Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 06-08-11 19:19

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1175308)
Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????? ???????????????????????

(ja, det kalles ironi)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1175325)
I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

:lol:

Regret 06-08-11 19:25

jaja jeg ser at jeg svarte litt imot meg selv der, men nå gjalt det jo faktisk et spørsmål OM dette med å svare på de med mange spørsmålstegn og da gjør jeg unntak :p Hadde hun skrevet akkurat det samme innlegget 2 ganger hvor ene hadde mange tegn og det andre normalt, så hadde jeg heller quotet det uten tegnene :)

halkatlala 06-08-11 22:18

de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...

Yrla 06-08-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175444)
de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...

ja, c-vitamin-mangel antakeligvis

Tante TI 07-08-11 02:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1169478)
Når jeg er i solen, så får jeg noen blanke bittesmå blemmer, på størrelse med et knappenålshode. Særlig på brystet og i kløften, og i armbuen. Skraper jeg på disse, så er det liksom vann inni. De klør ikke, men det ser jo ganske rart ut. og jeg forstår ikke hvorfor disse blemmene kommer.

Noen som vet hva dette er, og hva jeg kan gjøre for å ungå dem?

VARME-/SVETTEUTSLETT:
Som Kitt svarer på dette er det varmeutslett, eller svetteutslett.
Jeg har hatt massevis av sånt utslett og tok det for å være soleksem, helt til jeg leste i et ukeblad om det.

Der sto det følgende (omtrent slik jeg husker det):
1. Hvis du får slikt utslett skal du ALDRI bruke høyere solfaktor enn 12.
Solkrem med høyere faktor "stenger" svetten inne slik at huden ikke får puste skikkelig.
2. Spis E-vitamin hver dag hele sommerhalvåret, begynn ved påsketider for å forberede huden til sommersola.

Jeg kastet alle gamle solkremer med høy faktor og har siden
bare brukt faktor 12, jeg spiser E- og B6-vitamin hver dag - året rundt, og jeg har aldri siden hatt sol-/svetteutslett.

Nå skal ikke jeg påstå at dagens solkremer med høyere faktor stenger svetten inne, men det var det som sto i det bladet. Og det virket iallfall slik på mine blemmer!
Verd å prøve, og heller være kortere tid om gangen i sola til huden blir tilvendt. :)

Photobscura 07-08-11 09:07

Og jeg som moderator fjerner alle overflødige utrops- og spørsmålstegn fra trådtitler. Just so you know! ;)

Lillemy71 07-08-11 09:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1175271)
Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Tja jeg tar A, B-kompleks C, D3, E, Omega 3. Zink, selen, krom. magnesium som jeg har gjort i mange år lenge før lavkarbo - kanskje problemet er for mye tilskudd?

Er egentlig ikke ute alle mulige og umulige kjerringråd, ville bare poengtere at jeg og mange med meg ikke opplever å få bedre hud av lavkarbo - tvert i mot!

Jabba 07-08-11 10:54

Synes det er så godt med noe kaldt og søtt nå på varme sommerkvelder....og da står valget mellom Cola Zero og Fun Light med BonAqua m kullsyre.....
Skal jeg nå først velge mellom pest og kolera ..... så er vel det beste Fun Light med boblevann ? Innbiller meg at det er "sunnere" enn Cola Zero.

Har bestilt Stevia dråper m smak og håper de dukker opp snart......

smgj 07-08-11 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175444)

Kan også bety mangel på k-vitamin. (Spis grønnkålen din. http://www.mathjelpen.no/hXGYCowtrG5v.16.idium ) ;)

Photobscura 07-08-11 11:55

Jeg skal tørketromle en dundyne, og mener å ha lest et tips om å putte i et par tennisballer sammen med dyna sånn at ikke dunene klumper seg. Nå har ikke jeg noen tennisballer, eller planer om å kjøpe noen. Noen gode alternativer? F.eks et par småsko med gummisåle, vil det funke?

smgj 07-08-11 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1175721)
Jeg skal tørketromle en dundyne, og mener å ha lest et tips om å putte i et par tennisballer sammen med dyna sånn at ikke dunene klumper seg. Nå har ikke jeg noen tennisballer, eller planer om å kjøpe noen. Noen gode alternativer? F.eks et par småsko med gummisåle, vil det funke?

Ja - poenget er at fibrene skal få "juling". Jeg har aldri hørt det om dun, men ble anbefalt det for soveposen (kullfiber). Jeg har brukt joggeskoene for hodeputene. :D (Og ja, jeg vasket joggeskoene først også. )

Photobscura 07-08-11 12:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1175723)
Ja - poenget er at fibrene skal få "juling". Jeg har aldri hørt det om dun, men ble anbefalt det for soveposen (kullfiber). Jeg har brukt joggeskoene for hodeputene. :D (Og ja, jeg vasket joggeskoene først også. )

Nice! Jeg visste jeg hadde det fra et sted, det med sko. Jeg har et par converse-knockoffs som er helt ubrukte, så da er det problemet løst! Var så lur å henge opp dyna i sola i går, og i dag regner det ... :rolleyes:

halkatlala 07-08-11 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1175728)
Nice! Jeg visste jeg hadde det fra et sted, det med sko. Jeg har et par converse-knockoffs som er helt ubrukte, så da er det problemet løst! Var så lur å henge opp dyna i sola i går, og i dag regner det ... :rolleyes:

men vil ikke de converse skoene krympe i trommelen? sønnen min hadde vans som jeg putta i trommelen. de ble for små, og så rare ut etterpå (såla var det enenste som ikke krympa)

Lava 07-08-11 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1108997)
Har bestikk som det står "stainless steel" på og det betyr vel at de ikke skal ruste? Oppvaskmaskinen (eller pulveret) her hvor jeg leier, er så kjekk at bestikket kommer ut etter vask med rustflekker på!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1109112)
Det er nå dessverre sånn at det er ingenting som er rustfritt det er en helt feil betegnelse, derimot kan man snakke om rustbestandig (korrosjonsbestandig, det er bare jern som kan ruste mens alle metaller kan korrodere) i større eller mindre grad. Såkalt rustfritt bestikk er ofte av lavkvalitetsstål og tåler ikke allverden og er nok i mange tilfeller ikke laget for å tåle den sterke såpen som vi bruker i oppvaskmaskin. Den har med årene endret seg og er blitt sterkere og mer etsende eller korrosiv om du vil og da kan et billigbestikk fort bli stygt. Men skyld ikke på maskinen finn heler et nytt bestikk og det lønner seg å kjøpe noe enn det billigste på f.eks europris, er egn grunn til at det er billig.

Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....

smgj 07-08-11 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175729)
men vil ikke de converse skoene krympe i trommelen? sønnen min hadde vans som jeg putta i trommelen. de ble for små, og så rare ut etterpå (såla var det enenste som ikke krympa)

Om man kjører høy varme, så ja... Bomull er notorisk til å krympe i varm trommel.
Her må jo være stedet å gjøre av de notoriske crocs'ene? :D

Photobscura 07-08-11 13:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175729)

For det første er det ikke ekte converse, men noe jeg kjøpte for 75 kroner på Ellos for to år siden, og aldri brukt, krymper de så gråter jeg ikke! :p Kanskje de har funnet sin purpose i livet nå? ;)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1175741)
Om man kjører høy varme, så ja... Bomull er notorisk til å krympe i varm trommel.
Her må jo være stedet å gjøre av de notoriske crocs'ene? :D

Hehe, trommelen er gaaaaammel, finnes ingen mulighet til å justere temperaturen, gitt. Men den funker greit da. Her har aldri et par crocs kommet over dørterskelen, så jeg tipper det blir disse ubrukte bomullsskoa som må til pers. ;)

smgj 07-08-11 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1175739)
Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....

Kan ha med surt eller hardt vann å gjøre. Jeg så aldri rustflekker på rustfritt (= mer rustmotstandsdyktig, men ikke rustfritt... for at det skal være rustfritt må det hete syrefast om stålet skal brukes på/ved/i saltvann iallfall) billigbestikk hjemme der hvor vi hadde kalkrikt vann, men her hvor vi bor nå har vi surt vann og bestikket ruster... Går greit bort med en hard kjøkkensvamp og det holder ganske bra... men før eller siden kommer det igjen. Og det mest irriterende er at disse rustflekkene har en STOR forkjærlighet for fiskars-knivene... :mad:

Lindemor 07-08-11 14:19

Hvor får jeg kjøpt vaniljepulver (som jeg ser står i mange oppskrifter)?

Kitt 07-08-11 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindemor (Innlegg 1175813)

Jeg kjøpte mitt på helsekosten!

Lillemy71 07-08-11 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindemor (Innlegg 1175813)

Helsekost, økologiske butikker eller her f.eks :)

Lillemy71 07-08-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1175771)
For det første er det ikke ekte converse, men noe jeg kjøpte for 75 kroner på Ellos for to år siden, og aldri brukt, krymper de så gråter jeg ikke! :p Kanskje de har funnet sin purpose i livet nå? ;)

Jeg har også brukt noen billige converse knock-offs til dette, ikke krympa de og ikke bleika de, da holdt de seg godt gitt. Men putene mine ble jo kjempefluffy og fine, det er et must og ha tennisballer/sko i tørketrommelen når man tørker dun ellers får man bare en rar klump ut igjen :D

Regret 08-08-11 08:21

I dag begynner jeg med ketolyse igjen og siden det er en stund siden sist jeg var på det så har jeg begynt å glemme litt. Jeg sitter å lager en dagsmeny nå, men havner på ca 4 g karbo. Er det sånn at jeg ikke vil gå ned om jeg er for lav på kh? bør jeg heller la det være som det er, men 'fylle opp' med grønnsaker for å øke karbene? eller fettholdigeproduketer som rømme og ost?

Cyan 08-08-11 08:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1176373)
I dag begynner jeg med ketolyse igjen og siden det er en stund siden sist jeg var på det så har jeg begynt å glemme litt. Jeg sitter å lager en dagsmeny nå, men havner på ca 4 g karbo. Er det sånn at jeg ikke vil gå ned om jeg er for lav på kh? bør jeg heller la det være som det er, men 'fylle opp' med grønnsaker for å øke karbene? eller fettholdigeproduketer som rømme og ost?

Det kan hende at du går ned på 4 gram KH, men poenget med ketolysekuren er jo å ligge på 15-20 gram KH per dag så da bør du bestrebe på å gjøre det. Hvis ikke følger du jo strengt tatt ikke ketolysekuren ;)

Hva du skal fylle på karbokvoten din med kommer an på hvor mye fett du har fra før. I utgangspunktet foreslår jeg at du fyller opp med mest mulig grønnsaker og supplerer med fete meieriprodukter dersom det er knapt med fett.

Regret 08-08-11 08:33

Takk for svar! Dette høres jo helt logisk ut. Jeg la til ett måltid til, altså en omelett til lunsj også, og ekstra grønnsaker her og der og er nå opp i 6,2 g. Skal se om jeg kan legge til noe til de andre måltidene også så kommer jeg meg nok opp til 15 g karbo i såfall. Sånn som ting står nå så er jeg på 69% fett og 29% protein, og da 2% karbo. Så jeg skal prøve å få opp fettet litt med et par skjeer cocosa også tenkte jeg, men det vil jo ikke få opp karboen hmm.. tenkte at jeg hvertfall må opp til 75% fett og med cocosa så synker proteinprosenten litt, ideelt rundt 20 % om jeg husker rett.

Cyan 08-08-11 08:34

Hvorfor anbefales det egentlig så mange steder å ligge unna kaffe/koffein de første ukene av et lavkarbokosthold? Jeg har inntrykk av at veldig mange ikke dropper kaffen, men opplever likevel ingen problemer med det.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:08.