Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45513)

Frøken Scott 24-06-11 19:40

Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Det er ganske underholdende med skrivefeil i innlegg som gnåler om andres skrivefeil. :spisesnak:

Supera 24-06-11 19:50

Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sugar daddy (Innlegg 1146243)
Hei. Vil starte med å si at jeg har fått mye fin hjelp av å lese igjennom dette forumet. Mange engasjerte og positive mennesker. Det som plager meg litt er alle som omtaler antall gram karbohydrater som "karber".

Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord. Siden mange her inne er smarte føler jeg at mange av innleggene likevell kan virke dumme på folk som kanskje skal lese seg opp om denne strålende dietten/livstilen.

Jeg ber instendig om at flere refererer til karbohydrater og ikke "karber" i fremtiden :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1146244)
Skal man poengtere skrivefeil så heter det livsstil , kilogram og likevel ;)

I tillegg er heller ikke igjennom et ord. Og kostholdsfilosofien din står til lavkarbo som heller ikke er et ord. Hvorfor skal du få lov til å bruke ord som ikke er ord når du ber andre om å slutte å bruke ordet karber som du mener at ikke er et ord?

Men det skal sies at jeg heller ikke liker order karber. Men det betyr ikke at andre ikke skal få lov til å bruke forkortelsen.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sugar daddy (Innlegg 1146514)
Hei. Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alle sine skrivefeil eller språkferdigheter. Har selv dyslektiske venner og har stor forståelse for det. Vet også at jeg er langt dårlig på og formulere meg skriftelig enn verbalt. dette var bare kritikk av ordet karber :)

Jeg er ikke noen erfaren formumbruker så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil setter jeg pris på det :)

Dette er ikke noen troll eller krig mot alle formumbrukerne her inne.
Jeg liker faktisk dette forumet og dens holdninger veldig godt :)

Nå er jeg langt fra perfekt grammatisk, men jeg fant ganske mange feil her:
"langt dårlig"? Skurrer veldig. Jeg tror du mente å skrive "langt dårligere".
"og formulere" er og/å-feil.
skriftelig skal være uten e.
Alltid stor bokstav i begynnelsen av setningene.
Alltid punktum i slutten av setningene (det glemte du i slutten av avsnittene)
Først sier du dette forumet altså intetkjønn og så er det plutselig hannkjønn?
Og så har du flere subjektløse setninger. Jeg bruker det veldig mye selv, men det er ikke grammatisk riktig.

Ellers er det også litt småplukk som ikke er direkte feil, men som høres rart ut.

Men vi er på et forum! Man må jo godta slikt. Ingen hadde sannsynligvis en gang reagert på rettskrivingen eller grammatikken i innleggene dine hvis ikke du hadde laget en tråd hvor du ber oss om å slutte å bruke karber som du mener ikke er et ord. Kaste stein i glasshus, vet du...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1146610)
De aller fleste blant oss har sikkert erfart å ergre seg over en eller annen slang eller språktrend - selv får jeg for eksempel spader av "-is"-endelser brukt om alt mulig (slappis, flinkis, etc) ...

Åh, me too! Noen -is-endelser går an da... Tyggis f.eks. Men det er fordi alle sier det rundt her, så jeg har sagt det hele livet.

Batillip 24-06-11 21:43

Hei.! Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alles sine skrivefeil eller språkferdigheter. Vet også at jeg er langt dårligereog å formulere meg skriftelig enn verbalt. Ddette var bare kritikk av ordet karber. :)

Jeg er ikke en noen erfaren formumbruker, så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil, setter jeg pris på det. :)

Dette er ikke noen troll eller krig mot alle formumbrukerne her inne.
Jeg liker faktisk dette forumet og dents holdninger veldig godt. :)

Therese_M 24-06-11 21:47

Ukjært barn har mange navn.. Karbohydrater, karbo, karber, cho, kh osv osv

Anne 24-06-11 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 1146618)
Jeg synes rett og slett at vi skal slutte å skrive. Make love, not text!
I ytterste konsekvens kan man ende opp som journalist eller, gud forby, forfatter! :cool:

:eek:
Ig(nite) da...:p...jeg lever av forfattere:cool:

Så herlig tråd i et ant-karbe forum:p Sorry..kunne ikke dy meg.

Olive Oil 24-06-11 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1146810)
I tillegg er heller ikke igjennom et ord. Og kostholdsfilosofien din står til lavkarbo som heller ikke er et ord. Hvorfor skal du få lov til å bruke ord som ikke er ord når du ber andre om å slutte å bruke ordet karber som du mener at ikke er et ord?

Men det skal sies at jeg heller ikke liker order karber. Men det betyr ikke at andre ikke skal få lov til å bruke forkortelsen.

Nå er jeg langt fra perfekt grammatisk, men jeg fant ganske mange feil her:
"langt dårlig"? Skurrer veldig. Jeg tror du mente å skrive "langt dårligere".
"og formulere" er og/å-feil.
skriftelig skal være uten e.
Alltid stor bokstav i begynnelsen av setningene.
Alltid punktum i slutten av setningene (det glemte du i slutten av avsnittene)
Først sier du dette forumet altså intetkjønn og så er det plutselig hannkjønn?
Og så har du flere subjektløse setninger. Jeg bruker det veldig mye selv, men det er ikke grammatisk riktig.

Ellers er det også litt småplukk som ikke er direkte feil, men som høres rart ut.

Men vi er på et forum! Man må jo godta slikt. Ingen hadde sannsynligvis en gang reagert på rettskrivingen eller grammatikken i innleggene dine hvis ikke du hadde laget en tråd hvor du ber oss om å slutte å bruke karber som du mener ikke er et ord. Kaste stein i glasshus, vet du...

Åh, me too! Noen -is-endelser går an da... Tyggis f.eks. Men det er fordi alle sier det rundt her, så jeg har sagt det hele livet.

Det skulle vel vært en liten komma etter 'smarte' der også. Siden vi er inne på den biten der, mener jeg.:D

Øystein 24-06-11 22:39

Definisjon av ord: lyder eller bokstaver som bærer mening og er minste enhet i en setning.

Hmm :rolleyes:

Batillip 24-06-11 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil (Innlegg 1146923)
Det skulle vel vært en liten komma etter 'smarte' der også. Siden vi er inne på den biten der, mener jeg.:D

Et lite komma.

Olive Oil 24-06-11 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1146952)
Et lite komma.

Jaggu.. Må forsvare meg med at jeg først skrev 'en kommafeil', men den kjøper dere vel ikke..:o

:liste:

Batillip 24-06-11 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil (Innlegg 1146955)
Jaggu.. Må forsvare meg med at jeg først skrev 'en kommafeil', men den kjøper dere vel ikke..:o

Nei. Beklager! :cool:

Olive Oil 24-06-11 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1146957)
Nei. Beklager! :cool:

Hvorfor beklage?

fremtid 25-06-11 00:15

Denne tråden var skikkelig tidsfordriv...Jeg er dansk og skriver ofte feil. Jeg bryr meg ikke noe om hvordan folk ønsker å uttale/ skriver karbohydrater..spiller vel ingen rolle egentlig så lenge man forstår hva som er ment:)

VSB 25-06-11 10:37

Og jeg som trodde denne tråden ble lagt død i går... Kan vel holde på en stund. Selv skriver jeg rimelig rett til vanlig, men med tastatur og dataskjerm går det gjerne litt i kryss og det er ikke alltid jeg tar meg tid til å lese så nøye igjennom og rette alt...

Photobscura 25-06-11 10:53

Det hender jeg bruker ordet karber sånn i forbifarten, men om jeg skal forklare noe for nybegynnere skriver jeg karbohydratrer. Skjønner at det kan være forvirrende for folk som ikke har noen kjennskap til lingoen. Men stort sett skriver jeg karbohydrater, eller forkorter til kh. Sånn generelt ser jeg ikke det store problemet med å skriver karber, egentlig, som noen nevner heter jo tross alt forumet lavkarbo. Jeg er over snittet språknerd, og har ingen problemer med slang, brukt i riktig sammenheng. Det er ikke alltid det funker å være uformell.

Photobscura 25-06-11 10:56

Oi, der skrev jeg funker. :p Men jeg kan forsikre om at jeg var veldig uformell da jeg skrev det. Jeg har på meg t-skjorte og alt som er!

Dolsi 25-06-11 12:32

Når jeg begynte å bruke dette forumet så hadde jeg aldri hørt forkortelsen karber, men jeg forsto jo straks hva det var.
Synes det er helt greit å forkorte det til karber jeg, så slipper man å skrive karbohydrater hele tiden.
Tenker at dersom noen plages av at vi skriver karber, så får det bli deres problem :)

Vidundra 25-06-11 13:43

Re: Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1146391)
Når man slenger ut noe sånt på et lavkarbo - unnskyld lav-karbohydrat (pust og pes:eek:) forum så må man forvente reaksjoner.

Oi, ja, pust og pes, absolutt. Hele SEKS ekstra bokstaver! Oh man! Hvordan i alle dager skal man overleve all den ekstra energien det tar å taste, for ikke å snakke om den ekstra hjernekapasiteten for å huske bokstavene og rekkefølgen? :eek:

(If you can't beat them, join them.)

Frøken Scott 25-06-11 14:07

Sv: Re: Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1147226)
Oi, ja, pust og pes, absolutt. Hele SEKS ekstra bokstaver! Oh man! Hvordan i alle dager skal man overleve all den ekstra energien det tar å taste, for ikke å snakke om den ekstra hjernekapasiteten for å huske bokstavene og rekkefølgen? :eek:

:lol:

silje21 25-06-11 14:47

så mye pes, for noe så lite, *sukk*

ikke rart det er krig i verden :/

Cherry 25-06-11 15:25

Sv: Re: Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1147226)

Hvordan er dette noe bedre enn det du prøver å påpeke?:p

Edit: Egentlig ingenting bedre. Tonen var relativt nedlatende mhp. at det "bare" er seks ekstra bokstaver. Dermed faller hele kampen din i grus. Den burde du holdt deg for god til.

Snorkfrøken__ 25-06-11 16:59

Mange gode kommentarer til dette innlegget, jeg fikk meg en god latter:D

Kanutten 25-06-11 17:04

Har ikke noe å kommentere jeg... Bare følger med fra sidelinjen og håper at alle blir gode venner til slutt.. :spisesnak

Vidundra 25-06-11 17:44

Re: Sv: Re: Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1147264)
Hvordan er dette noe bedre enn det du prøver å påpeke?:p

Edit: Egentlig ingenting bedre. Tonen var relativt nedlatende mhp. at det "bare" er seks ekstra bokstaver. Dermed faller hele kampen din i grus. Den burde du holdt deg for god til.

Kampen min hadde allerede falt i grus, og man blir lei av å prøve å "gå foran med et godt eksempel" når alt man får igjen for det er å bli kalt "besteborgerlig" og beskjed om at "litt må man tåle". Hvorfor skal jeg holde meg for god til noe, når dere andre ikke gidder det? Jeg har ikke prøvd å male meg selv som noen helgen, jeg hadde bare håpet på litt gjensidig respekt og forståelse. Min egen tråd har bevist at det ikke lar seg gjøre, og da gidder jeg ikke å vise respekt selv overfor noen som ikke fortjener det.

Jaggu, jeg er bare et menneske, jeg og. Dere får kalle meg et troll nå da.

nellie 25-06-11 18:30

Vidundra: Tror du har misforstått begrepet "troll" litt:) Et forumtroll er en som kommer inn på et forum KUN for å erte på seg folk, ved å slenge ut noe provoserende. Ikke for å skape debatt, men for å skape strid og splid. Det kommer fra begrepet "trolling" som ikke har noe med å være "et troll" utenfor et forum, å gjøre.

Deanna 25-06-11 18:35

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1147320)
Hvorfor skal jeg holde meg for god til noe, når dere andre ikke gidder det?

Det er egentlig et veldig interessant spørsmål. Personlig prøver jeg å holde meg for god til ting jeg ikke synes er riktig, selv om andre ikke gjør det. Er ikke det en viktig del av det å trives med seg selv og ha respekt for seg selv?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.