Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Mensblødninger (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11416)

Engelen 16-01-10 20:24

Sv: Mensblødninger

Begynte på LCHF for 13 dager siden. På 8 dagen fikk jeg mensen (dag 27 i syklusen). Men mensen kommer liksom ikke helt igang. Er bare bittelitt nå i 5 dager. Vanligvis så blør jeg masse så dette er ikke normalen for meg. Lurer på om det er vanlig mens (pleier vanligvis ha mellom 30 og 32 dagers syklus), eller om det er pga det nye kostholdet? Håper ikke jeg skal få den vanlige mensen etter disse dagene med småblødning. Noen som har hatt det likt?

Kitt 16-01-10 20:48

Jeg har det faktisk helt likt akkurat nå!

Mandag begynte jeg å småblø en uke før jeg skulle, men først i dag kom mensen liksom ordentlig i gang.

Dette er vel 4-5 runde på ketolyse, og det er første gang kroppen min oppfører seg sånn!:eek:

Vet jo at det går seg til, men det er en smule irriterende uansett!:p

Amereta 17-01-10 00:19

Jeg har gått på lavkarbo i 2,5 mnd. Første gangen jeg fikk mensen hadde jeg utrolige mensen smerter i 1,5 uke. Da jeg kom hjem fra jobb var det bare å krype i seng med en varmeflaske. Men så gikk heldigvis de værste smertene bort, men denne gangen kom ikke mensen i det hele tatt. Flere som har merket dette? Noen som vet når lang tid det kan ta før den komemr tilbake? Har gått ned 5 kg, men var ikke stor i utgangspunktet. Men synes det er litt merkelig å miste mensen siden jeg bare har gått ned 5 kg - eller?

Kitt 17-01-10 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Amereta (Innlegg 817125)
Jeg har gått på lavkarbo i 2,5 mnd. Første gangen jeg fikk mensen hadde jeg utrolige mensen smerter i 1,5 uke. Da jeg kom hjem fra jobb var det bare å krype i seng med en varmeflaske. Men så gikk heldigvis de værste smertene bort, men denne gangen kom ikke mensen i det hele tatt. Flere som har merket dette? Noen som vet når lang tid det kan ta før den komemr tilbake? Har gått ned 5 kg, men var ikke stor i utgangspunktet. Men synes det er litt merkelig å miste mensen siden jeg bare har gått ned 5 kg - eller?

Det kommer jo helt an på BMI, fett% etc, men ellers høres det rart ut om ikke du faktisk er gravid, da!;)

Amereta 17-01-10 00:40

Tror ikke jeg er gravid ;) men det kan muligens være stress. Jeg har jobbet ekstremt mye de siste ukene, feks jobbet 7 dager i strekk med overtid hver dag. Satser på at den kommer tilbake neste mnd.

Kitt 17-01-10 01:26

Stress kan gjøre sånne greier med kroppen, ja!:p
Uansett greit å holde et øye med ting som at mensen forsvinner. Er jo som regel et tegn på at noe uvanlig skjer. På den ene eller andre måten!:eek:

A-p-o-c 17-01-10 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av petchy (Innlegg 781194)
Hadde vært skikkelig interessant å høre hva det er med lavkarbo som påvirker hormonene sånn og på hvilken måte etc. Synes sånn er kjempeinteressant jeg :D

JA! Er helt enig, spesielt etter å ha opplevd tullete syklus etter to uker på lavkarbo - hva skjer med oss damer på lavkarbo egentlig?

:mågoogle:

frifuggel 17-01-10 16:48

Jeg tror det er så enkelt som at vi lagrer hormoner i fettvevet, og når fettet blir borte, så frigjøres dette.. Dvs, jeg "vet" at vi lagrer endel hormoner på denne måten, resten er gjetting, ispedd en bit logikk. Sååå er det jo det at kroppene våre ikke nødvendigvis er så logiske, men den biten tar vi en annen gang :D

Gerd 17-01-10 17:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av A-p-o-c (Innlegg 817324)
JA! Er helt enig, spesielt etter å ha opplevd tullete syklus etter to uker på lavkarbo - hva skjer med oss damer på lavkarbo egentlig?

:mågoogle:

Det som skjer er at kroppens hormoner som allerede er tullete, begynner å normalisere seg :ja:
Meeget enkelt sagt.

men det ligger tråder hvor dette er diskutert her på forumet :)

A-p-o-c 20-01-10 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 817386)
Det som skjer er at kroppens hormoner som allerede er tullete, begynner å normalisere seg :ja:
Meeget enkelt sagt.

men det ligger tråder hvor dette er diskutert her på forumet :)

Nå har jeg søkt og søkt etter tråder på forumet hvor dette er diskutert og hvor det eventuelt finnes en konklusjon men jeg finner ingen. Det vil si, jeg finner ikke svar på hvorfor for syklusen oppfører seg annerledes hos friske kvinner. PCOS eller økt fertilitet blir et annet kapittel (det finner jeg forøvrig også bare som faktum, ikke med begrunnelse). Jeg finner dog en god del synsing...

Jeg har lyst å vite mer enn bare at "hormonene normaliserer seg", det er et for lettvint svar om en så intressant sak, synes jeg. Og at det virkelig skjer, har jeg jo personlig erfaring med. Er det noen derute som har en god henvisning? :detektiv:

Michelin 01-02-10 23:06

Hurra...2 uker med nuvaring, så kom mensen som ei kule-igjen :( Visst det er noen her som har litt erfaring med nuvaring på ketolyse så blir æ kjempeglad visst dere vil dele erfaringene med mæ :) Nevnte for gynekologen min at dietten lagde krøll i blødningsmønsteret, og han syntes det hørtes veldig rart ut...og det synes jo æ og, men æ vet jo at syklusen følg "oppskrifta" når æ ikkje e på lavkarbo. Kan jo selvfølgelig droppe heile ringen, men da får æ jo ei uke i mnd med styrtblødninge og hvitt ansikt ;)

ThereseA 02-02-10 00:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Michelin (Innlegg 825305)
Hurra...2 uker med nuvaring, så kom mensen som ei kule-igjen :( Visst det er noen her som har litt erfaring med nuvaring på ketolyse så blir æ kjempeglad visst dere vil dele erfaringene med mæ :) Nevnte for gynekologen min at dietten lagde krøll i blødningsmønsteret, og han syntes det hørtes veldig rart ut...og det synes jo æ og, men æ vet jo at syklusen følg "oppskrifta" når æ ikkje e på lavkarbo. Kan jo selvfølgelig droppe heile ringen, men da får æ jo ei uke i mnd med styrtblødninge og hvitt ansikt ;)

jeg har gått på nuvaring i 3mnd nå og jeg har fått mensen en gang mens ringen har vært inne, men jeg har sykt vondt i hoftene mine da, har hatt det hele tiden mens jeg har den inne.... skal ikke være sånn så kan hende det er noe galt med kroppen... prata med gynokologene på jobben og de syntes det var rart.... er det 2 uker totalt du har gått eller lengre? for det tar tid for kroppen og bli vant til et nytt prevansjonsmiddel

Michelin 02-02-10 21:55

Har brukt den ca 1.5 år nå, men har brukt den tidligere og. Har aldri uventa blødninger unntatt når æ e på lavkarbo :( Sist ble æ så sur at æ bare tok den ut så det fikk blø ferdig, men no står det en sydentur på planen om 3 uke, så æ må prøve å få kontroll på det her til da. Har jo lyst å hoppe i havet mens (hihi-bra ordvalg!) æ har muligheta :)

ThereseA 02-02-10 22:01

kan høre med legen din og du kan få sånne piller som stopper det da..

elsemor83 20-02-10 19:51

Godt å lese at det er flere i samme bås. Jeg har også gått på p-piller i mange år men har nå fått en rar mens på tvers av sykluser.. Litt irriterende, men håper det gir seg snart.:)

StegforSteg 08-03-10 12:22

Glad jeg fant denne tråden nå, for jeg har blødd i sammenhengede 3 uker nå, første ukene bare pittelitt rødt ferskt blod, men har nå hatt styrtmens i 3 dager. Skal begynne på nytt brett på pillene på onsdag så da håper jeg det gir seg...

agurken 08-03-10 15:50

Don´t count on it, p-piller er ingen hindring for min del i alle fall... Sorry demotiveringen her altså, men det kan hende de pillene ikke vil hjelpe deg å bli kvitt den. Jeg ble ferdig med min menstruasjon på torsdag morgen. Bare for å starte på´n igjen i dag!! AAAHHH, jeg blir litt sprø!!!!

Vettel 08-03-10 16:05

Her er syklusen helt normal. Faktisk mer stødig enn den har vært på lange tider. :) Muligens litt mer menssmerter, men om det har med lavkarbo å gjøre, aner jeg ikke.

anette76 08-03-10 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 844448)
Her er syklusen helt normal. Faktisk mer stødig enn den har vært på lange tider. :) Muligens litt mer menssmerter, men om det har med lavkarbo å gjøre, aner jeg ikke.

Rart at du sier det, for hos meg er det helt motsatt med smerter :)
Jeg har alltid vært sterkt plaget av menssmerter men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg hatt mye mindre smerter. Den første mnd hadde jeg ett par dager med ekstra blødning men ellers så har den vært veldig punktelig!

Vettel 08-03-10 16:59

Logisk sett så burde smertene bli mindre tenker jeg. Men det er muligens bare spekulasjoner og ville ideer fra meg! haha!
Eller så har jeg hatt EL hele veien, men nå har det blitt "skikkelig EL", og dermed litt mer smerter?!

Er det ingen gynekologer på forumet da? ;)

Bollemor 08-03-10 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 228974)
Hei :)

Har jo prøvd meg på atkins lignende mat et par uker. Har ikke sjekket vekta ennå :D, men har gjort andre erfaringer.
Jeg har kunnet slutte med vanndrivende medisiner :ja:
meeeen har også fått mensen tilbake!!!!! DET ville jeg ikke da! Går jo på p-sprøyte for å slippe det. Har ikke hatt mens på tre år jeg og så kommer den nå når jeg spiser lavkarbo??? :confused:

Kan virkelig lavkarbo få kroppen til å overstyre "tilført hormongreier" for å få kroppen i naturlig gjenge igjen?? Og virker sprøyta fremdeles eller er den utradert av denne lavkarbokosten???

Håper Torkil kan svare meg, er jo litt småfrustrert da :eek:

Jeg har det samme probleme:eek: Fikk tilbake mensen etter 3 år på p-sprøyten.. har ikke had noe form for blødninger på de 3 årene heller.. Men nå er jeg nettopp ferdig med OVER 3 uker med mensen..:eek:
Skjønner ingen ting jeg:confused:

Kanutten 08-03-10 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bollemor (Innlegg 844522)
Jeg har det samme probleme:eek: Fikk tilbake mensen etter 3 år på p-sprøyten.. har ikke had noe form for blødninger på de 3 årene heller.. Men nå er jeg nettopp ferdig med OVER 3 uker med mensen..:eek:
Skjønner ingen ting jeg:confused:

P-sprøyte og lavkarbo gikk ikke i lengden. Jeg skifta ut til kobberspiral og har nå mensen på dagen hver 4. uke og den varer i nøyaktig 3 dager. :p

Bollemor 08-03-10 19:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 844531)
P-sprøyte og lavkarbo gikk ikke i lengden. Jeg skifta ut til kobberspiral og har nå mensen på dagen hver 4. uke og den varer i nøyaktig 3 dager. :p

vart det ikke stabilisert eller?:confused:

Kanutten 08-03-10 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bollemor (Innlegg 844538)
vart det ikke stabilisert eller?:confused:

Jeg prøvde vel et halvt års tid, men uvissheten om sprøyta virkelig funka eller ikke ødela mer enn all den uventa mensen.

Bollemor 08-03-10 19:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 844539)
Jeg prøvde vel et halvt års tid, men uvissheten om sprøyta virkelig funka eller ikke ødela mer enn all den uventa mensen.

uff.. har jo vært så fornøyd med det, jaja.. får se hvordan det går med meg

juppjupp 24-03-10 14:07

Jeg har lest på forumet ang menstrasjoner ol... føler de fleste der har fått mensen i tide og utide...men min er borte...og det har den aldri vært visst jeg ikke har vært gravid da...
Jeg går ikke på prevasnjon, men samboeren min har ordnet det delen ;)
Men nå er jeg fortvilet fordi jeg ikke har fått mensen, og jeg hadde jo aldri trudd det skulle bli noe jeg savnet...hehe...

Håper noen kan dele sine erfaringer med meg på dette punktet...så kanskje jeg ikke trenger bekymre meg lenger...hehe...

ada-emilie 26-03-10 20:26

Min første mens på ketose nå: ikke smerter(hadde litt før), merker den ikke på kroppen i det hele tatt så jeg glemmer at jeg har den når jeg ikke er på do. Kommer mindre blod enn ellers. Når det kommer til at mensen er rensende er jeg ikke så sikker på om jeg er enig. Om man har fått eggløsning er det klart at materialet til forberedelsene til en befrukning må renses ut, men om man hindrer eggløsning ser jeg inggen grunn til at mensen er viktig. I taoismen er det oppfordret til å gjøre øvelser for å hindre eggløsning så lenge man ikke ønsker barn for å spare på livsenergien som går tapt når egget støtes ut.

Carisma 26-03-10 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 854540)
om man hindrer eggløsning ser jeg inggen grunn til at mensen er viktig.

Jeg har ikke eggløsning og ikke mensen vanligivs. For noen år siden gik jeg til gynekolog etter lang periode uten sjekk, da hadde jeg nesten en kg oppsamlet slim og avfallsstoffer i livmora. Når dette samler seg over tid kan det føre til unormal celledeling o.l (også kjent som kreft). Jeg er som du sikkert forstår ikke enig i det du sier...

Cherry 09-04-10 14:36

Tror jeg legger inn håndkle snart. Fikk mensen i overgår. Litt sik som gradvis ble større og større utover dagen i går. I natt har jeg blødd gjennom tampongen som var så inntrukket i blod at den var på vei ut. Unødvendig å si hvordan jeg så ut mellom beina selv med to store bind som forsikring for tampongen og bestemortruse. Det var bare å skifte sengklær i dag. Heldigvis har jeg lært meg å sove på plastlaken under vanlig laken under disse dagene.

I dag har jeg blødd ut intet mindre enn 3 truser og 1 bukse. Tampongen greier ikke å ta unna alt og må skiftes hver halvtime. Står på badet og vasker meg og det drypper på gulvet og det ramler sånne store klumper her og der.

Men smertene er verst. Jeg merker at de blir gradvis verre for hver mens og om 3-4 måneder kommer jeg sikkert til å være det trollet på denne tiden:D

Kitt 09-04-10 17:48

Sover du med tampong???:eek: Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken", en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!:eek:

Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!

Ellers kan jeg anbefale Menskoppen i hvert fall om natten!

Cherry 10-04-10 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 860232)
Sover du med tampong???:eek: Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken", en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!:eek:

Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!

Ellers kan jeg anbefale Menskoppen i hvert fall om natten!

Burde nok nesten sove med tampong ettersom hvis jeg ikke gjør det så må jeg opp og vaske meg hver halvtime. Av en eller annen grunn så greier ikke jeg å holde meg grisefri med bare bind. Det lekker overalt. Det går nok helt fint med 4 timer med tampong i (jeg passer på å veksle hver 3-4 time mellom tampong og bind og bare bind sånn at underlivet får "puste" og ikke går konstant igjenplugga), men har bestilt sånn kopp.

Det er ikke så unormalt til meg å være. Har sånne blødninger hver 5. uke. Hele greia varer bare 4 dager og har allerede begynt å dabbe av. Men har sånne menssmerter og ett skikkelig humør. Tåler ingenting og da spesielt ikke fra enkelte *kremt** jeg tåler lite av fra før:cool:

ada-emilie 11-04-10 13:02

Carisma: er du sikker på at dette skyldes mangel på mens? Sa legen det?

Photobscura 11-04-10 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 860898)
Carisma: er du sikker på at dette skyldes mangel på mens? Sa legen det?

Under menstruasjon så slipper jo livmoren hinnen sin, det er det som skaper blødningen. Dersom man går lenge uten blødning, så virker det i hvert fall for meg ganske naturlig at denne hinnen vil bli veldig tykk over tid ...
Men det Carisma beskriver er jo en konsekvens av PCOS.

Kitt 11-04-10 13:13

Ja, men om man ikke har mens- syklus, er det vel ikke naturlig at det bygger seg opp noen slimhinne- ting!
Hinnen er jo for å motta et befruktet egg. Om det aldri løsner noen egg, har man ingen syklus, eller, og hva da?:confused:
Tror jeg er spørsmålet her!
Da ville man jo ha samme problemet på p- sprøyter, p-piller etc for de som mister mensen av det, men det har man jo ikke!:p

Photobscura 11-04-10 13:16

Man hindrer modning av egg og dermed eggløsning med f.eks p-piller, ikke selv blødningen. Så dersom man har blødninger, så vil jo fortsatt livmorhinnen slippe hver måned selv om det ikke kommer noe egg.

Kitt 11-04-10 13:28

Jada, jeg vet mekanikken bak ppiller, men mange mister jo mensen helt. Betyr det at de også lagrer hinne fordi de ikke har noen syklus? Eller lager de ingen hinne fordi kroppen tror den er gravid? Og hvorfor skulle dette være forskjelllig fra andre grunner til at egg ikke modnes?:confused:
Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!:p

Carisma 11-04-10 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 860914)
Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!:p

Nå er det vel nettop det som er PCOS, at halvparten av syklusen som regel virker helt fint, men det stopper opp halvveis.
For min del overproduserer jeg østrogen, men ikke noe progesteron. Dermed produserer kroppen egg og hinne som bare det, men signalene om at de er ferdige og kan slippes kommer ikke.

Kitt 11-04-10 20:01

Takk for nærmere forklaring, Carisma!:)

ada-emilie 12-04-10 08:54

Vel carisma da er du uenig i mitt utsagn for egen del pga din stoffskiftesykdom,men for andre friske vil jeg fortsatt stå ved mitt utsagn:"om man hindrer eggløsning ser jeg ingen grunn til at mensen er viktig." fordi kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.

Carisma 14-04-10 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 861365)
kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.

Men hinnen kommer vel før egget, for at det skal være klart til å fange det opp? Og ved uteblivelse av egg bare sparer kroppen på hinna, og lager en ny for å være forberedt til neste egg?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.