Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 18-07-12 18:08

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1367636)
Når sykehuset svikter og ikke gir tid når de har lovet, kan jeg da få dekket ekstra transportutgifter om jeg benytter meg av fritt sykehusvalg?
Noen som vet?

Ring til HELFO og snakk med dem. Det er de som godkjenner slike utgifter uansett og kan hjelpe deg med å finne frem i systemet!
Lykke til! :klem:

Kitt 18-07-12 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1367644)
Hva er egentlig rekommandert postsending? Tror ikke jeg har fått det før. Bestilte vitaminer fra bigvits, og har fått hentelapp på rekommandert sending. Vil det koste meg noe å hente den ut?

Betyr som regel bare at man å legitimere seg for å få hentet ut brev/pakke. Om det ikke står noe på lappen, trenger du nok ikke betale for å få den! :)

Photobscura 18-07-12 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1367649)
Betyr som regel bare at man å legitimere seg for å få hentet ut brev/pakke. Om det ikke står noe på lappen, trenger du nok ikke betale for å få den! :)

Hurra! Takk! :)

Photobscura 18-07-12 22:38

Ja, og så lurer jeg på om noen her har prøvd sjokoladekaka til Funksjonell mat? Så de solgte den på Meny da jeg var der sist, og er litt nysgjerrig. Tør ikke å kjøpe Idun karbolett igjen med det første, for da spiser jeg bare opp alt i en jafs og får vondt i magen resten av dagen, hvilket er litt ugunstig når jeg skal feire min egen bursdag. :cool:

senka 18-07-12 23:44

Akkurat,ikke ødelegge for bursdag;) Du er også kreps som jeg:)
Jeg hadde bursdag 14:DGratulerer med skoleplass du fikk,spennende;)

Photobscura 19-07-12 11:52

Jeg har nettopp sendt søknad om lån og stipend til Lånekassa. Noen som har ca peiling på hvor lang tid det tar før jeg får pengene?

Bønna200 19-07-12 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1367697)
Ja, og så lurer jeg på om noen her har prøvd sjokoladekaka til Funksjonell mat? Så de solgte den på Meny da jeg var der sist, og er litt nysgjerrig. Tør ikke å kjøpe Idun karbolett igjen med det første, for da spiser jeg bare opp alt i en jafs og får vondt i magen resten av dagen, hvilket er litt ugunstig når jeg skal feire min egen bursdag. :cool:

Sjokoladekaka fra Funksjonell mat er veldig god, men fant ut at den var litt i søteste laget... Men det står på pakka at du kan ha oppi kakao for å få den mindre søt. :)

Photobscura 19-07-12 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1367716)
Akkurat,ikke ødelegge for bursdag;) Du er også kreps som jeg:)
Jeg hadde bursdag 14:DGratulerer med skoleplass du fikk,spennende;)

Takker!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1367793)
Sjokoladekaka fra Funksjonell mat er veldig god, men fant ut at den var litt i søteste laget... Men det står på pakka at du kan ha oppi kakao for å få den mindre søt. :)

Aha! Ja, bra du sa. Jeg er litt var for alt for søte ting selv.

vaskeklut 19-07-12 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1367784)
Jeg har nettopp sendt søknad om lån og stipend til Lånekassa. Noen som har ca peiling på hvor lang tid det tar før jeg får pengene?

vanlig ventetid er vel tre til seks uker på behandlingen. når du får godkjent så tar det fra to dager til en uke fra de har mottatt signert gjeldsbrev. lånekassen forhaster seg aldri :eek:

Marina 19-07-12 16:24

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1367784)

Etter at du har betalt semesteravgift sender Lånekassen gjeldsbrev til deg (tar en uke eller to). Så skal du signere og sende tilbake. Jeg har pleid å få pengene inn på konto bare dager seinere, men det varierer veldig.

nellie 19-07-12 17:24

Jeg sendte studielånsøknad i forrige uke og fikk svar et par dager seinere om at søknaden vil behandles 16. august.. Er ikke ferdig med det forrige året før 15. august, da jeg var på ferie under den siste eksamen.

Synes lånekassen har vært superraske med mine søknader ihvertfall.:)

Photobscura 19-07-12 17:36

Takk for svar!

Carisma 19-07-12 18:30

Hvordan skal jeg finne motivasjon til å komme i gang igjen? :confused:

nellie 19-07-12 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1367858)

Tenke litt over hva alternativet til å komme i gang er?

Carisma 19-07-12 18:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1367859)
Tenke litt over hva alternativet til å komme i gang er?

Har forsøkt, hjalp desverre ikke.... blir bare litt sann jaja, hva så?... :(

Photobscura 19-07-12 19:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1367858)

Du som er sånn konkurransemenneske, kan du ikke gjøre som du råder andre til ift å slutte å røyke? :)

Carisma 19-07-12 19:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1367868)
Du som er sånn konkurransemenneske, kan du ikke gjøre som du råder andre til ift å slutte å røyke? :)

Å slutte å røyke var jo lett i forhold :o dessuten er det noe man merker effekt av. Akkurat nå virker det uoverkommelig med så mye jobb for så lite resultat. Særlig når man ser hvor lite som skal til før hele lasset velter og alle kiloene er på igjen. :hylgrine:

nellie 19-07-12 20:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1367873)
Å slutte å røyke var jo lett i forhold :o dessuten er det noe man merker effekt av. Akkurat nå virker det uoverkommelig med så mye jobb for så lite resultat. Særlig når man ser hvor lite som skal til før hele lasset velter og alle kiloene er på igjen. :hylgrine:

Vet ikke hvordan det er med deg da.. Men for meg er det ihvertfall 0 poeng i å gå i gang med noe som helst hvis jeg overhodet ikke føler at motivasjonen er der.. Da holder det i noen dager - et par uker også er det rett ut igjen.

Da har det hjulpet å enten:

1. Spise så mye dritt man klarer, sånn at man føler seg oppblåst, tung, sur, dårlig, drittete og fæl, i noen dager.

2. Henge i stroppen, så godt det går, frem til motivasjonen kommer dalende.

Carisma 19-07-12 21:58

Har dere brukt barnevakt bare for å få en dag for dere selv, eller er det misbruk av ressursene?

nellie 19-07-12 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1367891)
Har dere brukt barnevakt bare for å få en dag for dere selv, eller er det misbruk av ressursene?

Kommer vel an på om disse ressursene passer fordi at de må, eller fordi at de vil..

Kitt 20-07-12 14:22

Sitat:

Å ha en dag for seg selv, er ikke "bare"! Det er en nødvendighet for småbarnsforeldre og flere bør være flinkere til det, både hver for seg og sammen! :)
Altså, god bruk av tilgjengelige ressurser! ;)

KarMa40 20-07-12 17:03

Sitat:

Enig med Kitt, egentid gjør deg til et bedre menneske og mamma. Bruk barnevakt om du kan få, plutselig trenger du det og da er det fint å ha øvd.

Carisma 20-07-12 20:27

De vil, absolutt. Vi har hatt endel barnevakt i forbindelse med flyttinga og sånn. Og siden vi langt i fra er ferdig installert føles det utrolig egoistisk å bruke det bare til meg selv.... Det er jo en del av valget man tar med å få barn å ofre sitt eget liv.
I tillegg er ikke mamma i så god form om dagen, med astma i dette fuktige været, men hun vil jo så gjerne henge med junior. Så da blir det til at jeg ikke vil være ego og la de være alene, så blir jeg bare irritert og dobbelt sliten av å henge med de begge så mye :rolleyes:

Photobscura 22-07-12 10:49

Jeg lurer på om jeg kan mortle hele kaffebønner til kaffetrakter? Er tom for kaffe, men har en pose hele bønner jeg kjøpte ved en feil. Har ikke kaffekvern, men en morter ...

Dilly 22-07-12 12:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1368457)
Jeg lurer på om jeg kan mortle hele kaffebønner til kaffetrakter? Er tom for kaffe, men har en pose hele bønner jeg kjøpte ved en feil. Har ikke kaffekvern, men en morter ...

Hvordan gikk det?
Jeg hadde kanskje prøvd en sånn pepperkvern, eller i en bolle til stavmikseren, eller noe.. eller en plastpose med bønner og en kjevle til å slå dem i stykker med.

Furine 22-07-12 12:56

Eg prøvde å knuse kaffibønner med hakkeboksa til stavmiksaren, det vart ikkje finmalt nok, men det kan vere mi maskin som var problemet. Morter funkar nok, men eg ser for meg at det vil ta litt tid og krefter...?

synsegulla 22-07-12 13:06

Jeg lurer på hva ditt beste motivasjonsråd er, uansett utfordring.

Photobscura 22-07-12 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1368480)
Hvordan gikk det?
Jeg hadde kanskje prøvd en sånn pepperkvern, eller i en bolle til stavmikseren, eller noe.. eller en plastpose med bønner og en kjevle til å slå dem i stykker med.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1368482)
Eg prøvde å knuse kaffibønner med hakkeboksa til stavmiksaren, det vart ikkje finmalt nok, men det kan vere mi maskin som var problemet. Morter funkar nok, men eg ser for meg at det vil ta litt tid og krefter...?

Jeg gikk ut og kjøpte kaffe, jeg. :p Men jeg har uansett veldig lyst på en kaffekvern, innbiller meg at kaffen blir enda bedre da! :D

Carisma 22-07-12 16:17

Kaffen blir bedre på kvern, så lenge man vet hva den skal stilles på. Jeg har stilt feil på vår endel ganger, og de blir det bare vann hvis det blir for grovt. Ser for meg at det ville vært problemet med å Morte de. Det er veldig stor forskjell på kvernet også. Vi hadde en billig før, og av en aller annen grunn virket kaffen helt tørr i den. Nå har vi en ordentlig fra rancilio, den fungerer.
Du kan jo bare ta med posen til en kaffebar og spørre om å få malt den? Forklare at det ble kjøpt feil. Sikkert enklest der de ble kjøpt.

elien 22-07-12 18:15

Jeg lurer på om jeg skal bekymre meg for merkelig vektstigning de siste dager. Har alltid kunne svinge med ca 2-3 kg. Opp å ned dagen etter. Men denne uken har jeg steget jevnt med 1-1,5 pr dag å ikke noe ned. Har ikke hatt de store utskeielser med mat

Har hørt en skal ta kontakt med lege ved uventet vektnedgang og oppgang.
Men vet ikke helt om jeg bør bekymre meg:confused:

Elin

Photobscura 22-07-12 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1368518)
Kaffen blir bedre på kvern, så lenge man vet hva den skal stilles på. Jeg har stilt feil på vår endel ganger, og de blir det bare vann hvis det blir for grovt. Ser for meg at det ville vært problemet med å Morte de. Det er veldig stor forskjell på kvernet også. Vi hadde en billig før, og av en aller annen grunn virket kaffen helt tørr i den. Nå har vi en ordentlig fra rancilio, den fungerer.
Du kan jo bare ta med posen til en kaffebar og spørre om å få malt den? Forklare at det ble kjøpt feil. Sikkert enklest der de ble kjøpt.

Takk for tips om kvern!
Jeg kjøpte kaffen på Kiwi, så tviler på at de fikser dét for meg. :p Men om jeg kjøper meg kvern, kan den jo bare ligge så inntil videre.

Photobscura 22-07-12 18:53

Ja, noe annet jeg lurer på. Jeg er jo liksom i gang med å finne vei i vellinga med alt av registrering og sånn på UiO. Det neste jeg må gjøre nå, er å registrere meg på studentweb, som jeg forstår må jeg gjøre det før jeg får betalt semester- og kopiavgift, lage studieplan eller noe som helst annet. Jeg har takket ja til plassen min, har mottatt velkomstmail og brosjyre i posten. Det står at jeg skal motta et brukernavn på sms til å registrere meg på studentweb, men ikke noe om når. Noen som vet?

ElisaT 22-07-12 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1368543)
Ja, noe annet jeg lurer på. Jeg er jo liksom i gang med å finne vei i vellinga med alt av registrering og sånn på UiO. Det neste jeg må gjøre nå, er å registrere meg på studentweb, som jeg forstår må jeg gjøre det før jeg får betalt semester- og kopiavgift, lage studieplan eller noe som helst annet. Jeg har takket ja til plassen min, har mottatt velkomstmail og brosjyre i posten. Det står at jeg skal motta et brukernavn på sms til å registrere meg på studentweb, men ikke noe om når. Noen som vet?

Jeg vet at ved UiA får jeg ikke registrert meg på studentweb før 5. august, kanskje det er en slik frist ved UiO? Ikke får jeg tilgang til Fronter, heller.

vaskeklut 22-07-12 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1368543)

På NTNU så kan man bare stikke innom it-tjenesten og få fiksa det. Det kan du nok gjøre på UiO også! :) Da jeg registrerte meg på studweb for uhm.. alt for mange år siden, så trykte jeg på den der fine "send pin med e-post" eller hva det var for noe, og så kom alt på mail.

Photobscura 23-07-12 00:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1368633)
På NTNU så kan man bare stikke innom it-tjenesten og få fiksa det. Det kan du nok gjøre på UiO også! :) Da jeg registrerte meg på studweb for uhm.. alt for mange år siden, så trykte jeg på den der fine "send pin med e-post" eller hva det var for noe, og så kom alt på mail.

Ah, ja. Jeg så den. Da gjør jeg det! Takk! :D

KarMa40 23-07-12 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1368176)
.. Det er jo en del av valget man tar med å få barn å ofre sitt eget liv.

Vent da, finnes det ikke en animasjons-smiley som ruller med øynene hele tiden??!!:rolleyes:

Ofre sitt eget liv??
Umm, nei takk.
Det er klart det hjelper med barnevennlige hobbyer og livsstil. Men alvorlig talt, ofre livet ditt? Nei, livet ditt blir annerledes (i perioder utrolig sakte feks, eller ekstremt A-menneske) men det skal være ditt liv, altså. med trykk på DITT. Og her er to test-spørsmål; hva gjør far til barnet? Og virker det som en god ide og en balanse? De sier det på fly: Hjelp deg selv før du hjelper barnet. Jesper Juul ville vel mene at da lærer du bort at man må hjelpe seg selv, ved eksempelets makt.
Og det andre; Hva når det kommer fler barn? Har du mer å ofre?
Sanneheten er at det går over, den intense baby og småbarnstida, over på tre-fire år og da må du ta tilbake offeret allikevel... Fordi det er andre ting som skal skje, og du skal være glad på ungens vegne.

Hvis du er mer glad og fornøyd, blir du en mere glad og tålmodig mamma.

Carisma 23-07-12 20:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1368763)
Vent da, finnes det ikke en animasjons-smiley som ruller med øynene hele tiden??!!:rolleyes:

Ofre sitt eget liv??
Umm, nei takk.
Det er klart det hjelper med barnevennlige hobbyer og livsstil. Men alvorlig talt, ofre livet ditt? Nei, livet ditt blir annerledes (i perioder utrolig sakte feks, eller ekstremt A-menneske) men det skal være ditt liv, altså. med trykk på DITT. Og her er to test-spørsmål; hva gjør far til barnet? Og virker det som en god ide og en balanse? De sier det på fly: Hjelp deg selv før du hjelper barnet. Jesper Juul ville vel mene at da lærer du bort at man må hjelpe seg selv, ved eksempelets makt.
Og det andre; Hva når det kommer fler barn? Har du mer å ofre?
Sanneheten er at det går over, den intense baby og småbarnstida, over på tre-fire år og da må du ta tilbake offeret allikevel... Fordi det er andre ting som skal skje, og du skal være glad på ungens vegne.

Hvis du er mer glad og fornøyd, blir du en mere glad og tålmodig mamma.

Faren er i høyeste grad til stede. Men han har jo i ganske stor grad ofret det vanlige livet sitt han også.
Men det er endel enklere for han. Nå etter vi flytta har jeg halvannen times vei til jobb, mens han har førti minutter (i tillegg til at han har alle vennene sine i samme bransje, så han sosialiserer med dem på jobb og trenger ikke bruke fritid på det). Dvs at det går ganske mye mer utover jobben min når jeg må gå for å hente i barnehage. Heldigvis skal han ta seg av leveringa, siden han begynner seinere enn meg, men jeg må likevel gå kl tre for å rekke toget. Siden det tidligste jeg klarer å være på jobb er halv åtte, betyr det at jeg må jobbe inn en halv til en time hver kveld hjemmefra. Og alle vet at når man logger seg på jobben tar det veldig sjelden bare en halvtime å få unna ting. :o så jeg må regne med et par timer hver kveld på det. I tillegg føler jeg jo at jeg skylder de endel siden jeg "lurte de" og viste seg å være gravid da jeg begynte der. Oppå det kommer det å måtte bevise at man ikke nødvendigvis er lat og dum selv om man er overvektig....
Siden jeg må opp klokka fem bør jeg være i seng litt tidligere enn tolv-ett også, så det forsvinner mye tid i den enden også.
10-11t på reise/jobb, et par timer med junior før leggetid, et par timer jobb, husarbeid, forberedelser til neste dag og søvn... Blir ikke mye egentid mellom her. :kadetgaar
Vennene mine bor 30-40 min unna, nærmeste ok treningssenter er minimum 30 min unna. Vennene mine ser jeg uansett ikke noe til etter jeg fikk unge, men. :rolleyes: selv om jeg er av de yngste var jeg den første som fikk barn, og da skygga de banen.
Observante lesere vil kunne hevde at det er flyttinga mer enn å bli mamma som er tidstyven min, men vi hadde aldri flytta (hvertfall ikke hit!) om det ikke var for han. Vi har flytta nærmere familien, men jeg vil ikke mase på de heller. Særlig siden mamma ikke er særlig i form om dagen.
Også føles det veldig feil å prioritere en ettermiddag i byen etter jobb når man bare har et par timer i døgnet med arvingen. Spesielt når man leser alle artiklene om hvor grusomt stressende det et for ett og toåringene med barnehage hver dag. :( (og får høre det nesten daglig av min mor som har jobba i småbarnsbarnehage i femten år Hvor uforsvarlig det er å jobbe de to første årene når man har barn :eek:)
Og flere er det nok liten sjanse for at det blir. Når skulle vi rekke å lage det? :D og det var jo veldig tilfeldig at det ble noen i det hele tatt, og med så høye stressnivået som jeg har nå kan jeg hvertfall bare glemme det.
Dere som får hverdagen til å gå i hop, hvordan får dere det til!?

nellie 23-07-12 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1368772)

Bruker de ressursene vi har tilgjengelig.. Sikkert for mye, men.

KarMa40 23-07-12 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1368772)

Ikke ha dårlig samvittighet! Dårlig samvittighet ødelegger for mye...

For å være ærlig så har jeg gangvei til jobben og gangvei til barnehagen og får gangvei til skolen. Samboer kjører og henter og bringer minst like mye som meg. Og allikevel kjekler vi om hvem som gjør mest og best og bla.

Men jeg sier ja til hans guttemiddager og flere timers motorsykkelturer innimellom og skihelger og til og med lan-party for 40 åringer. Og imorgen skal jeg på konsert med venninner og jeg har vært i Italia uten barn. Og det går bra hver gang:).

Og det er toppen for barn å være hos besteforeldre og bli dullet med og beundret og foret med is og pannekaker og ketsjup på alt.

Og det er supert for action-kidsa i barnehagen, mine unger trives med mer baluba enn jeg kan lage hjemme i hvert fall.

Carisma 23-07-12 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1368789)
Ikke ha dårlig samvittighet! Dårlig samvittighet ødelegger for mye...

Livet mitt er bygget på dårlig samvittighet og skyldfølelse jeg vet ikke hvordan man fungerer uten... :o

Også dukker det opp sånne som Breivik... Og det snakkes om omsorgssvikt og lite voksenoppfølging. Så ser man liksom framtida da, når man har ca ti timer i uka med junior + helgene. :(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.