![]() |
Sv: Kalorier
Jeg tror grunnen til at noen får vektstans av nøtter er enten at de spiser for mange av dem eller fordi de er intolerante/allergiske. At noen får vektstans av ost kan skyldes at de er insulinresistente og reagerer på melkeproteinet. At noen ikke går ned av fløte og rømme tenker jeg har med kaloriene eller at de faktisk inneholder litt karbohydrater som kan bli for mye for enkelte. Grunnen til at noen reagerer på tomat, paprika etc. kan være allerig eller intoleranse med økt vann i kroppen som resultat. Det er altså snakk om overfølsomhet eller for mye kalorier. Om man har spist masse av en type matvare i sitt liv er det ikke unormalt å bli allergisk av denne matvaren. Kroppen har fått nok, i lange baner og sier ifra med motstand, en allergisk reaksjon.Matvarer man blir hekta på er gjerne de man bør kutte ut om man opplever vektstans fordi det er disse man gjerne ikke lenger tåler så godt.
|
går man ikke ned når man er intolerant el har allergi.
min datter raste i vekt fordi hun hele tiden hadde diare. iallefall om det gjelder meieriprodukter. hva som skjer når du spiser noe annet du reagerer på hvet jeg ikke hva som skjer. |
Sitat:
Jeg er ikke så bevandret i dette... hva er MCT-olje? Hørtes unektelig ut som noe veldig bra:) Tas den ikke opp i kroppen? Hva skjer da? Og selges den på helsekost? Hvis den får meg til å føle meg varm og gir meg aktivitetsbehov skal jeg løpe og kjøpe:D |
Sitat:
må ha det bare må ha det :) |
Sitat:
Olje som smaker pyton... Og jeg kan IKKE si at jeg fikk mer energi av den.. Hvorfor skulle jeg det egentlig siden den ikke tas opp i kroppen? Jeg prøvde den for endel år tilbake. |
å ja, det måtte jo være en hake med den :(
|
Sitat:
|
Sitat:
Og PSMF er vi ikke så happy over her på lavkarbo.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ergo kan det motsatte også skje; at man går ned fordi man spiser noe man er allergisk mot. |
Sitat:
Kliniske tester har vist samme hva man spiser, så er det til syvende sist kcal inn og ut. samme hvor energien kommer fra. Om forsøkspersonene må sulte eller være mett er en annen ting. Og mye av nøkkelen (i det virkelig liv hvor fristelser og tilgang til mat er stor) er å holde sulten i sjakk, slik at man ikke spise mer enn man trenger. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hittil i dag har jeg spist såvidt 600 kcal, finnes alt annet enn sulten så det blir ikke store matinntaket i dag heller. Men vekta står bom ;) Jeg MÅ opp på 1500-2200 med riktig fordeling for å gå ned, slik er det bare :) Om alle kropper hadde reagert likt på alle dietter hadde vi vel ikke behøvd mer enn en diett og vi hadde alle gått greit ned i vekt. Slik er det nå engang ikke :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men er absolutt ikke lett å finne ut av hvor mye, og hva en skal spise. |
Sitat:
|
Sitat:
Hva er din bakgrunn for å ha valgt ketolyse forresten? Ren nysgjerrighet... :) Ta med at den tiden jeg har vært på forumet har jeg snakket med og lest om små mennesker (altså i høyde og vekt) som spiser opptil 3000 kcal hver dag og store mennesker som spiser 1400 og begge går ned - men de kan ikke endre på inntaket for da stopper vekten opp. Forbruket bestemmes som du sier av hormonene i kroppen, og vi er alle forskjellige. Noen finner sitt "inntak" pr dag intuitivt og slipper å telle, mens andre kan spise og spise uten at det stopper seg naturlig. Mine ord om å bruke proteinbehov som utgangspunkt for kalorinntak pr dag er et forsøk på å tipse de med problemer med å finne "sitt" inntak. Dette kan brukes som et fint utgangspunkt - man kan gå opp litt og sjekke hvor grensen for inntak går med en lavkarbofordeling. De fleste av oss føler ikke sult på lavkarbokosthold, så det er ikke der utfordringen ligger. Jeg har heller ikke særlig tro på BMR og sånt - fordi slike utregninger ikke tar hensyn til de forskjellene hormonelt og ellers vi mennesker har. Dermed havner en stor del i gauss-kurven der BMR og alt "passer" - mens en hel del faller utenom (litt sånn som normalverdiene på blodprøver...) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Hadde man spist kun 600 kalorier i 1 mnd hadde man nok gått ned i vekt (men ikke på en sund måte, og anbefales ikke :p), men reell vektnedgang over et kort tidsrom er jo uansett vanskelig å beregne når det er så mye som spiller inn, blant annet mage- og tarminnhold og vann i kroppen. Og 1 kilo kroppsfett er vel omtrent 7000(?) kalorier, så hvis man da har et kaloriunderskudd på 1000 iløpet av en dag er det ikke sikkert dette synes på vekta med en gang. Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, så dette er bare mine tanker ;) Termodynamikkens lov om energibalansen gjelder nok uansett... vanskelig å si imot fysikkens lover... men det kan jo prøve å forklares :p |
Sitat:
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05. |