![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe? :eek: Noen som kan forklare meg :p (holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.) Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Men jeg syntes ikke det var så godt å tygge, jeg heller. Litt vel treaktig og litt for sterk smak for meg. Skulle de ikke bli myke og geléaktige da tro? Mener jeg har lest det ... Edit: Prøvde igjen med bare bittelitt, da ble det bedre :ja: |
Sitat:
Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade, tror den skal prøves:
|
Sitat:
Har du nor tips om hva jeg kan kjøpe? Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..:o |
Hvis man får tak i alt man trenger, så er det flott å lage sin egen pommade,
beklager, Lillemy, jeg skal se over det i morgen! :suss: |
Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. ;) Organisk er i denne sammenhengen noe helt annet! :D
|
Sitat:
|
Sitat:
Økologisk? |
Sånn bortsett fra karbohydratene, hvorfor er ekte produkter bedre enn lettprodukter?
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk? |
Sitat:
|
Sitat:
Organisk er er bare et ord, som betyr levende, det er ikke en sånn type betegnelse, om du skjønner. |
Dette har jeg en liten regel om som gjør det lettere å huske..
ØKO(nomi)logisk = penger - dette dreier seg ikke alltid om naturlige stoffer. Økonomi på engelsk er economy. ORGAN (levende) isk = Noe som er levende, f.eks korn, kjøtt og annen mat som kommer fra noe som har 'levd' som en plante eller levd som et dyr. Organisk på engelsk er organic. Jeg er ikke 100% sikker på den første om økonomi, så om noen kan rette meg opp med den hadde det vært veldig fint. |
Øko betyr lære, logi betyr levende. Altså læren om det levende. Nomi betyr sikkert noe annet, og det kan jeg finne ut. :D
|
Yes, god praise Wikipedia! Nomi betyr husholdning, altså læren om husholdning. There you have it!
Organic BETYR jo organisk, men begrepet organic, som i disse leppepomadene, er økologisk den rette oversettelsen, for det handler bl.a om hvordan råvarene er dyrket fram. |
Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også :D
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture. |
Sitat:
Men akkurat i dette eksempelet, så ville leppepomadene blitt omtalt som økologiske, dersom nettsiden hadde skrevet det på norsk. ;) Det var bare det jeg ville fram til. :p |
Sitat:
http://www.marykaynorway.no/productimages/10-033429.jpg |
Sitat:
Kjøper den på HM til rundt femtilappen. Den gule boksen er forresten best, men fant ikke bilde av den... |
Og jeg er helt forelsket i denne! Uten noen av de skumle stoffene. Brukte rosebud før, og syntes den var bra, nå synes jeg den er søppel! :p Har sikkert halvert, om ikke mer, leppepomadeforbruket mitt. Den er veldig billig på iherb.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32. |