![]() |
Sv: Hva leser du nå?
"Rörgast" av Johan theorin.
|
Bridget Jones, "mad about the boy".
|
Huset ved moskeen - Kader Abdolah. Røsket med fra lydbokhylla litt i panikk da jeg trengte noe annet enn skandinavisk krim.
|
"Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld
|
"Jo fortere jeg går, jo mindre blir jeg" av Kjersti Annesdatter Skomsvold kommer i posten (forhåpentligvis) i morgen, gleder meg som et barn til å begynne på den!
|
De få utvalgte av Peter Høeg.
|
I et annet liv av Jill Mansell.
|
"23.11.63" roman av Stephen King
|
Jeg leser A Clash of Kings, bok nummer to i A Song of Ice and Fire (Game of Thrones på tv) av George RR Martin.
|
Favorite Wife: Escape from Polygamy - Susan Ray Schmidt.
|
Sitat:
|
I dag leser jeg Clive Cusslers Dødsbølgen, lørdag og delvis søndag leste jeg Clive Cusslers Nemesis og før det leste jeg og så en Clive Cussler som jeg utrolig nok har glemt navnet på, enda jeg brukte hele 5 dager på å lese den.
Jeg har alstå begynt på å lese gjennom Clive Cussler og leter gjennom bokhyllene etter alle jeg har. Det er blitt en del med årene, pocketversjoner fra div kiosker på div. sykehus. Og Clive Cussler er akkurat passe spennende til at jeg ikke legger fra meg boka og fint klarer å starte hvor som helst om jeg blir avbrutt. |
Sitat:
Veldig glad i bøkene hans jeg også :) |
Av jord er du kommet av Chris Tvedt.
|
Har vært en uke i Spania, og har lest Kong Oidipus av Sofokles, Macht und Rebel av Abo Rasul (Mathias Faldbakken) og Innsirklinger 2 av Carl Frode Tiller. Leser nå en søt liten sak, On Cats av Doris Lessing.
|
Begynte på pixley Mapogo av Tore Renberg, men ser ikke for meg at dette blir noe langt bekjentskap om det ikke tar seg kraftig opp snart!
|
Tusenfryd av Kristina Ohlsson.
|
"Særlig sensitiv" av Elaine Aron. Forstår plutselig masse om meg selv :)
|
Jonathan Tropper - Boken om Joe
|
Mary Roachs Spook: Science tackles the afterlife.
|
Forskningsliteraturen til the 'encoding-retrieval match' (del av Encoding specificity principle) og 'memory as discrimination'. Gøy.
For å oppsummere det pent: ERM sier at jo mer omstendighetene rundt "lagring" av et minne matcher omstendighetene når man prøver å huske disse minnene, jo mer/bedre husker man. MAD sier at joda, det er forsåvidt rett, men det fordrer at omstendighetene er ganske unike for det minnet. La oss si at du var i et bestemt rom da du lærte noe, og å være i det rommet hjelper deg å lettere gjenkalle minnet. Men hvis du har lært en rekke andre ting i det samme rommet vil jo disse minnene konkurrere med det du prøver å huske. Tørt som flatbrød. Men jeg koser meg litt ved tanken på et Thinking Fast and Slow er på anbefalt-lesning-liksompensum for 'Judgment and decision making' faget jeg skal ta dette semesteret! |
Synes faktisk det der høres spennende ut jeg, Ziltoida! Minner en del om prinsippene man bruker for mnemoniske metoder som tankepalass og sånn?!
Har også nesa i pensum. Leser om veien til språknormering i Norge i boka Innføring i norsk språkhistorie, akkurat nå om hvordan f.eks. bergensere som jobbet ved Bryggen i hansatiden, og som i prinsippet ikke hadde flere lese- og skrivekunnskaper utover å skrive kvitteringer og regninger, både kunne bruke norsk og nedertysk og gjerne skrev i en slags ortografisk stil (å skrive ting som de uttales). |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54. |