![]() |
Sv: Litt tabu for meg ... men ... puppene forsvinner
Tja...jeg slanker meg jo egentlig ikke for helsas del, om man ser det sånn. Jeg slanker meg fordi jeg ønsker å være tynn, hehe. Jeg ønsker å kunne kjøpe ett hvilket som helst klesplagg i en hvilkens som helst middelmådig motekjedebutikk i Norge og vite at det passer. Er jeg overfladisk? Egentlig ja;)
En evt. bukplastikk eller oppstramming her og der kommer til å være begrunna i mitt ønske om å se bra ut. Det er forfengeligheten som trer fram. Forfengeligheten er faktisk så sterk at det kan gå ut over livskvaliteten min dersom jeg måtte gått rundt med slappe pupper og hengemage. Så...overfladiskhet og helse henger nok litt sammen. |
Signerer deg, Cherry - skal innrømme at "så overfladisk" er nok jeg også, når alt kommer til alt. Sånn er det...
|
Fy for noen dårlige forbilder dere er som vil føle dere bra!
Jeg har et arr som dekker hele den ene skuldern min + endel på halsen. Dro kaffevann over meg når jeg var ett og et halvt år gammel. Er jeg en forferdelig person og et fryktelig dårlig forbilde for dattern min om jeg føler at jeg har litt lyst til å få det bort? Jeg går aldri med singlet eller t-skjorter som viser litt av arret. Gjør jeg det så får jeg tusen blikk og førti spørsmål. Nå har jeg ikke sjekka om det er noe mulighet for å få det bort, men regner med at det ikke er mulig, siden det er såpass stort og stygt. Men jeg kommer nok til å gå hele livet og ikke orke å vise frem skuldern min. Selvbildet og selvverdet mitt har jeg jobbet med for lenge siden og jeg har det helt fint med megselv. Er kjempeglad i kroppen min som har båret frem et barn og som følger meg i tykt og tynt. Men det betyr ikke at jeg har det kult med dette som har plagd meg og på en måte hemmet meg hele livet. |
Sitat:
Det er jo opp til foreldrene å vise holdninger, og om man fra før av har en holdning som du, Carisma, og så deretter legger seg under kniven, da kan man snakke dobbeltmoralsk. |
Jeg tenker at det må kunne finnes en mellomting, jeg. Om noen så dokumentaren til Claudia Lisboa på NRK (vet ikke når den ble sendt, for jeg så den på nett-TV, men tror det var ganske nylig). Mellom hennes familie og det trådstarter forespeiler er det et hav av nyanser. Det må jo gå an å ikke dra ting fullstendig til ytterpunktet.
Ja, jeg er forfengelig, litt overfladisk til og med, men det utelukker virkelig ikke at jeg har dybde, for det har jeg plenty av. Og jeg definerer meg fra innerst til ytterst. Litt greit å ikke se så svart/hvitt på det, eller?! |
Det går ann å ha flere lag, ja! Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.
Og det er ikke alltid det FYSISKE det går på, selvom det er det fysiske som forandrer seg. Er lett å sitte her på en høy hest og snakke høyt om at man HVERTFALL ikke slanker seg for å se bedre ut. Men ikke kom her og si at man føler seg litt mer vel i segselv etterhvert som kroppen minsker litt i størrelse. Come on. Den kjøper jeg ikke et sekund. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Bukplastikken gikk mer på utseende og selvfølelse enn på det medisinske, selv om sistnevnte også var et issue (ellers hadde jeg jo ikke fått det dekket heller), men som sagt var det ikke akkurat livstruende eller noe, hadde jeg måttet leve med det hadde jeg jo klart det selv om jeg har fått et helt nytt og bedre liv nå, med bukser som endelig passer og en synlig navle. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler for å forsvare meg, egentlig. Jeg håper og tror at mine barn vil forstå hvorfor jeg gjorde dette, at jeg aldri har hatt planer om å se ut som Barbie. Puppene mine burde også fikses, det samme med lårene, jeg har tross alt gått ned over 70 kilo og huden henger og slenger. Men jeg tar nok ikke flere operasjoner enn bukplastikken jeg har hatt, selv om jeg skjønner veldig godt de som velger å fortsette, for det er ikke noe gøy å ha to filleskinn som ligger og disser i BHen. Jeg har pupper som ei 80 år gammel dame, og jeg er 30. Men nå er ikke puppene noe jeg går rundt og viser til Gud og hvermann heller, så det skal jeg klare å leve med. |
Men Iset, jeg forstår ikke utsagnet "..så det skal jeg klare å leve med". Hvorfor skal du gå igjennom resten av livet med noe du overhodet ikke er fornøyd med når det kan endres med et inngrep som er like risikofritt og rutinemessig som en vaksinasjon? Om vi hadde levd i et samfunn uten moralister og bedrevitere der folk respekterte andres valg fullt og helt, ville du fortsatt sagt "det skal jeg klare å leve med" eller hadde du tatt en tur til legen?
|
Sitat:
Men bukplastikken angrer jeg ikke en eneste dag på, til tross for ubehaget i ettertid (noen uker i helvete, et liv i himmelrike). :) |
Ikke kjapt og greit, men så rutinemessig at risikoen vel er omtrent den samme. Jaja, kjedelig at du sliter med operasjoner men sånn utenom det da? Det er jo i prinsippet ganske kjipt at man har valget mellom å leve med noe man føler seg lite vel med, eller leve med at andre ser på deg som svak og overfladisk fordi man ikke lever opp til deres ubegrunnede moralske standarder? =/
|
Ja, jeg prøver å ikke bry meg om hva andre mener, jeg ville ikke leve med den magen jeg hadde og tok bukplastikk og om andre mener jeg burde ha levd med 2 kilo ekstra løshud på magen fordi datteren min en dag vil synes jeg er overfladisk, får bare være. Livet mitt er så forandret til det bedre at jeg lar det prelle av. Og det at lårene disser og puppene er små rynkeskinn er i grunnen veldig lite skjemmende i forhold til det jeg slet med før. Nå er jeg slank og har verdens flateste mage, jeg liker det jeg ser i speilet nå og det har jeg ikke gjort siden jeg var liten jentunge, egentlig aldri.
|
Synes folk er pussig aggresive mot carisma her, spesielt tatt i betraktning at mange synes alle burde få gjøre som de føler er best. Det inkluderer tydeligvis ikke å ytre det de mener er best.
Jeg tenker det er flott at flere her er negative til plastisk kirurgi, men veldig mange glemmer at dette ikke er en svart/hvitt sak. Jeg er vanligvis veldig enig i at folk får gjøre som de vil, og i et fritt land er det selvfølgelig ikke noe alternativ. Vi kan si hva vi mener om saken, men trådstarter både kan og burde gjøre det som passer henne best. MEN. Jeg synes det er utrolig viktig å tenke igjennom hvor grensa går. Plastisk kirurgi er ikke bare positivt, og selv om trådstarter virker voksen og reflektert er det litt skummelt å høre folk prate om kirurgi som en bagatell som man bare burde hive seg uti fordi det sikkert kommer til å gjøre livet sååå mye bedre. Å sammenligne slanking og plastisk kirurgi synes jeg blir vel ekstremt selv om man kan argumentere med at forfengeligheten spiller inn på begge. Men hvor går egentlig grensa i forhold til bukplastikk? Å rette opp arr? Nye pupper "bare" fordi naturen har gjort sitt? Jeg synes ikke man skal dra alt over en kam, men tenke litt igjennom hvor vi vil at grensa skal gå. Det handler litt om å ha standarder for hvordan vi vil ha det. Ideelt sett burde selvfølgelig alle være fornøyd med kroppen sin uansett. Jeg innser at det ikke er realiteten, men jeg føler at dersom vi aksepterer at man skal kunne endre det man vil så lenge man har muligheten, så har vi egentlig tapt. Og jeg nevner dette ikke fordi jeg synes hun skal være fanebærer i kampen mot forfengeligheten, men fordi jeg synes det er viktig å ha et reflektert forhold til konsekvensene av instillingen "det er bare å få det fikset". Jeg har en veninne som planlegger fettsuging for tiden, for å bli kvitt en del problemområder som alltid har plaget henne. Jeg vet hvor mye det betyr for henne, og støtter henne uansett i hennes valg. Men tror jeg operasjonen kommer til å spille noen som helst rolle for hvordan hun har det etterpå? Nei. Ikke en døyt. (Oi, det ble langt! Beklager om det er litt usammenhengende, hjernen er ikke på sitt beste under nattevakt. :P ) |
Sitat:
|
Sitat:
Hadde vi alle vært realistiske og nøkterne når vi så oss i speilet, hadde verden vært fri for spiseforstyrrelser og selvskading og sannsynligvis også plastiske operasjoner. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Tusen takk for alle svar, og for deres engasjement folkens.
Jeg er nå litt i tenkeboks-mentalitet merker jeg, og vet for tiden ikke helt hva mer jeg kan tilføre min egen tråd her. Mulig det plutselig dukker opp noe, men det får vi ta om det kommer. :o |
Sitat:
Men bare DU vet hva som vil føles rett for DEG! Og da bør du handle deretter. :klem: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47. |