Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Cherry 04-08-11 23:38

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1173972)
Etter det eg har lært, er elektrolyse det einaste som verkeleg er permanent. Men det er ikkje nok med ei behandling for ein må ta dei forskjellige "vekstsonene", kvar hårsekk har fleire. Det er ikkje behageleg, det kan vere direkte vondt til tider. Men det funkar. Vondt skal vondt fordrive...

Elektrolyse er den eneste godkjente offentlige hårfjerningsbehandlinga for f.eks PCOere fordi det er den eneste dokumenterte permanente hårfjerninga. Syns ikke det gjør vondt i det hele tatt, men jeg tar bare leggene =)

Furine 05-08-11 00:05

Det er meir sensitivt i ansiktet... Ein brenn jo i hårsekken, så eg må seie eg har kjent det. Det er nærare 13 år sidan eg tok behandling, men eg kan føle kjensla av korleis det kjennest.

Lillemy71 05-08-11 07:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1173972)
Etter det eg har lært, er elektrolyse det einaste som verkeleg er permanent. Men det er ikkje nok med ei behandling for ein må ta dei forskjellige "vekstsonene", kvar hårsekk har fleire. Det er ikkje behageleg, det kan vere direkte vondt til tider. Men det funkar. Vondt skal vondt fordrive...

Var ikke permanent på meg i hvertfall og dt fikk jeg også opplyst om at det ikke er garantert permanent. Hårene kom tilbake noe mindre mørke og stive, men de er der. Jeg synes laser var like greit og like "permanent", men det er selvfølgelig for meg.

Cyan 05-08-11 07:38

Kan fiberHUSK og HUSK (den grønne boksen de selger på helsekost) brukes på samme måte? Altså, det jeg lurer på er om fiberHUSK egner seg bedre til baking og om denne også kan brukes til mageregulerende middel slik som HUSK, eller om det er et fett hva jeg kjøper.

Og som et tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker HUSK for å få skikk på magen min, er det noen karbohydrater som må tas med i regnskapet da? Dersom jeg skulle bruke hele linfrø i stedet (men det fungerer ikke så bra på meg ...) regner jeg med at de går ufordøyd gjennom og derfor ikke trenger å tas med i karboregnskapet?

grotingeling 05-08-11 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1174048)
Kan fiberHUSK og HUSK (den grønne boksen de selger på helsekost) brukes på samme måte? Altså, det jeg lurer på er om fiberHUSK egner seg bedre til baking og om denne også kan brukes til mageregulerende middel slik som HUSK, eller om det er et fett hva jeg kjøper.

Forskjellen på produktene er at den som heter fiberHUSK (gul pakke/pose) er pulverisert, mens den andre (grønn pakke) er hele psyllium frøskall.
Jeg bruker begge disse både til baking og som mageregulerende, og det går helt fint.
Men jeg tror produsenten har ment den gule til baking og den grønne til mageregulering :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1174048)
Og som et tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker HUSK for å få skikk på magen min, er det noen karbohydrater som må tas med i regnskapet da? Dersom jeg skulle bruke hele linfrø i stedet (men det fungerer ikke så bra på meg ...) regner jeg med at de går ufordøyd gjennom og derfor ikke trenger å tas med i karboregnskapet?

NOPE - fiberhusk er et kostfiber, og skal ikke regnes med over hode.
På fiberHUSK-pakken (gul) står det 0g karbohydrater og 85g kostfiber, mens det på HUSK-pakken (grønn) finner jeg ingen informasjon om næringsinnhold - og heller ikke på produsentens hjemmeside
Men siden begge disse produktene i bunn og grunn er samme produkt, har de sansynligvis også samme næringsinnhold.

Cyan 05-08-11 08:07

Da kjøper jeg fiberHUSK. Syns ikke den grønne HUSK-pakken egner seg så godt til matlaging :)

Photobscura 05-08-11 09:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1174047)
Var ikke permanent på meg i hvertfall og dt fikk jeg også opplyst om at det ikke er garantert permanent. Hårene kom tilbake noe mindre mørke og stive, men de er der. Jeg synes laser var like greit og like "permanent", men det er selvfølgelig for meg.

Men elektrolyse er vel den eneste hårfjerningsmetoden du får dekket etter konstatert pcos, hvilket vel mest handler om at det var den metoden som var tilgjengelig da det ble bestemt, og det har aldri blitt endret ... Har også hørt at folk er mer fornøyd med laser, men dette vet jeg lite om. Heldigvis ikke plaget så mye med hårvekst tross pcos.

Carisma 05-08-11 16:56

hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

nellie 05-08-11 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1174518)
hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

Det er nok veldig individuelt.. På noen skjer det vel aldri. Bare til å ta tiden til hjelp:)

Cyan 05-08-11 17:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1174518)

Jeg sliter fortsatt med bekkenløsningen min. Har gode perioder og dårlige perioder.

Kanskje 05-08-11 17:42

Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??

Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Silversun 05-08-11 18:02

Det er vel ikke anbefalt å bruke produkter som er egnet for kroppen i ansiktet, man bruker jo ikke bodylotion i stedet for hudkrem? Produktene inneholder sikkert litt annerledes ingredienser, og solfaktoren er vel gjerne høyere i ansiktssolkremene?
Jeg vet ikke jeg da, bare gjetter. Det sikkert ikke så stor forskjell at det gjør noe for mennesker med normal hud, og dem med problemhud kjøper sikkert solkrem for ansiktet hos hudpleier alikevel.. :)

Regret 05-08-11 18:13

Huden i ansiktet er mye mer skjør enn den på f.eks overarmer eller mage og da er det ikke alt man kan bruke i ansiktet som er ok for kropp.. noe bedre grunn kommer jeg ikke på. Helt sikkert noen som greier å svare bedre enn meg :p

Imp 05-08-11 18:36

Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...

Bokhylle 05-08-11 18:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1174550)
Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??

Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Mange av oss får lett fet og kvisete hud i ansiktet av vanlig solkrem. Solkrem for ansiktet er nok mye mildere, og inneholder ikke like mange ingredienser som tetter porer osv.

Så kan man jo da lure på hvorfor ikke alle solkremer er laget som solkremene for ansikt, men det er nok det at ingrediensene de bruker i solkrem for kropp er billigere, og dessuten er det nok vanskelig å lage vannfaste solkremer om man kun skal bruke "bra for ansiktet"-ingredienser - regner jeg med?

Skulle jeg brukt solkrem for kropp i ansiktet fast hadde jeg ikke blitt et pent syn til slutt :p Men så er jeg også veldig nøye med hva jeg putter i ansiktet. Bruker generelt ikke hudpleieprodukter fra apotek ettersom de etter min erfaring er ræææææva. Bruker kun merker som f.eks. Decléor og MD Formulations, samt ren mineralsminke. Sånn går det når man har slitt med dårlig hud tidligere, da blir man litt fanatisk.

Imp 05-08-11 22:27

Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o

langaard 05-08-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1174597)
Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...

Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Bokhylle 05-08-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1174731)
Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o

Hva slags merker har du prøvd? Er kremen for fet så er den for fet, uansett merke. Jeg kunne f.eks. aldri brukt en fet krem ettersom jeg har fuktfattig hud og ikke tørr (faktisk ikke det samme :p), så jeg går etter kremer med mye fuktighet og lite fett.

Lillemy71 06-08-11 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1174775)
Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.

smgj 06-08-11 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1174945)
Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.

Om du bruker mye melkprodukter så kan det være årsaken...? Var iallfall det for min del.

Bokhylle 06-08-11 13:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1174945)

Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her.

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Lillemy71 06-08-11 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1175131)
Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her.

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Gammalt og dårlig nytt, Diane p-piller skal ikke inn i min kropp, heller uren hud. Decleor og MD får jeg neller av og mineralsminke er en dødare for min hud. Har hudpleie og sminke som virker utmerket (har tross alt vært ute en vinternatt før og prøvd det meste). Før lavkarbo hadde jeg en fantastisk hud. Til og med i tenårene hadde jeg knapt nok kviser.

Jeg bruker forøvrig veldig lite melkeprodukt i kosten, har vært helt uten det i lange perioder også uten at huden viste noe tegn til å bli bedre. Det siste halvåret har jeg til og med fått urenheter på mage, rygg og armer (til og med hudpleieren min har kommentert dette), er vel bare en bivirkning av lavkarbo jeg må leve med tenker jeg. Har forøvrig sett mange andre også her på forumet som opplever at denne effekten med "mye bedre" hud uteblir i stor grad.

Yrla 06-08-11 16:54

Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Cherry 06-08-11 18:46

Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????? ???????????????????????

(ja, det kalles ironi)

Regret 06-08-11 19:15

I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.