysisk helse på best mulig måte, og å være kritiske, alle sammen. tfordringa er vel at det ikke er opplagt at vi er enige om HVORDAN dette best skjer og kommer til uttrykk. Noen sverger til regelmessig faste (ikke bare religiøse folk, men de som tror på en kroppslig renselse), andre høyfett, høykarbo, lavkalori etc, you name it. Noen tro på Gud, andre Jahve eller Allah, noen tror på seg selv, andre fornuften eller vitenskap. Og forbausende ofte tar vi utgangspunkt i egne referanserammer og erfaringer (og tro) når vi skal ta stilling til hva som er rett og galt, bra og mindre bra, også for andre enn oss selv, relativt uavhengig av deres ståsted og behov. Og dte blir feil, uansett intensjoner og utgangspunkt. Jeg synes denne tråden er kjempespennende, all ære til Mofe som starta den!!!! - Sjøl om jeg ikke har prioritert å lese alle innlegg like nøye. beste hilsen BiB |
Sitat:
Enhver , sin tro... Men til slutt tror jeg en tro omfatter alle vi har bare liksom ikke sett horisonten ennå... |
Sitat:
Men det er viktig å nyansere. For man kan naturligvis tro på en del ting uten at det er noe rart med det. Jeg er veldig positiv av natur, så dersom jeg ikke har en værmelding for morgendagen så velger jeg automatisk å tro at det blir fint vær. Selv om det ikke er grunnlag for det. Men dette er uskyldige greier. Det å tro at det er mye som ikke er oppdaget av mennesket er jo også helt greit. Jeg er jo også der. Og liv i verdensrommet. Men det er et stykke fra dette til å si at gud finnes, uten at menneskehetens mange forskere har kunnet danne seg et bilde av dette, etter å ha forsøkt i godt over 2000 år. Det finnes altså ikke fnugg av bevis. Likevel blir soldatene i USA velsignet i guds navn før de drar ut i krigen for å drepe andre mennesker. Forstå det den som kan. Det jeg prøver å formidle er at uskyldig tro på uskyldige ting, hvor jeg velger og tro fordi jeg har en årsak til det, er ok. Jeg tror på bedre vær fordi jeg er optimist og vil dyrke de gode tanker og håp. Jeg tror på liv i verdensrommet fordi det etter min mening er sannsynlig. De fleste forskere er enige. Men dersom man har en tro, som man ikke kan spore tilbake til hvorfor man tror på det, da burde varsellampene blinke kraftig. Jeg tror på fjøsnissen fordi jeg har sett den. Og selv om ingen andre i hele verden har sett den. Og selv om psykologer for lengst har bekreftet at menneskesinnet kan produsere slike inntrykk helt av seg selv. Så velger jeg å stole på mine sanser. Uansett hva. Og jeg er ikke syk. Dere skjønner ikke noen ting. Det er jeg som har sannheten. Dere er kun ute etter å ta den fra meg. Jeg stoler ikke på dere. Det kan ikke være slik som dere hevder. Ikke mas. Jeg må jo få lov til å tro hva jeg vil. Gå vekk. La meg dyrke min nisse i fred. For det er så uendelig viktig for meg. Det er så viktig at jeg ikke vil gjøre noe som helst annet i livet mitt enn å fokusere på fjøsnissen min. Hehe... Det har ikke klikket for meg altså. Jeg prøver bare å illustrere mitt poeng... :) Det samme gjelder spøkelser, engler, ånder, nisser, nøkken, do-draugen, storken og spagetti-monsteret. Mor til en annen kompis av meg tror altså fullt og fast på fjøsnissen. Og uten at jeg skal stille noen diagnose, så er jeg rimelig sikker på at kvalifiserte leger meget vel kunne gjort det. Men det skjer ikke, fordi det er akseptert og godtatt at vi skal kunne tro på hva som helst uten at noen stiller seg spørsmålet om hvorvidt det er en sunn tro, eller om det er en tro som KAN være et utrykk for at det ikke står så bra til med vedkommendes helse. Jeg har et søskenbarn som er sykepleier og som har jobbet på en psykiatrisk institusjon. Hun sa at dersom man definerte sykdom som en tilstand hvor ens tanker og handlinger gjør at det får en negativ konsekvens i forhold til egen livsutfoldelse, så ville 10% av norges befolkning kvalifisere til psykiatrisk behandling m/akutt innleggelse. Dette utsagnet kjenner jeg ikke bakgrunnen for. Så dere får ta det med en klype salt. Det kan tross alt være gammel overtro... ;-p Men om det er riktig, så forteller det i alle fall litt om forbedringspotensialet. Ha en riktig fin dag alle sammen, hilsen Fjøsnissen! :) |
Sitat:
Så bra da, at vi er enige om at ting ikke kan ties ihjel. Jeg tror nemlig at "trollene sprekker når de utsettes for sol", det være seg tabuer, følelser av skyld og skam, og, for den sakens skyld, nisser, troll og andre fantasifostre (ut fra min erfaringshistorie). Eksempelet ditt om vær synes jeg er interessant fordi det igjen viser hvordan våre egne referanserammer begrenser vår oppfattelse av hva som er viktig og uviktig, farlig og ufarlig. Om fiskere på "yttersida" hadde det samme forholdet til vær og værsignaler som deg vil det i ytterste konsekvens kunne bli svært farlig for dem. For meg er "Gud" et begrep som ikke er uproblematisk å bruke, siden det er så mange som gjør det på måter og sammenhenge rjeg ikke kan slutte meg til, som feks velsignelse av soldater på oppdrag. Jeg kaller det derfor "alt som er"- et uttrykk for skaperkraften, naturen og de kreftene jeg ofte opplever som jeg ikke forstår og har noe bilde av. Jeg er enig i at en slik "dyrking" du beskrivver, enten det nå er fjøsnisser, engler eller "Gud" ikke er sunn. Jeg er bare åpen for at jeg har hjelpere jeg kaller engler. De hjelper meg ikke alltid, men på samme måte jeg ikke avskriver darlingen selv om jeg ikke føler meg elsket eller sett absolutt alltid, velger jeg også å ikke avskrive min tro på hjelperene mine/englene rundt meg. Jeg dyrker dem ikke heller, men er takknemlig for at de er der. Høres det teit ut? Kanskje, men det er ikke så farlig. Tro er jo nettopp ofte full visshet om det en ikke ser. Når det gjelder tanker som får negative konsekvenser for dens enkeltes livsutforldelse tror jeg at det e rvi mennesker som er flinkest til å skape dette for hverandre gjennom kritikk, mistillit, rykter, mobbing etc, det komme ri liten grad av uforklarlige og/eller "overnaturlige" hendelser. Så forbedringspotenisalet må i så fall handle om at vi møter og forventer respekt av hverandre, ut fra de erfaringe rjeg har på området. med ønske om en strålende dag :) |
(Som sagt så er jeg snart på reisefot men kunne ikke unnlate å legge inn en kommentar til)
Først vil jeg si det er litt trist at ingen engang prøver å svare fornuftig på mine spørsmål og påstander. Dere angriper bare de setningene hvor jeg prøver å bruke litt sarkasme/humor (indikert med f.eks. :D og :)). Det er ingen vits å spørre meg hvem jeg regner med jeg kanskje vil treffe i helvete, fordi jeg tror da selvsagt ikke på noe helvete. Da er det heller ikke noe vits å spinne videre på en slik tanke, annet enn at det skulle være litt morsomt. Jeg har vært kristen i store deler av livet mitt og har nok lest bibelen mer enn en gang. Har også lest en god del om det åndlige og sett en god del TV programmet på emnet. For det går veldig mye av det for å si det slik... Hvordan kan man påstå at 0% av alle de påståtte menneskene som virkelig har overnaturlige krefter IKKE er interessert i å tjene noen penger? Jeg mener å kunne påstå at teletjenester, TV-"prester", m.m. viser at det er mer enn nok lyst på penger her i verden. Se her for hva jeg mener, dette er lettjente penger for en person som har overnaturlige krefter. Ikke en eneste person har kommet i nærheten av å kunne motta pengene. Jeg er interessert i å høre noen rasjonelle og fornuftige bortforklaringer på dette annet enn at de ikke er interessert i penger: http://www.randi.org/ Til vår supermoderrator: Det at Einstein trodde på gud er en vandre historie på samme måte som at Darwin ble kristen på dødssenga og trakk tilbake alt han mente om evolusjon. Propeganda fra den ene til den andre enden. Nå er ikke wikipedia den mest sikre kilden, men Einstein har skrevet: "My position concerning God is that of an agnostic. I am convinced that a vivid consciousness of the primary importance of moral principles for the betterment and ennoblement of life does not need the idea of a law-giver, especially a law-giver who works on the basis of reward and punishment." Annet svar han skal ha skrevet: "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." Når det gjelder forståelse av den åndelige verden så er det ikke noe som er lett å begripe. Hvem skal man tro på og hva kan man stole på. Kristne mener at alle ånder som ikke er av gud er djevelens kraft. Bibelen sier at vi ikke skal tilbe engler. Svein Magne Pedersen (fra hjembygda mi) mener nå hvertfall at Märtha søker demoniske krefter: http://www.fvn.no/nyheter/kristiansa...icle498824.ece |
Vil også bare si at jeg er en veldig positiv og glad person. Ønsker alltid det beste for alle mennesker og bærer aldri nag mot noen. Hvis jeg kommer frem som en hoven person i mine meldinger, eller jeg viser for lite respekt for andres tro, så har det ingen verdi for diskusjonen å kommentere det. Hadde jeg virkelig vært en liten dritt, så hadde ingen skrevet svar. Ha en flott dag!
|
Sitat:
Jeg sa forøvrig aldri at Einstein trodde på gud. Mange av hans sitater viser at han har et livssyn som beundrer en overordnet kraft/system, og samtidig er ydmyk overfor sin egen betydning. Dette vil jeg kalle å være religiøs. Andre legger kanskje noe annet i det ordet. Nyere forskning (snappet opp fra magasinet Science) antyder også at alle partikler stammer fra en og samme partikkel/energifelt. Artikkelen var litt for teoretisk avansert for min del, men den praktiske betydningen var i alle fall at alt i universet er det samme. Dette stemmer godt overens med viktige prinsipp i flere av de store verdensreligionene (eller alle, litt ettersom hvordan de tolkes). Artikkelen bygger på anerkjent forskning innen teoretisk fysikk (altså ikke noe Stephen Hawking-tøys). Du bør forresten ikke forvente at noen svarer seriøst på påstandene dine når du argumenterer på den måten du gjør, med flåsete og nedlatende kommentarer innimellom. Det er i alle fall veldig vanskelig å skille de seriøse utspillene fra alt det useriøse. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37. |