Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

Yrla 18-04-12 22:46

Sv: Et spørsmål

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LaLa77 (Innlegg 1333796)
Må bare slenge meg på her, og si enig, jeg kan ikke huske sist jeg spiste egg & bacon :)

jeg har ikke smakt bacon engang. Spis det som er godt. Jeg synes det er så mye som er godt at jeg tar mange forskjellige ting i ett måltid. Til frokost kan jeg ta en hjemmebakt kjeks med smør på + ost + kylling/påleggslaks + tahini. Først skriver eller leser du alle matvarene du kan velge mellom, og så merker du deg de du vil ha i ditt kosthold, alt fra avokado, frøknekkebrød, nakkekoteletter og type fisk og så kan du tenke ut hva som kan kombineres eller se på oppskrifter med de matvarene du liker i og der se hva det passer sammen med og/eller hvordan det kan spices opp. Lavkarbomat er snacksy mat, synes jeg. Trenger ikke å være kjedelig om du ikke liker det kjedelig:) Se gjennom tråden: "hva har du spist til frokost idag" for inspirasjon. Ikke ofte du ser bacon og egg der, altså.

Bønna200 18-04-12 23:08

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Jeg hadde egg og bacon for første gang på et år på mandag. :p Fløte bruker jeg veldig skjelden.
Nå skal det sies at jeg ligger på 70-100 karber per dag, men jeg skjønner ikke helt den greia mad at lavkarbo er egg og bacon og fløte...

langaard 18-04-12 23:18

Spiste egg&bacon på hytta sommeren 2011:p

Aquarel 18-04-12 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1333789)
Baconpakkene mine går ut på dato de, og egg spiser jeg ikke hver uke engang. Merkelig at lavkarbo MÅ være egg&bacon liksom ;)

Du kan gjerne få oppskrifta på brødet jeg pleier å bake?

Er det tips til måltider du lurer på?

Var veldig flink til å spise brokkoli og grønnsaker istedenfor ris, pomfri, potet også videre. Det verste var egentlig frokosten og kvelds maten. prøver gjerne oppskriften din ja :)

Det jeg er veldig dårlig på er og finne på ting. Det gikk rom regel i noe lignende som dette:

brokkoli med svinefilet og grønnsaker (kanskje fløte)
Kylling stekt i paprika med grønnsaker
Og enda mer svinefilet og kylling.

Det som gjør det enda verre er at samboeren min er lei av kylling "krise" Da må man bli kreativ og lage nye varianter. Noe som ikke er like enkelt.

senka 18-04-12 23:25

Spiser aldri bacon:pegg 1-2 ganger i uka;)

Charlott 18-04-12 23:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aquarel (Innlegg 1333972)
Var veldig flink til å spise brokkoli og grønnsaker istedenfor ris, pomfri, potet også videre. Det verste var egentlig frokosten og kvelds maten. prøver gjerne oppskriften din ja :)

Det jeg er veldig dårlig på er og finne på ting. Det gikk rom regel i noe lignende som dette:

Det som gjør det enda verre er at samboeren min er lei av kylling "krise" Da må man bli kreativ og lage nye varianter. Noe som ikke er like enkelt.

Hva har du spist til frokost

Hva skal du ha til middag i dag

Her har du 2 av maaaange tråder her inne som viser hva folk spiser :D kanskje du finner litt inspirasjon der?

Og her har du oppskriften til malice`s brød, enkelt og godt!
Jeg pleier å finmale ca halvparten av frøblandinga, resten bruker jeg som det er :D
Hjalp det litt synes du?

Anarko 19-04-12 13:56

Jeg spiser forholdsvis ofte et kokt egg på jobb. Men egg og bacon er sjeeeeeeldent. Fløte er også sjeldent.

Runegutt 23-04-12 17:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aquarel (Innlegg 1333972)

Da skal du få noen middagstips:
1) Suppe. Kylling+finskåret kål+det du ellers kan tenke deg av grønnsaker, rikelig med pepper ev.karri og en dæsj vann. Kok ivei. Bruker du kyllinglår, må du kike disse først og renske dem. Sil kraften og bruk den som base for suppa.

2) Makrell i tomat. Spis rett av boksen.

3) Taffelost. (Tomatpigmentert) Legg sammen to og to skiver, slik at du får fire stabler på et lite stykke bakepapir. Putt dette i microen, og kjør dette på full guffe i ca. 3 minutter. Ta ut og legg på rist.

Her har du fantastiske gode kjeks. Smør på dem med det du ønsker. Tar du et beger med Rømme (og da snakker vi ikke lett) + et glass HOT tacosaus og roter sammen, har du super dip til kjeksen ev. til grønnsaker.

Har du det supertravelt?
1-2 ts cocosa rett fra glasset. Spis ivei, og du har næring i noen timer.
Litt uvant men fungerer fantastisk for meg.

bligravid? 23-04-12 19:04

Hehe personlig digger jeg egg og bacon, men nei det er ikke enerådende til frokost ;) Går mye i middagsrester da.. grønnsaker stekt sammens med smør og spinat syns jeg er digg da.. (ja til frokost..)

snowflakes 31-05-12 19:41

mulig dette er et spørsmål som er spurt maaaange ganger, men jeg klarer hvertfall ikke å finne noe svar... så here it goes: får man kjøpt tagetesse på iherb?

Lillemy71 01-06-12 09:34

Ikke sist jeg sjekka ihvertfall

snowflakes 02-06-12 10:08

Takk for svar lille my!! =)

lotta85 10-06-12 09:32

Hei :) Jeg lurer på om man kan bruke mills ekte majones på lavkarbo? Ser at den inneholder soyaolje og det skal man ikke ha har jeg hørt, men er det bare p.g.a at det er en herda olje og ikke er sunt for kroppen eller vil man faktisk slutte å gå ned i vekt?

Dietta 10-06-12 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lotta85 (Innlegg 1356620)
Hei :) Jeg lurer på om man kan bruke mills ekte majones på lavkarbo? Ser at den inneholder soyaolje og det skal man ikke ha har jeg hørt, men er det bare p.g.a at det er en herda olje og ikke er sunt for kroppen eller vil man faktisk slutte å gå ned i vekt?

Jeg bruker ikke mye majones, men når jeg skal ha det er det Mills ekte jeg bruker. Synes rett og slett den er best :)

lotta85 10-06-12 11:19

Ah ok, men veit du om man kan legge på seg av soyaolje? Eller er det bare det at det ikke er sunt for kroppen?

Kitt 10-06-12 11:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lotta85 (Innlegg 1356659)
Ah ok, men veit du om man kan legge på seg av soyaolje? Eller er det bare det at det ikke er sunt for kroppen?

Det er BARE det at noen mener det ikke er så sunt! Men hvor mange tuber/poser majones spiser du i løpet av en uke/måned, da? ;)

lotta85 10-06-12 11:34

Ja ikke sant, blir jo ikke så mye det, da velger jeg å være litt usunn og spise majones jeg, så lenge jeg ikke legger på meg skal jeg være fornøyd jeg :) Tusen takk for hjelpa :)

Dietta 10-06-12 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lotta85 (Innlegg 1356666)
Ja ikke sant, blir jo ikke så mye det, da velger jeg å være litt usunn og spise majones jeg, så lenge jeg ikke legger på meg skal jeg være fornøyd jeg :) Tusen takk for hjelpa :)

Spis og kos deg med majoneses du :)
Tror det er Coop Obs som har et egent majonesmerke som er laget på rapsolje. Har ikke prøvd den selv, men har hørt at den er god. Kjekt alternativ for de som vil unngå soya i kosten.

Elin. 10-06-12 14:04

Hei :)
Jeg er helt ny her....og lurer på ALT....
Har lest å sett en del på innlegg her,men føler meg litt usikker nå i starten.
Jeg begynner med lavkarbo på onsdag,noen som kan gi meg litt hjelp på frokoster,lunsjer osv.
Står opp kl 5 hver morgen,begynner på jobb kl 6....er det ok å spise frokost da?
Og lunsj halv 9?
Hva spiser dere til mellommåltider?
Nåkk til å begynne med dette :)

Runegutt 10-06-12 14:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elin. (Innlegg 1356733)
Hei :)
Jeg er helt ny her....og lurer på ALT....
Har lest å sett en del på innlegg her,men føler meg litt usikker nå i starten.
Jeg begynner med lavkarbo på onsdag,noen som kan gi meg litt hjelp på frokoster,lunsjer osv.
Står opp kl 5 hver morgen,begynner på jobb kl 6....er det ok å spise frokost da?
Og lunsj halv 9?
Hva spiser dere til mellommåltider?
Nåkk til å begynne med dette :)

Det kommer litt an på hva slags lavkarboretning du har tenkt å følge.

Du får en litt generell dagsmeny av meg, som ikke kræsjer helt med noen retninger:

Frokost: 2-4 egg (stekt eller kokt) Bacon ved behov, litt grønt

Lunch: Omelett av et par egg (Kan lages dagen før) ev. middagsrester

Middag: 1-2 stykker grillet laks, grundig med grønnsaker (brokkoli, blomkål, kål, vårkål, osv) Hopp over poteter, ris, pasta og brød

Kvelds:
En kotelett, bernaisesaus og grønt.

Trenger du noe lettvint?
Makrell i Tomat rett ut av boksen

Aspik(Cabaret) finner du ferdig i kjøledisken + remulade

Så kan du drikke masse vann, kaffe og te etter behov.

I begynnelsen bør du være litt forsiktig med alle former for melkeprodukter.

Håper dette var enkelt nok :)

Rune

Ziltoidia 28-06-12 12:27

Da... tror jeg at jeg en gang for alle trenger et svar på:
Hvor mange karbohydrater skal man regne med i Tagatesse og Damherts jordbærsyltetøy per 100g?

Finner mange forskjellige og uklare svar der ute, så... hadde vært fint om noen kunne klargjøre dette for meg. :)

Kitt 28-06-12 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1362999)
Da... tror jeg at jeg en gang for alle trenger et svar på:
Hvor mange karbohydrater skal man regne med i Tagatesse og Damherts jordbærsyltetøy per 100g?

Finner mange forskjellige og uklare svar der ute, så... hadde vært fint om noen kunne klargjøre dette for meg. :)

http://www.allergikost.no/file/thumb..._mode=fill.jpg

Inneholder kun 5,3 g netto karbohydrater per 100 g syltetøy, står det i produktbeskrivelsen. Klarere får du det nok ikke, da opptaket av tagatose er individuelt!

Ziltoidia 02-07-12 17:41

Takk skal du ha! :) (Beklager at jeg ikke svarte før... trodde jeg hadde gjort det)

Betyr dette da at jeg regner tagatesse som 0 karbohydrater (om man ikke tar høyde for individuelt tagatose opptak) eller?

Kitt 04-07-12 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1364157)
Takk skal du ha! :) (Beklager at jeg ikke svarte før... trodde jeg hadde gjort det)

Betyr dette da at jeg regner tagatesse som 0 karbohydrater (om man ikke tar høyde for individuelt tagatose opptak) eller?

Akkurat det blir jeg faktisk ikke klok på! Vanskelig å finne noen eksakte tall noe sted, syns jeg!
Så vidt jeg skjønner er det ca 40g tagatose i 100g tagatesse, men om alle disse kan regnes som netkarbs??? Eller bare de 15-20% som tas opp?

Lillemy71 05-07-12 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1364738)
Akkurat det blir jeg faktisk ikke klok på! Vanskelig å finne noen eksakte tall noe sted, syns jeg!
Så vidt jeg skjønner er det ca 40g tagatose i 100g tagatesse, men om alle disse kan regnes som netkarbs??? Eller bare de 15-20% som tas opp?

Det er vel det som blir sagt, at 15-20% tas opp av tagatosen. Men i tillegg er det et par andre ting i Tagatesse som også gir kh, så det er tricky men uansett mye bedre enn sukker (er blitt diskutert i tidligere tråder). Jeg regner et ganske høyt tall, husker det ikke helt nå men tar heller med alle kh for tagatose. Jeg bruker uansett ikke så mye av gangen at det utgjør noe særlig. Det om er like viktig som kh er jo om det påvirker blodsukkeret i særlig grad. Jeg har ikke spist ren tagatesse og bruker det kun i noen muffins jeg lager og jeg merker ihvertfall ikke noe da.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.