Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 25-07-11 16:56

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det som skjedde 22 juli var aldeles grusomt, ord kan ikke beskrive det.

Men samtidig føler jeg meg så sår på vegne av en fjern bekjent av meg. Sønnen hennes ble drept i en trafikkulykke, samme dag som tragedien på Utøya.

Sorgen hennes er nok like stor som sorgen til alle de andre som mistet noen denne dagen, men hun blir ikke sett, hun får ikke trøst, prest og andre er opptatte med denne store tragedien. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun har det vondt hun også og trenger også hjelp for å bearbeide det HUN har opplevd. Har noen noen varme gode forslag?

Lindemor 25-07-11 17:08

Så trist å høre, Kanutten! Jeg må si jeg har tenkt litt på de som ikke får den hjelpen som nå blir gitt til alle de som ble rammet av den gedigne katastrofen. Enhver som er rammet av noe svært svært vondt, har det like ille. Det går jo ikke ann å gradere dette.

Vær der for henne. Kanskje du kan ta en telefon til legevakten og spørre hva som kan etableres for denne moren som er så hardt rammet? Det finnes psykiatriske sykepleiere og andre i alle landets kommuner. Prest er jo også en mulighet. Ta en telefon og be om hjelp til henne.

Sender varme tanker.

Carisma 25-07-11 17:38

Enig med Lindemor, ta de telefonene hun ikke tør å ta!

(Jeg har selv tenkt litt på det i forhold til hva hadde skjedd om mine blødninger og hastefødsel hadde skjedd midt oppe i krise-beredskapen på riksen? Ikke sikkert utfallet hadde vært det samme :nei:)

Shamu 25-07-11 19:02

Hvor ille er baconburgerene fra delikatessen på meny?
De er farlig gode og jeg driver og innbiller meg at de er helt ok på ketolyse.
Noen som vet?

Carisma 25-07-11 19:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1167843)
Noen som vet?

Det må du nesten spørre de i disken der om, bare de vet hva som er i dem.

Shamu 25-07-11 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1167845)
Det må du nesten spørre de i disken der om, bare de vet hva som er i dem.

Det skal jeg gjøre, men jeg kan aldri i verden forestille meg at de vet...
Må nok bare Google oppskrift og lage selv. :-)

Carisma 25-07-11 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1167847)
Det skal jeg gjøre, men jeg kan aldri i verden forestille meg at de vet...
Må nok bare Google oppskrift og lage selv. :-)

Hvis det er ferskvaredisken lager de vel den der? Det er uansett jobben deres å vite eller å finne det ut.

Lava 26-07-11 00:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1167843)
Noen som vet?

Jeg spurte en gang om innhold i kanskje samme type kaker, og da fant dama en perm hvor alt sto nedskrevet :ja: Husker selvsagt ikke hva hun sa da... :p Men de skal vite hva all mat inneholder, de skal vite hvor fisken ble fanget og så videre.

Kanutten 26-07-11 00:14

Er det flere enn jeg som synes det er litt småkvalmt at Jens vifte med AP-roser under denne sørgeseremonien?? Valgkampen er jo utsatt!

Lava 26-07-11 00:15

Hva er det som gjør at fluene kommer inn i huset?
Tidvis plaget av fluer, som heldigvis er så sløve at man kjapt smekker dem ned, men likevel..
(tar dem i papir etter smekking, da jeg har opplevd flere ganger at de plutselig begynner å fly igjen!) :lol:

Lillemy71 26-07-11 07:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1168045)
Er det flere enn jeg som synes det er litt småkvalmt at Jens vifte med AP-roser under denne sørgeseremonien?? Valgkampen er jo utsatt!

Vel da var vel jeg og flere tusen med meg også småkvalme som vifta med roser under appellene og fakkeltoget i går. Jeg hadde en rød rose som jeg skulle legge på vannet, rød for det var det jeg fikk tak i. I Oslo var folk oppfordret til å ta med roser i alle farger i stedet for fakler og det var nok det Jens Stoltenberg også gjorde. Her i Stavanger ble også folk oppfordret til å ta med roser (eller de blomster men hadde) for å legge på vannet for å minnes de som gikk bort ved Utøya. Flere ganger ble disse rosene hevet over hodet som en slags markering før de ble lagt på vannet, eller i Oslo ved Domkirken. Rosene hadde ingenting med valgkamp å gjøre, men var et hederssymbol for alle de som aldri kom hjem på fredag.

Jeg synes ikke det er småkvalmt, tvert i mot synes jeg det er småkvalmt med alle som overtolker alt som blir sagt og gjort i denne forferdelige situasjonen.

ninagronn 26-07-11 09:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1168117)
Vel da var vel jeg og flere tusen med meg også småkvalme som vifta med roser under appellene og fakkeltoget i går. Jeg hadde en rød rose som jeg skulle legge på vannet, rød for det var det jeg fikk tak i. I Oslo var folk oppfordret til å ta med roser i alle farger i stedet for fakler og det var nok det Jens Stoltenberg også gjorde. Her i Stavanger ble også folk oppfordret til å ta med roser (eller de blomster men hadde) for å legge på vannet for å minnes de som gikk bort ved Utøya. Flere ganger ble disse rosene hevet over hodet som en slags markering før de ble lagt på vannet, eller i Oslo ved Domkirken. Rosene hadde ingenting med valgkamp å gjøre, men var et hederssymbol for alle de som aldri kom hjem på fredag.

Jeg synes ikke det er småkvalmt, tvert i mot synes jeg det er småkvalmt med alle som overtolker alt som blir sagt og gjort i denne forferdelige situasjonen.

Nå var ikke jeg på noen markering, men jeg hadde nok også tatt med en rød rose hvis jeg hadde kunnet deltatt, Har istedet hatt tente lys i et glass som et av barna har malt i barnehagen, og tankene er hos de som har mistet noen de er glade i.

Photobscura 26-07-11 09:23

Sitat:

Er det flere enn jeg som synes det er litt småkvalmt at Jens vifte med AP-roser under denne sørgeseremonien??

Det håper jeg virkelig at du er alene om å synes! Jeg synes det er (mer enn) småkvalmt med denne type smålige spekulasjoner i en sånn stund.

Bønna200 26-07-11 13:32

Sitat:

Betyr ikke røde roser kjærlighet?

Photobscura 26-07-11 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1168363)
Betyr ikke røde roser kjærlighet?

For meg gjør det mer dét enn noe annet. Jeg har aldri hatt personlig forfatning med AUF eller stemt AP, og jeg kommer nok ikke til å gjøre det nå heller. I en så stor sorg er politiske retninger irrelevante, og det tror og håper jeg alle oppegående mennesker er i stand til å forstå. Det med rosene kom som et alternativ til at politiet ikke ønsket et rent fakkeltog på grunn av at det var venta så store folkemengder. Markeringen ble startet av en privatperson. Ikke av arbeiderpartiet.

Bønna200 26-07-11 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1168365)
For meg gjør det mer dét enn noe annet. Jeg har aldri hatt personlig forfatning med AUF eller stemt AP, og jeg kommer nok ikke til å gjøre det nå heller. I en så stor sorg er politiske retninger irrelevante, og det tror og håper jeg alle oppegående mennesker er i stand til å forstå. Det med rosene kom som et alternativ til at politiet ikke ønsket et rent fakkeltog på grunn av at det var venta så store folkemengder. Markeringen ble startet av en privatperson. Ikke av arbeiderpartiet.

Det er sånn jeg ser på det også. Tenkte ikke noe over at det var røde roser engang, det falt seg liksom naturlig.

Anne 26-07-11 13:39

Sitat:

Næmmen...Kanutten:(
Det var roser i alle farger der....men om så var at han hadde en AP-rose,som du kaller det, så hadde ikke det heller vært så unaturlig. Det var tross alt en AUF-leir som ble angrepet.

Roser var perfekt markering, kjærlighetsblomsten. :roert:

Photobscura 26-07-11 13:43

Folk må jo få tro og mene det de vil, det er alles rett. Men jeg må virkelig si at jeg på et personlig plan føler at dette kanskje er en av de mest upassende tidspunktene å begynne å skulle komme med formålsløse spekuleringer ...
Så. Da skal jeg ikke si noe mer om den saken!

Kanutten 26-07-11 14:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1168370)
Folk må jo få tro og mene det de vil, det er alles rett. Men jeg må virkelig si at jeg på et personlig plan føler at dette kanskje er en av de mest upassende tidspunktene å begynne å skulle komme med formålsløse spekuleringer ...
Så. Da skal jeg ikke si noe mer om den saken!

Nå stemmer jeg verken Ap eller Frp; men det ble kjapt opplyst at massemorderen var medlem av Frp. Det var da jeg følte at det ble MER POLITIKK av hele tragedien. Derfor føle jeg at roser ble feil, selv om roser er kjærlighet, men liljer er også det... Liljer er vakre, symboliserer kjærlighet og er nøytrale!

RIP

http://www.euroflorist.no/Products/F...R080300S_a.jpg

Anarko 26-07-11 14:31

Tror meningen bak er det viktigste. At han var medlem i FrP i noen år er ikke relevant egentlig. Uansett politisk retning så fordømmer man dette...

BenteR 26-07-11 18:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1168398)
Kanutten skriver:"Nå stemmer jeg verken Ap eller Frp; men det ble kjapt opplyst at massemorderen var medlem av Frp. Det var da jeg følte at det ble MER POLITIKK av hele tragedien. Derfor føle jeg at roser ble feil, selv om roser er kjærlighet, men liljer er også det... Liljer er vakre, symboliserer kjærlighet og er nøytrale!"

Tror meningen bak er det viktigste. At han var medlem i FrP i noen år er ikke relevant egentlig. Uansett politisk retning så fordømmer man dette...

Helt enig i at hans tidligere tilknytning til FrP er helt betydningsløs, men likevel var visst dette noe som måtte tas opp.
Uansett hvor mye politikere sier de skal utsette valgkamp, så er de likevel "flinke" til å sverte motstandere og forherlige seg selv.......
Det fantes absolutt ingen grunn til at hans tidligere medlemskap i FrP skulle være av interesse for noen, med mindre man vil snike inn assosiasjoner om at FrP er årsaken til gjerningsmannens forkvaklede "revolusjon", som han selv kaller det.

Photobscura 26-07-11 18:42

Det er vel media som i størst grad har formidlet akkurat dette med Frp-medlemsskapet, jeg kan ikke huske å ha hørt noen andre enn Siv Jensen kommentere det.
Selv om jeg er veldig langt fra Frp politisk, så har jeg liten tro på at den jevne velger er i nærheten av Anders Behring Breviks antipatier.
Han er frimurer, hvilket f.eks Bjarne Brønnbo også er. Noen som vil dra noen paralleller her også, eller?

Carisma 26-07-11 19:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1168487)
Han er frimurer, hvilket f.eks Bjarne Brønnbo også er. Noen som vil dra noen paralleller her også, eller?

Hvem veit hva man finner om man spiller DDE-plater baklengs! :eek::p

Når det gjelder FrP linken kan man jo håpe at den gjør at flere velger å ikke stemme på de pga det ved neste valg...

Yrla 26-07-11 20:06

Noen som har sett eldorado, bitre mandler noe sted?

grotingeling 26-07-11 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1168514)
Noen som har sett eldorado, bitre mandler noe sted?

Enkelte Spar- og Ica-butikker har disse:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.