Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 14-05-12 20:53

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347640)
Ikke prøvd, men ble litt skuffet da jeg så at den inneholdt både hvetemel, sukker og maisstivelse :mad:

De er vel nødt til det siden det er sånn evigvarende mat....
Men likavel bare 14 karber for hele middagen så det kan jo ikke være SÅ mye av ulumskhetene?

Dietta 14-05-12 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1347646)
De er vel nødt til det siden det er sånn evigvarende mat....
Men likavel bare 14 karber for hele middagen så det kan jo ikke være SÅ mye av ulumskhetene?

Neida - jeg ser den at totalen ikke er uhorvelig høy. Tenker litt mer på det der med produktmerking og reklame. Nå er det inn med lavkarbo, så mange skal liksom kaste seg på karusellen.
Ikke for det - jeg er glad for at det kommer flere lavkarboprodukter på markedet, men skulle ønske de kunne laget det uten sukker og hvetemel. Jeg føler meg på en måte litt lurt :o

smgj 14-05-12 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347652)
Neida - jeg ser den at totalen ikke er uhorvelig høy. Tenker litt mer på det der med produktmerking og reklame. Nå er det inn med lavkarbo, så mange skal liksom kaste seg på karusellen.
Ikke for det - jeg er glad for at det kommer flere lavkarboprodukter på markedet, men skulle ønske de kunne laget det uten sukker og hvetemel. Jeg føler meg på en måte litt lurt :o

Jeg også... lavkarbo har vært rimelig "safe" for melintolerante (utenom glutenmelet) fram til nå... :(

Dietta 14-05-12 21:09

Hvor mange egg regner jeg pr. person når jeg skal lage eggehakk til koldtbord ? Det blir masse annen mat, men vil jo ikke ha for lite eggehakk.

Kanutten 14-05-12 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347669)
Hvor mange egg regner jeg pr. person når jeg skal lage eggehakk til koldtbord ? Det blir masse annen mat, men vil jo ikke ha for lite eggehakk.

Jeg hadde ett egg pr pers, det ble mer enn nok.

Bønna200 14-05-12 21:12

Sitat:

Dette hadde jeg akkurat tenkt til å spørre om nå også! Skummelt. ;)

Dietta 14-05-12 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1347674)
Dette hadde jeg akkurat tenkt til å spørre om nå også! Skummelt. ;)

Tvillinger skilt ved fødselen kanskje :confused:

Kanutten 14-05-12 21:14

Ha en boks eller to med disse omelettpakkene i bakhånd, da fikser du mer eggerøre på minutter.

Dietta 14-05-12 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1347671)
Jeg hadde ett egg pr pers, det ble mer enn nok.

Huff, jeg synes det høres lite ut, men du har helt sikkert rett. Får tygge litt på hva jeg gjør, men skal ha noen på mat dagen derpå, så det gjør ingenting om det blir for mye ;)
Jeg tenket egentlig 2 egg pp jeg....mulig det bare er meg som er veldig storspist :o

Bønna200 14-05-12 21:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347679)
Huff, jeg synes det høres lite ut, men du har helt sikkert rett. Får tygge litt på hva jeg gjør, men skal ha noen på mat dagen derpå, så det gjør ingenting om det blir for mye ;)
Jeg tenket egentlig 2 egg pp jeg....mulig det bare er meg som er veldig storspist :o

Jeg tenkte også to egg per pers. Ett hørtes da veldig lite ut?

Dietta 14-05-12 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1347681)
Jeg tenkte også to egg per pers. Ett hørtes da veldig lite ut?

Noen spiser lite, mens andre tar mye så det jevner seg vel ut til slutt. Vi blir 33 stk, og de 2 på kjøkkenet må jo også få mat, så planen var å bruke 40 egg. Jeg synes også 1 egg høres litt lite ut, men så har jeg sett den ene nevøen min når han forsyner seg med eggehakk. Tenkte at han skulle få stå sist i køen :p

Kanutten 14-05-12 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347683)
Noen spiser lite, mens andre tar mye så det jevner seg vel ut til slutt. Vi blir 33 stk, og de 2 på kjøkkenet må jo også få mat, så planen var å bruke 40 egg. Jeg synes også 1 egg høres litt lite ut, men så har jeg sett den ene nevøen min når han forsyner seg med eggehakk. Tenkte at han skulle få stå sist i køen :p

:lol:

Kanutten 14-05-12 21:29

Men alle skal ikke bli mette på alle ting!

Han som spiser mye egg spiser sikkert mindre av rekene og potetsalaten.. :o

Dietta 14-05-12 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1347690)
Men alle skal ikke bli mette på alle ting!

Han som spiser mye egg spiser sikkert mindre av rekene og potetsalaten.. :o

Og det tror du ????? 19 år og spiser som en hel travbane :eek:

Kanutten 14-05-12 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347691)
Og det tror du ????? 19 år og spiser som en hel travbane :eek:

:lol: :lol: :lol:

annex 14-05-12 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1347593)
Har jeg aldri hørt, faktisk! Selges vel ikke plasbokser/poser med tfalater i Norge lenger! :confused:

Tenkte ikke på flalater og andre evt skumle stoffer i plast, men at noen kokker mener at kjøtt ikke bør ligge i plast?

Bønna200 14-05-12 22:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347683)

Ikke akkurat småspisere som kommer hit heller. Men det er jo ikke sikkert alle spiser det samme, da. :)

Carisma 15-05-12 00:53

Sitat:

Jeg har lært av tanta mi som er sjefskokke på industrikjøkken at det regnes 1,5egg pr persjon på koldtbord. Dessuten lønner det seg å ha oppi bakepulver for da ser det mer ut.

amritam 15-05-12 01:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1346788)
Oppskrift på brød med mandelmel/kokosmel mottas med takk :-)

Jeg har ikke egentlig noen oppskrift, og Shailene sitt brød er sikkert bedre enn mitt uansett ;) Jeg bruker bare å blande mandelmel, kokosmel, salt og egg til ei tjukk røre. Heller det over i ei brødform og steker på 190 grader i ca. en time. Men jeg bruker som sagt masse egg - kanskje 15 stk. pr brød. Er ikke sikker på hvor mye mel jeg har i, men kanskje omkring 3 dl. til sammen... Det er sikkert mange som synes dette brødet blir for lite brødaktig, og vil kalle det eggete eller litt for formkake-aktig, men jeg synes det fungerer greit. Hvis røra blir for tjukk går det fint å tynne ut med litt kokosmelk. Og neste gang skal jeg som sagt prøve med litt fiberhusk.

Dietta 15-05-12 07:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1347782)
Jeg har lært av tanta mi som er sjefskokke på industrikjøkken at det regnes 1,5egg pr persjon på koldtbord. Dessuten lønner det seg å ha oppi bakepulver for da ser det mer ut.

Aha, midt i mellom altså :D det burde jeg nesten ha tenkt meg.
Det med bakepulver var ett nytt triks, smart da :)

Dietta 15-05-12 08:21

Jeg lurer veldig på hva i all verden jeg hadde på meg sist jeg var i denne størrelsen. Har rotet fram masse gamle klær, men de er enten for store eller for små. Gikk jeg naken :confused: :eek:

smgj 15-05-12 08:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347852)
Jeg lurer veldig på hva i all verden jeg hadde på meg sist jeg var i denne størrelsen. Har rotet fram masse gamle klær, men de er enten for store eller for små. Gikk jeg naken :confused: :eek:

Kanskje det var en størrelse som bare "føk forbi"? Samt at samme vekt ikke nødvendigvis betyr samme størrelse... Jeg har iallfall prøvd samme vekt med ulik kroppsfasong.
:confused:

langaard 15-05-12 09:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347852)

:ja::lol:

Dietta 15-05-12 09:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1347855)
Kanskje det var en størrelse som bare "føk forbi"? Samt at samme vekt ikke nødvendigvis betyr samme størrelse... Jeg har iallfall prøvd samme vekt med ulik kroppsfasong.
:confused:

Ja du sier noe. Husker at det var en størrelse som "føk forbi i rasende fart" forrige gang. Tydelighvis har jeg hoppet over en størrelse på vei opp igjen :eek: Men, men. Får bruke det jeg har på begge sider, og satse på kjapp nedgang ;)

Dietta 15-05-12 09:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1347869)
:ja::lol:

Må ha gått naken - kan ikke skjønne annet :snill:

Runegutt 15-05-12 10:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347872)

Så, fortsett med det :)

langaard 15-05-12 10:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1347874)

Mannfolk:D

Runegutt 15-05-12 10:07

Er det ikke av og til hyggelig at vi er her ?

silje21 15-05-12 10:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1347878)
Er det ikke av og til hyggelig at vi er her ?

haha å jo, tenk så kjedelig det hadde vært med bare damer, eller bare menn :eek::eek:

-Spørsmål: Hvorfor tar det så lang tid for lønna mi å komme inn idag xD venter og venter og venter. Bortskjemt med å være vant til at den kommer både 1 og 2 dager fortidlig til vanlig :P

Photobscura 15-05-12 10:54

Ok, nå skjønner jeg ingenting. Var nettopp inne på Skatteetaten for å bestille kopi av skattekortet mitt. Jeg har gitt biarbeidsgiverdelen til et firma jeg tar litt oppdrag for, men nå har jeg gjort et oppdrag for noen andre igjen, og trenger ergo en kopi. Men så kommer det opp på kvitteringa:
"Du vil ikke motta kopi dersom:
- Du ikke har mottatt skattekort tidligere i år eller
- du har mottatt frikort med eller uten beløpsgrense"

Det første er jo bankers. Men ... Ehm. Frikort? Hva har det med NOE å gjøre? Jeg har ordinært frikort, skal jeg da ikke kunne få kopi? Eller er det jeg som er helt dum her, og at det finnes noe annet type frikort som ikke har noe med Helfo å gjøre ...?

Kitt 15-05-12 11:22

Det finnes jo et skattefrikort også!
Ungdom som tjener mindre enn 1/2 G skal ikke betale skatt feks!

Bare bestill et nytt skattekort, du! Mye mindre tull! ;)

Dietta 15-05-12 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347872)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1347874)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1347875)
Mannfolk:D

Hm..... lurer på hvor fort mennene med hvite frakker og lærreimer kommer for å hente meg jeg - hvis jeg prøver :p

Kanutten 15-05-12 11:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1347893)
Ok, nå skjønner jeg ingenting. Var nettopp inne på Skatteetaten for å bestille kopi av skattekortet mitt. Jeg har gitt biarbeidsgiverdelen til et firma jeg tar litt oppdrag for, men nå har jeg gjort et oppdrag for noen andre igjen, og trenger ergo en kopi. Men så kommer det opp på kvitteringa:
"Du vil ikke motta kopi dersom:
- Du ikke har mottatt skattekort tidligere i år eller
- du har mottatt frikort med eller uten beløpsgrense"

Det første er jo bankers. Men ... Ehm. Frikort? Hva har det med NOE å gjøre? Jeg har ordinært frikort, skal jeg da ikke kunne få kopi? Eller er det jeg som er helt dum her, og at det finnes noe annet type frikort som ikke har noe med Helfo å gjøre ...?

Går ikke du på aap? Da betaler du vel litt skatt av det og nav kan sikkert fortelle deg om hva biarbeidsgiver skal trekke i skatt.

Photobscura 15-05-12 11:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1347903)
Det finnes jo et skattefrikort også!
Ungdom som tjener mindre enn 1/2 G skal ikke betale skatt feks!

Bare bestill et nytt skattekort, du! Mye mindre tull! ;)

Haha, se der! Det stemmer jo, men jeg har ikke forholdt meg til det på sikkert femten år, vettu. ;) Kopien er alt bestilt. :)

Bønna200 15-05-12 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347904)
Hm..... lurer på hvor fort mennene med hvite frakker og lærreimer kommer for å hente meg jeg - hvis jeg prøver :p

Det tar nok ikke lange tida! :lol:

Dietta 15-05-12 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1348022)
Det tar nok ikke lange tida! :lol:

Kan ikke svare, plundrer med å klatre oppover veggen i retning av vinduet - det har gitter foran seg :confused::eek:

akas 15-05-12 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1347301)
Har følelsen av at det ikker er mange apotekansatte som bruker tragant når de baker kransekake ;) (eller, kanskje de ikke baker kransekake i det hele tatt :D)

:confused::confused: Jeg har nettopp skåldet mandler til kransekake som skal bakes om ei uke. Jeg har bakt flere kransekaker i mitt liv, men ALDRI hatt tragant i. Er det for å gjøre den seig? Jag har frosset ned ringene før bruk, og det har alltid fungert. Hjelp meg, dere flinke bakere! Hvorfor tragant? Og hvor mye? :_oppgitt:

Lillemy71 15-05-12 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1348036)
:confused::confused: Jeg har nettopp skåldet mandler til kransekake som skal bakes om ei uke. Jeg har bakt flere kransekaker i mitt liv, men ALDRI hatt tragant i. Er det for å gjøre den seig? Jag har frosset ned ringene før bruk, og det har alltid fungert. Hjelp meg, dere flinke bakere! Hvorfor tragant? Og hvor mye? :_oppgitt:

Se Gerd sin oppskrift her, 2ts til 300g mandler. Tragant er til for å gjøre/holde marsipan eller kransekake seig/fuktig ja :)

akas 15-05-12 17:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1348048)
Se Gerd sin oppskrift her, 2ts til 300g mandler. Tragant er til for å gjøre/holde marsipan eller kransekake seig/fuktig ja :)

Takk, Lillemy! :blomster: Og takk til Gerd for oppskrift. Jeg hadde tenkt å bake "vanlig" kransekake. Har dere tragant i den også? Jeg har mye mandler, så jeg tror jamen at jeg lager en porsjon lavkarbostenger også.

Dietta 15-05-12 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1348052)
Takk, Lillemy! :blomster: Og takk til Gerd for oppskrift. Jeg hadde tenkt å bake "vanlig" kransekake. Har dere tragant i den også? Jeg har mye mandler, så jeg tror jamen at jeg lager en porsjon lavkarbostenger også.

Jeg bruker tragant i "vanlig" også jeg :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.