![]() |
Sv: Kutte ut shampoo
Sitat:
|
Er det sånn at håret normaliserer seg med en gang man begynner med bakepulver? Eller er det en periode dere må vaske dere "ned", altså sjeldnere og sjeldnere pga håret tilpasser seg mindre fettproduksjon?
Hva er det med bakepulver? Er det slik at håret tror det ikke er vasket? (om dere skjønner) |
Sitat:
Skal man slutte med sjampo, så man passe på at siste sjampovask gjøres med en sjampo uten silikon, temmelig mange sjampoer inneholder det, har forskjellige navn. På lockig.se finner man liste over hvilke stoff sjampoen ikke skal inneholde. |
Sitat:
|
Det kan jo rett og slett være det at naboen din, Carisma, har naturlig en veldig produksjon av oljer i hodebunnen. Eller at han faktisk sjamponerer det, med sjampo som inneholder silikoner, og lar det gå noen dager mellom hver gang. Da vil jo håret se veldig fett ut.
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg for min del dusjer hver dag. Skyller det godt i rennende vann, men vasker det med balsam to ganger i uka. Bruker neutral balsam, den er godkjent jamfør balsammetoden. :) Jeg liker håret mitt bedre dagen etter jeg har vasket da, da det blir litt slett etter vask. |
Blei veldig nysgjerrig på dette her. Sliter med psoriasis i hodebunnen, og klør veldig til tider. Men tenkte at hvis dette er best for håret og hodebunnen min, vil eg prøve.
Kva slags eddik bør ein bruke i håret som glansmiddel etterpå? |
Sitat:
|
Sitat:
Har masse 7% eddik i skapet, så no kan eg endelig få brukt for dei :D |
Jada det er hipp som happ om du bruker brun eller blank 7%, eller eplesidereddik. Sistnevnte gir litt friskare lukt mens du skyller, men dei har ellers same funksjon. (Ikkje berre for glans, men også for å nøytralisere det basiske bakepulveret.)
Det går sikkert an å bruke 35% eddik også, dersom du bruker lite nok for å få spedd ut tilstrekkeleg. Men eg ville nok vore svært forsiktig. Det er ei ganske skarp syre i den konsentrasjonen. |
Hvordan bruker dere edikken? Bare heller dere det i håret, og skyller ut etterpå?
|
Sitat:
|
Sitat:
Spennende! Har du fortsatt med det? Jeg har nettopp begynt med balsammetoden, sliter med litt fett hår, men er jo bare i første uka :) |
Jeg har prøvd med bare balsam en uke nå og kommer til å fortsette. Jeg vasket håret med godkjent sjampo( neutral) siste sjampovasken og har siden brukt neutral balsam. Håret er på et vis fett de første 10cm, men ikke fett slik det blir etter 3 dager uten vask. Hodebunnen klør ikke noe og det ekle "fettet" som kommer i hodebunnen etter et par dager.
Men håret er litt strimete og litt tyngre. Men dette er jo bare første uka enda, regner med at det forandrer seg. En uke er alt for kort tid til å konkludere med noe som helst. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
1) Eg tar utgangspunkt i "1 tablespoon per cup" og 2 cups blir omtrent ein halvliter - og så har eg veldig mykje hår ;)
2) Kvifor ikkje skylle hovudbotnen også? Eddiken gir jo ikkje berre fin glans til håret, men det nøytraliserer hodebunnens pH etter den basiske bakepulverløysninga. |
Dette skal jeg prøve!
|
Snubla over denne siden for en uke sia:), og har vasket håret ganger 2 i bakepulver og epleeddik. Første gang med Freia´s og kom til å lese på boksen. Skvatt litt over innholdet og gikk fluksens til helsekost og fant en uten div.unødvendige natriumer. Har allerede fått kommentaren for fin på håret, har kutta ut alt av stylingprodukter,og så god plass i baderomskapet har jeg aldri hatt! Så mange slags TAKK skal du ha!!!:)
Sitat:
|
Sitat:
Jeg vasker håret mitt kun med neutral balsam nå, 2-3 ganger i uka. Funker utmerket! :) |
Men, lurer litt på balsamvarianten, du vasker ikke hodebunnen da?
Sitat:
|
Sitat:
Det er også superviktig at man før man begynner med sjampofritt, balsammetoden eller ikke vasker håret en siste gang(eller to om du bruker mye stylingprosukter) med en sjampo som ikke inneholder silikon( gjerne oppført med ord som slutter på -cone og -xane ), men med sodium laureth sulfat for å fjerne silikon, ellers får du ikke håret rent. |
Er nå inne i min andre uke med natron & epleeddik, og synes dette funker veldig bra. Tatt i betraktning en halvutvokst frisyre som jeg tidligere trodde krevde sin styling, bruker jeg nå ingenting og sveisen faller på plass, og jeg får faktisk kommentarer komplimenter rett som det er, så det jeg har gjort er foruten å slite håret bl.a. å skjule en god klipp! :o
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59. |