Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Røde prikker på overkropp (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7800)

ketoseprinsen 21-01-12 19:13

Sv: Røde prikker på overkropp

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1287613)
Virker som om du rett og slett reagerer på ketoner i omløp! Man er jo faktisk teknisk sett i ketose til noe over 100 gram kh om dagen, bare at dette ikke er målbart på sticks. Ser også en viss logikk i at det samme skjer ved alkoholinntak, ettersom dette også blir til ketoner.

Er helt enig. :)
Så da må man prøve å planlegge kostholdet deretter, føler at lchf er så lett og "digg". Klare regler og man kan spise det man vil, men å lage kosthold med 100-150 karbo føler jeg er litt mer om og men på samme måte som lavkalori. Får bare prøve og feile litt så går det seg nok til på en måte. :)
Klarer jo å spise sunt på lavkalori-ish også, men problemet mitt tidligere er at jeg har gått på en smell med for mye trening i forhold til hvor mye energi jeg får i meg, og når jeg prøver å oppjustere går jeg opp i vekt. Classic begynnerfeil.

Photobscura 21-01-12 19:33

Med tanke på at staten anbefaler et kosthold med 200-300 gram karbohydrater om dagen som det optimale, så har du mye å gå på. ;) Det sies at man fint kan kalle et kosthold lavkarbo på opptil 150 gram kh om dagen, og om du i tillegg trener så har du i hvert fall mye å gå på! :)
Kanskje du heller bør tenke litt mer lavglykemisk? Lese deg opp på Fedon og fylle på med belgefrukt, helkorn og frukt og kutte litt ned på fettet? Det behøver ikke å være så vanskelig heller. Flere her inne lever på den måten, og mange planlegger noe sånt til vedlikehold. :)

Uansett greit å belyse at ketose ikke passer for alle. Har aldri hørt om et såpass "ekstremt" tilfelle som deg, men jeg vet at flere har reagert med utslett i ketose i forbindelse med svette og syntetiske plagg, f.eks. Det er vel bare noe med den enkeltes kjemi!
Men lykke til! :)

ketoseprinsen 21-01-12 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1287620)
Med tanke på at staten anbefaler et kosthold med 200-300 gram karbohydrater om dagen som det optimale, så har du mye å gå på. ;) Det sies at man fint kan kalle et kosthold lavkarbo på opptil 150 gram kh om dagen, og om du i tillegg trener så har du i hvert fall mye å gå på! :)
Kanskje du heller bør tenke litt mer lavglykemisk? Lese deg opp på Fedon og fylle på med belgefrukt, helkorn og frukt og kutte litt ned på fettet? Det behøver ikke å være så vanskelig heller. Flere her inne lever på den måten, og mange planlegger noe sånt til vedlikehold. :)

Uansett greit å belyse at ketose ikke passer for alle. Har aldri hørt om et såpass "ekstremt" tilfelle som deg, men jeg vet at flere har reagert med utslett i ketose i forbindelse med svette og syntetiske plagg, f.eks. Det er vel bare noe med den enkeltes kjemi!
Men lykke til! :)

Takk takk :)
Er flere jeg har pratet med som har hatt det som meg, men de fleste velger å gi seg med å spise lavkarbo før det har gått så lang tid. Jeg har vært veldig interessert i å finne selve kilden til problemet, men når det blir så grovt som at ketonene får skylda(som er mest sannsynlig) klarer jeg ikke alene eller med hjelp å komme noe nærmere ett svar.
Fedon er absolutt en mulighet. :) Har oppfølgingstime hos Hexeberg 31.januar, så jeg burde klare å holde ut de siste 10 dagene når jeg har drevet med dette utslettet i mange mnd. Så får jeg se om de har funnet ut noe mer.

Jeg kommer uansett til å oppdatere om jeg vet mer, tydeligvis en del folk som har opplevd dette eller lignende utslett.

Ketoveggis 23-05-13 10:40

Hei Folkens! Er det fortsatt folk her som sliter med kløende blemmer/vabler på kroppen når de er i ketose?

Jeg får dette hver gang jeg går ned fort i vekt, hovedsakelig under armene, under brystene og på ryggen. Dette har skjedd begge ganger jeg har vært i ketose (etter bare noen dager) og tidligere når jeg gikk fort ned i vekt (husker ikke diett).

Noen som vet hva som hjelper av behandling? Er desperat. Ønsker ikke å slutte med ketolyse, men vil bare kontrollere den fordømte kløen. Bruker sterk steroid krem, men hjelper ikke nok på kløen!

Hjelp!

jankph 23-04-14 06:03

Litt artig å ta opp denne tråden igjen, vel 8 år siden jeg deltok i den, selv om grunnen til å ta den opp igjen ikke er fullt så artig.

Etter å ha nådd målvekten for snart 8 år siden gikk det så som så med vedlikeholdet og etter et av-på-forhold til lavkarbo ble det pluss 20 kg til slutt, før jeg tok meg selv i nakken ved nyttår og mistet 10 av dem siden da, takket streng diett og intensiv trening. Det som skremte meg var nok at jeg begynte å nærme meg 100-tallet på vekta, pluss en del små plager som helt åpenbart hang sammen med for mye å bære på.

Som sagt, 10 kg er borte og 10 til skal bort, og det ser ut til å gå bra denne gangen, men så har også dette utslettet kommet tilbake og jeg måtte bare innom for å se hva i all verden jeg skrev at jeg gjorde. Så langt ser det ut til at å plusse på med Zyrtec og Ketolysetablettene (som jeg ikke har brukt hittil) hjelper ganske bra for meg. Kosten har jeg ikke endret på.

Photobscura 24-04-14 10:59

Velkommen tilbake, og gratulerer med ti kilo ned! :heia:

jankph 25-04-14 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1484637)
Velkommen tilbake, og gratulerer med ti kilo ned! :heia:

Takktakk. Jeg bør kanskje legge til at jeg dessuten bruker litt hydrokortisonkrem for å dempe utslettet og Eurax for å ta bort litt av kløen. Jeg opplever det uansett ikke som spesielt plagsomt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.