Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 30-04-12 11:01

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1340693)
Jeg trenger litt hjelp!

Jeg sliter veldig med å sove gjevnt gjennom hele natten for tiden, og det føles som om kroppen min ikke kommer til ro når jeg skal sove..
Beina slapper liksom ikke av og jeg blir liggende å vri på meg og strekke på beina, ligge med dem høyt etc..

Kan magnesium hjelpe da?
Har hatt det slik nå i over en ukes tid og jeg er ganske sliten.

Kjøp deg magnesium og ta minimum 600-900mg ca 30 min før du legger deg! Bør hjelpe kjempebra på akkurat sånne rastløse bein du beskriver!:)
Dersom du får løs mage, går du litt ned på dosen!

Cyan 30-04-12 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1340457)
Er 116 cm vidde veldig stort på en genser for en normalbygd mann ...?

Du vet jo omtrentlig hvor stor jeg er, og jeg er 105 cm rundt det smaleste på midjen, så da er det bare å visuelt sammenligne :)

Sanney 30-04-12 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1340691)
Alle piller skulle ha vært på størelse med Vallergan eller ppiller. Bittelitt større enn et knappenålshode og glatte og lette å få ned!:ja:
Men Eucras- pillene er ikke så ille, altså, de sklir lett ned!;)

ned gikk de. hjelper at det er filmbelagte, noe metformin ikke er. hvorpå de smaker absolutt høgg. så da blir det å vente og se om jeg tåler eucreas. om jeg ikke gjør det så var det 500 kr rett i dass..

Kitt 30-04-12 11:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1340704)
ned gikk de. hjelper at det er filmbelagte, noe metformin ikke er. hvorpå de smaker absolutt høgg. så da blir det å vente og se om jeg tåler eucreas. om jeg ikke gjør det så var det 500 kr rett i dass..

Jeg reagerte overhodet ikke på dem! Ikke blodsukkeret mitt heller, for å si det sånn!
Rett i dass var det vel, ikke! Du er da 500,- nærmere frikort i det minste! Jeg var gjennom hele runden og endte opp med Victoza- sprøyter + Insulatard i tillegg til metformin! Virker bra nå, da!

Egwene 30-04-12 11:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1340695)
Kjøp deg magnesium og ta minimum 600-900mg ca 30 min før du legger deg! Bør hjelpe kjempebra på akkurat sånne rastløse bein du beskriver!:)
Dersom du får løs mage, går du litt ned på dosen!

Man får kjøpt det på vanlig helstekost, gjør man ikke?
Og hvordan måler man riktig dose?

Runegutt 30-04-12 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1340457)
Er 116 cm vidde veldig stort på en genser for en normalbygd mann ...?

Snille du, hyggelig at du strikker genser til meg, men du må lage den myyyye større :)

Rune

Kitt 30-04-12 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1340720)
Man får kjøpt det på vanlig helstekost, gjør man ikke?
Og hvordan måler man riktig dose?

Jeg har pleid å kjøpe på apoteket. Gevalia sine 300mg. Tror de er de sterkeste man får kjøpt i Norge. Pleier å ta 2, men man kan innledningsvis godt ta 3.

Måler riktig dose? Hva mener du? Står på boksen hvor mye virkestoff det er i en pille. Start med høyeste dosering og gå ned på dosen om du blir veldig løs i magen. Etter 2 uker kan du gå videre nedover på dosen. Kanskje er det nok foor deg å ta 300mg når du har fått fylt opp lagrene! Du må rett og slett prøve deg frem med hva som passer din kropp! Kanskje må du også justere dosen i forhold til mens- syklus(trenger mer da) eller sykdom!
Lykke til! Håper det hjelper deg!:)

Egwene 30-04-12 12:13

Tusen takk! :)

Photobscura 30-04-12 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1340701)
Du vet jo omtrentlig hvor stor jeg er, og jeg er 105 cm rundt det smaleste på midjen, så da er det bare å visuelt sammenligne :)

Ettersom det skal være til en mann, så skal den også være litt romslig, sånn jeg vet han liker det. Jeg fikk søstera mi til å måle noen av de genserene hun mener sitter best på sin mann, som er ganske likt bygd, og de var alt fra 110-130, så jeg tror jeg slipper å rekke opp. ;) Har liksom bare strikket gensere til meg selv i det siste, så jeg har mistet litt gangsynet, de pleier å være typ 90-95, og jeg liker at de følger noe etter, så nå må jeg tenke helt annerledes igjen. Aner ikke hvor stor en normalbygd mann er over bringa, magen etc ...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1340722)
Snille du, hyggelig at du strikker genser til meg, men du må lage den myyyye større :)

Rune

Oh, you wish. :cool:

Dietta 30-04-12 13:13

Jeg er på jakt etter bomullsgarn i denne fargen (mangefarget). Har noen sett noe her i Norge som likner ?

vaskeklut 30-04-12 14:02

Du Dietta.. Linken din peker bare på en tom handlekurv :) Kopier bildelinken og lim inn i stedet! (høyreklikk og kopier bildelink/image adress (eller noe i den gaten) )

Egwene 30-04-12 14:26

Et annet spørsmål for i dag:
Hva er det magnesium hjelper for/mot/med?

Yrla 30-04-12 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1340786)

hvorfor googler du det ikke bare?

Egwene 30-04-12 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1340791)
hvorfor googler du det ikke bare?

Beklager at jeg spurte da.

Gerd 30-04-12 14:34

Sitat:

fra www.ketolyse.no :

Magnesiumtablettene er viktge for optimal funksjon av over 300 enzymer som deltar i forbrenning av både fett og karbohydrat.
Magnesium virker avslappende på muskulartur og forebygger leggkramper og hjertebank.

:)

Dietta 30-04-12 14:39

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1340778)
Du Dietta.. Linken din peker bare på en tom handlekurv :) Kopier bildelinken og lim inn i stedet! (høyreklikk og kopier bildelink/image adress (eller noe i den gaten) )

:eek: så rart. Når jeg følger linken, så kommer jeg inn i handlekurven, men med et utsnitt av garnet midt på siden.

Jeg leter etter bomullsgarn (eller bomullsblanding i denne fargen. Noen som vet om noe her i Norge ?
Da får vi gjøre det slik:

Kitt 30-04-12 15:40

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1340793)
fra www.ketolyse.no :

Magnesiumtablettene er viktge for optimal funksjon av over 300 enzymer som deltar i forbrenning av både fett og karbohydrat.
Magnesium virker avslappende på muskulartur og forebygger leggkramper og hjertebank.

:)

Den muskelavslappende delen gjør også at man kan bli ganske så trøtt av det, så derfor anbefales det å ta dem om kvelden! ;)

Nerthus 30-04-12 16:46

Sitat:

Og enda litt mer om magnesium her :)

Furine 30-04-12 17:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1340798)
:eek: så rart. Når jeg følger linken, så kommer jeg inn i handlekurven, men med et utsnitt av garnet midt på siden.

Jeg leter etter bomullsgarn (eller bomullsblanding i denne fargen. Noen som vet om noe her i Norge ?
Da får vi gjøre det slik:

Kanskje fordi du er innlogga der? Eg også fekk berre tom handlekorg via linken. Har dessverre ikkje råd å gi ang tråden... Men eg likte fargen! :)

Dietta 30-04-12 17:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1340878)
Kanskje fordi du er innlogga der? Eg også fekk berre tom handlekorg via linken. Har dessverre ikkje råd å gi ang tråden... Men eg likte fargen! :)

Var ikke innlogga heller. Kanskje den siden kjenner igjen ip-adressen min ?

Men helt enig, fargen er lekker. God pris og rimlig frakt også, men de sender ikke til Norge :mad: Men, tenker kanskje å få sendt det til slekt i England, og ta det med hjem når vi skal dit i juni :D

Så, neste spørsmål må bli: Vet noen om det er tollgrenser inn til England, på samme måte som her ?

Furine 30-04-12 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1340884)
Var ikke innlogga heller. Kanskje den siden kjenner igjen ip-adressen min ?

Men helt enig, fargen er lekker. God pris og rimlig frakt også, men de sender ikke til Norge :mad: Men, tenker kanskje å få sendt det til slekt i England, og ta det med hjem når vi skal dit i juni :D

Så, neste spørsmål må bli: Vet noen om det er tollgrenser inn til England, på samme måte som her ?

Ah ok, trudde du var innlogga der.

Sjekk http://customs.hmrc.gov.uk/channelsP...00014#P21_1913 (får ikkje laga hyperlink på ipaden) for info om UK og import.

Dietta 30-04-12 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1340893)
Ah ok, trudde du var innlogga der.

Sjekk http://customs.hmrc.gov.uk/channelsP...00014#P21_1913 (får ikkje laga hyperlink på ipaden) for info om UK og import.

Du er vel en engel Furine :blomster:
Dessverre var grensen der bare £ 15,- så det er enda værre enn i Norge :eek: Det var no' dritt :realmad::realmad:

Kanskje 30-04-12 18:35

INGEN som har greie på pc og aner hva jeg skal gjøre? Får også i dag opp advarsel om at det er for lite diskplass. disken HP TOOLS er full , og da popper disse advarslene opp. Vurderer å slette sikkerhetskopien igjen, men da får jeg likevel ikke løst problemet.

Runegutt 30-04-12 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1340903)
INGEN som har greie på pc og aner hva jeg skal gjøre? Får også i dag opp advarsel om at det er for lite diskplass. disken HP TOOLS er full , og da popper disse advarslene opp. Vurderer å slette sikkerhetskopien igjen, men da får jeg likevel ikke løst problemet.

Hvis du tar nok mange backup til en diskpartisjon, blir den jo full før eller siden.
Løsninga er enten større disk til backup, ev. ta backup til dvdplater, eller som du gjør: Fjerne backup.
Din metode gjør at du mister alt i en kræsj.

Runegutt 30-04-12 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1340903)

Du bør se litt på backupprogrammet. Hva tar du backup av?
Du trenger neppe backup av hele systemet.

Dette er det jeg tar backup av: Bilder,dokumenter og e-post
Resten er helt uinteressant for meg.
Men, soden jeg har ca 90Gb bilder, så blir det jo en del, så jeg har en nettverksdisk som backupen går til.

Kanskje 30-04-12 19:06

Saken er at jeg ikke aner hva den tar backup av. Dette tullet begynte for en ukes tid siden. Jeg må ha trykket på noen da windiws hadde oppdatering. Etter det så begynte dette. Og det tas tydeligvis kopi av mye for en koppi fyller opp all plassen og da er det ikke plass til alt en gang

Kanskje 30-04-12 19:09

plassen er 3,95 GB. ledig plass er 4,53 MB.

Supera 30-04-12 19:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1340798)

Det er fordi du har cookies på PCen din. Med mindre du sender oss disse cookiene, så ser vi ikke handlekurven din. ;)

Dietta 30-04-12 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1340924)
Det er fordi du har cookies på PCen din. Med mindre du sender oss disse cookiene, så ser vi ikke handlekurven din. ;)

Aha. Tusen takk for oppklaringen du vise kvinne :D

Lillemy71 01-05-12 12:30

Jeg har tatt en del blodprøver, fikk ikke noen tilbakemelding så jeg regner med at alt er i "orden", i følge dustelegen ihvertfall.

Jeg har nå fått utskrift av resultatene og lurer på om c-peptid er blitt testet. Noen som vet om det står c-peptid eller er det kodet med noe annet?

Lurer også på om noen kan fortelle meg hva S-CA er og hva det betyr at det er for lavt. Ser også at Monocytt% er for lav.

Vurderer uansett å ta med meg dette til en privatklinikk slik at jeg kan få målt c-peptider og østron/ progesteron.

Kitt 01-05-12 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1341225)
Jeg har tatt en del blodprøver, fikk ikke noen tilbakemelding så jeg regner med at alt er i "orden", i følge dustelegen ihvertfall.

Jeg har nå fått utskrift av resultatene og lurer på om c-peptid er blitt testet. Noen som vet om det står c-peptid eller er det kodet med noe annet?

Lurer også på om noen kan fortelle meg hva S-CA er og hva det betyr at det er for lavt. Ser også at Monocytt% er for lav.

Vurderer uansett å ta med meg dette til en privatklinikk slik at jeg kan få målt c-peptider og østron/ progesteron.

Det står S- c- peptid om det er tatt!
S- Ca er kalsium i hvert fall. Kan også stå S- Ka
Dette sier Fürst om kalsium- verdier.

Monocytter er bare en del av de hvite blodlegemene. No stress! Her kan du lese hva Fürst sier om dette!

Hvorfor vil ikke legen din rekvirere c- peptid og hormonspeil?

Runegutt 01-05-12 14:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1340921)
plassen er 3,95 GB. ledig plass er 4,53 MB.

Da har du satt igeng et backupprogram.
Neste gang dette skjer, merk deg hva programmet heter.
Fjern programmet eller nøy deg med å stoppe det.
Du tar backup til gjennopprettingspartisjonen, og det er ihvertfall helt feil.

Lillemy71 01-05-12 17:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1341252)
Det står S- c- peptid om det er tatt!
S- Ca er kalsium i hvert fall. Kan også stå S- Ka
Dette sier Fürst om kalsium- verdier.

Monocytter er bare en del av de hvite blodlegemene. No stress! Her kan du lese hva Fürst sier om dette!

Hvorfor vil ikke legen din rekvirere c- peptid og hormonspeil?

Tusen hjertelig takk Kitt, you're the best :klem:

Regner med at legen ikke vil rekvirere c-peptid for det at han er en jævla, uopplyst dust slik som svært mange leger her i landet er :realmad:.

Jeg antydet at jeg vil finne ut om jeg kan være insulinresistent siden vekta ikke rikker seg lengre. Han satt bare å fnyste av meg da jeg spesifikt ba om å få målt c-peptid og mente på at det bare var tull når blodsukker er lavt og at jeg må ha en glukosebelastning på sykehuset for å bestemme insulinreistens. Han spurte også i et ganske så hånlig tonefall hva jeg skulle gjøre om jeg er ins.res., begynne på Metformin kanskje? Han mente på at det bare er sånne alternative leger som gir metformin...... trangsynte gubbjævel :realmad:

Jeg lurte også på om det var mulig at jeg kunne ha ubalanse mellom østrogen/progesteron for mange av de symptomene jeg har stemmer med det. Da lurte han på om jeg var lege og jeg svarte som sant er at nei men jeg kan lese. En annen ting som irriterer meg er at jeg har gått delvis sykemeldt ganske lenge pga at jeg er sliten, trøtt, svimmel, søvnproblemer, stress og mye vondt i hodet og mener at det førte som burde sjekkes er blodtrykk, hvilket ikke er gjort. og blodprøvene måtte jeg nesten grine meg til.

Skal skifte fastlege men synes ikke det er så enkelt å finne en lavkarbovennlig (..alternativ... :p) derfor tar jeg nå kostnaden med privatklinkk for jeg er lei av fjasesvar og av å vente.

Sorry for utblåsningen, egentlig ikke rette tråden men jeg blir så sinna :realmad:

Men uansett takk for hjelpen Kitt :love:

Runegutt 01-05-12 18:03

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Litt om Leger og diagnoser :

I flg. Kuvaas (Bi) så består almenlegers diagnoser av flg:
15% evidensbasert forskning.

Hva med resten? Jo det fylles opp med ting man TROR man har lært på legestudiet.
Her er også noen prosenter for det man har lært på kurs fra legemiddelprodusenter.

Forskningen om dette er publisert, og utvalget er stort nok.
85% "harikkepeiling" er et skremmende tall.

Kuvaas er en "guru" innen evidensbasert forskning

Dietta 01-05-12 21:01

Her er det konfirmasjonsforberedelser på gang, og testing av lavkarbokake til konfirmanten.

Har noen et bra proteinpulver med sjokoladesmak å anbefale ?
Seff med så lite karber som mulig ;)

Kanutten 01-05-12 21:17

Jeg kjøpte det som ligger på konfirmanttråden min. Jeg synes det er kjempegodt og tyr ofte til en shake nå som jeg ikke har tid til å tilberede annen mat, men kan det brukes som melerstatning??

Dietta 01-05-12 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1341449)
Jeg kjøpte det som ligger på konfirmanttråden min. Jeg synes det er kjempegodt og tyr ofte til en shake nå som jeg ikke har tid til å tilberede annen mat, men kan det brukes som melerstatning??

Proteinpulver er ikkeekstieterende i mine skap :o, så jeg har ikke greie på det i det hele tatt. Skal ha det til en sjokoladekake, men det skal brukes i sjokoladekremen, ikke selve kaken. Skal være lik mengde proteinpulver med sjokolade, kakao og sukrinmelis. Tror du den du linker til funker da ?

Kanutten 01-05-12 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1341459)
Proteinpulver er ikkeekstieterende i mine skap :o, så jeg har ikke greie på det i det hele tatt. Skal ha det til en sjokoladekake, men det skal brukes i sjokoladekremen, ikke selve kaken. Skal være lik mengde proteinpulver med sjokolade, kakao og sukrinmelis. Tror du den du linker til funker da ?

Hakje peiling! Jeg bare shaker og drikker! :p

Dietta 01-05-12 21:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1341465)
Hakje peiling! Jeg bare shaker og drikker! :p

Aha - tirsdagsfyll :full:

Kanutten 01-05-12 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1341466)
Aha - tirsdagsfyll :full:

Jepp! Forresten, der sa du det! Hva med å blande sjokkoproteinpulveret med whiskey?? Blir nesten som irish det. :p :full:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.