![]() |
Sv: Vafler!
Spiste det en del på Roskilde, litt salte pannekaker med noe vegetar-risotto i, og det var kjempegodt! Nå blir det ikke risotto da, men noe annet snadder!
Er på min siste melkeproduktfrie dag (bortsett fra smøret) har vært to uker uten, så jeg lurer på om jeg skal teste denne i morra:D (pannekake-piknik med litt rødvin, sounds good, 'ey?) |
Da er røra laget.. venter spent på at den skal tykne....
vente på at jernet skal bli varmt.. steke... steke.. steke.. mmmmmm.... virkelig gode... tenker dette blir en favoritt fremover.. disse kan jo godt brukes som dessert.. med den nye lett isen fra diplom-is snadder.. |
Oj, disse vaflene må jeg prøve:D
|
Pannekaker funka ikke noe særlig... Gikk fra hverandre i småbiter, og ble sååå feite at til og med JEG ble kvalm:o, he...
Kan jo godt hende jeg gjorde noe feil da men... |
Jeg lagde noen slags lapper, eller sveler som de ble seende ut som. De falt ikke fra hverandre, men ble ganske fete ja...
|
Da kan man jo teste å bytte ut smøret med 1 dl vann som hun opprinnelig sa. :)
Noen som har gjort det? |
Sitat:
|
Jeg hadde i røra:
4 egg ca 100 g smør 1 dl vann 1 boks creme fraiche 3 ts joh.mel Så sto røra ca en time i kjøkeskapet Hmm, noen forslag om forbedreinger, for dette ble nesten kvalmt, assa... |
:p Er det bare jeg som syntes at d smakte veldig mye kardemomme?
Eller synes jeg det var bra:D Men tror kardemommen forsvinner neste gang |
ja de smaker veldig kardemomme, men jeg synes det er godt da ;)
Nå har jeg laget ei røre som står og tykner snart blir det vafler og eksamenslesing ute i skyggen/sola :D |
jeg synes de er helt fantastisk gode jeg da.. Jeg har laget min egen vri.. jeg har 1 1/2 dl rømme og 1 1/2 dl fløte, så bruker jeg bare 50 gr smør og har i en dl vann istedet. jeg slipper å smøre jernet..
Sambo mente at disse var de beste lavkarbo-vafflene han har smakt.. Bruker vanligvis ikke kardemomme, men synes det var kjempe godt.. TAKK igjen Monix.. |
Jeg bruker ikke kardemomme i røra.
Og så har jeg bare 50 gram smør i. De blir liokevel veldig fete, så jeg kan ikke forestille meg 100 gram smør i. Fysj...:p |
Tror ikke jeg heller blir å ha kardemomme i røra neste gang:p
Det minner meg om boller. |
Sitat:
Kardemomme er ikke min favoritt smak:p |
Sitat:
|
Prøvde dette i dag. Stekte den på ganske svak varme, men alikevel hang de ikke sammen i det hele tatt :o
Kan ikke si ta dette smakte vanlig pannekaker, noen andre som har prøvd? :o |
Hadde samme problemet selv. Jeg måtte ha mer Johannes opp i røra.
Og så lurer jeg på om kanskje sterkere varme er tingen? Har også stekt dem som pannekaker (små pannekaker vel å merke), men de faller ganske lett fra hverandre da også. ...det er litt merkelig det der, for det er jo vanlig røre minus mel! Og det er da visserlig ikke melet i sånn røre som binder den sammen, det er da eggene? Og det er det jo plenty av.... så ikke skjønner jeg hvorfor de faller fra hverandre så lett. |
Er de lette å steke da?
|
OMG!!!!
De her var syyykt gode!!! Jeg har ikke vaffeljern da, så stekte de som små lapper i stekepanne.. Sa***n så gode da gitt!! En liten ert Heistad syltetøy på...Oh la laaaa... |
Sitat:
Da skal disse prøves, ja! |
Lagde disse i dag med 1% kesam i stedet for rømme siden jeg går på SB, og så tok jeg 50 g smør og en halv desiliter vann. Ble kjempegodt!
|
Jeg lagde også disse...
Håper det er tilfeldig, og det er det sikkert... Men jeg er skamdårlig nå... Flyr på do i ETT Sett, og blir helt elendig i formen før jeg løper på do... Jeg fulgte oppskriften helt da...... |
Sitat:
Er så langt unna forstoppelse som det mulig å komme :o |
Oh yes...
Men da vet jeg det.. Spiste kanskje for mange av de...var jo så gode:o:o:o Men da er jeg klar over det..og kan begrense meg neste gang!:) NYDELIGE vafler da, det skal være sagt! |
Prøvde vaflene igjen i dag men bytta ut 3 dl rømme med 1,5 dl CF og 1,5 dl fløte, tok 50 g smør og 1 dl vann men ble akkurat som sist.
Neste gang tar jeg nok uten smør :) Ble litt for fett |
ups..:eek:
skulle lage dobbelt porsjon,(får besøk i dag) men hadde for lite johannes-mel.. ble bare halvparten av mengden som skal være i.. må jeg ha i mel for å få den til å holde sammen.. eller??? noen som har prøvd denne med cottage cheese.. ?? Får meg ikke til å hive den i søppla heller har brukt en pakke rømme og en pakke fløte og 8 egg.. |
Kan bare svare for meg selv, men jeg fikk dem ikke til å henge sammen uten å bruke ganske mye av Gamle Johannes. Ca 7 tsk måtte til her i gården.
...men nå har jeg laget disse for 2 gang, og de blir bare mer og mer greie og ha med å gjøre, må jeg si. Alle sammen smatt velvillg ut av jernet når tiden var inne. ...skjønt jeg MÅ ha et digert jern, altså (Ok, hvorfor hørtes det så innmari lugubert ut...? :wacko: Nuvel...) for jeg fikk 10 plater denne gangen, men ikke 10 hele, hvis dere skjønner hva jeg mener? Røra gikk ikke helt ut i kantene. |
Jeg stekte disse som lapper i panna jeg..
Kanskje de henger bedre sammen da? |
Jeg har også forsøkt det, men hadde problemer med å snu dem.
Det beste er å bruke vaffeljern likevel, har jeg funnet ut. |
Sitat:
Serverte de med Lett is fra Diplomis..Knall altså.. Da kommer kardemomme smaken til sin rett.. |
Jeg hadde ingen problemer med å snu eller noesomhelst jeg:)...
Men så hadde jeg oppi 100 gram smør da, og satt på dass resten av kvelden..*yuk* |
Lagde disse i går kveld, hadde bare tre egg så røra ble ganske tykk. Tenkte jeg skulle prøve meg fram med hvor mye smør jeg synes er godt i røra, og startet med å ha i bare ca 30 gram. Da var det ingen problem å steke, og lett å få de ut av jernet. Så hadde je i mer smør, ca 50 gram til, da ble de mye vanskligere å steke.
Så min konklusjon er at de er lettere å steke til mindre smør man har i røren. :) |
Sier du det?! Det hadde jeg ikke tenkt på! Kanskje mindre smør neste gang da - det blir jo veldig mye gris når du steker. Fettet flyter jo og man må jo omtrent dusje jernet etterpå.
*observerer muntert antall sider på denne tråden* Dette må være landets mest diskuterte vaffler.... :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
:spisesnak Når det gjelder de vaflene så blir de like gode uten smør. Jeg tilsatte ca 1 dl. vann og litt mer johannes. Ikke henger de fast i jernet heller.( det er jo ganske mye fett i seterrømmen.)Smurte jernet for sikkerhets-skyld da jeg hadde stekt halve røren.:sikle:
|
Lagde disse i går som lapper. Utrolig gode:)
|
Sitter og gomler på disse nå. 4-åringen min er ellevill og har spist 3 (:eek:) plater på kort tid. I morgen skal hun få slike til frokost med smør og ost på, det blir nok populært.
Jeg kan tenke meg at disse er gode å bruke som "brød" (sandwich) om man feks. dropper søtstoffet og kardemommen. Tenk så godt om man feks. legger sennep, ost og skinke imellom 2 plater og steker i vaffeljernet? Skikkelig oste-toast! |
Sitat:
|
Sitat:
Har fått helt dilla på dem selv. :p |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22. |