Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

sistegang 23-12-11 14:57

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1271496)
Feller du 4 masker på hver _pinne_? Da må det da blir en veldig kort tåfelling? Det er jo ikke mer enn 10-12 masker på hver pinne.

Hun mener nok hver omgang og ikke pinne:p

Dietta 23-12-11 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1271496)
Feller du 4 masker på hver _pinne_? Da må det da blir en veldig kort tåfelling? Det er jo ikke mer enn 10-12 masker på hver pinne.

Orkide mener helt sikkert 4 masker på hver runde :) Da blir det fin tupp :D

sistegang 23-12-11 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1271505)
Hmmm... Når du har igjen 4 masker på hver pinne, går du da over på den heklekrok-metoden? Eller snurper du bare sammen ved å tre tråden gjennom alle maskene? Det blir jo litt mye med 16 masker i "snurpen" kanskje.

Nåt jeg har tilsammen 12 masker igjen, tar jeg de på to pinner, vrenger sokken så pinnene kommer på innsiden. Så strikker jeg to og to masker sammen (altså en fra hver pinne) og feller samtidig.
Eller du kan maske sammen (sy så det ser ut som strikking, sånn en gjør med skuldersømmer.)

smgj 23-12-11 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1271561)
Nåt jeg har tilsammen 12 masker igjen, tar jeg de på to pinner, vrenger sokken så pinnene kommer på innsiden. Så strikker jeg to og to masker sammen (altså en fra hver pinne) og feller samtidig.
Eller du kan maske sammen (sy så det ser ut som strikking, sånn en gjør med skuldersømmer.)

Det var hendig - digger alt som kan gjøres "på pinnene" i stedet for med heklekrok, eller stoppenål eller opplukking og annet dill. :) Å vrenge sokken skal jeg nok klare. :p

Orkide 24-12-11 01:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1271382)
Takk for forklaring! Youtube, selvsagt! Skal kikke litt rundt der :smile:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1271559)
Hun mener nok hver omgang og ikke pinne:p

Ja, sistegang, det er på hver omgange jeg mener.

TrillTrall 28-12-11 16:14

Tunika til meg! Jeg synes det er så mange fine tunikaer på markedet, men jeg finner dem jo ikke i butikkene! :( Så jeg kom på den glitrende ideen - jeg kan jo strikke en selv! *host* Men så var det å finne en oppskrift da...

Noen som har en oppskrift på kortermet tunika i ull (eller blanding), litt tykt garn og tykke pinner (ikke av typen "legg opp 502 masker...") sånn at jeg blir ferdig en gang? Gjerne med mønsterbord øverst og nederst, raglanfelling har jeg aldri prøvd, men det kan vel ikke være såååå uhorvelig vanskelig? Ikke Marius-mønster, jeg liker absolutt ikke akkurat det mønsteret av en eller annen grunn. Heller ikke med hodeskaller eller "data-mønster". :)

smgj 28-12-11 16:17

Ah. Da har jeg strikket ferdig CanCan-ene: http://www.ravelry.com/patterns/library/cancans
Så fant jeg ut at jeg fryser på den ene hånda fordi at jeg har vært litt sparsommelig med stoffskiftemedisinen. :p Og så strikket jeg ikke begge like stramme slik at den ene er i str M og den andre i M(L). Jaja. De får ligge på jobb til jeg blir frossen uansett.

Nå må jeg finne mønster til et pent og varmt pannebånd...

sistegang 28-12-11 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1272779)
Tunika til meg! Jeg synes det er så mange fine tunikaer på markedet, men jeg finner dem jo ikke i butikkene! :( Så jeg kom på den glitrende ideen - jeg kan jo strikke en selv! *host* Men så var det å finne en oppskrift da...

Noen som har en oppskrift på kortermet tunika i ull (eller blanding), litt tykt garn og tykke pinner (ikke av typen "legg opp 502 masker...") sånn at jeg blir ferdig en gang? Gjerne med mønsterbord øverst og nederst, raglanfelling har jeg aldri prøvd, men det kan vel ikke være såååå uhorvelig vanskelig? Ikke Marius-mønster, jeg liker absolutt ikke akkurat det mønsteret av en eller annen grunn. Heller ikke med hodeskaller eller "data-mønster". :)

Søk på Drops design der er det mange fine tunikaer.

TrillTrall 28-12-11 18:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1272799)
Søk på Drops design der er det mange fine tunikaer.

Jeg fant bare mange med type 500 masker og det gidder jeg ikke og den ene jeg fant med pinner og garn som passer meg var ikke så fin. :)

sistegang 28-12-11 19:40

Er du medlem på Ravelry, der kan du søke med strikkefasthet og pinnestørrelse også. Her har jeg søkt på p.nr. 5 mm Er du ikke medlem, burde du bli det. Masse flotte mønstre og inspirasjon.

sistegang 28-12-11 19:42

1 Vedlegg
Har hekla lue nr 2. Og den passer;) Gullgarn heklenål 8 mm og 60 masker. Chartet fant jeg her.

TrillTrall 28-12-11 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1272848)
Er du medlem på Ravelry, der kan du søke med strikkefasthet og pinnestørrelse også. Her har jeg søkt på p.nr. 5 mm Er du ikke medlem, burde du bli det. Masse flotte mønstre og inspirasjon.

Er alle oppskriftene på engelsk? Jeg tror ikke min håndarbeidsengelsk er så mye å skryte av... *hehe*

TrillTrall 28-12-11 20:09

Jeg synes denne er så fin:

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=15&lang=no

men mister jo motet alt i første linje av oppskriften - "legg opp 640 masker..." Men det er jo ikke mange pinnene med så mange masker egentlig... Hm. Kanskje jeg skal gjøre et forsøk. Må høre med min private "garn-pusher" i morra om hun har dette garnet eller et annet som kan brukes istedet. :) Hun er et unikum!

sistegang 28-12-11 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1272851)
Er alle oppskriftene på engelsk? Jeg tror ikke min håndarbeidsengelsk er så mye å skryte av... *hehe*

Jeg er virkelig dårlig i engelsk, men vokabularet er så lite at det lærer du fort. Og det er flere steder hvor det finnes "oversettelseslister" og masse har jeg lært ved å søke på youtube. Så ikke skygg unna engelskemønstre.

smgj 28-12-11 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1272910)
Jeg er virkelig dårlig i engelsk, men vokabularet er så lite at det lærer du fort. Og det er flere steder hvor det finnes "oversettelseslister" og masse har jeg lært ved å søke på youtube. Så ikke skygg unna engelskemønstre.

Youtube er kjempefint. Det er bare å søke på "knit" + forkortelsen du lurer på og så finner man en video som viser hvordan man skal strikke.

Og så synes jeg knittinghelp er genialt siden de som regel viser både "europeisk" og "kontinental" variant...
http://www.knittinghelp.com/videos/decreases

TrillTrall 29-12-11 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1272910)

Jeg meldte meg inn i alle fall, så får jeg se om jeg gir meg i kast med noe. :)

Dilly 29-12-11 12:13

I går strikka jeg et stykke på ei jakke i Alpakkagarn, men la det vekk igjen. Er bare ikke i strikke-jakke-modus.

Er på jakt etter inspirasjon til noe nytt. Hva skal mor strikke nå da tro?

Malice 29-12-11 21:43

2 Vedlegg
Broderen hadde stappet noe garn inn i julegaven, så i romjula har det blitt vest på miniprinsessa mi :)

sistegang 29-12-11 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Malice (Innlegg 1273283)
Broderen hadde stappet noe garn inn i julegaven, så i romjula har det blitt vest på miniprinsessa mi :)

Flott vest, hadde du mønster til den.

sistegang 29-12-11 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Malice (Innlegg 1273283)

Flott vest, hadde du mønster til den?

Dilly 29-12-11 22:29

Nydelig prinsesse med flott vest :)

Jeg fant frem heklenåla og noen rester naturhvitt Mor Aase. La opp luftmasker i 1,5 meter og begynte å hekle rundt og rundt med 2 staver og 2 luftmasker, sånn vridd skjerf-sak :) kanskje pynte opp med noen hekla blomster med en perle på etterhvert.

sistegang 29-12-11 22:29

Hvordan i all verden har jeg fått lagt inn 2 innlegg?

Dietta 29-12-11 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1273314)
Hvordan i all verden har jeg fått lagt inn 2 innlegg?

Helt klart mangel på alkohol i oppveksten :p

sistegang 29-12-11 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1273322)
Helt klart mangel på alkohol i oppveksten :p

Du er nok inne på noe der, var veldig sliten og tok et par glass rødvin i stad.

Malice 29-12-11 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1273312)
Flott vest, hadde du mønster til den?

Nei, heklet den etter eget hode. Men det er jo bare mange bestemorsruter i forskjellig størrelse, som siden er heklet sammen. Ganske enkelt:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.