Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Gerd 13-10-12 18:24

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Ikke noen oppskrift, bare etter eget hode. 2-3 ensfargede og 1 type multifarget garn :)

Photobscura 13-10-12 18:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1392134)
Ikke noen oppskrift, bare etter eget hode. 2-3 ensfargede og 1 type multifarget garn :)

Aha! Da skjønner jeg. Letingen fortsetter. ;)

Dietta 14-10-12 14:55

1 Vedlegg
Da er dagens prosjekt ferdig - lue med pelsdusk. Starter like godt på en til i samme slengen :)

Dietta 15-10-12 22:43

3 Vedlegg
Og så har jeg endelig fått tovet ferdig alle nissene (det ble 9 stk totalt) :)

Mariann S 15-10-12 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392861)

Nydelige nissa :):)

Dietta 15-10-12 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1392864)
Nydelige nissa :):)

Mange takk :klem:

langaard 15-10-12 23:09

Sitat:

Så flink du er, Dietta!!
Skulle ønske jeg hadde det derre "handarbeidsgenet":rolleyes:

BenteR 16-10-12 00:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392128)
Fiiin, Gerd! Hvor har du fått tak i oppskrift? Har lett etter fine strikkeoppskrifter til puter, men ikke funnet noe jeg har likt. Kunne tenkt meg å strikke noe sånt, men i andre farger! :)

Er noen pute-oppskrifter på knittingroom.no, men tror de fleste av dem koster litt for oppskriften.

BenteR 16-10-12 00:42

Sitat:

Søte de er :love:

Dietta 16-10-12 06:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1392877)
Så flink du er, Dietta!!
Skulle ønske jeg hadde det derre "handarbeidsgenet":rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1392906)
Søte de er :love:

Tusen takk jenter :klem:

Photobscura 16-10-12 10:26

Kjempesøte, Dietta!

Babymariusen er ferdig, og jeg synes den ser ganske bra ut! Skal legge ut bilder når jeg har festet tråder og sånn. :)

BTW: Nå har jeg strikka mye diagram lenge, og jeg klarer altså ALLTID! å strikke alt for stramt på diagrammet! Har innsett at jeg burde gå opp en halv pinnestørrelse når jeg går over til diagram, kanskje?! Men lurer på om det er noen triks i forhold til å strikke diagram løsere? Jeg prøver det jeg kan å slække av og gi nok tråd når jeg strikker, men det hjelper ikke stort ...

Dietta 16-10-12 10:32

Takk, takk Photo :)

Hva med å legge noen fingre imellom tråden og arbeidet når du tar opp en ny farge for å få "slakk" i tråden ?

Photobscura 16-10-12 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392991)
Takk, takk Photo :)

Hva med å legge noen fingre imellom tråden og arbeidet når du tar opp en ny farge for å få "slakk" i tråden ?

Jeg gjør jo det, liksom! Tror jeg. :cool:
Det må jo liksom være en måte som gjør at håndarbeidet ikke mister sin "meditative" effekt. ;) Jeg er (synes jeg i alle fall selv :p) en reser på å memorere diagram, så når jeg har sett på det litt, husker jeg stort sett opp til variasjon opp til tjue masker. Det er litt digg å bare strikke halvmekanisk, om du skjønner. ;)
Ellers er det jo ingen krise å gå opp en halv pinnestørrelse. Dette skjer jo bare når jeg går fra enfarget til diagram. Eksempelvis marius. Morsomt nok skjedde dette ikke på den første mariusen jeg strikka (på pinne 4), men når jeg har strikka med tynt garn og 2,5-3-pinner så blir bærestykket nesten en størrelse mindre. :p (Det hjelper på å bløtlegge og strekke ut, da).

Dietta 16-10-12 10:57

Jeg har nesten motsatt problem. Er så redd det skal bli for stramt, at jeg strikker for løst. Gjelder spesialt på babygarn. Ikke det samme trøbbelet med garn på pinne 3 1/2 og oppover.
Derfor strikker jeg lite barneklær på tynne pinner :o

Photobscura 16-10-12 11:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1393015)
Jeg har nesten motsatt problem. Er så redd det skal bli for stramt, at jeg strikker for løst. Gjelder spesialt på babygarn. Ikke det samme trøbbelet med garn på pinne 3 1/2 og oppover.
Derfor strikker jeg lite barneklær på tynne pinner :o

Jeg trodde det skulle gå seg til med litt erfaring, men neida. Jeg innser f.eks. at setesdalsgenseren jeg strikket til meg selv, i helt perfekt størrelse (ift. strikkefasthet som jeg alltid treffer med nærmest kirurgisk presisjon) er alt for liten. Så nå må jeg enten gå ned typ ti kilo, eller strikke ovaler til å sy inn under armene, og klippe genseren over og strikke på kant og sy på knapper. Vel, jeg ønsket meg også en kofte, så da, så. :p

Orkide 16-10-12 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1393020)
Jeg trodde det skulle gå seg til med litt erfaring, men neida. Jeg innser f.eks. at setesdalsgenseren jeg strikket til meg selv, i helt perfekt størrelse (ift. strikkefasthet som jeg alltid treffer med nærmest kirurgisk presisjon) er alt for liten. Så nå må jeg enten gå ned typ ti kilo, eller strikke ovaler til å sy inn under armene, og klippe genseren over og strikke på kant og sy på knapper. Vel, jeg ønsket meg også en kofte, så da, så. :p

Når jeg strikker mønster strikker jeg aldri mer enn 2 masker før jeg tvinner tråden en gang, da er det lettere å unngå stramming.

Photobscura 16-10-12 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1393030)
Når jeg strikker mønster strikker jeg aldri mer enn 2 masker før jeg tvinner tråden en gang, da er det lettere å unngå stramming.

Hmm, jeg gjør også det når jeg strikker lengre passasjer av samme farge ... Men mener du hele tiden da, eller?

smgj 16-10-12 12:12

Det går an å motvirke gjennom å strikke på en litt for lang rundpinne sånn at bolen må strekke seg for å nå rundt. Da vil begge trådene bli litt ekstra lange.

For min del "strekker" jeg alltid arbeidet mellom høyre og venstre pinne etter å ha strikket en maske i "ny" farge"... DVS - det er jo ikke nødvendig på masker i annenhver farge, men er det to i mellom så gjør jeg det automatisk. Det ligger liksom i hendene.

Photobscura 16-10-12 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1393037)
Det går an å motvirke gjennom å strikke på en litt for lang rundpinne sånn at bolen må strekke seg for å nå rundt. Da vil begge trådene bli litt ekstra lange.

For min del "strekker" jeg alltid arbeidet mellom høyre og venstre pinne etter å ha strikket en maske i "ny" farge"... DVS - det er jo ikke nødvendig på masker i annenhver farge, men er det to i mellom så gjør jeg det automatisk. Det ligger liksom i hendene.

Huff, jeg skjønner jeg er håpløs! :lol: Brukte faktisk en litt for lang rundpinne på denne mariusen, men det hjalp lite. Strekker gjør jeg automatisk hele tiden. Blir like fordømt stramt likevel. :o
Tror nok jeg må satse på å gå opp en eller en halv pinnestørrelse. Tross at det blir strammere, så blir jo faktisk resultatet både jevnt og pent!

Orkide 16-10-12 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1393031)
Hmm, jeg gjør også det når jeg strikker lengre passasjer av samme farge ... Men mener du hele tiden da, eller?

Ja, om det er mer enn 3 masker, strikker alldri fire masker uten å vri garnet.

Photobscura 16-10-12 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1393043)

Skal testes!

Photobscura 16-10-12 12:56

1 Vedlegg
Vel, jeg har ikke festet tråder eller noe enda. men her er da mariusgenseren som min venninnes nyklekte lille gutt skal få! Dere ser vel også kanskje hva jeg nettopp snakker om ... at det er en "smule" strammere i bærestykket enn bolen ...

Dietta 16-10-12 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 1393043)

Hvis jeg tvinner etter 2 eller 3 masker og strikker i lys og mørk farge samtidig, er jeg plaget av at den mørke fargen stikker gjennom den lyse liksom :o

Dietta 16-10-12 13:01

Flott genser Photo - strammere bærestykke eller ei :D

Photobscura 16-10-12 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1393058)
Flott genser Photo - strammere bærestykke eller ei :D

Takk! :D Den blir nok hakket bedre etter litt bløtlegging med milo og balsam, og utstrekking etter det!

Huldr 16-10-12 13:05

Så søt den var, Photo! :)

Photobscura 16-10-12 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1393062)
Så søt den var, Photo! :)

Takk!
Å, den er liksom SÅ liten! Tok meg mindre enn en uke å få den ferdig, faktisk. Tenk så små babyer er som skal inn i noe så smått, altså. Amazing. :D

Photobscura 16-10-12 13:14

Og så må jeg si at billedgengivelsen ikke er helt optimal -mobilkamera, liksom. I virkeligheten er blåfargen opp mot kobolt/ultramarine (sånn intenst "glødende" blåfarge), rødfargen er mye mørkere, og det hvite er mer naturhvit. Alt i alpakka! :hearts:

Huldr 16-10-12 13:17

Legg den inn på Ravelry ...? Da får du nok beundring og oppmerksomhet fra amerikanerne, som beundrer "fair-isle knitting" veldig :)

Photobscura 16-10-12 13:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1393067)
Legg den inn på Ravelry ...? Da får du nok beundring og oppmerksomhet fra amerikanerne, som beundrer "fair-isle knitting" veldig :)

Hehe, joda! Jeg har bare en dørstokkmil foran meg for å sette i gang med ravelry igjen. ;)

Huldr 16-10-12 13:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1393069)
Hehe, joda! Jeg har bare en dørstokkmil foran meg for å sette i gang med ravelry igjen. ;)

Åh, hehe. Skjønner!

(Driver en aldri så liten Ravelry-kampanje om dagen skjønner du :p)

Photobscura 16-10-12 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1393073)
Åh, hehe. Skjønner!

(Driver en aldri så liten Ravelry-kampanje om dagen skjønner du :p)

Ravelry er superfint! Det er bare det med å vedlikeholde det og bruke det skikkelig. :o

Huldr 16-10-12 13:26

Jeg må si meg enig i alpakka-beundringen, forresten! Har strikket babyplagg i det, og det er så utrolig mykt og godt! Dvs Sandnes Mini Alpakka liker jeg, Drops sin klør (og flere har jeg ikke prøvd).

Huldr 16-10-12 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1393074)
Ravelry er superfint! Det er bare det med å vedlikeholde det og bruke det skikkelig. :o

Jeg har bare såvidt begynt å legge inn prosjekter. Det var en liten dørstokkmil ja, men gøy når jeg endelig gjorde det! Men jeg synes ikke at det er noe stress, man kan jo legge akkkurat så mye eller lite man selv vil i det :)

Photobscura 16-10-12 13:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1393077)
Jeg må si meg enig i alpakka-beundringen, forresten! Har strikket babyplagg i det, og det er så utrolig mykt og godt! Dvs Sandnes Mini Alpakka liker jeg, Drops sin klør (og flere har jeg ikke prøvd).

Det er det deiligste garnet å strikke med også! Og enig, Drops sine kan være så ymse. Du store Alpakka-garnet er helt vidunderlig!
Forresten helt amazed over Merino-garnet jeg kjøpte da vi var på Pickles! Mykeste ever! :hearts:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1393080)
Jeg har bare såvidt begynt å legge inn prosjekter. Det var en liten dørstokkmil ja, men gøy når jeg endelig gjorde det! Men jeg synes ikke at det er noe stress, man kan jo legge akkkurat så mye eller lite man selv vil i det :)

Ja, jeg vet. ;) Har jo bloggen min, da. Selv om jeg ikke kan si at bruken er høyfrekvent! :p

Huldr 16-10-12 13:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1393090)
Det er det deiligste garnet å strikke med også! Og enig, Drops sine kan være så ymse. Du store Alpakka-garnet er helt vidunderlig!
Forresten helt amazed over Merino-garnet jeg kjøpte da vi var på Pickles! Mykeste ever! :hearts:

Åh, så deilig! :) Det ble jo ikke til at jeg kjøpte noe siden jeg kom så seint (og har en del prosjekter som står i kø), men jeg fikk i alle fall kjent på det og sett på fargene. Det blir nok kjøp på meg også etterhvert, og jeg liker at det ikke er superwash. Tenkte kanskje å strikke en liten uglejakke:
http://www.sandnesgarn.no/images/web...748_medium.jpg

DSA-garn har jeg altså ikke prøvd, men lurte litt på å prøve Hverdags-garnet deres (alpakka/ull), har du prøvd det?

Photobscura 16-10-12 13:58

Nei, dette er det første Pickles-garnet jeg prøver, faktisk! Blir nok flere turer under julegaverushet, ja! Så ellers noen nøster i akkurat den rette dype rødfargen jeg nærmest har vært villig til å kravle over lik for å finne over årene!
Kjempesøt drakt, forresten!

Mariusen er for øvrig strikket i Dalegarn sin mini(?)-alpakka (pinne 2,5). Super kvalitet! (Men det kosta ikke gratis. :D)

Huldr 16-10-12 14:03

Nei, tenkte ikke på Picklesgarn nå, DSA = Du Store Alpakka, de har et garn som heter Hverdags (og er litt billigere enn ren alpakka) :)

Kan tenke meg Dale-alpakkaen er dyr, ja!

Photobscura 16-10-12 14:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1393097)
Nei, tenkte ikke på Picklesgarn nå, DSA = Du Store Alpakka, de har et garn som heter Hverdags (og er litt billigere enn ren alpakka) :)

Kan tenke meg Dale-alpakkaen er dyr, ja!

Aha! Nei, jeg husker ikke navnet på de jeg har prøvd, men det er et helt tynt et (typ 2,5), og et veldig tjukt et, og et som minner litt om angora-garn. Navnene har dessverre rent rett gjennom hukommelsen ... :o

Ja, de garnnøstene kostet tett opp mot femtilappen stykket! Men jeg tror det er verdt det, er jo ikke store plagget, og så mykt at det er litt til å dø for! :D

Huldr 16-10-12 14:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1393099)
Aha! Nei, jeg husker ikke navnet på de jeg har prøvd, men det er et helt tynt et (typ 2,5), og et veldig tjukt et, og et som minner litt om angora-garn. Navnene har dessverre rent rett gjennom hukommelsen ... :o

Ja, de garnnøstene kostet tett opp mot femtilappen stykket! Men jeg tror det er verdt det, er jo ikke store plagget, og så mykt at det er litt til å dø for! :D

Ah, ok ;)

Samme pris som Sandnes Mini Alpakka da :ja: (ja, orddelingsfeil, arghh :rolleyes:)

Men jeg ser at Dale-alpakkaen er litt tykkere, det står at den strikkes på 3-3,5 mm pinner. Men den er jo fleksibel :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.