![]() |
Sv: Himalayasalt, et vidundersalt?
ja, vet hva som ligger i forkant.
dog vedkommer ikke dette hva diskusjonen opprinnelig dreide seg om, påstander om mirakelvirkninger fra himalayasalt eller sukkerpiller delt ut av kvakksalvere. når det er sagt, skal det også sies at stamceller er et svært spennende område, fysisk, medisinsk. |
Her kan du lese mer. Fagius har jeg som sagt snakket med og han har fått all epikrise ang sønnen min. Jeg venter bare nå på svar.
|
Sitat:
|
og jeg vil våge den påstanden at dette er medisin og ikke alternativ medisin
|
Sitat:
|
nei, dette er banebrytende medisin, basert på, igjen, temmelig omfattende undersøkelser, studier og resultater.
|
Sitat:
Heldigvis finnes det mange måter å hjelpe på,stamceller ser lovende ut. En annen ting jeg ville vurdert å se litt på er ernæring i forhold til MS. Stadig flere blir frisk av MS ved å gi kroppen det den trenger for å helbrede seg selv. http://www.youtube.com/watch?v=ypqaogsfw6k |
Sitat:
Da jeg jobbet på et sykehjem pleide vi kjevle over margen på et hodekålblad og legge på liggesår. Sårene grodde fortere en all annen remedie! |
maggot brukes jo allerede her for fjerning av dødt vev.
india har mye bra for seg det, samidig er et vel ikke alt derfra jeg ville brukt ukritisk. landet har jo ikke den beste historien på HMS, hygiene, barnedødsfall, lepra, tbc, etc, etc. samtidig har de også svært gode leger, noe jeg absolutt ikke fornekter |
Sitat:
Maggot høres dessuten litt mer alternativt ut! Kvakksalveri! :ja: |
Fluelarver brukes ved plastikkirurgiske avdelinger og hudavdelinger ved store sykehus i alle fall, så joda, det brukes så absolutt. Det blir ofte brukt på kroniske sår som ikke vil gro. Det funker ganske bra faktisk :)
Tror mange glemmer placeboeffekten ved alternativ medisin, samtidig som placeboeffekten blir sett ned på fordi det ikke er "ordentlig medisin". Om en pasient blir fri fra sine smerteanfall så er jo det helt toppers, helt til pasienten nevner at det var Snåsamannen som hjalp med dette. Da er det plutselig noe helt annet enn gledelig, for da snakker vi om lureri og hele den pakken, og vi glemmer at for den det gjelder så er det helt ekte og noe så fantastisk som en smertefri hverdag :) Pasienten blir altså frisk, men siden det ikke er på rett måte så er han/hun ikke frisk likevel.. Om vi derimot pøser på et medikament med bivirkningsliste lengre enn Bibelen, da kan vi endelig si at hun/han er frisk. Forstå det den som kan. Placeboeffekten er helt utrolig fascinerende, burde vi ikke heller spille på lag med den istedet for å dra den ned i gjørma? |
Fluelarver brukes i Norge ja http://www.sabima.no/Fluelarver-sm%C3%A5-biokirurger
Ser ut som de sliter med å finne ut eksakt hvordan det virker, men det virker. Lurer på om det er vitenskapelig bevist at det virker. |
|
Er det VITENSKAPELIG bevist? Om ikke så er det jo bare tull?
|
ja, i motsetning til homeopati og slikt kvakksalveri, vet vi at maggoter spiser dødt vev og skiller ut et sekret som har en antiseptisk effekt.
i motsetning til snåsamannen, krystaller, detox og annen svindel er dette testet, underlagt såkalt peer reviews og gjenskapt av andre. i motsetning til å bare slenge ut en påstand om en mirakuløs effekt uten bevis og så hyle om heksejakt og latterligjøring noen ber om bevis. |
Sitat:
Kvakksalveri så lenge det utføres av noen som ikke er kledd i hvit frakk altså.... |
For en herlig, konstruktiv debatt vi har gående her!:)
|
flott å tillegge meg meninger, kanutten, virkelig flott.
men for å svare på utsagnet ditt litt mer seriøst, når det gjelder maggotterapi, har man vitenskapelige nedtegnelser fra tidlig 1800-tall under napoleonskrigene. men det er også langt eldre nedtegnelser om dette fra romersk tid og de gamle grekere. nei, jeg kaller de kvakksalvere og svindlere fordi de har en total mangel på bevis for sine påstander om effekt. |
Sitat:
|
|
Sitat:
Jeg sier ikke at vitenskapen er feilfri. Vitenskapen gjør nye oppdagelser hele tiden, innen alt fra hvordan universet oppstod til ernæring. Allerede på 70-tallet hadde man f eks briten John Yudkin som gjennomførte undersøkelser som viste hva karbohydratrikt kosthold kunne medføre, men hans resultater ble druknet gjennom en kombinasjon av politikk og penger (igjen, se BBC-dokumentaren The Men Who Made Us Fat, meget bra). Og selv om vitenskapen ikke er feilfri, er den langt bedre enn ubegrunnede påstander om at sukkerpiller skal hjelpe mot all verdens sykdommer, selvoppnevnte guruer med varme hender, mirakelsalver, krystaller, auraavlesning og stjernekart som bestemmer personligheten din. Nei, vitenskap er no dritt og skaper bare helvete for folk. For hva skal vi vel med den? |
Sitat:
Men selfølgelig kan man bli lurt underveis. Det gjelder både oss som tør prøve udokumenterte ting og de som kun forholder seg til veldokumenterte ting... (Og hva gjør du på lavkarbo da? ;)) |
Sitat:
Lavkarbo har da godt med skikkelig dokumentasjon. |
Sitat:
|
For meg virker det som om aksepten brer stadig mer om seg...
Men det spiller vel ikke noen rolle hva leger sier eller mener, for de tar jo feil uansett. I hvert fall i dette landet, eller hva? Nei, nå skal jeg gå for et detoksfotbad, for det skal være så bra! Tjohei! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55. |