![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
4000,- ???:eek:
Neida, fullt så dyr er den ikke. Koster noe sånt som 2800,- eller noe sånt! Jeg betalte 1300,- pga fibromyalgien. Vet om en som bare betalte 400,- i egenandel. Tannlegen din skal ha en liten bok som sier noe om hvilke sykdommer som gir rett til hvilke %- satser "avslag" osv. Noen sa det lå inn i datasystemet til tannlegen, men da må h*n jo først vite hva du feiler. Tror ikke det har noe som helst med uføre eller ikke å gjøre, for min søknad er fortsatt til behandling!:p |
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Onkel ble fratatt gåstavene sine fordi de hadde en liten spiss nederst. Alt er avhengig av hvem du møter på. |
Jeg får veldig ofte krampe under foten og denne forplanter seg til tærne..
Hvorfor det da...? Jeg knasker min magnesium som bare det. Nå skal det sies at jeg var fri for min magnesium og måtte ty til sambos magnesium som er både svakere og av et annet merke. Så i natt sov jeg uten kramper. Er det virkelig så stor forskjell på magnesium og magnesium?? |
Sitat:
Det samme gjelder forresten for jern... mange velger 100 mg ferroretard framfor 12 eller 18mg amminojern. Dette blir ofte galt for de fleste siden ikke-celert jern er VELDIG vanskelig opptagbart for kroppen og mange får enten forstoppelse eller diarre av dette jernet. (Er avføringen svart går jernet tvers gjennom...) Amminojern er derimot mye lett opptagbart og derfor kan tablettene inneholde mye mindre samtidig som de virker bedre... Skal man ta mineraltiskudd lønner det seg å ta en tur innom google og sjekke "bioavilabillity" til mineralet. Det er det man tar opp som teller, ikke det man tar inn. ;) |
De som er god på svensk, betyr ordet "högmagad" noko? Ei engelskspråkleg dame vi har på besøk seier ho ein gong har høyrt ei svensk jente snakka om noko som var "high stomached" og ho lurte på om det var noko ein sa på svensk. Anyone?
|
Sitat:
"högmagad" har jeg ikke hørt. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Spise for mye?? Føle at magen sitter oppe i halsen?? |
Sitat:
|
Er det noen som vet om man på diett.no kan få ut statistikk/oversikter for litt lengre tidsperioder, som uker eller måneder?
|
Sitat:
|
Noen her som spiller mindfeud? Mer morsommere enn wordfeud for man slipper tenke på teite ord man aldri har hørt om som faktisk blir godkjent.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Okei! Jeg har aldri spilt noen av delene, men jeg gjør et forsøk :D jeg heter vaskeklut der også jeg ;)
hvem er du, kanutten? |
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Er det farer forbundet ved å få barn for første gang når man er godt voksen. Hvis man f.eks venter til man er rundt 40 år, hva kan da gå galt i forhold til at man er i 20 årene?
Årene går, men jeg er enda ikke KLAR til å få barn, rett og slett. Men ser ikke bort fra at jeg en gang får lyst på barn. Går det an at man blir glad i sine egne barn, men at man blir "gal" av andres bråkende og brysomme barn? Jeg har nemlig utviklet en sterk motvilje til enkelte barn. Får rett og slett "noia" av bråkende barn. Høye lyder. Det gjør nesten vondt i ørene. Holder på å gå på veggene, og må gjerne fjerne meg fra situasjonen før jeg begynner å kjefte og smelle. Det er så masse bråkete barn, som hyler og skriker, som krangler, som vræææææææler i butikken, som ikke lyer foreldrene. Som man bare får lyst til å riste og henge opp etter skolissene .hehe. Mens fornuftige barn, som man kan snakke fornuft med, og som oppfører seg skikkelig og høffelig og tar hensyn til andre - de liker jeg. Da kan jeg være pedagosisk (gammel pedagog hehe), si og gjøre ting riktig. Være tålmodig og grei. Og det er jo slik jeg ønsker å være. Snill, blid, kjærlig, rettferdig, høffelig, vennlig i måten jeg snakker på, - ja det jeg har blitt opplært til da jeg utdannet meg. Og slik jeg var - før jeg møtte veggen og ble så heidundrande utbrent. Det er jo sånn jeg VIL være, Ønsker å være, og ER med de rette barna. Slites mellom et ønske om barn - (og vanvittig glede fordi jeg ikke har barn - når jeg omgås bråkete/uhøffelige barn. ) Tenker at man nok kanskje vil tåle mer fra sine egne barn enn fra andres? Tåler f.eks mye mer fra mine egne hunder enn andres. Noen som har tanker om dette? Regner med det ikke bare er meg som blir kokheit i toppen av skrikerunger osv? Veldig trist at jeg har det sånn. For jeg likte godt å jobbe med barn, iallefall de første årene. Nå nytter det ikke. Føler meg må vente med barn til jeg kjenner meg klar til det ? Eller kan jeg da risikere at toget er gått, og plutselig en dag står jeg der og rakk ikke bli med? |
Kan ikke svare på alt.. Men jeg har aldri vært et sånt "Barnemenneske". Venninna mi så etter barneklær som hennes fremtidlige baby kunne få, da vi gikk på ungdomsskolen, men jeg skulle aldri ha barn. Ikke likte jeg dem, ikke hadde jeg teken på dem, ikke noe kjemi med dem og syntes ihvertfall ikke de var noe særlig sjarmerende.
Men så klart det blir annerledes med sitt eget barn! Ihvertfall for flertallet, vil jeg tro.. Etter at jeg fikk Emma har jeg faktisk til og med blitt både glad i og knyttet bånd med flere barn på hennes alder.:) Blir ikke like oppgitt over andre bråkete barn heller, men er glad for at min lille engel oppfører seg greit, når vi er tilstede.:p Men jeg kunne aldri jobba i barnehage, eller noe sånt. All den skrålinga og trassinga og kranglinga og greiinga. Jeg hadde skreket og løpt ut etter et kvarter på jobb. |
Godt det ikke bare er meg :-)
|
Jeg har egen erfaring med å få barn ganske seint. Fikk min første da jeg var 35, og den siste (av tre) etter at jeg hadde fylt 40 år. Selv skulle jeg ønsket at jeg hadde kunnet få dem tidligere, for kroppen blir nok fortere sliten når man er såpass gammel. Men de ble ammet lenge alle tre. og det tar jo også kraft fra kroppen.
Derimot gjorde det meg ikke noe å gå glipp av noe da ungene var små, for jeg hadde allerede gjort så mye i mitt liv. :love: Det ble sagt at det var større fare for blant annet Downs syndrom når moren var gammel, men jeg vet ikke om det er ny forskning på området nå? |
Sitat:
Økt risiko for å få barn med misdannelser og feks Downs. Sjansen for å utvikle svangerskapsforgiftning og sjansen for morkakesvikt øker. Av og til har fødselen vanskelig for å komme i gang når man er såkalt eldre. Det blir derfor hyppigere keisersnitt. Det kan også oppstå lettere komplikasjoner etter fødselen hos en som er midt i livet. Faren for blodpropp øker. Som du ser, øker sjansene for komplikasjoner med økende alder! Men de aller fleste ganger går det helt fint med både mor og barn! Mange har ventet på det rette toget bare for å oppdage at det alt har gått eller aldri kom eller ikke forlater perrongen! Gjør ting i ditt tempo og skulle du ende med å ikke få egen barn, vel, så ble det sånn, da! Ikke sett i gang med et så stort prosjekt som et barn bare fordi du er redd for at du kanskje kan komme til å angre på at du ikke gjorde det! De fleste blir veldig glade i sine egne unger, da!;) |
Det jeg har erfaring med er å være barnet til eldre foreldre... Mange med eldre foreldre sier at det er tamt og kjedelig - at foreldrene er "gamle". Men jeg opplevde det aldri sånn (mamma var 42 og pappa 47). De oppsøkte aktivt andre med barn på min alder og det gjorde nok at de holdt seg "unge" til sinns lenger.
Dessuten var det fint å bli født til litt mer rommelig økonomi enn det foreldrene mine hadde med brødrene mine (15 og 18 år tidligere). Den ene, store ulempen er at jeg mistet foreldrene mine tidlig. Nå ble ingen av dem særlig gamle (67 og 75 år), men det er noe å tenke på - uten at jeg synes det skal forhindre noen fra å velge barn når det er riktig for dem. Ja, og på beintetthetsmåling møtte jeg ei grepa dame på 42 - som nettopp hadde født sin første... uten komplikasjoner. Og det var ingenting "tamt" eller "gammelt" ved den kvinnen. |
Huff, det er en del skumle komplikasjoner ja :-(
Men er liksom redd for å sette i gang med barn, før jeg føler meg klar. Er redd jeg ikke skal klare ansvaret, den store oppgaven det faktisk er med et levende barn som er avhengig av deg. Er barn kan du liksom ikke bare be om å legge seg på plassen eller i buret ..... *ler litt*. Et barn må man ofre seg 100 prosent for. Man må gi hele seg. Gi avkall på søvn kanskje. Jeg er veldig avhengig av søvn. Kanskje får man et sykt barn som trenger en mye. Hva da om man ikke klarer dette, ikke er sterk nok både fysisk og psykisk? Sette seg selv helt til side, og gi alt for barnet. Jeg vet ikke om jeg er klar til det. OM jeg klarer natt etter natt med gråting, amming, bleier. Om jeg kommer til å klikke, og bare ta med meg dyne og pute i kjelleren og stappe sov i ro i ørene .. litt satt på spissen kanskje, men det er rart med det når man presses til det ytterste. Overdriver nok noe, men det er ikke alltid en dans på roser. Min mor har gått med bekkenløsning på oss alle. Måtte ligge tre mnd på sykehus før den siste ble født, for hun kunne knapt bevege seg. Så jeg husker jo veldig godt hvordan det var. Men jo. Jeg har innimellom lyst på barn. Og ser ikke bort fra at jeg når jeg har fått modne noen år til, kanskje er klar. Men 40 tallet blinker faretruende der fremme . Med alt det medfører. |
Sitat:
|
Sitat:
Nå er mine 12 og 14 år og jeg er fremdeles ikke overbegeistret for alle andre unger, en del av dem er jo søte og gode og sånt, men jeg synes det er deilig at jeg ikke har ansvaret for dem og unngår faktisk å tilbringe veldig mye tid sammen med dem - spesielt når mine egne unger er hos faren sin. Da vil jeg gjerne ha helt barnefri. :) |
Jeg har kokt kyllingkraft.. Hvor lenge kan den stå i kjøleskapet uten å bli dårlig? (fryserforslag er irrelevante, da jeg ikke har mulighet til å fryse den)
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Skal du bruke litt og litt, ha den i små bokser så du bare kan ta ut det du trenger der og da!:) |
Sitat:
Kok inn til kraften er godt konsentrert og frys den i isbitposer. :) Og klarer du å la fettlaget være intakt på den som ikke er frosset så holder den lenger også. |
Sitat:
Men, dette at man tåler mer fra sine egne kontra andres barn er nå aldeles sikkert. Ja, jeg får prate for meg selv - men, jeg tror det ligger litt innebygd i mennesker. For at du skal klare rollen som mamma (eller pappa) MÅ du ELSKE barnet ditt - derfor elsker de aller aller aller fleste foreldre barna sine. Det er måten å overleve på. Husker da jeg ble mamma til min gode pode for snart 16 år siden ble jeg fyllt av en kjærlighet jeg aldri hadde opplevd før - det var en helt annerledes type kjærlighet enn hva jeg hadde opplevd før. Og, den var/er uendelig sterk. Som gjør at jeg ønsker å være en så god mamma som mulig, en mamma som er tilstede, som lytter, som er en venn, beskyttende, omsorgsfull. Det er det beste som har skjedd meg! :love: |
Går ketolysesticks ut på dato? Om så, blir de ødelagte da?
|
Sitat:
Om de blir ødelagt, kommer litt an på hvordan de har blitt behandlet. Har de blitt utsatt for mye fukt og/eller temperaturforandringer, er de nok ikke lenger til å stole på. Har de ligget på samme sted med lokket godt igjen, bør de kunne brukes en god stund etter holdbarhetsdatoen! |
Sitat:
|
"Internett eksplorer har fått et problem og har sluttet å virke , og må lukkes ......" noe i den duren
Denne kjekke meldingen får jeg nå opp i en rute stadig oftere. Gjerne gang på gang på gang samme dagen. Hva søren er dette da? har jeg fått noe virus tror dere? |
Jeg synes det er veldig kjekt å legge kabaler. Tenkte å se på nett om jeg får frem fremgangsmåte for andre enn de jeg kan. Men så får jeg bare opp onlinekabaler. jeg vil spille med min kortstokk.
Noen som vet om sider på nett som jeg kan lære fra? |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25. |