Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

langaard 24-04-12 21:23

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1337632)
To spørsmål herfra;
1.)Her lager vi smoothie til kveld hver dag, og den d%€%& blenderen som var på foodprosessorsettet mitt sprakk slik at jeg fikk 1,8 liter smoothie over alt.
Jeg trenger ny, og vil ha en som ikke koster det hvite i øyet, men som tåler og bli brukt.
Noen som har testa denne og kan si noe om den http://www.elkjop.no/product/hjem-og...a-blender-sort
evt har andre de anbefaler?

2.) Jeg skal innlegges på sykehus i morgen, og kommer nok til og bli plassert på pasienthotellet. Er det sjanse for og få lavkarbo-mat der? Middag pleier ikke være noe problem, det er de andre måltidene jeg bekymrer meg for. Bør jeg ha med knekkebrødene mine eller noe sånt?
Har faktisk fått legeerklæring i dag som sier jeg er nødt til og leve svært karbohydratfattig for og kontrollere diabetesen, fordi hurtigvirkende insulin fungerer svært dårlig for meg.

Jeg har bodd på sykehushotell, der var det bufeer til alle måltider, håper det er sånn på ditt sykehus også:ja:
Masse lykke til på sykehuset:klem:

Dietta 24-04-12 21:55

Sitat:

To spørsmål herfra;
1.)Her lager vi smoothie til kveld hver dag, og den d%€%& blenderen som var på foodprosessorsettet mitt sprakk slik at jeg fikk 1,8 liter smoothie over alt.
Jeg trenger ny, og vil ha en som ikke koster det hvite i øyet, men som tåler og bli brukt.
Noen som har testa denne og kan si noe om den http://www.elkjop.no/product/hjem-og...a-blender-sort

2.) Jeg skal innlegges på sykehus i morgen, og kommer nok til og bli plassert på pasienthotellet. Er det sjanse for og få lavkarbo-mat der? Middag pleier ikke være noe problem, det er de andre måltidene jeg bekymrer meg for. Bør jeg ha med knekkebrødene mine eller noe sånt?
Har faktisk fått legeerklæring i dag som sier jeg er nødt til og leve svært karbohydratfattig for og kontrollere diabetesen, fordi hurtigvirkende insulin fungerer svært dårlig for meg.

Lykke til med sykehusoppholdet BenteR :klem:

BenteR 24-04-12 23:02

Tusen takk Dietta :klem:
Drømmen hadde jo vært og kunne komme hjem etterpå og følt meg sprek som en topptrimma sportsbil :_punk:

Runegutt 25-04-12 00:39

Sitat:

To spørsmål herfra;

Tror dette er svært så forskjellig rundt omkring.
Pasienthotellet i Tromsø hadde loff, syltetøy,brunost,hvitost og noe skinkegreier. Ikke noe å rope hurra for.

Jeg har med meg noen bokser makrell i tomat og noen plastgafler, når jeg ikke vet hva jeg kan få til av mat.

Photobscura 25-04-12 20:52

Sitat:

Er det Ullevål? Jeg var innlagt der nettopp, nå fikk jeg bare med meg ett måltid før jeg ble flyttet til sykehuset etter operasjon, og det var lunsj, men det var i alle fall en VELDIG bra buffet, med både eggerøre og varmrøkt laks og masse kjøttpålegg. :)

Oooog jeg har et nytt spørsmål. Kom i dag hjem fra nettopp Ullevål etter en operasjon. Under operasjonen fylte de meg opp med gass, noe som medførte helt utrolige smerter som er vanskelige å lindre med droger. Det er bedre nå som mye er sluppet (har gått rundt og rapa som en sjømann :cool:) men det er fortsatt såpass igjen at det tidvis føles som om det står en sumobryter med piggsko på skuldrene mine, og dæljer meg i nakken og mellom skuldrene med et balltre ... Jeg gikk (eventuelt subbet/stavret) maaaaange turer på sykehuset, og det avhjalp det sakte, men er det noen som har noen gode tips på hvordan få presset denne verdammte gassen ut enda litt mer effektivt?

Kitt 25-04-12 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1338117)
Det er bedre nå som mye er sluppet (har gått rundt og rapa som en sjømann :cool:) men det er fortsatt såpass igjen at det tidvis føles som om det står en sumobryter med piggsko på skuldrene mine, og dæljer meg i nakken og mellom skuldrene med et balltre ... Jeg gikk (eventuelt subbet/stavret) maaaaange turer på sykehuset, og det avhjalp det sakte, men er det noen som har noen gode tips på hvordan få presset denne verdammte gassen ut enda litt mer effektivt?

Denne luften ligger liksom inni deg(ikke i tarmen) og presser på en nerve som blant annet går til skulderen. Dritvondt og lite å gjøre noe med.
Annet enn å gå i trapper! Opp og ned, opp og ned, opp og ned!:eek:
Og vente til det går over. Bør vel gi seg i løpet av fredagen for din del, tenker jeg!
Vel overstått, forresten!:klem:

Carisma 25-04-12 21:59

Jeg var så heldig å møte på ei thailandsk jordmor som presset på et punkt litt utpå skuldra mi, og all gassmerten forsvant! :eek: vet ikke helt hvor det punktet ligger, men du kan jo forsøke å trykke litt i overgangen mellom skulderbladet og skulderleddet eller deromkring.

Photobscura 25-04-12 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1338187)
Denne luften ligger liksom inni deg(ikke i tarmen) og presser på en nerve som blant annet går til skulderen. Dritvondt og lite å gjøre noe med.
Annet enn å gå i trapper! Opp og ned, opp og ned, opp og ned!:eek:
Og vente til det går over. Bør vel gi seg i løpet av fredagen for din del, tenker jeg!
Vel overstått, forresten!:klem:

Ja, jeg vet ... :o Jeg gikk og gikk og gikk og gikk og gikk på sykehuset, selv om jeg hadde lyst til å hyle ut i smerte der og da, så merket jeg jo at det langsomt ble bedre. Akkurat i dag nå som jeg har kommet hjem har jeg bare kollapset etter massivt næringsunderskudd og har ikke orket mer enn noen lette yogaøvelser, og jeg kjente at det hjalp litt på. I morgen skal jeg gå meg en lengre tur i motbakke.
Smertene fra selve operasjonen klarer jeg fint, men disse luftsmertene, enn hvor mye bedre det er nå enn det var da jeg våknet, er helt fryktelige, altså!
Og takk, Kitt, det er SÅ godt å ha det overstått! :klem:

Photobscura 25-04-12 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1338190)
Jeg var så heldig å møte på ei thailandsk jordmor som presset på et punkt litt utpå skuldra mi, og all gassmerten forsvant! :eek: vet ikke helt hvor det punktet ligger, men du kan jo forsøke å trykke litt i overgangen mellom skulderbladet og skulderleddet eller deromkring.

Har tenkt tanken, men har så lite kraft i armene. Har dog fått presset ut litt luft med å dra armene rett bakover og "henge" litt i dørkarmen, samt å dreie litt på overkroppen. Jeg får spørre ei venninne i mårra om hun ikke kan avhjelpe meg litt. :)

(Og jeg fortsetter å rape som om det ikke var en morgendag ...! Jeg som nesten aldri raper. Hahaha, det er nesten litt komisk!)

Photobscura 25-04-12 22:06

Men jeg må bare si, sånn off topic, at det er helt UTROLIG fascinerende å kjenne vannet renne liksom rett nedi magen når jeg drikker nå! Wow! Det er noen år siden sist!

Carisma 25-04-12 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1338194)
Har tenkt tanken, men har så lite kraft i armene. Har dog fått presset ut litt luft med å dra armene rett bakover og "henge" litt i dørkarmen, samt å dreie litt på overkroppen. Jeg får spørre ei venninne i mårra om hun ikke kan avhjelpe meg litt. :)

(Og jeg fortsetter å rape som om det ikke var en morgendag ...! Jeg som nesten aldri raper. Hahaha, det er nesten litt komisk!)

Jeg snakker ikke om sånn presse det bortover/nedover altså, men triggerpunkt. Var bare et bittelite punkt på str med en fingertupp. Hun presset ikke hardt heller. Var helt villt, det løsnet fra knehasen og opp til toppen av hodet i løpet av ett sekund!
Om det ikke forsvinner kan du gå innom en thaimassør og spørre kanskje?

Photobscura 25-04-12 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1338200)
Jeg snakker ikke om sånn presse det bortover/nedover altså, men triggerpunkt. Var bare et bittelite punkt på str med en fingertupp. Om det ikke forsvinner kan du gå innom en thaimassør og spørre kanskje?

Det forsvinner jo av seg selv til slutt, heldigvis. :) Nå er det mer sånn i bølger. Tenk om de vil ha betalt, jeg som er blakk og greier. :p

Yrla 26-04-12 09:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1337517)
Splenda er jo i tillegg så ille for miljøet at til og med jeg skyr deg. Cola kuttet det ut fordi det ikke brytes ned, og man kan spore det i helt ned i fisk.

Bryr coca cola seg om miljøet ???? de driter jo i helsa vår.

Yrla 26-04-12 09:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1338194)

Høres fælt ut, hvorfor presset de luft inn i deg? Ned i magen?

Carisma 26-04-12 10:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1338371)
Bryr coca cola seg om miljøet ???? de driter jo i helsa vår.

De bryr seg om salgstall og dårlig omdømme er dårlig salg. :rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1338373)

De gjør det ved operasjoner i magen, sikkert for å lettere se de forskjellige delene. Gjør det ved keisersnitt også.

Kitt 26-04-12 10:06

Sitat:

De fyller buken med gass for å lettere kunne ha oversikt når de bla driver med kikkehullskirurgi!
Totalt ufarlig og gir kirurgene mye bedre plass til å jobbe. Noe som feks gjør at faren for å skade andre organer minsker betraktelig!
Eneste bivirknng er smerter i etterkant, som som sagt kommer av at trykket presser på en nerve.

En bekjent skulle ha en operasjon hun visste kunne gi slike smerter i etterkant og skrev på låret sitt før operasjonen: Husk å klemme meg flat før dere lukker igjen!
Kirurgen lo så han lurte på om han måtte utsette operasjonen!:D

milena 26-04-12 10:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1338379)
En bekjent skulle ha en operasjon hun visste kunne gi slike smerter i etterkant og skrev på låret sitt før operasjonen: Husk å klemme meg flat før dere lukker igjen!

ÅÅÅ, nå spruta det kaffe over dataen! Guri som jeg lo :D! Man skal være veldig god for å ha slik humor idet man skal inn til operasjon! Fantastisk!

Runegutt 26-04-12 10:25

Sitat:

Herlig :D

Photobscura 26-04-12 11:24

Sitat:

Ja, dette forklarer Kitt så mye bedre enn hva jeg kan! Går laaangsomt over, men fortsatt ganske vondt i noen omganger. (Dog ingenting i mot hvordan det var de første døgnene ... :eek:)
Sitat:

De fyller buken med gass for å lettere kunne ha oversikt når de bla driver med kikkehullskirurgi!
Totalt ufarlig og gir kirurgene mye bedre plass til å jobbe. Noe som feks gjør at faren for å skade andre organer minsker betraktelig!
Eneste bivirknng er smerter i etterkant, som som sagt kommer av at trykket presser på en nerve.

Å, den historia hadde jeg helt glemt! Skulle jeg tenkt på, vettø. :o Makan til smerter ...

Charlott 26-04-12 15:44

Godt å høre at det gikk bra med deg, Photo, bortsett fra disse luftsmertene, de er noe herk! :klem:

Yrla 26-04-12 17:45

Interessant, Kitt. takk:) Kunne de ikke tatt ut lufta igjen etterpå da?:) stakkars Photo:)

Photobscura 26-04-12 17:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1338532)
Godt å høre at det gikk bra med deg, Photo, bortsett fra disse luftsmertene, de er noe herk! :klem:

Takk for det! :klem: I dag har jeg gått helt til Bjølsen, Sagene, og hjem igjen! Åhåhå, det gjør såååå vooondt, som om noen prøver å kvele meg fra innsiden, og jeg ser nok olm ut der jeg trampegår med anstrengt mine, men jeg vet jo det hjelper!

Ja, jeg lurer på. Noen som vet om det fortsatt finnes sånn engangshårfarge (svart), og i tilfelle hvor kjøper man? Ikke til meg, altså. Men en dude med kort mørk blondt hår og tydeligvis et behov for eksperimentering. :)

Carisma 26-04-12 18:33

Hårfarge får du på festmagasinet standard, ved sten og strøm.

Photobscura 26-04-12 19:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1338625)
Hårfarge får du på festmagasinet standard, ved sten og strøm.

Å? Tenker ikke på spray eller krem, men som liksom minner om vanlig hårfarge, men som går ut etter en vask (eller tre da jeg prøvde det for noen år siden ...). Mente jeg kjøpte engangshårfarge på H&M da, men det er så lenge siden at jeg er usikker.

smgj 26-04-12 19:23

Du tenker på det som hette "glansvask"... Såvidt jeg husker fra sist jeg kjøpte farge så skal det stå 1,2 eller 3 på pakkene hvorav 3 er permanent farge og 1 er utvaskbar... Vanligvis er det 6-12 vask. Men dersom det er stort avvik i fargen fra din egen kan det sitte lenge.

vaskeklut 26-04-12 19:24

Hvor i Trondheim eller på internett kan jeg få kjøpt lilla koffert som ikke koster flesk?

Photobscura 26-04-12 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1338638)
Du tenker på det som hette "glansvask"... Såvidt jeg husker fra sist jeg kjøpte farge så skal det stå 1,2 eller 3 på pakkene hvorav 3 er permanent farge og 1 er utvaskbar... Vanligvis er det 6-12 vask. Men dersom det er stort avvik i fargen fra din egen kan det sitte lenge.

Nope, enganghårfarge, mulig det var tre vasker, men jeg vet det fantes. For sure! Som sagt mange år siden. Tror IKKE han er hypp på å ha svart hår i 6-12 vasker ...

Carisma 26-04-12 19:42

Det var Fudge som hadde slike farger. Tror ikke de finnes lenger (forsvant sammen med Aqua og andre 90-tallsfenomen. :D)

Rin 26-04-12 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1338646)
Nope, enganghårfarge, mulig det var tre vasker, men jeg vet det fantes. For sure! Som sagt mange år siden. Tror IKKE han er hypp på å ha svart hår i 6-12 vasker ...

Jeg husker også den fra h&m, og minnes også å ha sett sånt på bodymap... men nå er det vel godt og vel ti år siden sist jeg hadde oversikt over sortimentet der. :p

Photobscura 26-04-12 20:04

Hmmkey ... Jeg får gå innom noen sjapper og sjekke ut!

Carisma 26-04-12 20:06

Vita er vel ellers de med best utvalg i hårfarger.

nellie 26-04-12 20:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1338664)
Hmmkey ... Jeg får gå innom noen sjapper og sjekke ut!

Jeg kjøpe noen sånne på Lindex sin parfymeriavdeling. Men det er flere år siden altså..

Supera 27-04-12 04:11

Jeg skal få ny telefon fra jobben, denne gangen en telefon som har micro-SIM. Ordner Telenor det automatisk når mobilen bestilles gjennom dem eller må jeg kontakte Telenor for å få tilsendt et micro-SIM-kort?

Runegutt 27-04-12 07:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1338853)
Jeg skal få ny telefon fra jobben, denne gangen en telefon som har micro-SIM. Ordner Telenor det automatisk når mobilen bestilles gjennom dem eller må jeg kontakte Telenor for å få tilsendt et micro-SIM-kort?

På det spørsmålet vil jeg hverken svare ja eller nei, men senere tvert i mot.:eek:

nellie 27-04-12 07:28

Hvordan overlevde man uten kosttilskudd?

Photobscura 27-04-12 08:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1338859)
Hvordan overlevde man uten kosttilskudd?

Heh. Man hadde bl.a. kanskje bare utmarksbeitedyr og grønnsaker som grodde i jord som ikke var utarma? Ja, altså, for veeeeldig lenge siden, da.

nellie 27-04-12 08:06

Jeg mener før iHerb ble så populært;)

nellie 27-04-12 08:19

1. Hvordan overlever de som ikke tar kosttilskudd i dag?

2. Jeg jobber med å kutte kraftig ned og sluttet med spirulina i går. Hva kommer til å skje med meg?

3. Skal lage aiioli. Er det noen andre store hemmeligheter enn at alt skal være romtemperert?

Nerthus 27-04-12 08:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1338853)

Har du et vanlig sim-kort fra før, må du bestille deg et sim-kort. Får du et nytt sim-kort, innbiller jeg meg at det er slik at du kan "brekke ut" et mini-sim eller bruke hele sim-kortet etter hvilken telefon du har :)

vaskeklut 27-04-12 08:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1338870)
3. Skal lage aiioli. Er det noen andre store hemmeligheter enn at alt skal være romtemperert?

Ja, bruk for all del ikke rapsolje :eek: For en smak :o Ellers: høy og kontinuerlig fart på mikseren du måtte velge å bruke (stavmikser, kjøkkenmaskin etc). Og sist, men ikke minst: sørg for at du ikke skal møte ukjente folk i morra etter å ha spist den :lol:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.