![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
finnes det noe godt ostekrydder /popcornkrydder i Norge? Fant denne på iherb men kanskje det finnes noe her også?
Frontier Natural Products, White Cheddar Cheese Flavoring Powder, 16 oz (453 g) |
Sitat:
|
|
Sitat:
|
Lærte ungene å poppe poppcorn for mange år siden (de er 14 og 16 nu)
Har opplevd mange snåle smaker. Popcorn med hvitløk Popcorn med karri Popcorn med paprika Popcorn med kardemomme (den er for spesielt interesserte) Popcorn med grillkrydder smaker godt popcorn med citronpepper fungerer også bra. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva med Kivi skokrem?
Skinn er skinn :) |
Sitat:
|
Sitat:
Sjepisk til kunstig ostesmak. Hva med revet parmesan? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Bare lurte siden det var Påppkårnkrydder. Men, kan sikkert brukes på andre ting enn påppkårn.
|
Har noen prøvd å bruke kun stevia for å lage pavlova/marengs? Blir det godt?
|
Sitat:
Har funnet ut at jeg ikke trenge å erstatte all søtning i bakverk med tagatesse, litt holder for å få en fin konsistens, så søter jeg med stevia til passe smak. |
ble det vanskelig å tygge, så seigt? jeg bør kanskje redusere på sukrin og tilsette stevia, vil teste med natreen også
|
jeg fant en oppskrift med kun stevia, så da tester jeg, seigt er deilig, men den kan sikkert tørkes tørr.https://nunaturals.com/recipe/294
|
Jeg tar alle de ketolysevitaminene... De skal jo tas til forskjellige tidspunkt for å kunne ta opp mest mulig av vitaminene...
Nå har jeg fått beskjed av legen å ta B12 og Vitamin D i tillegg... Noen som vet om når jeg skal ta disse? Eller er det det samme? (Fint om Torkil kan svare... ;) ) |
Torkil har skrevet på sin side at: Xylitol omdannes 50% til sukker.
Betyr det at vi ikke kan stole på karbohydratinnholdet som står på en sjokoladeplate? |
Sitat:
|
Sitat:
1) Ta dem med fett for lettere opptak 2) Enkelte kan få problemer med søvn av å ta d-vitaminene seint. Normalt sett skal man få d-vitamin fra sola, så forsøk å ta dem midt på dagen. B12 kan jeg lite om. |
Sitat:
Du kan nok ikke stole på alle disse innholdsgreiene, da opptaket ofte er individuelt! |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Har du prøvd Fribol? Den er safe....
Det er 1,2 g karbo i en extra-tyggis... Men blir litt forvirret av at 50 % omdannes til sukker... Jeg spiser en sjokoladebit av og til med xylitol, og jeg har da kommet ut av ketose. Av én bit!!! Er det mulig? |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg bruker litt xylitol, jeg. Jeg søter aldri med kun xylitol, men putter som regel i litt av alle de naturlige søtningene jeg har (sukrin, stevia, tagatesse, xylitol, lo han) når jeg søter ting. Sitat:
Sitat:
|
Jeg bruker også litt xylitol innimellom og tenker som så at det nok er bedre enn sukker iallfall. Og så tenker jeg at det nok er lurest å venne seg ned på søtt generelt og heller hente søtsmak fra bær (og frukt) fordi da får man iallfall med litt antioksidanter, fiber, vitaminer og sporstoff "på kjøpet".
Og hvilket søtstoff man bruker må da bli en avveining mellom mange "onder" - hvor mye tas opp - hvor riktig smaker det - har det noen andre goder (FOS er f.eks probiotisk, honning har en del mineraler/sporstoff) - har det noen andre "vondter" (luft/diarre etc) - hvor mye trenger man (xylitol trenger man ganske mye av... stevia lite) - hvor viktig er det at det er naturlig (jeg tar ikke i splenda med ildtang på kjøkkenet.. ikke aspartam heller. Kan dog spise litt i drops, men skal JEG søte noe så velger jeg gjerne honning, uraffinert sukker, sukrin, stevia eller xylitol... eller en blanding, eller noen dadler eller en banan - banan er fint til søting i formkake. :) ) |
Takk for svar dere! :) Jeg tok feil, den sjokoladen jeg pratet om, var med maltitol, ikke zylitol...
Jeg har akkurat bakt en kake. Suksessterte. Den er med tagatesse og/ eller sukrin. Men jeg syns ikke den blir så god som vanlig suksessterte. Er det noen som har prøvd med annen sukker enn disse to? @ smgj: Hvorfor tar du ikke i splenda? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Splenda Sitat:
Videre inneholder det maltodextrin. Om jeg ikke vet hva maltodextrinet er laget av forsøker jeg å unngå det siden det kan være hvetebasert. Og ... jeg tenker som så at jeg da heller velger blant de søtstoffene som er mer naturlig og som ikke minst har lenger fartstid som menneskeføde. Men - mest synsing, altså. Og så synes jeg egentlig det er greit å totalredusere på søtt... Både bake sjeldnere og forsøke å minske søtstoffmengden, samt bruke det jeg oppfatter som "bedre" sukker. Og så synes jeg det er enklere - tatt i betraktning at jeg har tenkt å fortsette å leve sånn. |
Takk for svar :)
Er det noen som har kjøpt tagatesse /tagatose på iHerb? Finner det ikke... Er det under et annet navn? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Splenda er jo i tillegg så ille for miljøet at til og med jeg skyr deg. Cola kuttet det ut fordi det ikke brytes ned, og man kan spore det i helt ned i fisk.
|
To spørsmål herfra;
1.)Her lager vi smoothie til kveld hver dag, og den d%€%& blenderen som var på foodprosessorsettet mitt sprakk slik at jeg fikk 1,8 liter smoothie over alt. Jeg trenger ny, og vil ha en som ikke koster det hvite i øyet, men som tåler og bli brukt. Noen som har testa denne og kan si noe om den http://www.elkjop.no/product/hjem-og...a-blender-sort evt har andre de anbefaler? 2.) Jeg skal innlegges på sykehus i morgen, og kommer nok til og bli plassert på pasienthotellet. Er det sjanse for og få lavkarbo-mat der? Middag pleier ikke være noe problem, det er de andre måltidene jeg bekymrer meg for. Bør jeg ha med knekkebrødene mine eller noe sånt? Har faktisk fått legeerklæring i dag som sier jeg er nødt til og leve svært karbohydratfattig for og kontrollere diabetesen, fordi hurtigvirkende insulin fungerer svært dårlig for meg. |
igjen, takk for svaret!! :)
Ps, lykke til på sykehuset BenteR :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49. |