![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Bananfluer, ja! I fjor var det vilt mye av dem. Kunne ikke ha en tom vinflaske stående på kjøkkenet en dag før det svermet med bananfluer rundt den lille dråpen som var igjen, i år, ikke så ille, kanskje på grunn av fuktigheta?
Sånn sett er jeg veldig takknemlig for å bo i Oslo. Jeg kommer fra et mygghøl fra hel**te, og ikke bare elsker myggen meg, jeg reagerer litt allergisk på myggbitt, og får over snittet store klumper på huden. For to år siden sovnet jeg med bare overkroppen i et telt, fordi det var så steike varmt. Dagen etter ga jeg opp da jeg hadde telt typ seksti myggstikk på ene beinet. Jeg så ut som typ åreknute postergirl. :cool: |
Sitat:
Hahaha jeg har det også sånn :D Tanta mi i Finnmark (med enorme mygger) sier alltid at de ikke trenger ike å tenke på myggspray når jeg er med på tur. Jeg reagerer også over gjennomsnittet og får tilnærmet byller. Var påen hyttetur der jeg endte opp som den eneste med myggstikk. Hadde spraya legger og hadde på bukse/jakke, men hadde glemt å spraye selve foten og de hadde stukket mellom stroppene på sportssandalen. Kunne tydelig se mønsteret på sandalene formet av myggstikk dagen derpå - løvvly :p Bananfluesesongen starter vel omtrent nå og fremover, så dessverre kan de nok ennå dukke opp. Har kanskje vært litt for kaldt og fuktig, men de dukker nok opp for de er utrolig hardføre. |
Sitat:
|
Dette er egentlig at litt vanskelig spørsmål for meg...
Jeg har en venninne som drikker 2-3 vinflasker per kveld. Ikke bestandig. Hun kan gå uten i mange dager. Men er hun alkoholiker? Og kan jeg si noe? Hun er helt åpen om hva hun drikker og jeg har aldri opplevd henne som full. MEN LIKEVEL.. :( |
Sitat:
2-3 vinflasker og ikke full? Jeg hadde snøvla etter ei flaske... Ellers er det vel slik at om noen MÅ ha alkohol, røyk eller annet så er de avhengige :ja: |
Man kan faktisk ikke merke på henne at hun har drukket...
Dette ser jeg på som hun er alkoholiker??? Men hun oppfører seg normalt, er på jobb osv Men jeg sliter litt med den biten om jeg bør si noe eller ikke? Hmm:/ |
Vet noen om det finnes noe sted på nettet hvor jeg gratis kan få friske opp i mine tysk kunnskaper? Tenker bare på sånt helt enkelt, lære inn enkelt ord igjen, slik at jeg kan gjøre meg litt forstått og forstå litt bedre når noen snakker tysk. Skal på ferie til tyrkia i sommer, og der bruker en del tysk like mye som engelsk. Gjerne ikke profesjonelt. men greit å kunne kommunisere litt, helt enkle ting.:-)
|
Sitat:
Hvis det er slik at hun MÅ ha dette hver kveld så vil jeg si at hun er avhengig. Når man MÅ ha noe, og virkelig blir utav seg eller sinna når man ikke får det, så er det noe som ikke stemmer. Hvordan hun kan fungere med så mye alkohol forstår jeg ikke. Det henger jo igjen i kroppen. |
Det er der jeg detter av litt og.. For hun kan drikke store mengder alkohol, men funker like bra.
Og hun drikker ikke, så vidt jeg vet, før på kvelden. Og hun kan, som sagt gå dager uten å drikke. Men det er vel ikke helt normalt? Jeg tenker på å si det til henne, men hva hvis hun ikke er alkoholiker og jeg driter meg ut? Eller hun ikke vil ha meg som venninne lenger:( |
Sitat:
|
Sitat:
Kan du hjelpe henne ned på et betydelig lavere nivå, er hun tjent med det....tenker jeg.:ja:Tror at det anbefales å ikke få i seg mer en en alkoholenhet i døgnet for kvinner(tilsvarende et glass vin eller en liten drink)og helst ikke alt på en kveld:cool: Leveren hennes har ihvertfall ikke godt av det... |
Hvordan vet du at hun drikker så mye pr. kveld? Har hun fortalt deg det?
|
Sitat:
Jeg holder selv på å lære meg noen ord fransk på den måten. Men når det gjelder å friske opp språk er den beste måten for meg å lese det. Du kan f.eks gå på biblioteket og be de finne en lettlest bok på tysk til deg. Gjerne en barnebok kanskje? |
Sitat:
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye. Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid? |
Sitat:
Jeg ville bare vært venninne jeg. Brukt til på å prate om ting, kanskje det er ting hun sliter med som hun bedøver med vindrikking? Kanskje du kan hjelpe ved og lytte? Ta initiativ til å gå en tur en kveld nå og da slik at vanen blir brutt av og til? Hun vet nok allerede at hun drikker for mye. Du kan kanskje gjøre henne oppmerksom på at du "ser" henne, at du ser at hun drikker mye vin innimellom - uten at du fortsetter med noe belærende? "Jeg ser deg - og jeg er der for deg om du har behov".... Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, så kjenne på magefølelsen og hjertefølelsen din og inviter til åpenhet dere imellom :) Kanskje du kan dele noe med henne først som er utfordrende for tida? Ikke vet jeg alle svar, jeg vet at det og bry seg uten og være belærende KAN åpne opp for en god dialog som etterhvert kanskje kan føre til endringer i dårlige vaner :) Hun er heldig som har deg - det er viktig og BRY seg om hverandre! |
Sitat:
|
Jeg vet at hun drikker dette, for hun sier det selv.
Men om hun er alkoholiker synes jeg er vanskelig å bedømme. Men jeg mener hun har et problem uansett... Jeg tror jeg skal nevne for henne at jeg er beskymret for henne:) |
Sitat:
|
Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....:(
|
Sitat:
|
Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |