Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Dietta 02-09-12 12:07

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Så flink du er Mariann :) Det er jo ikke mulig å se at denne er sydd inn. Må si jeg beundrer alle som kan sy slik. Jeg holder meg til rette sømmer på gardiner etc. :o

Photobscura 02-09-12 12:16

Aatinka! Nydelig sjal, altså. Mulig det har blitt spurt om før, men har du en oppskrift?

Dietta 02-09-12 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1378172)
Aatinka! Nydelig sjal, altså. Mulig det har blitt spurt om før, men har du en oppskrift?

Her er oppskriften Photo :)

Dietta 02-09-12 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1378180)
Her er oppskriften Photo :)

Edit: Sorry, så nå at den ikke var gratis :(

Photobscura 02-09-12 13:27

Ah, ja ... Men det var bare fem dollar, da. Nå har jeg aldri lest engelske oppskrifter, forsåvidt.

Dietta 02-09-12 13:39

Det er faktisk overraskende lett Photo - ikke la språket stoppe deg :D
Var veldig nervør første gangen jeg prøvde meg, men det gikk helt fint. Mange fine sider på nettet som forkortelser etc., samt US og UK pinnestørrelser etc.
Står du fast er det jo bare å spørre her ;)

smgj 02-09-12 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1378197)
Det er faktisk overraskende lett Photo - ikke la språket stoppe deg :D
Var veldig nervør første gangen jeg prøvde meg, men det gikk helt fint. Mange fine sider på nettet som forkortelser etc., samt US og UK pinnestørrelser etc.
Står du fast er det jo bare å spørre her ;)

Tiltredes - også kan man google forkortelsene og finne instruksjonsvideoer på knittinghelp eller på youtube - både i europeisk stil (man har tråden mot nøstet på venstre hånd) og amerikansk (man "kaster" tråden med høyre hånd). :)

Mariann S 02-09-12 14:51

Nydelig sjal aatinka :)

Mariann S 02-09-12 14:53

Og tusen takk milena, smgj og Dietta :)
Det føltest godt når den var ferdig, litt knoting og triksing og miksing her og der.... men den er flott for meg :)

aatinka 03-09-12 08:58

Mariann: Så fin den ble! Skulle ønske jeg kunne få til sånt...

Photo: Jeg sier det samme som Dietta - engelske oppskrifter er ikke så vanskelig som det høres ut. Tar også med at de som regel er MYE bedre/nøyere skrevet enn norske. Jeg må alltid "finne på" ting når jeg bruker norske oppskrifter, mens de engelske ofte er så detaljerte at man slipper å lure på hvordan man skal gjøre ting. Og så åpner det seg en helt ny verden av oppskrifter!

Og så ser jeg at Dietta la ut link til oppskriften. Det er linken til Mystery KAL'en, det kommer nok et eget mønster når hun er helt ferdig med alt. Nå kunne jeg jo bare sendt deg den, men jeg har stor respekt for Copyright, og det er som du sier bare 5$. Hun som har laget det mønsteret har forresten mange fine mønster :-)

aatinka 03-09-12 09:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1378209)
Tiltredes - også kan man google forkortelsene og finne instruksjonsvideoer på knittinghelp eller på youtube - både i europeisk stil (man har tråden mot nøstet på venstre hånd) og amerikansk (man "kaster" tråden med høyre hånd). :)

Jeg har lært MASSE lurt på Youtube! Og knittinghelp.com, der ligger en av de bedre oversikter over hvordan felle/øke på ulike måter :-)

For ikke å snakke om techknitting.blogspot.com, der ligger det utrolig masse smarte teknikker!!

Dietta 13-09-12 11:42

1 Vedlegg
Nå er jeg endelig ferdig med et prosjekt. Ble spurt av avlastningsboligen til Junior om jeg kunne lage noen småpresanger som skal brukes på et 2 dagers seminar i regi av senter for oppvekst neste uke. Endelig ferdig - nå skal jeg bare pakke in alt sammen, og det er myyye kjedeligere enn å lage sakene :o
Til slutt ble det 8 kjole-oppvaskkluter over pumpesåpe, 8 kleenexcover, 4 sett grytekluter og 3 dorullhatter.
Nå håper jeg bare det ikke er noen her inne som skal dit da - for da er jo "overraskelsen" spolert :p

langaard 13-09-12 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1381847)
Nå er jeg endelig ferdig med et prosjekt. Ble spurt av avlastningsboligen til Junior om jeg kunne lage noen småpresanger som skal brukes på et 2 dagers seminar i regi av senter for oppvekst neste uke. Endelig ferdig - nå skal jeg bare pakke in alt sammen, og det er myyye kjedeligere enn å lage sakene :o
Til slutt ble det 8 kjole-oppvaskkluter over pumpesåpe, 8 kleenexcover, 4 sett grytekluter og 3 dorullhatter.
Nå håper jeg bare det ikke er noen her inne som skal dit da - for da er jo "overraskelsen" spolert :p

Så flink du er Dietta!
Likte spesielt de kleenexcoverne:ja::blomster:

Dietta 13-09-12 12:15

Tusen takk for det langaard :blomster:
Ja, de er jeg ganske fornøyd med selv også. Egen oppskrift til og med ;) Har laget noen selv også, som nok blir småpresanger her og der. Nå har jeg begynt med cover til tannglass (til meg selv da). Har en kleenex greie selv på badet, og trenger nye tannglass. Kjøpte i plast i går, og nå blir det cover i samme stilen. Blir spennende å se om det blir ok.

Dietta 13-09-12 13:13

1 Vedlegg
- og her kommer tannglasscover som jeg skrev om i forrige post :D

Mariann S 13-09-12 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1381884)
- og her kommer tannglasscover som jeg skrev om i forrige post :D

Kjempestilig :) sånn vil eg og lage. Har du oppskrift :snill: ?

Dietta 13-09-12 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1381890)
Kjempestilig :) sånn vil eg og lage. Har du oppskrift :snill: ?

Bare i hodet :p
Veldig enkelt da - jeg heklet 45 lm (det passet rundt glasset mitt), og så heklet jeg 44 fm tilbake i lm. Og så bare rundt og rundt og rundt med fastmasker til jeg var nesten på toppen. Laget den siste runden slik:
1 fm, 2 lm og så en fm til i samme maske. Hoppet over 1 fm fra forrige runde, og gjentok: 1 fm, 2 lm 1 fm i samme maske, hele veien rundt. Heklet en blomt og sydde på.

Mariann S 13-09-12 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1381893)
Bare i hodet :p
Veldig enkelt da - jeg heklet 45 lm (det passet rundt glasset mitt), og så heklet jeg 44 fm tilbake i lm. Og så bare rundt og rundt og rundt med fastmasker til jeg var nesten på toppen. Laget den siste runden slik:
1 fm, 2 lm og så en fm til i samme maske. Hoppet over 1 fm fra forrige runde, og gjentok: 1 fm, 2 lm 1 fm i samme maske, hele veien rundt. Heklet en blomt og sydde på.

Tusen takk :) Sånt skal tannglaset mitt også få :D

Ziltoidia 13-09-12 17:07

Så... alle dere strikke- og hekleglade der ute. Hvilke gode gratissider for oppskrifter vet dere om? Jeg kjenner i grunn bare til garnstudio... og det var vel det. Har helst norske sider i tankene, men det er egentlig ikke så nøye. Alt taes i mot med takk. :D

...ryddetips er også noe jeg kunne ha hatt bruk for. :p
https://distilleryimage1.s3.amazonaw...38140995_7.jpg

Photobscura 13-09-12 17:18

Store kurver, Ziltoidia! Store kurver! (Jeg har hundreogørtenfjorten UFO-er, så jeg kjenner problemet. ;))

Og artige ting, Dietta! :D

TigerTove 13-09-12 20:10

Ziltoidia, sjekk ut
www.hekleoppskrift.com
www.strikkeoppskrift.com
www.hekleogstrikkeoppskrifter.com

:)

aatinka 13-09-12 22:22

Masse fine hekleting Dietta!!

UFO'er har en tendens til å ta opp mye plass her også... Sammen med garnet man bare MÅTTE ha, men ikke helt vet hva man skal lage av. Plastbokser er genialt, helst sånne som man kan stable :)

Når det gjelder oppskrifter så er jeg mer og mer oppgitt over norske oppskrifter som jeg ALLTID finner feil i, eller som er ufullstendig eller ikke entydig. Derfor har jeg blitt mer og mer glad i amerikanske oppskrifter, de er så nøye at man neppe kan gjøre feil :) Og den aller beste plassen for oppskrifter (også noen norske) er Ravelry.com! Gratis å registrere seg :)

Dietta 13-09-12 23:23

Jeg har også garn i plastbokser. Store bokser med lokk som kan stables. Kjøper de på tilbud på Europris. Genial måte å lagre garnet på (hvis man har stableplass da seff), og med gjennomsiktige bokser ser jeg hva slags garn/farge som er i boksen.
Ikke snakk om UFO'er jenter. Da forteller samvittigheten min at jeg burde ta en tur på hobbyrommet og rydde i de 1000 plastposene med UFO'er som ligger rundt omkring :eek:

Dietta 14-09-12 07:40

Flere gratisoppskrifter fins på:

www.lionbrand.com (må melde seg inn, men gratis)
www.bernat.com
www.knitty.com

Ziltoidia 15-09-12 17:52

Takker for tips! :)

Dietta 16-09-12 14:23

Sandnesgarn har også mange gratisoppskrifter :D

Zincite 16-09-12 15:02

1 Vedlegg
Og jeg hopper tilbake til noe jeg tror var nevnt i denne tråden. Mener å huske at noen fikk veldig såre fingertupper da de strikket? Spesielt med tynne pinner?
Søkte på noe annet i går på amazon - og fant samtidig fingerbøl i lær. Som det ser ut som om noen bruker til å beskytte fingeren med.
Kanskje noe man kan lage selv også :) Legger uansett inn bildet:

http://ecx.images-amazon.com/images/...500_AA300_.jpg

Her går det fremover med den Audrey-inspirerte kjolen i merino fra Abuelita. Så tror ikke det tar to år som jeg en gang antydet :D
Nå er første arm ferdig - og den andre på gang. Men den må legges opp - og så har jeg laget en splitt i ryggen som skal ha knapper og hekles hemper til - fordi jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle sy blonden pent sammen. Kunne kanskje brukt noe maskesting?
Og så har jeg strikket en fald som må sys opp. Det er sånt som tar lang tid for meg :o
Men legger ved et bilde tatt for noen uker siden allikevel (uten erme) - den krøllete kanten nederst er falden som skal sys opp på innsiden. Tror jeg blir fornøyd. Ermene blir cirka 3/4 lange.

Mariann S 16-09-12 17:59

Tunikaen din blir knallfin Zincite :)
Eg holder også på å strikke/hekle en tunika, berre armane igjen :)

Dietta 16-09-12 23:16

Flere gratisoppskrifter på norsk på Pickles.no

Dietta 16-09-12 23:18

Zincite: tunikaen er bare rålekker. Gleder meg til å se den helt ferdig :)
Supert tips også til fingre med hull. Jeg er nok en av de som deltok i den samtalen ja. Her blir det plaster på alle fingre når jeg strikker mye med tynne strømpepinner :o

Mariann S 16-09-12 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1382901)
Mener å huske at noen fikk veldig såre fingertupper da de strikket? Spesielt med tynne pinner?

Au au, ja gjennomhulla fingertuppa har eg hatt monge gonga :eek:
Har prøvd å strikke med ulike fingerbøl, men eg har klaustrofobi på fingrar (og hender) :D so då blir det katastrofeplastring innimellom ;)

Dietta 16-09-12 23:30

Har noen her erfaringer med garnet Rubin fra Sparkjøp ? Det er ull superwash.
Lurer på om det nupper, eller om det holder seg bra.
Har en niese som skal strikke puff, og ganrnet som brukes i oppskriften er knalldyrt. Tenker at hun kan bruke 3 eller 4 dobbel tråd med annet ullgarn i stedet. Rubin er jo halve prisen av fx. Smart, men jeg har ingen erfaring med det :o

Zincite 17-09-12 08:15

Takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger :blomster:
Jeg blir ikke spesielt sår selv heldigvis, men kan godt skjønne at fingerbøl gir klaus :ja: men tenkte da jeg så de at et i skinn kanskje ikke føles så stivt og fremmed.

Zincite 17-09-12 08:19

Og jeg har ingen erfaring med rubin. Søkte det opp på ravelry - men det lå ingen kommentarer der. Det hadde fått 3 1/2 stjerner av 5 mulige. Uten at det egentlig sier noen ting :p så lite matnyttig kommentar altså :rolleyes:

Rin 18-09-12 06:58

Hm, noen som har sett og vet hvor en finner en strikkeoppskrift på en genser/topp med sånn peplum-liv som har vært så i vinden det siste året? (Det er nok ikke umulig å fikle seg frem til selv, men alltids fint med et utgangspunkt...)

aatinka 18-09-12 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1383479)
Hm, noen som har sett og vet hvor en finner en strikkeoppskrift på en genser/topp med sånn peplum-liv som har vært så i vinden det siste året? (Det er nok ikke umulig å fikle seg frem til selv, men alltids fint med et utgangspunkt...)

Tenkte du helt enkel topp da eller? Med fletter? Jakke? Hullmønster? Jeg liker denne, men den er kanskje lenger eller litt annen fasong enn du tenker på?

http://www.ravelry.com/patterns/libr...leeves-sweater (Ravelry-link, krever gratis registrering)

Dietta 18-09-12 22:41

1 Vedlegg
- og slik går det med Ikea-hengere når man plutselig får dilla på å lage cover til alt mulig.
- og ja, de skal til en hytte ved sjøen :p

TigerTove 18-09-12 22:46

Så fine Dietta :)

Mariann S 18-09-12 22:48

Kjempesøte kleshengere Dietta :)

langaard 18-09-12 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1383904)
- og slik går det med Ikea-hengere når man plutselig får dilla på å lage cover til alt mulig.
- og ja, de skal til en hytte ved sjøen :p

Så søte hengere da!!
Kan jeg få komme på strikkeskole jeg også, kanskje du klarer det handarbeidslærerinna på skolen ikke klarte:p
Jepp, det tror jeg:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.