Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 07-07-11 20:23

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Okie (Innlegg 1155414)
Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....:(

Det er ikke sånne coctailbær i den ene da? :p

Lava 07-07-11 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1154386)
De trenger gjødsel, og hjelp til bestøving. Bestøvingen hjelper du til med gjennom å bare riste plantene litt når de er i blomst (de selvbestøver, men med høyere suksessrate under assistert befruktning). Dette ordnes av insekter og vind ute, inne kan det være litt verre.

Om de setter lite blomsterknopper så må du gjødsle mer. Det er nesten ikke mulig å overgjødsle tomater (om du ikke gir dem hele flaska på en gang). Bruker du potteplantegjødsel kan du bruke dobbe-trippel dose en periode.

Takk for tips, jeg har nå plantet dem om og satt dem ut, gitt dem gjødsel og håper på det beste. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1153424)
Les på pomaden din! Inneholder den mineralolje/paraffinium liquidium og eller bivoks så blir leppene dine ALDRI bra. Det er fordi det ikke gir fukt, men bare lindrer der og da. Du trenger en pomade uten disse tinga. Jeg brukte en fra LUSH før, men usikker på om den fortsatt selges uten bivoks. Du kan gå med tørre lepper til det går over ja, f.eks. Eller bruk kokosolje/rent shea-smør på leppene. Det gjør jeg når jeg en sjelden gang har tørre lepper :)

Pratet med en torghanlder i byen i dag og fikk to pomader av ham, og lurer på om de er "bra nok" ?

Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu

Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe? :eek:
Noen som kan forklare meg :p

(holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.)

Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com

Okie 07-07-11 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1155531)
Det er ikke sånne coctailbær i den ene da? :p

du tenker på pimento? nei...

Okie 07-07-11 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1155434)
Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1155453)
Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1155473)
Tenkte på det samme, men har sjekket på amerikanskje nettsider, og kostfiberne i oliven utgjør bare ca 3 gram. ;) Det må rett og slett være en feilmerking!

takk takk for hjelp :) ja de er svarte og om jeg finner tid skal jeg rett og slett legge til bilde en dag :p

Kanutten 07-07-11 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1155475)
Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.

Kan kureres ved injeksjon av botox hvis det vedvarer. :o

Huldr 07-07-11 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1153961)
Jeg har kjøpt disse. Men de var ikke særlig gode å knaske på... Måtte teste nå... Jeg bruker dem som rørepinner i te eller eggemelkskakao.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1153962)
Heilt vanleg pose kanelstang frå Hindu, der du kjøper Hindu krydder. Eg kjøpte vel min på Eurospar, tenker eg, det er der eg handlar mest.

Takk begge to :) Jeg har jo hatt kanelstang før, men trodde det var kassiakanel, det også. Synes å huske at det var tykk, hard bark som ikke kunne tygges. Men jeg kjøpte den fra Hindu i dag - tynnere og mykere bark :ja:

Men jeg syntes ikke det var så godt å tygge, jeg heller. Litt vel treaktig og litt for sterk smak for meg. Skulle de ikke bli myke og geléaktige da tro? Mener jeg har lest det ...

Edit: Prøvde igjen med bare bittelitt, da ble det bedre :ja:

Lillemy71 07-07-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1155534)

Pratet med en torghanlder i byen i dag og fikk to pomader av ham, og lurer på om de er "bra nok" ?
Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu
Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe? :eek:
Noen som kan forklare meg :p

(holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.)

Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com

Prøv å unngå de som har petrolatum og parafinum liqudum, det er like ille begge deler. Det gjør huden tykkere og dermed tørrere og du bli totalt avhengig av det. Her er det tilsynelatende naturlige ingredienser (planteoljer/ekstrakter) men den inneholder paraben. Nesten all kosmetikk inneholder parabener og pentasiloxane som er konserveringsmiddel, men du kan finne uten. Min erfaring er at dess renere og naturlig (som cocosa) dess bedre virker det, de finnes men det er ikke så enkelt å få tak i dessverre.

Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade, tror den skal prøves:

1. Vei inn 3,0 g bivoks i et plastglass.
  2. Mål opp 7,0 mL sesamolje med en målesylinder og tilsett sammen med bivoksen.
  3. Varm bivoks og sesamolje på et vannbad til alt har smeltet.
  4. Tilsett 2 dråper peppermynteolje og 3 dråper E-vitamin.
  5. Hell blandingen i hylsene.

Lava 07-07-11 22:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1155621)
Prøv å unngå de som har petrolatum og parafinum liqudum, det er like ille begge deler. Det gjør huden tykkere og dermed tørrere og du bli totalt avhengig av det. Her er det tilsynelatende naturlige ingredienser (planteoljer/ekstrakter) men den inneholder paraben. Nesten all kosmetikk inneholder parabener og pentasiloxane som er konserveringsmiddel, men du kan finne uten. Min erfaring er at dess renere og naturlig (som cocosa) dess bedre virker det, de finnes men det er ikke så enkelt å få tak i dessverre.

Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade, tror den skal prøves:

1. Vei inn 3,0 g bivoks i et plastglass.
  2. Mål opp 7,0 mL sesamolje med en målesylinder og tilsett sammen med bivoksen.
  3. Varm bivoks og sesamolje på et vannbad til alt har smeltet.
  4. Tilsett 2 dråper peppermynteolje og 3 dråper E-vitamin.
  5. Hell blandingen i hylsene.

Takk for svar! Jeg har bestilt på nett noe som skal være organisk, men de ligner på noe man får kjøpt på Vita ol.. disse små kubene med pomade i. De var ofte fremme på søk på organiske leppepomader.

Har du nor tips om hva jeg kan kjøpe?
Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..:o

Lava 07-07-11 22:41

Hvis man får tak i alt man trenger, så er det flott å lage sin egen pommade,
beklager, Lillemy, jeg skal se over det i morgen! :suss:

Photobscura 07-07-11 22:41

Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. ;) Organisk er i denne sammenhengen noe helt annet! :D

Kanutten 07-07-11 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1155645)
Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. ;) Organisk er noe helt annet! :D

Hva er det på norsk da når de skriver ecologic?

Lava 07-07-11 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1155648)

Økologisk?

Cherry 07-07-11 22:52

Sånn bortsett fra karbohydratene, hvorfor er ekte produkter bedre enn lettprodukter?

grotingeling 07-07-11 22:54

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1155649)
Økologisk?

:ja:

Kanutten 07-07-11 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1155657)
:ja:

Hvorfor har de to ord på engelsk som betyr det samme på norsk?
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk?

Lava 07-07-11 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1155661)
Hvorfor har de to ord på engelsk som betyr det samme på norsk?
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk?

Organisk og økologisk :ja:

Photobscura 07-07-11 23:10

Sitat:

Ecologic og organic er to sider av samme sak. Mener det første handler mer om jordbruk.

Organisk er er bare et ord, som betyr levende, det er ikke en sånn type betegnelse, om du skjønner.

Regret 07-07-11 23:13

Dette har jeg en liten regel om som gjør det lettere å huske..
ØKO(nomi)logisk = penger - dette dreier seg ikke alltid om naturlige stoffer. Økonomi på engelsk er economy.

ORGAN (levende) isk = Noe som er levende, f.eks korn, kjøtt og annen mat som kommer fra noe som har 'levd' som en plante eller levd som et dyr. Organisk på engelsk er organic.

Jeg er ikke 100% sikker på den første om økonomi, så om noen kan rette meg opp med den hadde det vært veldig fint.

Photobscura 07-07-11 23:26

Øko betyr lære, logi betyr levende. Altså læren om det levende. Nomi betyr sikkert noe annet, og det kan jeg finne ut. :D

Photobscura 07-07-11 23:28

Yes, god praise Wikipedia! Nomi betyr husholdning, altså læren om husholdning. There you have it!

Organic BETYR jo organisk, men begrepet organic, som i disse leppepomadene, er økologisk den rette oversettelsen, for det handler bl.a om hvordan råvarene er dyrket fram.

Carisma 07-07-11 23:29

Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også :D
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.

Photobscura 07-07-11 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1155701)
Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også :D
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.

Ja, skakke værra lett! :p
Men akkurat i dette eksempelet, så ville leppepomadene blitt omtalt som økologiske, dersom nettsiden hadde skrevet det på norsk. ;) Det var bare det jeg ville fram til. :p

Kitt 07-07-11 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1155642)
Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..:o

Jeg elsker denne! Koster endel, men varer i evigheter!

http://www.marykaynorway.no/productimages/10-033429.jpg

Carisma 07-07-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1155642)

På vinteren er det denne som redder meg:
Kjøper den på HM til rundt femtilappen. Den gule boksen er forresten best, men fant ikke bilde av den...

Photobscura 07-07-11 23:48

Og jeg er helt forelsket i denne! Uten noen av de skumle stoffene. Brukte rosebud før, og syntes den var bra, nå synes jeg den er søppel! :p Har sikkert halvert, om ikke mer, leppepomadeforbruket mitt. Den er veldig billig på iherb.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.