![]() |
Sv: The return of romertopf
Fantes dessverre ingen her i huset ... Mamma husker disse, da. Mormor, superkokken hadde sånn alt på femtitallet.
|
Sitat:
Ikke så rart om en sånn var i bruk på femtitallet. En jeg kjenner kommenterte at det så ut som et kokekar hun hadde sett i en museumsutstilling av et romersk kjøkken. :rolleyes: Er visst ikke en helt ny patent. |
Ellers får jeg gå på Clas Ohlson og kjøpe en til to hundre spenn. Jeg har inntrykket av at det er verdt det ;).
Römertopf betyr forresten romergryte :). |
Sitat:
Må også få si at jeg synes det er verdt det. Jeg har tenkt at neste prosjekt i herligheten skal være lammeskanker. Må bare finne en oppskrift jeg kan avvike fra. |
Sitat:
|
Og det ble overhodet ikke tørt i römertopfen!:D
|
Sitat:
Hei , jeg bruker min til¨å lage mye god mat. Søndager , tar jeg gjerne en kalkunstek , og masse gode grønnsaker og setter stekovnen på ca 100 gr. Maten er ferdig når jeg kommer hjem fra tur. Den står da gjerne og godgjør seg en tre eller fire timer.:) |
Ser at de selger Römertopf hos traktøren, 3 forskjellige størrelser. :) Tror jeg må investere. ;)
|
Drar opp denne igjen siden jeg nå kan stille meg i rekken av de som har foreldre med mye rart i skapene. Fikk en av min mor som jeg tror aldri har vært brukt, så nå er jeg på jakt etter oppskrifter! :D Å bare "slenge oppi forskjellige grønnsaker og kjøtt" er jeg ikke kreativ nok til. :o
|
På matprat.no stod det at man kan bruke den på grill!
|
Sitat:
Googler du "mat i leirgryte" får du opp en masse!:sikle: |
Tror nesten jeg må gå til innkjøp av de bøkene selv. Fant ikke særlig mye på nettet, dessverre. :( Har søkt på både "mat i leirgryte" og "romertopf" uten å få opp så veldig mange konkrete oppskrifter. Skal lete videre på engelsk.. :)
|
Jeg klarte meg i mange år med en liten bok som heter "Mat i leirgryte" Den er fra 1988 og er opprinnelig svensk.
Den forteller om alt fra forskjellige typer gryter til steketemperaturer og råvarer og seff mer enn 100 oppskrifter som er gode å ha som utgangspunkt når man er helt ny i gamet! Den er ikke i salg lengre, desverre!:_oppgitt: Men noe liknende må det da gå an å finne! Denne feks! |
Takk, ja, jeg får kjøpe meg noe slikt. :)
I dag tenkte vi å slenge oppi noen grønnsaker, tre store kyllingfileter og tre poteter (:eek:) i romertopfen. Hvilken temperatur og hvor lenge bør det steke/koke? |
Hvis man takler å oversette oppskrifter fra engelsk finner man mye ved å søke på crockpot. :) Denne sida, feks: http://southernfood.about.com/library/crock/blcpidx.htm
|
Så godt å høre at det er flere enn meg som bruker römertopfen flittig.
|
*minne meg selv på å vanne römertopf'en* På søndag blir det langstekt lammeskank og grønnsaker :sikle:
|
Sitat:
|
Sitat:
At fuktigheten skal komme fra vannet? Uten kunne du vel like gjerne ha brukte en vanlig ildfast form? |
Også har jeg hørt at de sprekker uten vann? Kanskje når de er litt mer slitt, men....
|
I dag blir det kalvestek i leirgryta, ante ikke at den var så super å steke i. Fant min på Fretex. Spent på dagens middag:hungry:
|
Ble knallgodt kjøtt, alle var veldig fornøyd med smak og mørhet. Det blir ikke siste gangen jeg bruker den:)
|
Den er suveren på sånt som stek, da!:D Ingen fare for å steke noe tørt feks!;)
|
Men er det jeg som gjør noe feil, eller får alle masse, masse sjy i formen? Formen er nesten full av sjy... Type halv liter eller noe.
|
Masse god sjy som blir til god saus mens kjøttet hviler under alu-folie!:sikle:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04. |