Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 18-07-11 09:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1162597)
Noen som vet om man enkelt kan måle insulin-nivå i kroppen? Eller er dette en blodprøve som må tas hos lege? Fant ut at disse visstnok brukes til å måle insulin, men de gir nå vel ikke et mål på insulin i kroppen?

Havna nemlig i en diskusjon i går om at kunstig søtning ikke påvirker blodsukkeret men utløser insulin og når kroppen da ikke har noe sukker og ta seg ut på reagerer den helt feil (enkelt forklart). Vedkommende sa at han hadde vært med på et forsøk der insulin ble målt og at det var en enkel test, så jeg bare lurte på om det var noe jeg kunne måle selv.

Vel, dersom du ikke har noe blodsukker, er du DØD!!!:eek:
Og dersom inntak av kunstig søtning øker insulinutskillelsen uten å øke blodsukkeret, vil jo blodsukkeret gå i bånn og man vil få føling før man går i koma og dør!
Har hørt mye rart om kunstig søtning, men dette høres sprøtt ut!

Er som Photo sier kun c- peptid som måler insulinutskillelsen i kroppen og det er en enkle blodprøve, men det t ar tid å få svar! Er ikke som et blodsukkerapparat som tar 5 sekunder akkurat!

Furine 18-07-11 10:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1162624)
Kjøpte en slags kjøpmannsdisk på Jysk tidligere i vår (3 skapdører under og en skuff over hver dør). For et helvete å sette sammen! Gi meg Ikea når som helst! Kommer ikke til å kjøpe møbler på Jysk flere ganger.

Såpass ja? Eg er ikkje redd for å skru altså, og Ikea er jo heilt OK. Problemet er at ein må til Trondheim eller Bergen for å kjøpe Ikea, og eg kan ikkje ha med framleis uopna ikeagreier inn i landet utan å måtte fortolle det...

Photobscura 18-07-11 10:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1162661)
Vel, dersom du ikke har noe blodsukker, er du DØD!!!:eek:
Og dersom inntak av kunstig søtning øker insulinutskillelsen uten å øke blodsukkeret, vil jo blodsukkeret gå i bånn og man vil få føling før man går i koma og dør!
Har hørt mye rart om kunstig søtning, men dette høres sprøtt ut!

Er som Photo sier kun c- peptid som måler insulinutskillelsen i kroppen og det er en enkle blodprøve, men det t ar tid å få svar! Er ikke som et blodsukkerapparat som tar 5 sekunder akkurat!

Det er vel heller det at insulinet ikke evner å rydde vekk nok sukker i blodet (derav f.eks insulinresistens), mer enn at det ikke er noe sukker, forsåvidt.

Akkurat dette med kunstig søtning og insulin har jeg ikke noen formening om, men jeg for min del fikk normalisert langtidsblodsukker på lavkarbo, men c-peptiden var fortsatt alt for høy ... Ikke alle leger som tenker såpass stort på det, så mange kan gå rundt med insulinresistens/diabetes uten å vite om det, fordi mange leger er vonde å be når det kommer til nettopp denne blodprøven ... :o

Lillemy71 18-07-11 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1162628)
Så vidt meg bekjent er det kun c-peptid som kan måle insulinet, og den må taes hos lege. Men, ja, det er jo en blodprøve, da.

Takk Photo, var bare det jeg lurte på ikke hvorvidt man dør av lavt blodsukker :cool:

Bønna200 18-07-11 12:46

Har tenkt til å lage meg chicken curry i dag, og da med blomkålris til. Er det noe krydder som passer å ha på så det smaker litt mindre,vell.. blomkål?

Anarko 18-07-11 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1162834)
Har tenkt til å lage meg chicken curry i dag, og da med blomkålris til. Er det noe krydder som passer å ha på så det smaker litt mindre,vell.. blomkål?

Fres det godt sammen med sambal oelek, persille osv. Når jeg freser det i rikelig med smør og har på litt chili og soyasaus så er det ikke mye som minner meg om blomkål.

Bønna200 18-07-11 13:17

Takk! :D Det ene krydderet der har jeg aldri hørt om. Men får se hva jeg finner på meny :)

Anarko 18-07-11 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1162858)
Takk! :D Det ene krydderet der har jeg aldri hørt om. Men får se hva jeg finner på meny :)

Sambal oelek er chili på glass :) Du finner det på rema, i tube i krydderhyllen. Før hadde de glass med det overalt, men nå finner jeg kun glass med sambal oelek på innvandrerforretninger.

Photobscura 18-07-11 15:03

Jeg har nettopp lagt en skinkestek på 1,4 kilo i fryseren. Hvor lang tid tar det ca før den er gjennomfryst? Det er et lite frysfack over kjøleskapet.

ineedthis 18-07-11 15:22

Jeg har et spørsmål. Et veldig "jeg er ny her og skjønner ingen ting - spørsmål". Haha:o

Jeg lurer bare på, om det er noen slags "svarvei" for å markere alle innlegg som ikke er lest, slik at jeg lettere kan følge med på de uleste fremover? Jeg har ikke så veldig lyst til å åpne 500 faner bare for å få fjernet de fra "uleste innlegg":confused:

Jeg vil liksom begynne på nytt, og følge med fra nå, og ikke fra alle de tusen innleggene fra før jeg ble medlem:confused:

Furine 18-07-11 15:59

Om du går inn i kontrollpanelet (øverst til venstre, grøn linje) så får du opp alle trådar du abonnerer på eller har skrive innlegg på. Om du går til førstesida så har du i høgre hjørne "hurtignavigasjon" - nederst der ligg "siste foruminnlegg".

ineedthis 18-07-11 17:36

For å være ærlig så skjønte jeg ikke så mye av det der. Men jeg er ganske teknisk av meg, så jeg finner vel ut av det etterhvert!:D

TrillTrall 18-07-11 17:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1162665)
Såpass ja? Eg er ikkje redd for å skru altså, og Ikea er jo heilt OK. Problemet er at ein må til Trondheim eller Bergen for å kjøpe Ikea, og eg kan ikkje ha med framleis uopna ikeagreier inn i landet utan å måtte fortolle det...

Skruing fra Jysk var noe helt annet enn skruing fra Ikea. Bare dritten. Dårlig bruksanvisning og vanskelig å få justert både skuffer og dørhengsler synes jeg. Og jeg har etterhvert montert _mye_ fra Ikea! Uten problemer.

TrillTrall 18-07-11 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1162864)
Sambal oelek er chili på glass :) Du finner det på rema, i tube i krydderhyllen. Før hadde de glass med det overalt, men nå finner jeg kun glass med sambal oelek på innvandrerforretninger.

Det er utrolig praktisk med den på tube da! :) Bare en liten skviiiis - så slipper man å bruke enda mer redskaper som må vaskes. ;)

idontknow 18-07-11 17:58

atte.. burde man merke "oftere dobesøk" under lavkarbodeitt?

langaard 18-07-11 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av idontknow (Innlegg 1163087)
atte.. burde man merke "oftere dobesøk" under lavkarbodeitt?

Man tisser iallefall oftere!:D

Furine 18-07-11 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ineedthis (Innlegg 1163072)
For å være ærlig så skjønte jeg ikke så mye av det der. Men jeg er ganske teknisk av meg, så jeg finner vel ut av det etterhvert!:D

Klikk deg litt rundt du, så finn du ut av det! :) Alle har vore grøne på dette forumet ein gong. På same grøne linja som du finn kontrollpanel finn du også snarveier, der finn du dagens innlegg, som eit døme. :)

GrønnPepper 18-07-11 18:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ineedthis (Innlegg 1162982)
Jeg har et spørsmål. Et veldig "jeg er ny her og skjønner ingen ting - spørsmål". Haha:o

Jeg lurer bare på, om det er noen slags "svarvei" for å markere alle innlegg som ikke er lest, slik at jeg lettere kan følge med på de uleste fremover? Jeg har ikke så veldig lyst til å åpne 500 faner bare for å få fjernet de fra "uleste innlegg":confused:

Jeg vil liksom begynne på nytt, og følge med fra nå, og ikke fra alle de tusen innleggene fra før jeg ble medlem:confused:

Øverst på forumet er det en grønn menylinje. Til høyre på denne finner du snarveier og under der 'marker forumene som lest'
Hvis du trykker denne når du går ut av forumene vil du bare få innlegg som er skrevet siden sist du var inne når du neste gang velger 'uleste innlegg' på samme menylinja neste gang du er inne.

ineedthis 18-07-11 18:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper (Innlegg 1163105)
Øverst på forumet er det en grønn menylinje. Til høyre på denne finner du snarveier og under der 'marker forumene som lest'
Hvis du trykker denne når du går ut av forumene vil du bare få innlegg som er skrevet siden sist du var inne når du neste gang velger 'uleste innlegg' på samme menylinja neste gang du er inne.

Tusen takk! Nå skjønte jeg! :)

Anarko 18-07-11 18:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1163078)
Det er utrolig praktisk med den på tube da! :) Bare en liten skviiiis - så slipper man å bruke enda mer redskaper som må vaskes. ;)

Ja, men den på tube er nesten 30 kroner, og inneholder ikke så mye. Mens jeg får kjøpt ca 2,5 dl på glass til 20 kroner. :)

Photobscura 18-07-11 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1162967)
Jeg har nettopp lagt en skinkestek på 1,4 kilo i fryseren. Hvor lang tid tar det ca før den er gjennomfryst? Det er et lite frysfack over kjøleskapet.

Ingen som vet, altså? Det er nå fem timer siden jeg la den i fryseren, og hadde tenkt å langsteke den over natta, men da må den være gjennomfrosset ... :o Den kjennes i alle fall hard ut, men ikke godt å vite. Har fortsatt noen timer på meg, forsåvidt.

Anne 18-07-11 20:47

Stikk i den med en tynn strikkepinne, så merker du om den er frosset, vil jeg tro.

Photobscura 18-07-11 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1163180)
Stikk i den med en tynn strikkepinne, så merker du om den er frosset, vil jeg tro.

Det var jommen lurt! :)

BenteR 18-07-11 21:17

Noen her inne som har strikket med garnet "STERKT" fra DuStoreAlpakka?
Har fått helt strømpestrikkedilla for tiden og vil gjerne teste ut noe lekkert strømpegarn og lage opp noen lekre strømper til tante-unger til jul (veldig kjedelig tante; gir alltid hjemmelagede ting:rolleyes:)

Lava 18-07-11 22:16

Hvor lenge kan en vanlig Toro ostekake stå i kjøleskapet og være spisendes?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.