Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

Nannah 20-01-10 15:11

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

noen nøtter og øllpølse?

Tertit66 28-01-10 17:58

Hei
Samboeren min og jeg har gått på lavkarbo-diett i 2 uker. Han har gått ned ca. 4,5 kg., jeg har gått ned ca. 1,5 kg. Vi har holdt oss på ca. 15 karbohydrater hver om dagen. Vi har testet oss med Keto-Diabur-test og vet at vi har vært i ketose (ca. 50 mg/dl). Nå opplever vi plutselig at vi nesten ikke er i ketose???? Hva skjer??? Vi spiser fortsatt det samme som vi har gjort i disse to ukene. Vi spise brød fra Baker Samson som har 32 karbohydrater i et helt brød. Vi spiser mellom 4-6 tynne skiver om dagen. Alt pålegget er stort sett uten karbohydrater. Til middag får vi i oss litt karbohyrater i løk og papirka, men ikke noen annet. Nå lurer vi på hva vi gjør feil? Kan noen gi oss et godt svar? Er det noe vi burde gjøre annerledes?

Mocca :) 28-01-10 19:22

Du kan jo bake hjemmebakt brød evt knekkebrød!?
Mange gode oppskrifter her inne!:)

Tertit66 28-01-10 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mocca :) (Innlegg 823243)
Du kan jo bake hjemmebakt brød evt knekkebrød!?
Mange gode oppskrifter her inne!:)

Takk for raskt svar. Jeg har forsøkt å bake brød, men ingen av oss likte det. Har prøvd flere typer :(

Carisma 28-01-10 19:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tertit66 (Innlegg 823259)
Takk for raskt svar. Jeg har forsøkt å bake brød, men ingen av oss likte det. Har prøvd flere typer :(

Da ville jeg forsøkt å kutte ut brød og heller spise andre, rene matvarer.

Tertit66 28-01-10 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 823261)
Da ville jeg forsøkt å kutte ut brød og heller spise andre, rene matvarer.

Hmmm.... er ille glad i brød da :o

Carisma 28-01-10 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tertit66 (Innlegg 823356)
Hmmm.... er ille glad i brød da :o

Men at man liker noe trenger ikke bety at man må spise det hele tiden :D Jeg trodde ikke jeg kunne leve uten ris... Nå kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg spiste det :rolleyes:
Men det krever litt planlegging.
Å legge om livsstilen hanlder vel så mye om å endre tankemønster og vaner. Dessuten sies det at det man har vanskeligst for å gi slipp på er det man tåler minst ;)

fett å være slank 29-01-10 19:57

Hei.
Startet opp i mandags, og kom i (svak/moderat) ketose onsdag:rolleyes:. Det jeg lurer på er om det er vanlig å få dårlig mage? :confused:
Håper noen kan svare meg på det
"fett å være slank"

Charlott 29-01-10 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av fett å være slank (Innlegg 823735)
Hei.
Startet opp i mandags, og kom i (svak/moderat) ketose onsdag:rolleyes:. Det jeg lurer på er om det er vanlig å få dårlig mage? :confused:
"fett å være slank"

Yepp, er helt vanlig å få urolig/løs/hard mage :) Er en ganske stor kostomlegging, men går seg kjapt til :)
Er forøvrig ikke grader av ketose, utslag er utslag! :)
Lykke til!

arnakristin 29-01-10 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av fett å være slank (Innlegg 823735)
Hei.
"fett å være slank"

Man operer ikke med grader av ketose, utslag er utslag. Husk at testen skal tas på kvelden, minst 2 timer etter siste måltid.
Ikke unormalt å føle ubehag ved omlegging til ketogent kosthold, for de aller fleste går dette over i løpet av et par dager mens noen føler ubehag i opptil et par uker.

fett å være slank 30-01-10 09:57

Tusen takk for hjelpen :D

Frk.Sofie 01-02-10 10:38

I dag skal jeg ha kyllingwok og lurer på hvordan jeg regner ut karbohydrater pr. porsjon.

Jeg veier grønnsakene (gulrot, kålrot, hodekål og rød paprika) før jeg steker de?
Problemet blir sweet chilisaus, kikkoman og fish sauce når jeg går på ketolysekuren, bør jeg kutte ut sweet chili (butikk kjøpt) og kikkoman? (Jeg finner ikke oversikt over karbohydrater i disse varene på matvareguiden)

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i en slik porsjon?

Takk for svar:)

Charlott 01-02-10 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frk.Sofie (Innlegg 824809)
I dag skal jeg ha kyllingwok og lurer på hvordan jeg regner ut karbohydrater pr. porsjon.

Jeg veier grønnsakene (gulrot, kålrot, hodekål og rød paprika) før jeg steker de?
Problemet blir sweet chilisaus, kikkoman og fish sauce når jeg går på ketolysekuren, bør jeg kutte ut sweet chili (butikk kjøpt) og kikkoman? (Jeg finner ikke oversikt over karbohydrater i disse varene på matvareguiden)

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i en slik porsjon?

På Ketolyse skal du ikke spise rotgrønnsaker, kun grønnsaker som vokser over jordan + løk. Gulrot og kålrot bør mao droppes. I sweet chillisaus er det masse sukker/karber og bør brukes med forsiktighet, om i det hele tatt. Det står vel på flaska hvor mye den inneholder?
For å finne ut næringsinnholdet på Kikkoman og sweet chili kan du bruke google/kvasir, skriv navnet + næringsinnhold og du vil finne svar.

For å finne karbohydratene må du først finne karber pr 100 gr, veie det du skal bruke og regne ut.
Dette om utregning og hvilke gr.saker som er lovlige står forøvrig i boka.

Frk.Sofie 01-02-10 12:42

Skal sjekke boken litt nærmere igjen jeg..har ikke lest at jeg ikke kan spise rotgrønnsaker, bare at de har masse karb..

Det står ikke på flaska hvor mye, men det står sukker så den må jeg nok droppe..

Charlott 01-02-10 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frk.Sofie (Innlegg 824895)

Skal sjekke boken litt nærmere igjen jeg..har ikke lest at jeg ikke kan spise rotgrønnsaker, bare at de har masse karb..

Det står ikke på flaska hvor mye, men det står sukker så den må jeg nok droppe..

Du kan godt være blant de som tåler litt av stivelsen som er i rotgrønnsaker, men til å begynne med ville i allefall jeg ha holdt meg til det mer sikre :)

Har du forsøkt å søke på chilisaus her på forumet? Kan jo hende noen har funnet en som er ok å bruke på ketolyse?
Aldri godt å si hva de kreative menneskene har har funnet ;)

Frk.Sofie 01-02-10 13:58

Nei har ikke forsøkt men det skal jeg gjøre. Selvfølgelig er det stivelse i disse rotgrønnsakene, det tenkte jeg ikke på..mye å huske på ja..

Da får jeg prøve en annen variant med brokkoli, blomkål og litt paprika:)

Takk:)

Charlott 01-02-10 14:02

Minimais er lov, det samme er sopp, squash og aubergine :) Ting jeg synes er godt i wok i allefall :)

Carisma 01-02-10 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 824907)
Har du forsøkt å søke på chilisaus her på forumet? Kan jo hende noen har funnet en som er ok å bruke på ketolyse?
Aldri godt å si hva de kreative menneskene har har funnet ;)

Jepp, noen har funnet (opp) en :D: http://forum.lavkarbo.no/showthread....ght=chili-saus
Jeg bruker denne masse!

ramonica 03-02-10 19:44

Kan man drikke kaffe når man går på Ketolysediett?

ramonica 03-02-10 19:46

og fins det en brødoppskrift utn karbohydrater?

ramonica 03-02-10 19:49

eeeh....har funne oppskrift....litt for snar me å spøøre utn å lete :)

Jabba 03-02-10 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ramonica (Innlegg 826252)
Kan man drikke kaffe når man går på Ketolysediett?

JA! Gjerne med en fløteskvett i hvis du liker det!

ramonica 03-02-10 19:50

så bra :) Nå blir samboeren min glad :) hehehe

Karissima 03-02-10 20:28

Hei
Jeg var i butikken for å kjøpe cocosa men fant ikke den. Kjøpte en som heter biona coconut virgin oil. Lurer på om noen av dere kjenner til den og om den kan være et bra alternativ til cocosa. Har ikke så mye greie på dette så jeg er svært takknemlig om noen kan gi meg et svar :)

Photobscura 03-02-10 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 826300)
Hei
Jeg var i butikken for å kjøpe cocosa men fant ikke den. Kjøpte en som heter biona coconut virgin oil. Lurer på om noen av dere kjenner til den og om den kan være et bra alternativ til cocosa. Har ikke så mye greie på dette så jeg er svært takknemlig om noen kan gi meg et svar :)

Kjenner ikke til det merket du kjøpte, men cocosa får du kun kjøpt i helsekostbutikker ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.