![]() |
Sv: PCOS og tankesus..
Sitat:
Ketolysekuren er den lavkarboretningen hvor man spiser minst karbohydrater, dvs. fra 15 og oppover. Atkins begynner på 20. Men det er fremdeles lavkarbo om under 40 energiprosent karbohydrater i maten du spiser. Det betyr i praksis at alt under 150-60 gram karbohydater pr dag er lavkarbo. Et "normalt norsk kosthold" etter ernæringsrådets anbefalinger ligger rundt 300. Og når man tenker seg hvor mange som spiser mer usunt enn det - så er det nok fler som ligger godt over det også ! :) |
Sitat:
Våger meg på et spørsmål til; er Fedon og lavkarbo det samme da? Skal printe ut svaret ditt. Jeg har sagt det fra dag 1, det er mye jeg ikke skjønner her. Men jeg lærer vel ;) |
Sitat:
|
Hei!
Fedon er også lavkarbo, men der kan du spise litt mer karbohydrater, feks naturris, fullkornspasta, (disse i små mengder), linser og bønner og knekkebrød og lavkarbobrød. (lindbergbrød). Han legger vekt på at maten har lav GI; dette har du sikkert lest om nå som du har begynt å lese boka hans! Lykke til!:) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
I dag har jeg prøvd den der frokostpannekaken :p |
Sitat:
Ketolyse er en kostholdsfilosofi, og om du ønsker å vite mer om den så står det en del på kostholdsfilosofier her inne, eller på www.ketolyse.no Torkil, som har "funnet opp" ketolysefilosofien er her inne med jevne mellomrom. Ketose er når kroppen din er i fettforbrenningsmodus, og skiller ut ketonlegemer i urinen. Dette skjer når du kommer under et vist anntal gram karbohydrater pr dag. Dette måles med stix som du tisser på så Du er ikke i ketolyse, men i ketose håper dette var greie svar |
Sitat:
|
og så så jeg etterpå at mange andre har svart på det samme :p
|
En annen ting du kan gjøre, er å lage deg journal under journal-delen av forumet, så kan du skrive opp hva du spiser, og spørre etter tilbakemeldinger, eller gå tilbake senere for å se hva du har gjort, hva som har gitt deg platåer hva som er vanskelig, trening osv...
|
Sitat:
|
Sitat:
Viss ikke så kan du jo bare vente til du føler deg tryggere... jeg startet journalen min før jeg hadde boka også, så den er full av famlinger i starten... |
Høres dette greit ut? Tenkte høre med dere som kan dette her..
Frokost: Frokostpannekaken med tynt lag blåbærsyltetøy. Lett-syltetøy kjøpt på butikken. Vann som drikke. Lunsj: 0% yoghurt med eplesmak, litt kanel blandet i (skulle ikke det være så bra??), og noen mandler ved siden av. Vann som drikke. Middag: Meretes indiske simsalabin-oppskrift som utgangspunkt. Kyllingkjøttdeig, rødløk, brokkoli, creme fraiche, tikka curry paste, masala pulver. Jeg droppet altså noe av det som var i oppskriften. Salat, løk, agurk. Noen dæsjer med hvitløkpulver i rømmekolle som dressing. Vann til drikke. Kvelds: Cola light 2 Fedon-anbefalte knekkebrød med smøreost og skivet redikk. Noen mandler. I tillegg: 5 cashewnøtter Frukt har jeg ikke hatt i hus i dag. (Forbannede banafluer!!) Kan jeg bruke creme fraiche? Det er vel ikke særlig kalorivennlig, er det? Går det an å bruke rømmekolle i steden? Er det "lov" å bruke det for Fedon? Middagen var knallgod! Brokkoli har aldri smakt så godt, fikk litt dilla på det der. |
Sitat:
... det skulle vært en redigeringsknapp her ... ;) |
Sitat:
|
Sitat:
:rodme: |
Sitat:
|
Sitat:
Tror at Fedon anbefaler rømmekolle ja. Når det gjelder de cashewnøttene så er de ikke av de beste; passer best til kos. Mandler, valnøtter og hasselnøtter er bedre (mindre salt også). Du kan spise flere enn fem dersom du spiser disse, gjerne 10-12. Fint om du balanserer nøttene med feks frukt eller grønt. |
Sitat:
Men er det greit med creme fraiche i mat? Eller bør jeg bruke rømmekolle der også? Jeg tenker på sånne retter som Simsalabim feks. |
Fedon bruker rømme og creme fraiche i små mengder - så helt greit bare man ikke dynger på i mengdevis og bruker det hele tida!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27. |